Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulipahan ostettua BMW..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jokinen74
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 59
    • Kuhmoinen

    Tulipahan ostettua BMW..

    Tulipahan sitten ostettua melkoinen mieliharmi. Eli kyseessä vuoden -97 325TDS Touring -bemari, tuommoista kun tullut haviteltua jo pidempään.

    Tampereelta autoliikkeestä osui sopiva, kohtuu vähän ajettu (248tkm) kampe silmään ja koeajon jälkeen kaupat tehtiinkin. Kotimatkalla pysähdyttiin sitten kahvittelemaan eräälle tievarren huoltsikalle, auto oli n. puoli tuntia sammuksissa ja sen jälkeen ei meinannutkaan käynnistyä enää. Loputtoman pitkiltä tuntuneiden starttausten aikana meinasi jo virta loppua akusta, kun sitten viimein tärähtikin tulille. Kotimatka sujui ok, ja aamulla töihin lähtiessä käynnistyi kuin palmun alta., samoin töistä kotiin lähtiessä. Seuraavana aamuna bemmi käynnistyi taas hyvin, kun lähdin kaupassa käymään, mutta taas lämpöisenä ei sitten kirveelläkään. Etc...

    Tässä vaiheessa otin yhteyttä myyjään, joka lupasi kyllä maksaa korjaamolaskun, kun vien auton remonttiin. Auto ollut kohta 4 viikkoa dieselpajalla, ovat vaihtaneet lähes kaiken tankin ja syöttöpumpun välille, ja tulivat lopulta tulokseen, että syöttöpumppu on sökö ja se menee vaihtoon vielä tällä viikolla. Myyjäliike oli jostain haalinut siihen ilmeisesti käytetyn pumpun, saapi nähdä toimiiko silläkään...

    Korjamolla ovat tähän mennessä vaihtaneet jo MAP -anturin, joka ei lopulta ollutkaan rikki, vaan joku älypää oli pistänyt pari letkua ristiin, MAPille menikin koko ajan sama alipaine, kuin jarrutehostimelle. Ahtoputki oli halki 10cm matkalta ennen cooleria, tankin siirtopumppu uusittu, letkut tankin ja syöttöpumpun välille uusittu, laitettu pari takaiskuventtiiliä ym. Lisäksi siellä huomasivat päävirtakaapelin olleen liki poikki, olisiko käynyt hieman lämpimänä pitkistä starttauksista johtuen, ilmeisesti tästä johtuen myös airbagin valo paloi, herjasi alijännitettä.

    Lisäksi kävi vielä niin, että kun piti lähteä auto viemään tuonne korjaamolle, menikin siitä rikki moniurahihnan kiristin, ja hihna tietenkin poikki, joten ei muuta, kuin hinausautoa soittelemaan...

    Auto ehti olla minulla ajossa melkein viikon, jona aikana kilometrejä ei juuri ehtinyt kertymään, kun ei aina jaksanut alkaa bemmiä starttaamaan, vaan yleensä matkat tuli sinäkin aikana tehtyä moottoripyörällä. Saas nähdä, myyjäliike kyllä lupasi tosiaan maksaa korjaamolaskun, mutta tuleekohan tuo sellaiseen kuntoon, että sillä uskaltaa mihinkään lähteä, kun jo tähän mennessä tuntunut musertuvan ihan itsekseen, mitä vastassa seuravaana...

    Tässä tapauksessa liennyt edellinen omistaja olla melko tietoinen autossa olevista vioista ja tuupannut auton tylysti kiertoon. No, olisi pitänyt ennen kaupantekoa tutkia autoa hieman tarkemmin, ottaa vaikka pariksi päiväksi testiin, tai jotain...
    Last edited by Jokinen74; 17-06-2011, 16:15.
    BMW 530d -01
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    #2
    Kyllähän nuo ovat ns. kuluvia osia, joita vaan menee kun tuonverran autolla ikää ja kilsoja taulussa. Onneksi luvattu korjata firman piikkiin, se taas eri juttu onko jo myytäessä ollut ko. vikaa ?!

    Comment

    • AlpinWeiss
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 927
      • West coast

      #3
      Sitten kun siihen kaikki on jo melkein vaihdettu niin ei se sen jälkeen enää pommi ole. Älä anna mielen tehdä tepposia. Tiedän monta kaveria jotka ovat vaihtaneet autoon lähes kaikki osat ja sitten huojentuneena saavat myytyä ja kehuvat että "siinä oli niin paljon vikaa, hyvä kun pääsi eroon." Sitten se uusi ostaja nautiskelee ku on auto rakennettu lähes uudestaan!
      MBCLK240 -02
      E36 318 -93
      E46 320 Ci -01
      E46 330 CiA -01
      E60 520i -04
      E93 325i -07
      F36 420xi -16

      Comment

      • greyhound
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 43
        • Koski tl/Turku

        #4
        Eikös näistä diesel -koneista "veny" ketju, joka siirtää voiman syöttöpumpulle ja saa aikaan ajoituksen muuttumisen joka puolestaan saa aikaan kuvatunlaisen pitkän startin juurikin lämpimänä..:think
        Viisaammat korjatkaa.
        ex:
        e30 318 i
        e39 523 iA
        e34 525 tdsA
        e36 318 iS coupe

        R1100S
        R1100RS

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Ketju kyllä venyy, mutta ei pitäis selittää oireita kokonaan. Pitäis lähteä huonosti jo kylmänäkin, jos pumppu ois niin myöhäisellä, että ei lähde lämpimänä millään käyntiin.
          Toki tuossa vois määränsäätimen kanssakin hieman pelailla, eli jos perussyöttö liian pienellä ( paljonkohan savutusarvo lie ollu viime katsastuksessa... Itse säädellyt perussyötön silleen, että savuttaa mittauksessa 1,5- 2 savutusarvon niin lähtee hyvin käymään. Toki tämä ei täyttä totuutta kerro tuosta syötöstä, mutta antaa suuntaa) niin ei lähde hyvin käymään. Kylmänä antaa enenmmän polttoainetta ja voi siksi lähteä käyntiin.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Raipe72
            Bimmer Rookie
            • Apr 2006
            • 101
            • Noormarkku

            #6
            Tuo lämpöisenä käyntiinlähtemättömyyden syy saattaa hyvinkin olla viallinen nokka-akselin asentotunnistin. Helppo vaihtaa itsekin. Siihen sopii kokeilla hiukan kylmäspraytä, niin saa selvyyden.
            _____________________
            E61 530xd -08, E87 116i, E24 635CSi

            Ex List: E61 530DAT -05, E39 530DAT -02, E39 530DAT -99, E46 318i Touring, E36 325tdA, E39 523i, E34 525ix, E28 520i, E36 325i, E30 318iS, E30 320i, E21 316, E107 700LS Luxus, VW 1300 -70, R35

            Comment

            • Jokinen74
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 59
              • Kuhmoinen

              #7
              Eli lisätään vielä, ajoitus on tarkistettu ja on kuulemma juuri kohdallaan, joten ei selitä ketjun venyminen ja nokka-akselin asentotunnistin ja 4. sylinterin neulan asentotunnistimillinen suutin vaihdettu kokeeksi, mutta ei vain toimi. Syöttöpumppu on ainoa jäljellä oleva, mahdollinen vian aiheuttaja ja sen tähden vaihtavat sen seuraavaksi... Mietityttää vaan se, että jos siihen heitetään paikalleen joku purkaamolta haalittu pumppu, niin kuinka pitkäikäinen se mahtaa olla, jos ei tuo alkuperäinenkään kestänyt ajaa mittariin kuin tuon verran... Niin, ja aiemmista savutusarvoista ei ole tietoa, tarttee varmaan käyttää päästötestissä, jos sen saa vielä korjaamolta kotiin joskus. Kuinka tuota syöttöä sitten säädellään on minulle vielä arvoitus, mutta suunnitellaan, hieman eri systeemit kuin aiemmissa omistamissani dieseleissä (VAG), hyviä neuvoja otetaan vastaan..

              Taitaa olla viisaampi haalia taas ajoon joku 600tkm ajettu diesel ascona tai vastaava, ei koskaan mitään ongelmaa ajossa eikä käynnistyksissä, toimi kuin junan vessa, jos vain kori pysyi koossa. Olen vaan aina mieltänyt bemarin johonki ooppelin yläpuolelle tekniikan kestävyyden suhteen, mutta tällä hetkellä ei kyllä todellakaan siltä tunnu...

              No tulipahan avauduttua...
              Last edited by Jokinen74; 07-06-2011, 13:16.
              BMW 530d -01

              Comment

              • Ovaali
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 244
                • Ylivieska

                #8
                Tuohan kannattaa jo myydä kovalla voitolla pois, voi kehua että ihan heti ei pa-linjassa mikään petä

                Ei mut jossain välissä siihen ois vikaa tullu tonne diesel puolelle. Kokeileppa kirjottaa TDS tonne searchiin. Ole vaan tyytyväinen et oot noiden osien kanssa mitä tuohon on vaihdettu ns. puhtaalla pöydällä. Mut jos pelottaa niin hankkiudu äkkiä eroon, ei se pelkäämällä parane.

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6325
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Onko tosiaan noin vähän ajettu ikäisekseen,historia selvillä ?
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Jokinen74
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 59
                    • Kuhmoinen

                    #10
                    DoDii. Vihdoin viimein sain neljän viikon odottelun jälkeen auton kotiin, ja nyt lähtee hienosti käyntiin niin kuumana, lämpimänä kuin kylmänäkin. Vika löytyi lopulta ja korjaantui syöttöpumpun vaihdolla. Laskua ei tullut sentin senttiä, kaikki meni onneksi myyjäliikkeen piikkiin...

                    Nyt tosin startti kiukuttelee aika ajoin, liekö solenoidin koskettimet palaneet pitkien starttausten seurauksena, uusi solenoidi tulee vasta ensi viikolla...
                    BMW 530d -01

                    Comment

                    • sleepertuning
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 662
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Jokinen74 View Post
                      Tulipahan sitten ostettua melkoinen bemari
                      Pahoittelen.

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        #12
                        Originally posted by sleepertuning;2402821 begin_of_the_skype_highlighting 2402821 end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting 2402821 begin_of_the_skype_highlighting 2402821 end_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting
                        Pahoittelen.
                        ja topikin informaatioarvo nousi toiseen potenssiin
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1495
                          • Ilvola

                          #13
                          Joo ja mää ostin 4:nen E28 ja 32tkm7/v. Tän käyttiksen edellinen vuosikorjaus oli 7€ - ite vaihan öljyt. Sikakallis katsastus jokavuosi aina joku kakkoskierros yht. n. 75€/v, mutta saahan siinä samalla ulkopuolisen tekemän läpitarkastuksen...

                          No meneehän siihen jarrukenkiä, syylarivettä, tuulilasin pesunestettä, renkaita, akkuja, lamppuja, joskus joku nivel ja pusla, putki tai elektroniikkaosa, mutta nuo katsastus-yllärit on ollu aina alta 150€/v jo 16v jotka E28 on ollut ainoana käyttiksenä. Tietysti aivan toista olisi jos "marmoritiskille" veisi huoltoon eikä itse!

                          Ihan kiva 195hp 8,3s/100kmt ajossa <7€/100km pa.kulut maakaasulla ja pääomakulut positiiviset nykyään.
                          Last edited by tsbmw; 17-06-2011, 18:29.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Jokinen74
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 59
                            • Kuhmoinen

                            #14
                            Oli vielä syöttöpumpun vaihdon jälkeen pikkaisen käyntiinlähtö ongelmia ja muutaman kerran sammui tien päälle ja sai ilmaa muutenkin, ongelmat alkoi aina kun tankki oli alle puolillaan. Tänään käytin pajalla ihmeteltävänä, kaveri keksi siellä aikansa ihmeteltyään bemarin polttoainatankkia ja letkuja, että pumpun päälle laitettu takaiskuventtiili oli väärässä letkussa ja väärin päin. Painoi kaiken löpön tankin toiselle puolelle paluu puolen kautta ja lopulta ei pumpun puolella ollutkaan enää soppaa koneelle. Nyt on ko. suuntaventtiili poissa ja ongelmat toivottavasti takanapäin. Jokohan sitä nyt pääsisi keskittymään ilmastointiin...

                            Niin, ja kyllä minäkin teen huollot ja remontit yleensä ihan omilla pikku kätösillä, tämä tapaus on poikkeus, kun viat oli jo heti auton tullessa ja korjaukset meni myyjä liikkeen piikkiin..
                            Last edited by Jokinen74; 27-06-2011, 15:31.
                            BMW 530d -01

                            Comment

                            • Inhuman
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 507
                              • Oulu ja Haukipudas

                              #15
                              No on sulla ainakin vaihdettu melkein kaikki vikaantuvat osat "ilmaiseksi", joten eiköhän siitä luotettava ja hyvä auto vielä kuoriudu
                              MOI !

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎