BMW merkkiliike Veljekset Laakkonen virheellinen vika-arvio (2kpl, yhteensä noin 400€) ja siitä aiheutuneet turhat työt (~670€).
Auton HC=hiilivety päästöt katsastuksessa todettiin liian korkeiksi tyhjäkäynnillä jonka vuoksi auto hylättiin.
Auto tutkittiin Tapiolan Essossa (valtuutettu BMW huolto) jossa todettiin ettei vika ole tiedossa, mutta vika ei tod. näk. Katalysaattorissa eikä Lambdassa.
Vein auton merkkiliike Laakkoselle, ja kuvasin ongelman. Sain arvion jossa sanotaan että katalysaattori on rikki, ja Lambda vaihdettava, sekä kustannusarvion uusista osista. Auto oli kiinni testerissä ilmeisesti.
Työ tehtiin Bemu-osassa, koska tuli 3 kertaa halvemmaksi. Työssä vaihdettiin käytetty, toimiva Kat ja Boschin tarvike lambda. HC arvot eivät tulleet kuntoon.
Soitin merkkiliikkeen huoltopäällikölle jolle kerron tämän, ja sovimme lisätutkimuksista. Ne maksoivat 325€. Sain vain paperin jossa todettiin; Katalysaattori vajaatehoinen. Auto oli kiinni testerissä kuulemma.
(Tässä välissä soitan huoltopäällikön pomolle, joka toteaa lähinnä että toimintaohjeet tulevat Saksasta.)
Kirjoitin BMWtuningclub.net palstalle, josta sain vastauksen että; tuttu juttu. Sain suosituksen viedä auto Juvanmalmille, ST-Motors.
Vein auton.
Tutkimus ja korjaus maksoi 80€ ja sain auton HC arvot kuntoon.
Vika todettu (9 sivua moottoridiagnoosia) kaasuläppäanturissa.
Stenka Määttänen
Auton HC=hiilivety päästöt katsastuksessa todettiin liian korkeiksi tyhjäkäynnillä jonka vuoksi auto hylättiin.
Auto tutkittiin Tapiolan Essossa (valtuutettu BMW huolto) jossa todettiin ettei vika ole tiedossa, mutta vika ei tod. näk. Katalysaattorissa eikä Lambdassa.
Vein auton merkkiliike Laakkoselle, ja kuvasin ongelman. Sain arvion jossa sanotaan että katalysaattori on rikki, ja Lambda vaihdettava, sekä kustannusarvion uusista osista. Auto oli kiinni testerissä ilmeisesti.
Työ tehtiin Bemu-osassa, koska tuli 3 kertaa halvemmaksi. Työssä vaihdettiin käytetty, toimiva Kat ja Boschin tarvike lambda. HC arvot eivät tulleet kuntoon.
Soitin merkkiliikkeen huoltopäällikölle jolle kerron tämän, ja sovimme lisätutkimuksista. Ne maksoivat 325€. Sain vain paperin jossa todettiin; Katalysaattori vajaatehoinen. Auto oli kiinni testerissä kuulemma.
(Tässä välissä soitan huoltopäällikön pomolle, joka toteaa lähinnä että toimintaohjeet tulevat Saksasta.)
Kirjoitin BMWtuningclub.net palstalle, josta sain vastauksen että; tuttu juttu. Sain suosituksen viedä auto Juvanmalmille, ST-Motors.
Vein auton.
Tutkimus ja korjaus maksoi 80€ ja sain auton HC arvot kuntoon.
Vika todettu (9 sivua moottoridiagnoosia) kaasuläppäanturissa.
Stenka Määttänen
Comment