Ei ne ainakaan havaittavasti haurastu, mutta eikös ne kannata uusia kuitenkin jos satuloita muutenkin kunnostat?
Ainakin se kumien uusiminen on oleellisempaa jarrujen toiminnan kannalta kuin pintakiilto...
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Ainakin se kumien uusiminen on oleellisempaa jarrujen toiminnan kannalta kuin pintakiilto...
Onhan se näin.. Kumit ovat kylläkin hyvässä kunnossa ja männät liikkuvat moitteetta.
Jokaisen sisällä asuu pieni "LAISKA PASKA" ja se tässä koittaa ottaa valtaa
Kannattaa niiden satuloiden kanssa olla sitten varovainen ettei liota niitä liian kauan. Niistä kun tahtoo alkaa hilseilemään metalli irti kun ovat liian kauan sitruunahapossa. Kaikki valurautaiset osat käyttäytyy tuolla tavalla jostakin syystä.
Kannattaa niiden satuloiden kanssa olla sitten varovainen ettei liota niitä liian kauan. Niistä kun tahtoo alkaa hilseilemään metalli irti kun ovat liian kauan sitruunahapossa. Kaikki valurautaiset osat käyttäytyy tuolla tavalla jostakin syystä.
Käsittääkseni se on juuri sitä hapettunutta, eli ruostunutta rautaa mitä siinä hilseilee.. Sitruunahappo, kun on vissiin eniten metallia säästävä tapa puhdistaa ruosteesta. Tietenkin tuo liian kauan on suhteellinen käsite
Mun mielestä ei ole kyse siitä vaan valurauta alkaa haurastua pinnasta käsin sitruunahapossa. Pilasin yhdet jarrusatulat harrasteautosta sitruunahapolla, meni ilmausruuvien ja jarruletkujen kohdista kierteet (mureni pölyksi), tavallisten metalliosien kanssa ei ole ollut ongelmaa. Ajallisesti puhutaan noin vuorokaudesta. Muita osia on saanut liotella vaikka useammankin päivän ja itse metalli ei ole vaurioitunut (mm. kaikki alustan osat)
Tässä toiselta foorumilta lainattuna:
"Niistä valuosista varoittelin jo aiemmin. Sitruunahappo tahtoo mennä pitkässä liotuksessa valun "sisään", ja paksu siivu pinnasta lähtee pölynä teräsharjaamalla pois."
Eli kannattaa liotuksen aikana tarkkailla noita satuloita, että eivät ole liian kauan uimassa.
Eli kannattaa liotuksen aikana tarkkailla noita satuloita, että eivät ole liian kauan uimassa.
Totta. Itse tuossa liuottelin kanssa niin suorastaan kuplii kun laittaa happoon. Jarrusatuloille varmaan riittäisi että on jonkun 12h, jos välillä käy teräsharjalla läpi. Ja mun mielestä kyllä "tervekin" rauta alkaa lähtemään jos tarpeeksi liuottaa.
Valuosista en mee sanoon mitään, mut normaalit "prässätyt" palikat yms ei mee miksikään vaikk lilluis viikkokaupalla ja vielä niin et akkulaturi vaúhdittaa toimintaa...ainakaan mun vetokoukun kehikko ei oo muuttunu yli kuukaudessa miksikään
Valuosista en mee sanoon mitään, mut normaalit "prässätyt" palikat yms ei mee miksikään vaikk lilluis viikkokaupalla ja vielä niin et akkulaturi vaúhdittaa toimintaa...ainakaan mun vetokoukun kehikko ei oo muuttunu yli kuukaudessa miksikään
Jep. Sähkön kanssa ei tarvi olla edes happoa. Veteen liotettu kidesooda riittää.
Onhan se näin.. Kumit ovat kylläkin hyvässä kunnossa ja männät liikkuvat moitteetta.
Jokaisen sisällä asuu pieni "LAISKA PASKA" ja se tässä koittaa ottaa valtaa
Pölysuojat ja liukutapin kumit voi ollakin ihan ehjät. Männän tiiviste kun menettää ominaisuuksiaan (ja mäntä on huonona) niin jarrut alkaa maata päällä. Jarrujen vapautuminen (kun poljin vapautetaan,) perustuu osin tiivisteen elastisuuteen ja kontaktiin männän kylkeen.
Ite en kovin herkästi jaksaisi alkaa satuloita kunnostamaan kun uusia saa niin halvalla. Mutta jos korjaisin niin männän ja tiivisteen uusiminen olisi tärkeysjärjestyksessä ykkönen.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Jep. Sähkön kanssa ei tarvi olla edes happoa. Veteen liotettu kidesooda riittää.
Palataan tähän hieman:
Pölysuojat ja liukutapin kumit voi ollakin ihan ehjät. Männän tiiviste kun menettää ominaisuuksiaan (ja mäntä on huonona) niin jarrut alkaa maata päällä. Jarrujen vapautuminen (kun poljin vapautetaan,) perustuu osin tiivisteen elastisuuteen ja kontaktiin männän kylkeen.
Ite en kovin herkästi jaksaisi alkaa satuloita kunnostamaan kun uusia saa niin halvalla. Mutta jos korjaisin niin männän ja tiivisteen uusiminen olisi tärkeysjärjestyksessä ykkönen.
Asiahan on jo vanhentunut, mutta vastataan silti Eli elektrolyysillä päädyin ne sitten lopulta putsaamaan ja hyvät tuli. Samalla meni kaikki kumit, tapit vaihtoon. Piti tosiaan nysväämisen ilosta silloin tehdä tuo homma, vaikkei taloudellisesti kovin kannattavaa ollutkaan
Jatketaan kanssa tähän, että kun omat jarrut putsailin niin uittelin sekä elektrolyysillä, sitruunahapolla että fosforihapolla.
Männät ja kiinnikkeet jne ei menneet miksikään vaikka kuinka uitteli ( tehovinkkinä muuten sitruunahapossa hellan levyllä keittäen on tapahtuma mukavan joutuisaa ), eikä satuloissakaan ollut muuta havaittavaa ongelmaa, kuin se, että männän tiivistepinta alkaa hapertua suht nopeeasti, eli jos aattelee satuloita hapottaa, niin vain ulkoisilta osilta kannattaa se tehdä. Elektrolyysi ei niin hätäseen pintaa vaurioittanut...
Mitä näitten kanssa muutenki leikkiny niin ei oo kyllä koskaan ollu ongelmia minkään rautapohjaisen materiaalin kanssa, mutta kerran joku kummallisen värinen mikä lie seosprikka suli kokonaan sitruunahappoon ja likasi kaikki osat harmaalla kuonalla joka istu helvetin lujassa...
Edit: Niin ja alkuperäiseen kysymkseen vastaten, ainakin asconan ylätukivarressa elektrolyysi + sitruunahapotus tuntu vaan parantaneen kumia, korput puslat alkoivat taas joustamaan edes vähän
Last edited by Incarnated; 08-05-2014, 09:24.
Reason: sdf
Comment