vaik ei ny bemari sivu olekkaan niin hyvin nää perusasiat selitetty, aika lyhyesti kyllä....
Moottorin tekniikka tietoa tietämättömille
Collapse
X
-
Suurilla kierroksilla > 6 000 r/min toimivassa moottorissa on selvästi hyötyä kun mäntä liikkuu hitaammin yläkuolokohdassaan, palotapahtuma on tehokkaampi.
Comment
-
-
Originally posted by SagVoisko joku valottaa tota asiaa, kun en millään ymmärrä miten männän nopeus voi hidastua kiertokankia vaihtamalla, vaikka kampiakseli pyörii yhtä nopeasti?
Tossa äkkiä väännetty kaava, jolla voi askarrella; cos(a)*ikp/2+sin(acos(sin(a)*(ikp/2)/kkp))*kkp
jossa a=kampikulma ykk:sta, ikp=iskunpituus ja kkp=kiertokangenpituus (kaulan keskiöstä tapin keskiöön)
tuloksena siis tapin keskiön etäisyys kampiakselin keskiöstä.
Jos haluat suoraan nopeuden ja kiihtyvyyden maksimit, niin derivoi tuo kulman suhteen, maksimithan löytyy sitten nollakohdista.
2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
projektit
1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
ex
EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12
sigpic
Comment
-
Comment