Mites muuten noi uudet efficient dynamic mallit eroaa tavallisista?
käsittääkseni ne ovat hieman matalampia, niissä on suuremmat vaihdevälit sekä pienempi vierintävastuksiset renkaat ja aina manuaali-ilmastointi, mutta onko niissä vielä jotain muuta?
ja start&stop, jarrutusenergian talteenotto, sähkötöiminen ohj.tehostin, ilmanoton läppien ohjaus, vaihtamishetken näyttö, aerodynaamiset vanteet, ja mitä näitä nyt oli.
ja start&stop, jarrutusenergian talteenotto, sähkötöiminen ohj.tehostin, ilmanoton läppien ohjaus, vaihtamishetken näyttö, aerodynaamiset vanteet, ja mitä näitä nyt oli.
Tämä nyt ei taas liity polttoaineen säästämiseen millään tavalla, mutta tuo start&stop himmeli, En helvetti ikinä suostu ostamaan autoa, joka stumppaa itsensä liikennevaloihin. Kyllä minä olen tähän asti avaimesta autoni käynnistänyt, ja tykkäisin myös sammuttaa.
Toisaalta, ajan myös Jeesuksenaikaisella M60 koneisella arkulla....
540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
Audi A6 C7 S-Line ABT
No tuota välillä tuntuu ihan kivalta napata rajotinta vasten niin ei hirveesti nämä kulutuksen pienentämisen nappaa.... (toki joskus varttuneempana älyää että hyi vittu) mutta ei vielä huvita älytä sori kun läväytin tämmöseen topikkiin kommentin.
ja start&stop, jarrutusenergian talteenotto, sähkötöiminen ohj.tehostin, ilmanoton läppien ohjaus, vaihtamishetken näyttö, aerodynaamiset vanteet, ja mitä näitä nyt oli.
Eikös läpät ole ihan perusnakuissa, samoin vaihtonäyttö ja start+stop? "Jarruenergian talteenotto" on hiukan rohkea ilmaisu. Se taitaa olla vakiona oleva ns älykäs latausjärjestelmä joka tykittää akkuun virtaa erityisen paljon moottorijarrutuksissa?
Eikös läpät ole ihan perusnakuissa, samoin vaihtonäyttö ja start+stop? "Jarruenergian talteenotto" on hiukan rohkea ilmaisu. Se taitaa olla vakiona oleva ns älykäs latausjärjestelmä joka tykittää akkuun virtaa erityisen paljon moottorijarrutuksissa?
En nyt nopeasti saanut selvää mutta ei ainakaan mitenkään mainosteta että kaikissa olisi sammutusautomatiikka / säätyvä ilmanotto. Löytyy EfficientDynamics paketin tiedoista kuitenkin.
Suora lainaus:
"Heti, kun kuljettaja ottaa jalkansa pois kaasupolkiomelta tai jarruttaa, aletaan ottaa liike-energiaa talteen ja ladata sitää akkuun." ... "Kiihdytettäessä kaikki sillä hetkellä tarpeettomat energiaa kuluttavat järjestelmät irrotetaan voimalinjasta."
Kai tuota voi kutsua jarrutusenergian talteenotoksi ihan perustellusti. Ja samaa tekniikkaahan on käytössä muuallakin, ymmärtääkseni raskas liikenne ja/tai bussit on käyttänyt tuota jo vuosia? Ainakin sen lataamisen osalta.
Huvitti kun luin TL:stä uuden M5:n esittelyä... ekoauto, löytyy start&stop jne.. mutta eihän siinä jumalattomat päästöarvot olekaan
Eikös läpät ole ihan perusnakuissa, samoin vaihtonäyttö ja start+stop? "Jarruenergian talteenotto" on hiukan rohkea ilmaisu. Se taitaa olla vakiona oleva ns älykäs latausjärjestelmä joka tykittää akkuun virtaa erityisen paljon moottorijarrutuksissa?
Paikkansa pitävä termi. Tosin , no, miten pitkään sitä kukakin menee moottorijarrutuksella, ja paljonko siitä saadaan talteen ku lataus on täysillä sen aikana.
Ihan fiksu systeemi sinänsä , tulevaisuudessa varsinkin kun autojen laturit ei todellakaan ole pienenemään päin.....
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Niin toki tekee, varsinkin verraten esim. saman hintaiseen kohta 10 v ikäiseen keskikokopremiuimiin.
Omasta näkökulmasta taas ei haluasi sijoittaa 20*nykyisen auton arvosta rahaa, että pääsee säästämään.
Mutta mä oonkin köyhä ja saita.
(ja ajan se lisäksi vanhalla pikkuautolla).
Tästä tulee mieleen esimerkki elävästä elämästä. Naapuri vaihtoi autonsa, mitä oli pitänyt noin vuoden verran, uudempaan samanlaiseen. Eroina on, että nykyinen auto on viisi vuotta uudempi, noin 120tkm vähemmän ajettu ja dieselkoneella. Vanhan bensakoneisen keskikulutus oli pyörinyt 14l tienoilla, nykyisellä dieselillä menee vastaavasti noin 8l. Vaikka polttoainekuluissa säästyykin vuodessa noin puolet, niin silti välirahan (arviolta +/- 35ke) säästämiseen mennee vuosi jos toinenkin...
Tämä on vaan yksi esimerkki ja motiivina oli varmaan muutkin tekijät kuin säästöt pa-kuluissa, mutta luulen että vastaavia kauppoja tehdään Suomessa todella paljon.
Itselläni ei ole haluja maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja muutaman satasen vuosisäästöistä, koska vuosittainen ajosuorite on vain noin 15tkm ja autolla on elinikää luultavasti ainakin kymmeneksi vuodeksi.
Jokainen tapaus on tietysti erilainen ja laskelmat on tehtävä oman tapauksen pohjalta.
Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
No tuota välillä tuntuu ihan kivalta napata rajotinta vasten niin ei hirveesti nämä kulutuksen pienentämisen nappaa.... (toki joskus varttuneempana älyää että hyi vittu) mutta ei vielä huvita älytä sori kun läväytin tämmöseen topikkiin kommentin.
Eipä sitä kukkaroa tuossa iässä vielä ajattele, etenkin jos asut vielä kotona niin eipä niitä rahareikiä vielä montaa ole..
katotaan sitten uudestaan jos jatkat opiskeluita ja asut omassa kämpässä..
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Vaihdoin vanhan corollan 320iA -08:siin ja nyt kun on tuo kulutusmittari en nopeusmittaria juuri katokaan. Ihme nihilistiks sitä voi tollasesta tulla. Varusteina on mm. tuo "S1CDA BRAKE ENERGY REGENERATION" ja yhdistettynä tuohon automaattiin en oikein ole päässyt sinuiks moottorijarrutuksen kanssa. Punaisiin valoihin tullessa nostaa kaasun ylös 150m ennen valoja niin auto pysähtyy 100m ennen ja takana tulevat ovat centteri pystyssä. Ja kun kaasunkäyttö on vähän on/off tyylistä, niin automaatille joutuu välillä kertomaan että vaihda isommalle kaasua nostamalla.
Audi A3 GTRON
EX: BMW 325D Coupe -07
EX: BMW 320ia -08
Comment