Eli auto 320 vm-89 6-syl motronic. Ajattelin hankkii ton megasquirt&spark boxin valmiina suutarilta kun rupee toi määrämittari reistaileen, Kertokaas mitä kaikkee muuta tarvitaan, anturit, tunnistimet, ym. Eli mitä alkuperäisiä voidaan käyttää ja mitkä pitää muuttaa, ilmeisesti alkuperäinen liitin ei käy boxiin (millainen johto-helvetti on tiedossa). Siis jos joltain löytyis henkilökohtaisia kokemuksia asiasta olisin kiitollinen. Kaikki asiaan liityvä kiinostaa. Eli onko kuinka helppo asentaa ja saada vielä toimimaan?
Tarvittas Tietoja Megasquirtista...
Collapse
X
-
Olen moisen kapistuksen asentanut 4-sylinteriseen autoon, mutta homma on kyllä ihan sama myös 6-sylkkaiseen.
Itse boksin lisäksi tarvitset seuraavaa:
Ilmanlämpötila-anturi (esim ford mondeosta)
Vedenlämpötila-anturi (löytynee autosta jo valmiiksi)
Kaasuläppäpotentiometri (esim volvo 850:stä, halvin motonetistä löytyvä on tuo volvon)
Lambda-anturi (vakio luultavasti käy, suosittelen kuitenkin lämmitettävää)
Johtosarjan boksille
Megasquirtin suuttimet on jaettu kahteen "pakettiin" eli ne kannattaa jakaa sylintereille tasan, 3 ja 3. Itse boksi tarvitsee vain signaalin puolan miinukselta, ilman ja veden lämmöt, kaasuläpän asennon, lambdan signaalin ja ali/ylipaineen imusarjasta + virtaa.
Boksi käynnistää myös bensapumpun (vakiorele sopii).
Asennus on helppoa. Kaikki johdot vaan kiinni ja kovaan ajoon
Suosittelen varsinkin kotona tuunaajille erillisen seosmittarin käyttöä, alkuvaiheessa kun boksia säätelee on kiva jos esim kaveri voi vierestä vilkuilla ettei seos lipsahda laihalle.
Nämä ohjeet siis VAIN ruiskulle. Itselläni on myös tuo ms&s, mutta laitoin kiinni vain ruiskun, syystä että sytytys pelasi ihan ok ja halusin ensin säätää yhden jutun kerrallaan toimimaan.
Tässä tapauksessa saattaa olla tarpeen laittaa myös sytkä toimimaan samalla, kun kyseessä on motronic, jossa molemmat systeemit tulevat samalta boksilta. Itse kokeilisin kyllä siten, että jättäisin motronicin paikalleen hoitamaan sytkää, mutta ottaisin vain johdot ruiskupuolelta irti. Sitten jos/kun ms:n ruisku on saatu kohdalleen, voi motronicin heivata ja alkaa säädellä ms:n sytkää.
Toivottavasti jollekkin oli tästä hyötyä, lisääkin saa kysellä.M6 E63
Comment
-
-
Originally posted by Wittu_jooOriginally posted by Nacnomeneekö samalla vaivalla vanhempaan ruiskuun eli l-jettiin?
Tässä on ollu jo jonkin aikaa vaiheessta toi juttu.
Mut tekstii tulee kun homma edistyy
Comment
-
-
No tosiaan se ilmanlämpötila-anturi voi olla ihan mistä autosta vaan, jos skaalat ovat erilaiset kuin megasquirtissa vakiona niitä voi muuttaa erillisellä ohjelmalla.
Itse ostin tuon mondeon anturin ihan vaan hinnan ja sopivan liittimen takia (maksoi fordin varaosamyynnissä muistaakseni 8e)
Suuttimien impedanssilla ei myöskään ole pahemmin väliä, megasquirtin säätelyohjelmissa voi valita käytetäänkö matala- vai korkeaimpedanssisia suuttimia. Kutoskoneeseen saattaa mahdollisesti vaatia relayboardin vielä väliin. Nelarissa toimivat sekä korkeaimpedanssiset (jostain ooppelista) että matalat (jostain amerikanpelistä) ongelmitta ilman relayboardiakin.M6 E63
Comment
-
-
Itse ostin tuon mondeon anturin ihan vaan hinnan ja sopivan liittimen takia (maksoi fordin varaosamyynnissä muistaakseni 8e)
Suuttimien impedanssilla on kutos- ja kasikoneissa väliä. Matalaimpedanssiset suuttimet vaativat joko etuvastukset tai "flybackboardin". Olisin ollut halukas kuulemaan millasia kokemuksia noista on. Etenkin onko joku käyttänyt tota "flybackboardia" ??
Matalaimpedanssisia suuttima löytyy toki eurooppalaisistakin autoista. Munkin ovat Boschin valmistamat.
Comment
-
-
Originally posted by TKiItse ostin tuon mondeon anturin ihan vaan hinnan ja sopivan liittimen takia (maksoi fordin varaosamyynnissä muistaakseni 8e)
Suuttimien impedanssilla on kutos- ja kasikoneissa väliä. Matalaimpedanssiset suuttimet vaativat joko etuvastukset tai "flybackboardin". Olisin ollut halukas kuulemaan millasia kokemuksia noista on. Etenkin onko joku käyttänyt tota "flybackboardia" ??
Matalaimpedanssisia suuttima löytyy toki eurooppalaisistakin autoista. Munkin ovat Boschin valmistamat.
PUIMURI--> I=U/R
12.v/1.2ohm--->10A per suutin x6 suutinta-->60A
Aikasta paljon virtaa--> Megasquirtissa on kaks Fettiä ohjaamassa kahteen kanavaan suuttimia jotka on reitattu n. 20A per Fetti. Flyback puolella on yks 1 A diodi ja yks 5A trankku jos en ihan väärin muista.
MSefi foorumilla on mun tekemä schema toisilla komponenteilla joissa on lisätty vain komponenttien kestoa n.3x orggis. Sillä pärjää jo pitkälle jos kolvailee noi megasquirtin orggis vedot paksuiks tuon suuttimen maadotuksen ja flyback circuitin osalta. Jos ei koko scemaa viiti tehä niin jos ainut mikä pettää squirtissa on se flyback osasto niin heittää sinne sen osieon ja jättää noi fetit rauhaan jos ei ongelmia. Tuolla updatella kyllä pärjää tosi pitkälle.
Toisaalta nuo virtamäärät on hetkellisiä ja näin ollen ei se ihan suoraan mene noin. Ehkä piikkinä kaikkien suuttimen avautuessa samaan aikaan vois mennäkkin. Todellisuus on jotain muuta. Sitten suuttimen ollessa aukikin voi megasquirtilla pätkiä virtaa et pitää vaan suutinta auki. Jotain suuntaa se kuitenkin antaa tuosta hommasta.
Toisin sanoen 12.v/12ohm-->1A
Että näin...kannattaa ottaa mun mielestä ihan suosiolla korkeaimpedanssiset suuttimet jos ei ihan pakottavia/taloudellisia syitä ole lähteä tolle matala linjalle..säästää kamoja ja lämpöjä boksista.
En sitten osaa sanoa noitten suuttimien toiminnallisia eroja joten joku hiukka viisaampi vois perustella jotenkin jos mahdollista onko hyötyä käyttää matalampi impedanssisia suuttimia? Esiim. isoissa sulkuajat/aukasu ajat tms..Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Niille keille flyback (mitä lie suomeksi) on outo, kerrottakoon että se syö suuttimen kelan ampuman jännitepiikin kun suuttimen ohjaus vapautetaan. Hajoaminen tietää myös FETtien kuolemaa ja siten matkan katkeamista, eli jonkun ajatuksen tälle kannattaa suoda.
Mulla on flybackboard -kytkentä käytössä. Se oli halvin (4e), ja samalla kuitenkin teknisesti hienoinratkaisu, verrattuna tarpeeksi tehoakestävien esivastusten tai uusien suuttimen hankkimiseen. Jos ei noista seikoista jaksa välittää, eikä hitaampi suuttimen aukeaminen tunnu kauhistuttavalta, niin sitten ne vastukset tms. on ihan toimiva ratkaisu.
Comment
-
Comment