Announcement

Collapse
No announcement yet.

ÄÄK ! Lukot Jäässä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #16
    Lukkosula auttaa... hetken. Mutta pian se on samassa kunnossa, seuraavan kerran kun on "kostea keli", lukot taas jäässä. Lisäksi lukkosula likaa sen lukkopesän voimakkaasti.

    Sama juttu "CRC":n kanssa, se auttaa jonkun aikaa mutta kun se haihtuu, tilanne on entistä pahempi ja lukkopesä on joko rutikuiva tai sitten "likainen" ja rutikuiva.

    Olen purkanut parikin lukkopesää joissa käytetty joko CRC:tä tai lukkosulla (tai molempia). "CRC":n jäljiltä (kesällä) lukkopesä oli rutikuiva ja siellä oli sellaista vakoista/harmaata "jauhetta". Ihan kuin alumiiniosista olisi irroittunut tosi hienoa pulveria.

    Lukkosulan vaikutus on vähän samankaltainen, kun voiteluaine on haihtunut, tilanne on entistä pahempi.

    Paras keino (jota itsekin käytän) on purkaa se lukko ja sen lukkopesä aika ajoin. Putsata kaikki osat huolellisesti, kaikki haitat irti ja kaikki paska pois. Ja sitten voidella kaikki osat oikealla lukkoöljyllä. Aseöljykin on paljon parempaa kuin "CRC". Jos homman tekee syksyllä, koko talven aikana ei ole mitään ongelmia. Oli sitten vesikelejä jatkuvasti tahi ei.

    Jos siihen ei viitsi ryhtyä, vaatihan se n. 1-2 tunnin värkkäyksen (toki lämpmässä talllissa) lukkoa kohti, toinen keino on ruiskuttaa lukkopesä täyteen aseöljyä (sellaisen ohuen pillin kautta joka pullon mukana tulee). Kun sitä sisälle ruutaa, niin osa tulee tietysti ulos. Samalla näkee että mukana tulee paskaa. Ruutaa sitä sisään pikkuhiljaa, niin kauan että ulos ei tule kuin puhdasta tavaraa.

    Sen jälkeen laittaa perään lukkoöljyä. Aseöljyä ensin sen takia että siinä on mukana enemmän puhdistavia aineita. Oikeaa lukkoöljyä sen parempien voiteluominaisuuksien vuoksi, mutta sekin kestää pakkasta.

    t: Timo

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #17
      Tankin pikakorjaus.
      Peltiruuvin ympärille O-rengas ja ruuvi vuotokohtaan.

      Comment

      • tth78
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 346
        • Turku

        #18
        Tai sitten kun sytkäri ei riitä niin biltemasta tällainen! Omassa coupessa on onneksi lukonsulatus-lisävaruste niin ei tarvi tuollaisia hommata! Olispa vaan ollut aikanaan kun Camaron umpijäässä olevia lukkoja yritti tiirikoida...
        Mini Countryman PHEV 2018
        -
        ex. Primera 05
        ex.E36 318iS coupe ´92

        Comment

        • Freed
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 425
          • Helsinki

          #19
          Elikkä kun kahvaa pitää ylhäällä niin lukot sulaa jos on lukkojen sulatin?

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #20
            Sytkärit sun muut tohottimet avaavat jäätyneen lukon varmasti. Mutta samalla siitä menee paskaa lukkoon, sillä noi kaasut ei pala täysin puhtaasti, nokea syntyy. Ja osa siitä menee varmasti lukkopesään. Ja kohta se on aika paskainen ja entistä hankalampi saada auki.

            Ihan vaan kokemuksesta tiedän. Piti lopputalvesta purkaa koko lukkosydeemi ja putsata perusteellisesti.

            Ei uskoisi että sitä tulee ja sinne menee, mutta kyllä se näin taitaa olla. Ainakin se lukkopesä oli melkoisen näköinen.

            Se oli pari vuotta aikaisemmin viimeksi putsattu perusteellisesti, siitä tiedä että normaalisti tollaista määrää sontaa ei sisään eksy.

            Mutta sinä talvena ei ollut lämmintä paikkaa missä rapata, joten päätin sumplia talven yli tuolla sytkäri konstilla. Ei ihan selvinnyt...

            t: Timo

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4320
              • Turku

              #21
              Originally posted by Freed
              Elikkä kun kahvaa pitää ylhäällä niin lukot sulaa jos on lukkojen sulatin?
              E34:ssa ainakin näin. Tarvii vain nostaa kahvaa hetkeksi, niin lämmityksen ohjaus hoitaa loput. Lämmitys voidaan toistaa kolme kertaa, sen jälkeen tulee toppi.

              Ex E30 toimi lukkopesät yleensä ihan hyvin, mutta itse "lukkokoneisto" oli pahempi. Luultavasti se sai kosteutta auton sisältä, kun oven suojamuovit oli enemmän tai vähemmän riekaleina?!

              Comment

              • biimer327
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1928
                • Eastside

                #22
                Joo,eli kuten on jo sata kertaa tullut,niin unohtakaa lukkosulat,
                purkakaa ne lukot ja haitat
                rasvanpoisto käsittely ja putsaus
                mietintää mikä haitta kuului mihinkin reikään ja mikä jousi mihinkin
                aseöljyä siihen lukkoon,jos se toimi talvisodassa pystykorvan lukossa,niin miksei se toimis väljässä penarin lukossakin.
                "Suck my dick!"
                -Ron Jeremy

                Comment

                • BoyScout
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 38
                  • Hanko

                  #23
                  Näin mä korjasin muijan opelin vuotavan tankin......kemiallista metallia peukalolla halkeamaan ja lämmitin kuumailmapuhaltimella... ei kovin fiksua mutta toimii 8)

                  Comment

                  • patrick1
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 304
                    • Helsinki

                    #24
                    itellä oli eilen ongelmana se että ovi ei menny kiinni :? sain kyllä melkeen heti ovet auki, mutta kun piti vetäistä ovi kiinni niin lukko mekanismi niin jäässä ettei menny enää kiinni (lukkoon). siinä piti vaan odotella että auto lämpenee sen verran että rupee vähän sulamaan... reilu puoli tuntiahan siinä meni, puhumattakaan hermoista
                    joskus kun lukot on ollu niin jäässä niin oon puhaltanu lukkopesää hiustenkuivaajalla hetken, kyllä on taas sen jälkeen auennut
                    - E36 325i Cabriolet
                    - Volkswagen Passat, 1,9D Variant

                    Comment

                    • Sickness
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 1923
                      • Helsinki

                      #25
                      Hauska tarina lukkojen sulattamisesta tuli mieleen vuosien takaa. Skidinä olin vanhempien kanssa käymässä isovanhempieni luona talvella. Olimme lähdössä johonkin ukin 99 Saabilla, mutta lukot olivatkin niin jäässä ettei ovia saanut auki. No, faija neuvoi, että jos muuta ei ole saatavilla niin viinaa vaan lukkoon niin kyllä sulaa. Ukki ei ole viinaa tainnut pariinkymmeneen vuoteen suuhunsa laittaa, mutta lahjapulloja oli kyllä kaapin täytteenä enemmänkin.

                      Siinä rupesi yleisö vähän "kakomaan" kun puoli pulloa konjakkia oli pitkin Saabin kylkeä :lol: Jotkut ei vaan osaa arvostaa hyvää viinaa, mutta kyllä lukotkin suli...
                      E39 520iA -02

                      Comment

                      • 535_M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 221
                        • Masku

                        #26
                        Originally posted by patrick1
                        itellä oli eilen ongelmana se että ovi ei menny kiinni :? sain kyllä melkeen heti ovet auki, mutta kun piti vetäistä ovi kiinni niin lukko mekanismi niin jäässä ettei menny enää kiinni (lukkoon). siinä piti vaan odotella että auto lämpenee sen verran että rupee vähän sulamaan... reilu puoli tuntiahan siinä meni, puhumattakaan hermoista
                        Tuohan on mielestäni ominaisuus ainakin E30 bemareissa
                        Itselläni oli aivan sama juttu ja kavereilla ainakin viidessä ovessa myös. Oviverhoilun alla olevan muovin kuntoonlaittaminen voisi auttaa, jos se mekanismin kostuminen lämpötilaeroista johtuu.

                        Comment

                        • Juhis2000
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 237
                          • Kouvola

                          #27
                          Pitänee kaivaa taas ajankohtainen topicci esiin...

                          Originally posted by 535_M5
                          Tuohan on mielestäni ominaisuus ainakin E30 bemareissa
                          Toivottavasti ei ole "ominaisuus" e39:ssä (pre-facelift-mallissa)...mainittu auto ollu jo kolme päivää, ja ensimmäinen "vika" löytyi jo. Etuovet kyllä aukesivat hyvin, mutta kiinni eivät enää menneet vaikka kuin paukutteli ja antoi auton lämmetä. Nopeasti sitten löytyi lukkosulaa, sitä ruiskimalla oikea etuovi alkoi toimia, ja vasenkin meni kiinni, mutta eipä enää lähtenyt auki.... Takaovet sentään toimivat normaalisti. => Bemari talliin, Mersulla töihin.

                          Samanlaisia ominaisuuksia oli muinoin olleessa Mazda 626:ssa (89), jossa itse lukko ei ollut jäässä, mutta "tangot" siellä oven sisällä. Olisikohan tuostakin avattava ovipahvit, ja rasvailtava kaikki liikkuvat osat.

                          Onko kenellään ollut samanhenkisiä aamuongelmia?

                          ...pitääköhän kohta jättää Bemari kesäautoksi ja ajella Mersuilla talvella...kele.
                          BMW e60 525i terapiaprojekti
                          -------------------------
                          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                          Comment

                          • KFZ-Koenig
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2900

                            #28
                            Originally posted by Juhis2000
                            Toivottavasti ei ole "ominaisuus" e39:ssä (pre-facelift-mallissa)...mainittu auto ollu jo kolme päivää, ja ensimmäinen "vika" löytyi jo. Etuovet kyllä aukesivat hyvin, mutta kiinni eivät enää menneet vaikka kuin paukutteli ja antoi auton lämmetä. Nopeasti sitten löytyi lukkosulaa, sitä ruiskimalla oikea etuovi alkoi toimia, ja vasenkin meni kiinni, mutta eipä enää lähtenyt auki.... Takaovet sentään toimivat normaalisti. => Bemari talliin, Mersulla töihin.
                            Mulla oli E38:ssa sama ongelma viime talvena ja korjaantui sillä, että purin ovipahvit edestä pois ja ruiskutin crc:tä sinne sisäkahvan vaijerin ja muovikuoren väliin. Se sisäkahva pitää nostaa mahdollisimman ylös, jotta aine valuu vaijeria pitkin perille asti.
                            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                            Comment

                            • Juhis2000
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 237
                              • Kouvola

                              #29
                              Originally posted by KFZ-Koenig
                              Mulla oli E38:ssa sama ongelma viime talvena ja korjaantui sillä, että purin ovipahvit edestä pois ja ruiskutin crc:tä sinne sisäkahvan vaijerin ja muovikuoren väliin. Se sisäkahva pitää nostaa mahdollisimman ylös, jotta aine valuu vaijeria pitkin perille asti.
                              Ookoo, samat ongelmat kun Mazdassa siis . Pitäneepä suorittaa tuo operaatio joku päivä, josko "talviominaisuudet" paranisivat. Kiitos vinkistä.

                              Ovissa ei vissiin muuta ihmeellistä kun akusta kaapeli irti varttitunniksi ennen pahvien irroittamista niin ei tule bagit silmille (eikä toivonmukaan vikavalokaan syty)?
                              BMW e60 525i terapiaprojekti
                              -------------------------
                              Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                              Comment

                              • cricke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 1977
                                • espoo

                                #30
                                aseöljyä suosittelen!!ja jos on jäässä nii pussiin kuumaa vettä ja painelee lukkoa pussilla.
                                E38 740ia -94
                                E46 316 -00
                                Volvo S60
                                EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
                                E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎