moottorin tasapainotus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    #1

    moottorin tasapainotus

    tässä aamutuimaan piti selailla jokaisen käsikirjastosta löytyvää Bosch:n toimittamaa autoteknillistä taskukirjaa ja päätin tänne skannata mielenkiintoisen aukeaman. kiinnittäkää huomiota r6, b6 sekä v12 kohtiin, joissa vapaat massavoimat ja momentit ovat 0. Ts moottorin rakenne itsessään tasapainottaa kampiakselin kulmat.
    Hommatkaa ko. opus. erittäin hyvin selostettu kaikki oleellinen autotekniikasta
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
  • Jacek
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 552
    • Helsinki

    #2
    Mielenkiintoista. Koska selvästi itse tiedät aiheesta enemmänkin niin osaatko selittää tyhmälle mistä tulee ns litteän V8 (KK-kaulat 180° toisistaan) kampiakselin tuoma tehonlisäys ? Tästähän mm Audi jäi V8n kanssa aikoinaan kiinni DTMssä ja lensi pihalle.

    Kuulemma sellainen värisee pahasti eikä ole pitkäikäinen mutta mm Maserati Shamalissa on sellainen vakiona. Toisaalta sellasenhan ei kukaan edes oleta kestävän yli 50tkm
    (M3 + M3) - M5 = M1 ?

    Osia myytävänä

    http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Nyt lähdettiin heti hieman sekoittamaan puurot ja vellit? Moottorin sisäisellä painoituksella(3:lla jaollinen) ja tuotetulla käytännön hyötysuhteella ei periaatteessa ole mitään tekemistä keskenään.

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #4
        Paljon mahdollista mutta kuten sanoin niin en tiedä mistä se johtuu ja mielestäni se sivusi riittävästi aihetta. Jos tiedät mistä kysymäni ilmiö johtuu niin tuskin siitä kukaan pahastuu jos sen tässä kerrot.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • qwe
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 133
          • espoo

          #5
          heitit pahan kysymyksen, toi mun postaus ei välttämättä tarkoita että siitä mitään ymmärtäisin :shock: , kunhan lueskelen asioita jotka kiinnostaa, ja hauska todeta että kunnioitamieni autonvalmistajien ratkaisuille löytyy perusteita teoriapuolelta. toi teoshan on autoinssien raamattu.

          mutta toi audi/dtm asia on mulle vieras.
          vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

          Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            No, enemmän kummikin kun minä Onpahan vaan kiinnostanut tuokin asia jonkin aikaa ja ajattelin iskeä kiinni kun löysin sopivan uhrin. Huti meni, aina ei voi voittaa eikä edes joka kerta :wink:
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • qwe
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 133
              • espoo

              #7
              Originally posted by Hemi
              Nyt lähdettiin heti hieman sekoittamaan puurot ja vellit? Moottorin sisäisellä painoituksella(3:lla jaollinen) ja tuotetulla käytännön hyötysuhteella ei periaatteessa ole mitään tekemistä keskenään.
              pelkkä kolmella jaollisuus ei tee autuaaksi, kuten v6 kohdasta huomaa, pitää olla nimenomaan R6 tai B6, ei siis V6.

              ja ei nyt kilpailla kuka tietää vähiten, mutta voin todeta että jacek:n käytännön tuntemus bemun koneista/malleista ainakin 90-luvulle asti hakee tässä maassa vertaistaan.
              vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

              Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Jacek
                Paljon mahdollista mutta kuten sanoin niin en tiedä mistä se johtuu ja mielestäni se sivusi riittävästi aihetta. Jos tiedät mistä kysymäni ilmiö johtuu niin tuskin siitä kukaan pahastuu jos sen tässä kerrot.
                Johtuisko siitä että flat plane (180 ast) kammella on lohkon puoliskolla on tasaiset sytytys-/iskuvälit ja kaasunvaihto toimii pakosarjan puolella siksi paremmin. Jostain luin tämmöistä. Tai sitten olen taas sotkenut jutut :oops: :oops: .

                Originally posted by qwe
                hauska todeta että kunnioitamieni autonvalmistajien ratkaisuille löytyy perusteita teoriapuolelta.
                Kutostahan puoltaa tasapainoisuuden lisäksi iskuvälistä johtuva mahdollisuus resonanssiahtamiseen (vai miksi sitä sanotaan, :oops: taas)
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #9
                  Kaasunvaihtoon arvelin sen itsekin jollain tapaa liittyvän mutta en tiennyt sitä tuon vertaakaan, edes sitä miksi sitä kutsutaan (Flat plane)
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • Tykki
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 197
                    • Ii

                    #10
                    jostain vanhasta formula 1 kirjasta luin aikoinaan noista eri moottorien sylinterikulmista ja niiden vaikutuksesta tehoon. siinä oli juuri iso vaikutus tuolla sopivalla imuputkiresonanssilla ja toinen syy oli pyörivien massojen vastavoimien sopiva kumoaminen tehon kannalta.
                    se meni jotenkin että:
                    puristustahdin alussa oleva sylinteri (joka tarvii voimaa seoksen kokoonpuristamiseen) hyötyi paremmin tuosta erikoisesta kulmasta, koska työtahdissa olevassa sylinterissä oli parempi työpaine jo tässävaiheessa.
                    sitä verrattiin polkupyörän polkemiseen. kun polkimet ovat siten, että toinen on ihan yläasennossa ja toinen ala-asennossa, on todella vaikea lähteä liikkeelle vaikkapa ylämäkeen. mutta jos yläasennossa oleva poljin olisikin vaikka 10 asteen kulmassa alaspäin, on liikkeelle lähtö paljon helpompi.
                    kysymys on siis jonkulaisesta voimien epäsymmetriasta.
                    jotenkin näin se meni, ja siitä sai päätellä että automaattisesti vastavoimat kumoava moottori (vaikkapa se r6) on tehon kannalta huonompi.
                    "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                    -Andy McCoy

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      #11
                      Rivikuutosen ongelma korkeavireisenä tehonlähteenä on minun ymmärrykseni mukaan pitkä kampiakseli. Korkeilla kierroksilla kampura rupeaa elämään vähän liikaa. Tätä ei tietystikkään helpota se, että rivikuutosissa yhden sylinterin koko on monesti aika iso.

                      Comment

                      • Tykki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 197
                        • Ii

                        #12
                        Originally posted by pmv
                        Rivikuutosen ongelma korkeavireisenä tehonlähteenä on minun ymmärrykseni mukaan pitkä kampiakseli. Korkeilla kierroksilla kampura rupeaa elämään vähän liikaa. Tätä ei tietystikkään helpota se, että rivikuutosissa yhden sylinterin koko on monesti aika iso.
                        sehän riippuu täysin poraus/isku suhteesta. Jos kattoo Porschen boxereita niin siellä kyllä voi olla jotain luokkaa poraus 90mm isku 66mm.
                        eli kuulostaa aika kierroskoneelta. tosin se kuulemma onkin ongelma, kun tulppa on hieman keskipisteen vieressä, vaikka kannet muuten onkin legendaariset ominaisuuksiltaan. kuluttaa männänrenkaita toisesta laidasta.
                        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                        -Andy McCoy

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #13
                          Bokserimoottoreista puhuttiin jo muinoin Kupla-aikana, että niiden sylinterit ym. kuluvat ns. alapuolelta enemmän. Valitettavasti se on täyttä potaskaa.

                          Comment

                          • Tykki
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 197
                            • Ii

                            #14
                            Originally posted by Lanttu
                            Bokserimoottoreista puhuttiin jo muinoin Kupla-aikana, että niiden sylinterit ym. kuluvat ns. alapuolelta enemmän. Valitettavasti se on täyttä potaskaa.
                            totta, eli ne kuluisivat alapuolelta enemmän sen vuoksi että ovat vaakatasossa. MUTTA: myös v-koneen sylinteri kuluu enemmän siltäpuolelta jossa tulppa on kauempana. eli, jos kone ei ole "hemi" eli puolipallo palotilalla jossa tulppa on keskellä, kuluu rengas enemmän sieltä puolelta missä tulppa on kauempana keskipisteestä.
                            sen toteamiseen ei kuplan konetta tarvita.,
                            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                            -Andy McCoy

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Siis miten tämän nyt lyhyesti... Eli suorassa kuutosessa kaksi kampiparia on aina 120-asteen välein jolloin konstruktio ei tarvitse muuta painoitusta kuin itsensä. Varsinainen keskinäinen tasapainoitus on tehtävä "halossa" ihan siinä kuin missä tahansa konstruktiossa tai jopa paremmin sen resonassivärähtelyalttiuden vuoksi. Eli rautalangasta: Tämä ns.nollapainokonstruktio tarkoittaa sitä että koska koneessa on aina kaksi mäntää/kaulaa/kankea 120-asteen välein(siis 360-asteen kehällä), ei tarvita ylimääräistä kampilimppua tms. jotta koneen sisäinen tasapaino saataisiin aikaiseksi. Suora kuutonen ei anna mitään konstruktioetua tehossa eikä hyötysuhteessa, eikä ole sen "tasapainoisempi" kuin mikään muukaan konstruktio. Kuutosessa on siis yksi tai kaksi tasapainolimppua vähemmän kuin jossain muussa konstruktiossa, mutta tuo konstruktion pituus on viritettäessä(kierroslukuja nostettaessa) selkeä haitta jolloin koneen sisäiseen tasapainoon on kiinnitettävä erityistä huomiota. Erityisesti turbokäytössä suora kuutonen ei ole em.syistä paras vaihtoehto. Positiivinen ominaisuus on suhteellisen värinätön matalakierroskäynti.

                              Comment

                              Working...
                              X