Announcement

Collapse
No announcement yet.

teho/vääntö -selvitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    teho/vääntö -selvitys

    ohessa skannattuna teknikens värld -lehden (20/04) artikkeli tehon ja väännön merkityksestä. minulla oli tarkoitus suomentaa toi tänne sanasta sanaan, mutta ei ole niin vahva ruotsi että se kivuttomasti menisi, yritin.

    voisiko joku ystävällinen sielu suomentaa tuosta kohdat 1-5, sekä kuvatekstit 4. kohdasta a-d ja postata tänne. kun kaikkien hyväksymä suomennos on saatu aikaiseksi niin aiheen voisi lukita ja poistaa välikommentit jolloin palstalle jäisi hyvä dokumentti aiheesta.

    jos suomentajia on useampia niin sovitaan kuka sen tekee ettei tehdä turhaa työtä. suomentajan ei tarvitse pelätä lynkkäystä, sillä nyt esitetään vain ko. lehden selvitys, ei omaa mielipidettä. kiitos etukäteen!
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    En minäkään tuota jaksa ihan sanasta sanaan suomentaa, mutta väsäsinpä nyt tälläisen lyhyen version. Kyllä tästä tekstin ajatus selviää..

    1. Ensinnäkin, mikä kiihdyttää autoa? Voima vetävillä pyörillä. Voima lasketaan kaavasta Voima = Renkaan vääntömomentti / Renkaan säde. Eli: voima joka autoa kiihdyttää, tulee renkaalla vaikuttavasta vääntömomentista.

    2. Tietääksemme vetävien pyörien vääntömomentin, meidän täytyy tietää moottorin vääntökäyrä, josta selviää maksimivääntö eri kierrosluvuilla.

    3. Tärkeää: Moottorin vääntömomentti kulkee vaihteiston läpi, ja eri vaihteilla vääntömomenttikäyrät vetävillä pyörillä näyttävät allaolevan kuvan mukaisilta. Pystyakselilla on vääntömomentti, vaaka-akselilla renkaiden pyörymisnopeus. Jokaisen käyrän perusmuoto on sama, mutta pienemmillä vaihteilla käyrä on korkeampi ja lyhyempi kuin isommilla.
    [sivuhuomautuksena voisi sanoa että vaikka kuvasta voisi niin päätellä, useimmiten eri vaihteiden käyrät eivät leikkaa = pienemmällä vaihteella saadaan lähes aina enemmän vääntömomenttia samalla nopeudella]

    4. Mitä tämä nyt sitten tarkoittaa? Kuvassa (pystyakselilla työntövoima, vaaka-akselilla nopeus) sininen käyrä kuvaa täyskaasukiihdytystä ja punainen ajovastusta (vierinvastus, ilmanvastus).

    Punaisen ja sinisen käyrän ero on käytettävissä oleva voima, joka kiihdyttää autoa. Kiihtyvyys = Voima / Massa.
    Löydätkö kuvasta auton huippunopeuden?

    5. Yhteenveto: autoa kiihdyttää vääntömomentti vetävillä pyörillä, ei moottorin vääntö! Moottorin vääntö ei tästä syystä kerro paljoakaan. Haluaisimme kuitenkin ilmoittaa moottorin potentiaalin vaihteesta riippumatta.
    Idea: kerrotaan vääntomomentti ja kierrokset keskenään. Tämä laskutoimitus on samansuuruinen kaikilla vaihteilla, ja tämän laskutoimituksen tulos on teho. Tehoa ei tunne persuuksissa, mutta se on hyvä mittari moottorin suorituskyvylle.

    qwe, taisit mainita että sulla on boschin autotekninen taskukirja. Siellähän on ajodynamiikka-osiossa juttua ajotilapiirroksesta, mikä on aikalailla sama juttu kuin tuo neloskohdan piirros.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • qwe
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 133
      • espoo

      #3
      kiitos paljon, lyhkäisesti ja ytimekkäästi suomennettu.
      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

      Comment

      • D5252T
        Newbiemmer
        • Oct 2004
        • 21

        #4
        Tuo vääntökäyrän ja vaihteiston osuus tuli selväksi, ne yhdessä kuvaavat kaiken auton kiihtyvyysominaisuuksista, jos jätetään vastukset huomioimatta. Mitä sitten teho kertoo? Se kertoo ilmeisesti pelkästään moottorin ominaisuudesta, eikä sitä voi tuntea takapuolessa. Olisiko tähän heittää jotain selvennystä? Onko tuolla tehon käsitteellä oikeasti mitään käyttöä? Ainkaan maksimiteho ei vissiin paljon kuvaa?

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by D5252T
          Tuo vääntökäyrän ja vaihteiston osuus tuli selväksi, ne yhdessä kuvaavat kaiken auton kiihtyvyysominaisuuksista, jos jätetään vastukset huomioimatta. Mitä sitten teho kertoo? Se kertoo ilmeisesti pelkästään moottorin ominaisuudesta, eikä sitä voi tuntea takapuolessa. Olisiko tähän heittää jotain selvennystä? Onko tuolla tehon käsitteellä oikeasti mitään käyttöä? Ainkaan maksimiteho ei vissiin paljon kuvaa?
          Nimenomaan teho kertoo jotain suorituskyvystä, vääntömomentti kampiakselilta itseisarvona ei sitten mitään. Vääntökäyrä on kiihtyvyyttä tarkasteltaessa tehoa parempi siinä suhteessa että supistamalla kierrosten osuus pois saadaan suoraan näkyviin moottorin käyttäytyminen ja kiihtyvyys kiinteällä vaihteella. Eli missä vääntökäyrä on huipussaan on kullakin vaihteella käytettävissä maksimi kiihtyvyys ja missä vääntökäyrä nousee kiihtyvyys paranee kierrosten mukana ja päinvastoin.

          Maksimi vääntömomentti kampiakselilta on suorituskyvystä puhuttaessa täysin turha tieto, ko. tieto on hyödyksi vain voimansiirron mitoituksessa. Suurista vääntömomenteista aletaan vasta puhua kun oikeassa suorituskyvyssä eli moottorin tehossa ei ole mitään kerrottavaa.

          Comment

          • Tykki
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 197
            • Ii

            #6
            Originally posted by naukkis
            Originally posted by D5252T
            Tuo vääntökäyrän ja vaihteiston osuus tuli selväksi, ne yhdessä kuvaavat kaiken auton kiihtyvyysominaisuuksista, jos jätetään vastukset huomioimatta. Mitä sitten teho kertoo? Se kertoo ilmeisesti pelkästään moottorin ominaisuudesta, eikä sitä voi tuntea takapuolessa. Olisiko tähän heittää jotain selvennystä? Onko tuolla tehon käsitteellä oikeasti mitään käyttöä? Ainkaan maksimiteho ei vissiin paljon kuvaa?
            Nimenomaan teho kertoo jotain suorituskyvystä, vääntömomentti kampiakselilta itseisarvona ei sitten mitään. Vääntökäyrä on kiihtyvyyttä tarkasteltaessa tehoa parempi siinä suhteessa että supistamalla kierrosten osuus pois saadaan suoraan näkyviin moottorin käyttäytyminen ja kiihtyvyys kiinteällä vaihteella. Eli missä vääntökäyrä on huipussaan on kullakin vaihteella käytettävissä maksimi kiihtyvyys ja missä vääntökäyrä nousee kiihtyvyys paranee kierrosten mukana ja päinvastoin.

            Maksimi vääntömomentti kampiakselilta on suorituskyvystä puhuttaessa täysin turha tieto, ko. tieto on hyödyksi vain voimansiirron mitoituksessa. Suurista vääntömomenteista aletaan vasta puhua kun oikeassa suorituskyvyssä eli moottorin tehossa ei ole mitään kerrottavaa.
            hyvin sanottu. Näinhän se menee.
            "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
            -Andy McCoy

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎