Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompressorin ilmaletku 1036 euroa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • terotuomas1971
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 11
    • tampere

    Kompressorin ilmaletku 1036 euroa?

    530 Touring -05 ajotietokone alkoi herjaamaan ilmajousituksen kompressorista. Kävi ilmi, että kompressorille ilmaa tuova letku oli murtunut kompressorin liitoskohdasta. Tyyppivika sanoi bemareita korjaava nyrkkipaja. Ei ole tyyppivika, sanoi BMW merkkiliike, vaikkaa -06 mallin jälkeen vastaavaa liitosta ei ole käytettykään.

    Ongelma on siinä, että letkua ei saa tarvikeosana vaan pitäisi vaihtaa koko ilmayksikkö eli kompressori + kaikki letkut ja se maksaa merkkiliikkeessä 1036 euroa. Kompressorin saisi kyllä muualta hintaan 400 euroa, mutta muut ilmayksikön osat vain merkkiliikkeestä.

    Osaako joku neuvoa mistä saisin pelkän letkun ja vaihdon?
  • Tonim81
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 64
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by terotuomas1971 View Post
    530 Touring -05 ajotietokone alkoi herjaamaan ilmajousituksen kompressorista. Kävi ilmi, että kompressorille ilmaa tuova letku oli murtunut kompressorin liitoskohdasta. Tyyppivika sanoi bemareita korjaava nyrkkipaja. Ei ole tyyppivika, sanoi BMW merkkiliike, vaikkaa -06 mallin jälkeen vastaavaa liitosta ei ole käytettykään.

    Ongelma on siinä, että letkua ei saa tarvikeosana vaan pitäisi vaihtaa koko ilmayksikkö eli kompressori + kaikki letkut ja se maksaa merkkiliikkeessä 1036 euroa. Kompressorin saisi kyllä muualta hintaan 400 euroa, mutta muut ilmayksikön osat vain merkkiliikkeestä.

    Osaako joku neuvoa mistä saisin pelkän letkun ja vaihdon?
    Kysäiseppä jostain hydrauliikka liikkeestä. Vaikka Salhydrosta.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Siis häh? Eikös tuo nyt ole ihan normia kangaspäällysteistä kumiletkua joka on klemmarilla kiinni..? Haet parin euron letkunpätkän jostain kumiliikkeestä, Etola tms. ja vaihdat ite.

      Niin, ja eikös ne oo tuossa osat 8 ja 9? http://www.realoem.com/bmw/showparts...23&hg=33&fg=50


      Niin, vielä sen verran et jos herjaa jo kompurasta niin vahinko on jo periaatteessa tapahtunut, kompura on imenyt pölyä sisäänsä jolloin sen teho on laskenut eikä näin ollen jaksa tarpeeksi nopeaa enää muodostaa tarvittavaa painetta. Tähän lääkkeenä on vain uuden kompuran hommaaminen. Ja tämä on tyyppivika e61 korimallin kohdalla.

      Tarkennusta vielä, et kompura saattaa silti toimia vielä pitkään vajavaisenakin, mutta herjaa mittaristoon koska aikaraja jossa sen pitäis paine muodostaa menee umpeen ennen kuin painetta on tarpeeksi muodostunut.
      Last edited by Thuppu; 10-05-2011, 17:15.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Raine
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2603
        • N/A

        #4
        ..........
        Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:54.
        ///Motorporot

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Letkuksi käy tarvikekin, n. 6 mm sisähalkaisijalla.

          Kompura (ja ilmaletku/suodatin) tuolta. KLIK
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • A62
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 117
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Thuppu View Post
            Tarkennusta vielä, et kompura saattaa silti toimia vielä pitkään vajavaisenakin, mutta herjaa mittaristoon koska aikaraja jossa sen pitäis paine muodostaa menee umpeen ennen kuin painetta on tarpeeksi muodostunut.
            Mulle vaihdettiin toista vuotta sitten letkut, ja herjoja on tullut pari yksittäistä kertaa tuon jälkeen. Nekin sellaisia, jotka poistuneet seuraavan startin jälkeen. Jonkinlaista kulumaa ilmeisesti on, koska joskus jää pörisemään sammuttamisen jälkeen, eli paineet ilmeisesti nousee jotenkin hitaasti. Tästä ei juuri haittaa ole, joten matka jatkuu vanhalla kompuralla.

            Comment

            • terotuomas1971
              Newbiemmer
              • Sep 2009
              • 11
              • tampere

              #7
              kiitos vinkeistä

              Pätkäisin palan murtunutta letkua pois ja liitin sen uudella klemmarilla takaisin. Katsotaan kauanko toimii. Ajotietokone herjaa kompurasta todella harvakseltaan ja kelien lämmettyä ei ole tehnyt sitä lainkaan.

              Kiitos vielä kaikille kommentoineille.

              Comment

              • andretti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 53
                • kari s alias hurd

                #8
                Tuota, itsekkin kompuraa kai tarvitsevana jäin ihmettelemään Clavurionin laittaman linkin takaa löytyviä kompuroita. Kumpi paketti kannattaisi ottaa ja mitä eroa niillä on jos molemmat sopii. Toinen selkeästi kalliimpi.
                Toinen juttu sittten että jos tuon vie marmoritiskille vaihdettavaksi, niin miten siihen suhtaudutaan ja mitä osia mahdollisesti pitäisi ostaa tuon kompuran lisäksi? Onko noissa kompukoissa nyt sitten se lci:n vahvistettu imuputki?
                Tunnin työ siitä kai suunnilleen tulee laskuteetavaksi, maksimissaankin kai alle 2h?
                Tai löytyisikö pk-seudulta, tai Hki-Hanko akselilta joku joka kykenee imusarjan läpät poistaa ja vaihtaa tuon kompuran samalla kertaa?
                1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by andretti View Post
                  Tuota, itsekkin kompuraa kai tarvitsevana jäin ihmettelemään Clavurionin laittaman linkin takaa löytyviä kompuroita. Kumpi paketti kannattaisi ottaa ja mitä eroa niillä on jos molemmat sopii. Toinen selkeästi kalliimpi.
                  Toinen juttu sittten että jos tuon vie marmoritiskille vaihdettavaksi, niin miten siihen suhtaudutaan ja mitä osia mahdollisesti pitäisi ostaa tuon kompuran lisäksi? Onko noissa kompukoissa nyt sitten se lci:n vahvistettu imuputki?
                  Tunnin työ siitä kai suunnilleen tulee laskuteetavaksi, maksimissaankin kai alle 2h?
                  Tai löytyisikö pk-seudulta, tai Hki-Hanko akselilta joku joka kykenee imusarjan läpät poistaa ja vaihtaa tuon kompuran samalla kertaa?
                  Siinä kalliimmassahan on mukana venttiilit, jotka näissä harvemmin vikaantuvat. Imuilmaletku on tilattava erikseen ja löytyy samasta linkistä. Kompuran vaihtotyö on varsin helppo homma vaikka parkkiksella tehtäväksi. Oikea takanurkka ylös ja muoveja irti, niin homma alkaa valjeta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Kohta alkaa saamaan suomestakin korjattua kompuraa vaikka ihan vaihtotyölläkin. Korjattu koeversio toimi nimittäin hienosti...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Kohta alkaa saamaan suomestakin korjattua kompuraa vaikka ihan vaihtotyölläkin. Korjattu koeversio toimi nimittäin hienosti...
                      Niin se minunkin korjaama toimi jonkun kuukauden oikein hienosti. Miten olet vehkeen kunnostanut?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Niin se minunkin korjaama toimi jonkun kuukauden oikein hienosti. Miten olet vehkeen kunnostanut?
                        Uutta sisuskalua, riippuen siitä mitä nyt onkin rikki.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • eekuusyks
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 164
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Uutta sisuskalua, riippuen siitä mitä nyt onkin rikki.
                          Joko saa tilata? Toimiiko tämä pantti-periaatteella eli viallinen vaihdossa?

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Sori OT:stä, mut ei Clavulta tai Celliltä satu löytymään e39:in kompuran ehjää venttiiliä?
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • eekuusyks
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 164
                              • Pohjois-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by eekuusyks View Post
                              Joko saa tilata? Toimiiko tämä pantti-periaatteella eli viallinen vaihdossa?
                              Joko, joko?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎