Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitruunahappo ja kumi.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JToivonen
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 489
    • Turku

    Sitruunahappo ja kumi.

    Aattelin tuossa paiskata vanhat jarrusatulat sitruunahappo kylpyyn kokonaisina, mutta mitenköhän mahtaa kumiosien käydä hapossa?
    Haurastuvatko kenties?
    E39 Touring
    exät:
    E34 525 TIC
    E34 540 Touring
    E34 535 M5 look
    E36 325 Coupe Wideboby
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Originally posted by JToivonen View Post
    Aattelin tuossa paiskata vanhat jarrusatulat sitruunahappo kylpyyn kokonaisina, mutta mitenköhän mahtaa kumiosien käydä hapossa?
    Haurastuvatko kenties?
    Ei ne ainakaan havaittavasti haurastu, mutta eikös ne kannata uusia kuitenkin jos satuloita muutenkin kunnostat?
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Ei ne ainakaan havaittavasti haurastu, mutta eikös ne kannata uusia kuitenkin jos satuloita muutenkin kunnostat?
      Ainakin se kumien uusiminen on oleellisempaa jarrujen toiminnan kannalta kuin pintakiilto...
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • JToivonen
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 489
        • Turku

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Ainakin se kumien uusiminen on oleellisempaa jarrujen toiminnan kannalta kuin pintakiilto...
        Onhan se näin.. Kumit ovat kylläkin hyvässä kunnossa ja männät liikkuvat moitteetta.
        Jokaisen sisällä asuu pieni "LAISKA PASKA" ja se tässä koittaa ottaa valtaa
        E39 Touring
        exät:
        E34 525 TIC
        E34 540 Touring
        E34 535 M5 look
        E36 325 Coupe Wideboby

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          #5
          sehän pitäs neutralisoida jollain aineksella hapon jälkeen.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by k0rppi View Post
            sehän pitäs neutralisoida jollain aineksella hapon jälkeen.
            Juu..lämmin vesi..
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              #7
              Kannattaa niiden satuloiden kanssa olla sitten varovainen ettei liota niitä liian kauan. Niistä kun tahtoo alkaa hilseilemään metalli irti kun ovat liian kauan sitruunahapossa. Kaikki valurautaiset osat käyttäytyy tuolla tavalla jostakin syystä.

              Comment

              • JToivonen
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 489
                • Turku

                #8
                Originally posted by Antsah View Post
                Kannattaa niiden satuloiden kanssa olla sitten varovainen ettei liota niitä liian kauan. Niistä kun tahtoo alkaa hilseilemään metalli irti kun ovat liian kauan sitruunahapossa. Kaikki valurautaiset osat käyttäytyy tuolla tavalla jostakin syystä.
                Käsittääkseni se on juuri sitä hapettunutta, eli ruostunutta rautaa mitä siinä hilseilee.. Sitruunahappo, kun on vissiin eniten metallia säästävä tapa puhdistaa ruosteesta. Tietenkin tuo liian kauan on suhteellinen käsite
                E39 Touring
                exät:
                E34 525 TIC
                E34 540 Touring
                E34 535 M5 look
                E36 325 Coupe Wideboby

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  #9
                  Mun mielestä ei ole kyse siitä vaan valurauta alkaa haurastua pinnasta käsin sitruunahapossa. Pilasin yhdet jarrusatulat harrasteautosta sitruunahapolla, meni ilmausruuvien ja jarruletkujen kohdista kierteet (mureni pölyksi), tavallisten metalliosien kanssa ei ole ollut ongelmaa. Ajallisesti puhutaan noin vuorokaudesta. Muita osia on saanut liotella vaikka useammankin päivän ja itse metalli ei ole vaurioitunut (mm. kaikki alustan osat)

                  Tässä toiselta foorumilta lainattuna:

                  "Niistä valuosista varoittelin jo aiemmin. Sitruunahappo tahtoo mennä pitkässä liotuksessa valun "sisään", ja paksu siivu pinnasta lähtee pölynä teräsharjaamalla pois."

                  Eli kannattaa liotuksen aikana tarkkailla noita satuloita, että eivät ole liian kauan uimassa.
                  Last edited by Antsah; 12-09-2011, 08:00.

                  Comment

                  • Harri G
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 9041
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by Antsah View Post
                    Eli kannattaa liotuksen aikana tarkkailla noita satuloita, että eivät ole liian kauan uimassa.
                    Totta. Itse tuossa liuottelin kanssa niin suorastaan kuplii kun laittaa happoon. Jarrusatuloille varmaan riittäisi että on jonkun 12h, jos välillä käy teräsharjalla läpi. Ja mun mielestä kyllä "tervekin" rauta alkaa lähtemään jos tarpeeksi liuottaa.
                    E39 ja E91

                    Comment

                    • Incarnated
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 450
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Valuosista en mee sanoon mitään, mut normaalit "prässätyt" palikat yms ei mee miksikään vaikk lilluis viikkokaupalla ja vielä niin et akkulaturi vaúhdittaa toimintaa...ainakaan mun vetokoukun kehikko ei oo muuttunu yli kuukaudessa miksikään

                      http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        Millaisella seos suhteella ootte s.happoa käyttäneet?
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by Incarnated View Post
                          Valuosista en mee sanoon mitään, mut normaalit "prässätyt" palikat yms ei mee miksikään vaikk lilluis viikkokaupalla ja vielä niin et akkulaturi vaúhdittaa toimintaa...ainakaan mun vetokoukun kehikko ei oo muuttunu yli kuukaudessa miksikään
                          Jep. Sähkön kanssa ei tarvi olla edes happoa. Veteen liotettu kidesooda riittää.


                          Palataan tähän hieman:
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Ainakin se kumien uusiminen on oleellisempaa jarrujen toiminnan kannalta kuin pintakiilto...
                          Originally posted by JToivonen View Post
                          Onhan se näin.. Kumit ovat kylläkin hyvässä kunnossa ja männät liikkuvat moitteetta.
                          Jokaisen sisällä asuu pieni "LAISKA PASKA" ja se tässä koittaa ottaa valtaa
                          Pölysuojat ja liukutapin kumit voi ollakin ihan ehjät. Männän tiiviste kun menettää ominaisuuksiaan (ja mäntä on huonona) niin jarrut alkaa maata päällä. Jarrujen vapautuminen (kun poljin vapautetaan,) perustuu osin tiivisteen elastisuuteen ja kontaktiin männän kylkeen.

                          Ite en kovin herkästi jaksaisi alkaa satuloita kunnostamaan kun uusia saa niin halvalla. Mutta jos korjaisin niin männän ja tiivisteen uusiminen olisi tärkeysjärjestyksessä ykkönen.
                          Last edited by petrolhead; 20-07-2013, 14:16.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • JToivonen
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 489
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Jep. Sähkön kanssa ei tarvi olla edes happoa. Veteen liotettu kidesooda riittää.


                            Palataan tähän hieman:



                            Pölysuojat ja liukutapin kumit voi ollakin ihan ehjät. Männän tiiviste kun menettää ominaisuuksiaan (ja mäntä on huonona) niin jarrut alkaa maata päällä. Jarrujen vapautuminen (kun poljin vapautetaan,) perustuu osin tiivisteen elastisuuteen ja kontaktiin männän kylkeen.

                            Ite en kovin herkästi jaksaisi alkaa satuloita kunnostamaan kun uusia saa niin halvalla. Mutta jos korjaisin niin männän ja tiivisteen uusiminen olisi tärkeysjärjestyksessä ykkönen.
                            Asiahan on jo vanhentunut, mutta vastataan silti Eli elektrolyysillä päädyin ne sitten lopulta putsaamaan ja hyvät tuli. Samalla meni kaikki kumit, tapit vaihtoon. Piti tosiaan nysväämisen ilosta silloin tehdä tuo homma, vaikkei taloudellisesti kovin kannattavaa ollutkaan
                            E39 Touring
                            exät:
                            E34 525 TIC
                            E34 540 Touring
                            E34 535 M5 look
                            E36 325 Coupe Wideboby

                            Comment

                            • Incarnated
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 450
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Jatketaan kanssa tähän, että kun omat jarrut putsailin niin uittelin sekä elektrolyysillä, sitruunahapolla että fosforihapolla.

                              Männät ja kiinnikkeet jne ei menneet miksikään vaikka kuinka uitteli ( tehovinkkinä muuten sitruunahapossa hellan levyllä keittäen on tapahtuma mukavan joutuisaa ), eikä satuloissakaan ollut muuta havaittavaa ongelmaa, kuin se, että männän tiivistepinta alkaa hapertua suht nopeeasti, eli jos aattelee satuloita hapottaa, niin vain ulkoisilta osilta kannattaa se tehdä. Elektrolyysi ei niin hätäseen pintaa vaurioittanut...

                              Mitä näitten kanssa muutenki leikkiny niin ei oo kyllä koskaan ollu ongelmia minkään rautapohjaisen materiaalin kanssa, mutta kerran joku kummallisen värinen mikä lie seosprikka suli kokonaan sitruunahappoon ja likasi kaikki osat harmaalla kuonalla joka istu helvetin lujassa...

                              Edit: Niin ja alkuperäiseen kysymkseen vastaten, ainakin asconan ylätukivarressa elektrolyysi + sitruunahapotus tuntu vaan parantaneen kumia, korput puslat alkoivat taas joustamaan edes vähän
                              Last edited by Incarnated; 08-05-2014, 09:24. Reason: sdf

                              http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎