Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysongelma!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miolta
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 132

    Käynnistysongelma!

    Eli autona E28 535. Autoa joutuu sahaamaan melkoisen pitkään käyntiin. Muistelin että bensapumppujen pitäisi"surahtaa" kun laittaa virrat päälle, mutta nyt sitä ei tapahdu. Eli ilmeisesti pumput nostavat paineen valmiiksi käynnistystä varten :?:
    mistähän tuota vikaa osaisi lähteä haeskelemaan?Kait se jollain releellä on toteutettu. Eli jos jollakulla olisi tietoa kyseiseen ongelmaan, niin olisin suuresti kiitollinen jos suostuisit tietosi kanssani jakamaan
    E91 LCI 320d XDrive
    A4 B5 1.8t
    Ducati 996/1098
    CBR1000RR
  • Petepetteri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 174
    • Helsinki

    #2
    Rele on sulakeboksin kyljessä, keulasta katsottuna toinen vasemmalla puolella. Ainakin näin omassa M535:ssa.

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Rele tosiaankin (pitäisi ainakin) löytyy sulakerasian kyljestä, sen ulkopuolelta. Releen toimintaa ohjaa moottorin ohjausboxin (L-Jetronic tai Motronic), katkomalla releen vetokelan maita.

      Releen pinni 30 on yleensä kytketty suoraan akun + napaan, virta pumpulle menee pinnin 87 kautta, ainakin E23:ssa siinä on sulake välissä (sulake 11). Vetokelan positiivinen puoli (pinni 86) on kytketty samaan pisteeseen kuin ruiskusuuttimien virta, eli ne saa sen pääreleen pinnin 87 kautta. Ja kuten totesin, motronic ohjaa vetokelan maita (pinni 85). Aina kun se on maissa, rele vetää ja pumppu saa virtaa.

      Ko. rele on ihan normaali rele, ilman mitää diodeja sun muita hässäköitä. Mm. täältä löytyy kytkiksiä, joista voi tarkistaa bensareleen ja pumpun kytkennän. Haynesin manuaalit on toinen paikka.

      Syystä tai toisesta, pumppu ei nyt pyörähdä ennen starttia. Kyllä se minulla sen normaalisti tekee. Ja juuri syystä jonka mainitsit, jotta varmistetaan riittävä bensanpaine.

      Jos ja kun johdotus, rele ja sulake on kunnossam kuten täytyy olla jos auto ylipäänsä lähtee käymään ja käy, vian täytyy tavalla tai toisella liittyä moottorin ohjaus boxiin (Motronic). Joko Motronic on pikkuisen rikki tai sitten joku sen antureista ja/tai johdoista on viallinen (huono kontakti tms.).

      t: Timo

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Ai niin, jäi toteamatta että jos vika johtuu tuosta edellämainitusta asiasta, vika on todennäköisesti motronicissa tai siihen liittyvissä jutuissa (anturi, liitin, johto yms.).

        Mutta starttauttaa voi muustakin syystä, kuin tuosta. Esim. kipinä on huono, joku anturi on huono (esim. kampiakselin asentotunnistin) jne.

        Eli tarkista ensin bensanpaine ja miten se käyttäytyy startin aikana.

        t: Timo

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎