Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nostaja poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmu318
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 54
    • Mikkeli

    Nostaja poikki

    Elikkäs sattu ikävä homma tuolle m10b18 koneelle,napsahti ykkös sylinterin pakoventtiilin nostaja poikki,kyselisin että pitääkö tosissaan purkaa koko kans irti et sen saa vaihdettua?
    Jos joku jaksas selittää vaihe vaiheelta miten tuon tekisi?
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Nostaja poikki

    Originally posted by Bemmu318
    Elikkäs sattu ikävä homma tuolle m10b18 koneelle,napsahti ykkös sylinterin pakoventtiilin nostaja poikki,kyselisin että pitääkö tosissaan purkaa koko kans irti et sen saa vaihdettua?
    Jos joku jaksas selittää vaihe vaiheelta miten tuon tekisi?
    Nostaja=keinuvipu. Löytyy haullakin juttua joinnin verran.

    Nostajat on muuten samat m10/m20/m30 koneissa, joten sinällään homma on aika samanlainen kaikissa. Omat kokemukset m20 koneesta e28:ssa.

    Vaihto onnistui kansi paikallaan, mutta irrotus ei ole kivaa (ainakaan en itse siihen enää rupea kansi paikallaan). e28:ssa meni kolmosen pakokeinu poikki, joten työnnettiin keinuvipuakselia nokasta ulos niin paljon että kainuviin jämät sai pois kannesta. E28:ssa tuo onnistuu kun konepelti aukeaa taaksepäin ja syylärin poistamalla tilaa on koneen edessä, ongelma onkin että ne keinuvipuakselit ei liiku kovin mielellään. Paljon helpompaa ottaa kansi pöydälle..

    Mulla vaihtoon meni loppujen lopuksi kaksi keinua ja yksi akseli. Aikaa meni kolme iltaa. Homma ei sinällään ole vaikea, venttiilikoppa auki, epäkeskot löysälle, keinut pois venttiilien päältä ja sitten ujutetaan, toki jakopäätä pitää myös purka, eli ketju ja yläpyörä pois tieltä.

    EDIT:

    Sulla meni 1. sylinteristä? Onni onnettomuudesta. Koetappa katsoa jos saisit keinuvipua kohti tulipeltiä sen verran että mahtuisit keinun vaihtamaan. Sitten vaan akseli takaisin paikalleen.

    Comment

    • nemesis
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 617
      • kymenlaakso

      #3
      onkos kyseessä osa numero 12 tästä kuvasta?

      jos on, niin ei siitä kait tartte koko kantta purkaa pois, mutta viisaammat saa kertoa seikkaperäisemmät ohjeet kun en itse ole mikään guru "siinä mielessä"
      E30 kesä-autona

      Comment

      • jannel
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 283

        #4
        Muistaakseni tuossa koneessa on keinunakseleissa kolot kannenpulttien kohdalla,joten akseli ei liiku ennen kuin kannenpultit ottaa pois. Ja eikös tuo liene sama ottaa koko kansi pois ja selvittää miksi keinu meni poikki ja ainakin tarkistaa sen venttiilin suoruus josta keinu on katkennu!

        Comment

        • Bemmu318
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 54
          • Mikkeli

          #5
          niin eli puretaan koko kansi irti,niin siis ykkönen on tossa minun mielestä syylärin päässä ja keinuvipujen akselihan ei lähde kuin sinne keulaan päin pois,eli kokonaan joutuu purkamaan,ja tosiaan vielä niillä kannen pulteilla kiinni.et hommaa tiedossa kun puretaan imusarja,pakosarja yms.huhhuijaa..ja sit ois vielä puslien vaihto taakse,prkl,hermo menee :roll:

          Comment

          • jannel
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 283

            #6
            No mutta äläs masennu! Eihän noissa hommissa kotikonsteinkaan saa tuhraantumaan koko päivää!

            Comment

            • Bemmu318
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 54
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by jannel
              No mutta äläs masennu! Eihän noissa hommissa kotikonsteinkaan saa tuhraantumaan koko päivää!
              Joo no en,huomenna perjantaina saa yläpään tiivistesarjan ja viimestään lauantaiaamuna purkamaan kantta irti,nostajat mulla siihen on,nokka näyttäs olevan ok kunnossa kun se on vasta vähän aikaa sit vaihettu,toi nostaja meni muuten siinä poikki kun kierrokset pamahti rajottimeen ni tuultavasti sen verran potkas takasi et katkes,toivotaan et kestää,pitää ajella varovasti.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Jos nostaja on poikki, ja vaikka sen saisikin vaihdettua kantta ottamatta, se kannen pois ottaminen on kuitenkin välttämätöntä. Kun pitää tarkistaa onko vena ottanut kontaktia mäntään => venttiili solmussa ja kenties alakerran laakerit uusiksi.

                Oliko nokka-akseli urilla? Usein suurin syy katkeamiseen on kulunut nokka-akseli ja suurin syy niihin uriin on tukkeutunut, väärinasennettu tai löysällä oleva öljyputki nokka-askelin päällä.

                t: Timo

                Comment

                • Bemmu318
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 54
                  • Mikkeli

                  #9
                  Jees,tutkaillaan tilanne,Vielä kun joku viittii kertoo ennen huomista et mistä kohti löydän ajotusmerkit ettei mee sit jako päin persettä,kun kannen otan pois.Kiitos jo etukäteen... :juo

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎