Moottorin tekniikka tietoa tietämättömille

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jutzi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 144
    • Turku

    Moottorin tekniikka tietoa tietämättömille



    vaik ei ny bemari sivu olekkaan niin hyvin nää perusasiat selitetty, aika lyhyesti kyllä....
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8004
    • Vantaa

    #2
    Kah, meikäläiselle just hyvä :wink:
    Kun ei kovin paljoa auton tekniikasta ymmärrä :oops:

    Hyvä linkki :!:
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • Sag
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 104

      #3
      Suurilla kierroksilla > 6 000 r/min toimivassa moottorissa on selvästi hyötyä kun mäntä liikkuu hitaammin yläkuolokohdassaan, palotapahtuma on tehokkaampi.
      Voisko joku valottaa tota asiaa, kun en millään ymmärrä miten männän nopeus voi hidastua kiertokankia vaihtamalla, vaikka kampiakseli pyörii yhtä nopeasti?

      Comment

      • mattij
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 197
        • Rankkula

        #4
        Originally posted by Sag
        Voisko joku valottaa tota asiaa, kun en millään ymmärrä miten männän nopeus voi hidastua kiertokankia vaihtamalla, vaikka kampiakseli pyörii yhtä nopeasti?
        Johtuu suoraan geometriasta, eli laske männän liike kampiakselin kulmanmuutoksen suhteen. Kun tämä kaava on käsissä nähdään että, mitä pitempi kiertokanki, sitä pienemmiksi jäävät keskimääräinen männän nopeus ja kiihtyvyys.

        Tossa äkkiä väännetty kaava, jolla voi askarrella; cos(a)*ikp/2+sin(acos(sin(a)*(ikp/2)/kkp))*kkp
        jossa a=kampikulma ykk:sta, ikp=iskunpituus ja kkp=kiertokangenpituus (kaulan keskiöstä tapin keskiöön)
        tuloksena siis tapin keskiön etäisyys kampiakselin keskiöstä.
        Jos haluat suoraan nopeuden ja kiihtyvyyden maksimit, niin derivoi tuo kulman suhteen, maksimithan löytyy sitten nollakohdista.

        2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
        projektit
        1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
        ex
        EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

        sigpic

        Comment

        • Sag
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 104

          #5
          Emminä mitään matematiikkaa ymmärrä, mutta kiitos kaavasta ja selvityksestä kuitenkin

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Tuttu ja hyvä sivusto! Ton mun punasen 600SL:n ansiosta...
            ...

            Comment

            Working...
            X