Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä bensapumpussa hajoaa II?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    Mikä bensapumpussa hajoaa II?

    Eipä tänään E30 320i M20B20 Motronic lähtenyt käyntiin ja viaksi löysin mykän bensapumpun. Foorumilta aihetta sivuavista viesteistä oli muistiin jäänyt naputtelu, joten avasin bensapumpun suojaluukun ja naputtelin vasaranvarrella pumpunkantaa samalla kun starttasin. Ja kas! Moottori käynnistyi.

    Tämähän viittaisi siihen, ettei itse pumpussa ole varsinaista mekaanista vikaa, vaan vika on pumppua käyttävässä moottorissa. Ennen uuden pumpun hankintaa päätinkin kysyä, että onko tuota pumppua mahdollista/kannattavaaa korjata/korjauttaa? Ja ymmärtääkseni koska pumppu naputtelulla lähti pelittämään vika ei voi sijaita missään muualla, kuten releissä. Olenko oikeassa?
  • Jannu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 221
    • Klaukkala

    #2
    Itselläni oli bensapumpussa sellainen vika että pumpun päällä oleva virtaliitin oli hapennut niin että se ei enään johtanu sähköä läpi koko ajan itse pumpulle.
    Vika oli todella vaikea havaita koska kun otin pumpun pois ihmetelläkseni sitä ja kokeilein käynnistää se toimi. Sitten kun laitoin sen takaisin paikoilleen se toimi jokin aikaa kunnes taas bensan saanti loppui... Ja eikun pumppu irti ja vähän käsissä pyörittelyä ja ihmettelyä, koe käynnistys, taas toimi... :shock:
    Ihmettelin sitä kun auto nyki koko tämän vian ajan, josta aloin epäilemään juurikin sähkövikaa pumpussa. Otin pumpun pöydälle mittausta varten jolloin huomasin vian todella tässä virtaliittimessä johon bensapumpun sähköt kytketään...
    Ratkaisu oli minulla tämmöinen... liitin sivareilla pois, vahnan johdon tinasin irti itse pumpusta, sähköjohtoa joka oli vähän isompaa kuin läpivientireikä, johto läpi siitä ja tinasin kiinni bensapumpun releetä tulevaan johtoon kutisetesukka päälle ja AVOT hyvin toimi mulla tämän jälkeen... 8) ja nykimisetkin loppui siihen... Autohan oli sama kun sulla
    i4 M50-23

    EX:
    318,320i,318is,328i,M3,530d,330e,545e

    Comment

    • Janne_K
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 31
      • Hyvinkää

      #3
      Itselläni tuli viisi vuotta sitten 316i E30 -90 pumpun ikä täyteen. Ei lähtenyt käyntiin pankkiautomaatilla käynnin jälkeen. Kaveri asui lähellä ja pyysin tuomaan vähän työkaluja ja yleismittarin. Otin takapenkin alta luukun auki ja irroitin pumpun johtoliittimen. Mittasin ohmimittarilla pumpun navat ja yhteyttä ei ollut. Kolautus ruuvimeisselin kahvalla tankin päälle palautti toi lukeman mittariin. Johto kiinni, käyntiin ja sain ajettua auton pois kyliltä. Seuraavana päivänä menin ostamaan uuden pumpun.

      Sahasin vanhan pumpun auki katsoakseni mikä on vikana. Pumppu koostuu sähkömoottorista ja itse pumpusta, jotka ovat prässätty alumiinikuoreen, joten korjaaminen on mahdotonta. Hiiliä oli hyvin jäljellä, mutta lautasmallinen kollektori oli kulunut. Pumppu kun pysähtyi tiettyyn kohtaan, ei se enää lähtenytkään pyörimään. Työkaverilta hajosi Chevrolet Astrossa samantyyppinen pumppu, josta kollektori oli kulunut paikoin kokonaan puhki. Joutui vaan irroittamaan koko tankin, jotta pystyi vaihtamaan.

      Pumput ovat kuluvaa tavaraa, ja rikkoutuvat ennenpitkää kilometrien ja ajan kuluessa. Rakenne on sellainen, että ei hajoa kesken ajon tienpäälle. Ei vaan sitten enää käynnisty uudelleen...

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #4
        Kyllä voi hajota kesken ajonkin. Itellä ainakin hyytyi kesken ajon ja oli just toi bensapumppu paskana! Autona oli silloin e 30 318i -88.
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • tasma
          Newbiemmer
          • Nov 2004
          • 9
          • Joensuu

          #5
          Joo yhdyn edelliseen eli voi hajota ihan kesken ajon! Itsellä jäi tien päälle e30 320i.. 350 kilometrin päähän!!
          www.asennevammaiset.com

          Comment

          • bbr-racing
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 53
            • Vihti

            #6
            Saksassa oli kaverilla hyytynyt kesken ajon, oli päässy ajamaan seuraavalle huoltoasemalle kun toinen oli naputtanut bensapumppua mutta kun naputtamisen lopetti niin lakkasi heti toimimasta. Opeleissa ainakin bosch:in pumppu herkkä jos tankinpohjalta lähtee ruostetta likaa pumppuun ja hajoaa kuulemma siitä herkästi. Naputtelemalla jos pelaa viittaisi moottorin sähköpuolelle joka ei saa kontaktia.
            -Taito korvaa puuttuvan tehon-

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by bbr-racing
              Saksassa oli kaverilla hyytynyt kesken ajon, oli päässy ajamaan seuraavalle huoltoasemalle kun toinen oli naputtanut bensapumppua mutta kun naputtamisen lopetti niin lakkasi heti toimimasta. Opeleissa ainakin bosch:in pumppu herkkä jos tankinpohjalta lähtee ruostetta likaa pumppuun ja hajoaa kuulemma siitä herkästi. Naputtelemalla jos pelaa viittaisi moottorin sähköpuolelle joka ei saa kontaktia.
              Ei kai ne ruosteet suodattimen läpi tule. Uudessa Boschin pumpussa (Motronic-koneisiin) oli muuten kaksipuolinen suodatin, eli se imi bensaa myös suodattimen yläpinnalta, kun vanha imutteli vain alhaalta.

              Vanha pumppu ainakin kävi melko kuumana, joten tästälähin en meinaa tankkia kovin usein alle 20 l päästää, ettei pumppu liikoja kuumene.

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Originally posted by bbr-racing
                Vanha pumppu ainakin kävi melko kuumana, joten tästälähin en meinaa tankkia kovin usein alle 20 l päästää, ettei pumppu liikoja kuumene.
                Eiköhän se pumppu ole suunniteltu niin, että tyhjemmälläkin tankilla voi ajaa. Se läpivirtaava löpö jäähdyttää ja voitelee. :juo
                ...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎