Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opetuspolkimen asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 226
    • Porvoo

    Opetuspolkimen asennus

    Kokeillaan täältäkin kun mallikohtaisella palstalla aika hiljaista...

    Onko kukaan asentanut jarrupoljinta opetuskäyttöön e9x autoon? Tai muuhun BMW:hen, vinkit kaikista malleista tervetulleita!

    Asiasta tullut lueskeltua monestakin paikasta ja tuo vanerilevy patentti pultattuna penkin pulteilla kiinni vaikuttaisi helpoimmalta vaihtoehdolta!?

    Asiaan paneutuneilta kaivattaisiin vinkkejä koska kesäksi pitäisi moiset vermeet hankkia ja asentaa e91 320d:hen.

    Ja jos jollain on opetuspoljin ylimääräisenä jäljellä niin voisi sitä privalla tarjota mielellään kuvien kera!
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • TorQuel
    BTCF Member
    • Jan 2012
    • 1927
    • HKI / JKL / KHM

    #2
    Vanerilevy penkin pulttien alle on hyvä, mutta vielä parempi on samalla periaatteella taipusasta alumiinista tehty levy, jonka voi taitella täydellisesti lattian muotoon. Levyn kun on saanunna väänneltyä ja muotoiltua nin poraat siihen reiät polkimen vaatimiin paikkoihin ja käyt motonetistä ostamassa tarvike kumimattoo jonka pistät levyn päälle ja sitten vasta pulttaat pedaalin kiinni. Eli kumimatto jää siis levyn ja polkimen väliin ja lopputulos näyttää niinkun poljin ois vaan lattiassa kiinni Itse kun opettelin nin väsäilin tuollasen systeemin ja hyvin toimi, eikä ollut sellanen silmiinpistävä
    Näitä ja muita, enimmäkseen näitä.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2971
      • Uusimaa

      #3
      Niissä ohjeissahan kehotetaan poraamaan reikiä tulipellin läpi, jota kukaan täysjärknen BMW:n omistaja ei tietenkään tee ikinä.
      Poljin tosiaan tuollaisella vanerilevyllä tai tuolla alumiinilevyllä kiinni. Jarrupolkimeen vaijerin kiinnistys kuten ohjeissa. Vaijerin päähän tein alumiinilevystä suorakaiteen muotoisen levyn, jonka pulttasin kuudella peltiruuvilla maton alle (pitää katsoa tarkkaan, ettei siellä ole mitään johtoja tms (ainakin E46:ssa siellä meni joku putki, en muista mikä, mutta hyvin löytyi paikka). Tuo levyn kiinnitys ei aluksi oikein vakuuttanut, mutta kesti ihan järjetömän kovan polkaisun mukisematta
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Pegre
        Newbiemmer
        • Jun 2016
        • 23
        • Espoo

        #4
        e61 (520D 2008) -opetuspoljin

        Palataan wanhaan aiheeseen - Bemmillä ajattelin opettaa tyttären ajamaan, niin oppii oikeaan merkkiin samantien

        Mutta tuo kuljettajan puoleisen ruuvin kiinnittäminen aiheuttaa nyt ongelmia...

        Eli en uskalla porata sinne mitään, löysin kanssa jonkun putken (jarruputki) sekä erilaisia sähkövetoja... Koitin etsiä joitain pultteja (min 2), joihin olisin saanut tukevan lattaraudan kiinni, johon sitten reikä kiristyspultille. Mutta en löytänyt mitään sopivaa. Onkohan ketään muuta löytänyt??

        Tällä ratkaisulla ei myöskään tarvitsisi porata mitään rinta-/tulipeltiin

        Kiitos viisaat!

        /pete

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          #5
          Onkohan e60 niin erilainen ku e46 tai e90?

          Voin näyttää vaikka whatsapp-livenä, miten me asennettiin e90 poljin.
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • Pegre
            Newbiemmer
            • Jun 2016
            • 23
            • Espoo

            #6
            Moi,

            Tuskin on. Kiitoksia, mutta turvauduin sitten Suomenojan Autohuollon asentajaan, joka kehitti sinne kiinnityspalan ja nyt toimii.

            Kiitos avusta!!

            /Pete

            Comment

            • murjaani
              Bimmer Rookie
              • Aug 2017
              • 32
              • Helsinki

              #7
              Kun aikoinaan opetin kaksi perikunnan jäsentä ajamaan, asensin opetuspolkimen 1-sarjalaiseen (116i) seuraavasti:

              Pala paksuinta vanerilevyä rautakaupasta. Oisko ollut 32 mm.

              Kumimatto pelkääjän puolelta vanerilevyn päälle (kumimatto lähti istuimen korotuksesta ja nousi rintapeltiin, kojetaulun alareunaan saakka).

              Piirsin kynällä kumimaton muodon vanerilevyyn, pari senttiä pidempänä.

              Kuviosahalla vanerilevy muotoon. Raspilla pyöristykset.

              Lattian taitoskohdasta vanerilevy poikki.

              Palat paikalleen jalkatilaan, ja kulma talteen kulmatulkilla. Lattiapala pystypalan alle. Raspilla säädin vähän pystypalan kanttia sopivaan kulmaan.

              Vasaroin kolme suorakulmaista ”reikäpeltipalaa” (mikälie oikea nimi, mutta niitä joilla rakennuksilla väliseinäpalkkeja ruuvaillaan toisiinsa) oikeaan kulmaan.

              Ruuvasin palat kiinni toisiinsa ”reikäpeltipaloilla”.

              Asensin polkimen vanereihin, upottamalla kiinityspultit levyn takapuolelle.

              Kiinnitin vanerilevyn takareunasta reikäkiskolla istuimen kiinnityspulteilla, kiinnittämällä reikäkiskon lattian ja istuimen kiskon väliin (esti levyä nousemasta, kun painoi jarrua voimakkaasti. Katsurin vaatimus).

              Siisti tuli, ja ei reikiä autoon


              Naapuri teki samanlaisen Ooppeliin plootusta. Pystyy hitsaamaan töissä. Periaate sama.
              Alla: 440i F33 Cabriolet A M Sport -17, Twilight Purple
              Ex: M3 E93 Cabriolet DCT -08
              Typos by iPhone

              Comment

              • bmw323it
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1787
                • N/A

                #8
                Originally posted by murjaani View Post
                Kun aikoinaan opetin kaksi perikunnan jäsentä ajamaan, asensin opetuspolkimen 1-sarjalaiseen (116i) seuraavasti:

                Pala paksuinta vanerilevyä rautakaupasta. Oisko ollut 32 mm.

                Kumimatto pelkääjän puolelta vanerilevyn päälle (kumimatto lähti istuimen korotuksesta ja nousi rintapeltiin, kojetaulun alareunaan saakka).

                Piirsin kynällä kumimaton muodon vanerilevyyn, pari senttiä pidempänä.

                Kuviosahalla vanerilevy muotoon. Raspilla pyöristykset.

                Lattian taitoskohdasta vanerilevy poikki.

                Palat paikalleen jalkatilaan, ja kulma talteen kulmatulkilla. Lattiapala pystypalan alle. Raspilla säädin vähän pystypalan kanttia sopivaan kulmaan.

                Vasaroin kolme suorakulmaista ”reikäpeltipalaa” (mikälie oikea nimi, mutta niitä joilla rakennuksilla väliseinäpalkkeja ruuvaillaan toisiinsa) oikeaan kulmaan.

                Ruuvasin palat kiinni toisiinsa ”reikäpeltipaloilla”.

                Asensin polkimen vanereihin, upottamalla kiinityspultit levyn takapuolelle.

                Kiinnitin vanerilevyn takareunasta reikäkiskolla istuimen kiinnityspulteilla, kiinnittämällä reikäkiskon lattian ja istuimen kiskon väliin (esti levyä nousemasta, kun painoi jarrua voimakkaasti. Katsurin vaatimus).

                Siisti tuli, ja ei reikiä autoon


                Naapuri teki samanlaisen Ooppeliin plootusta. Pystyy hitsaamaan töissä. Periaate sama.
                Apukuskin puoli onkin helppo. Tässä taisi olla probleemana se kuskin puoli, jossa vaijerin pää pitää saada jotenkin kiinni suunnilleen jarrupolkimen kohdalle lattiaan.

                Itse virittelin kiinnityksen lattaraudasta Miniin. Rintapellissä ylempänä oli sopiva tujumpi pultti, jonka alle sain lattaraudan kiinni ja vaijerin pää kiinni lattarautaan joka ylettyy jarrupolkimen taakse/alle.
                BMW 530e (g30)
                BMW 335i (e90)
                BMW 323iC (e36)
                Golf GTE
                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #9
                  Pitääkö polkimen asennusta käydä näyttämässä jossain ja paljonko kortin hinnasta lähtee pois kun itse opettaa?
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #10
                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Pitääkö polkimen asennusta käydä näyttämässä jossain ja paljonko kortin hinnasta lähtee pois kun itse opettaa?
                    Nykyään ei tarvi enää käydä näyttämässä. Inssi kattoo inssissä asennuksen.

                    Tontun paikkeilla taitaa saada kortin nykyään halvimmillaan, sis. minimi ajotuntimäärän.

                    Pakolliset kulut opetusluvalla about

                    Paperit 50
                    Riskienhallintakoulutus autokoulussa 8 tuntia 300
                    Poljin 100-200 (torista halvalla ja itte asennus = muutama kymppi)

                    Parin vuoden päristelyn bensat, oma auto muksulle 25000
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • bimmermies
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2018
                      • 41
                      • Lapinjärvi

                      #11
                      E39 tarvis neuvoa polkimen asennukseen, jos joku sen tehnyt. Mites saa vaijerin pään kuskin jalkatilaan järkevästi kiinni?

                      Comment

                      • Krynx
                        BTCF Member
                        • Sep 2006
                        • 908
                        • á la Temmes

                        #12
                        Originally posted by bimmermies View Post
                        E39 tarvis neuvoa polkimen asennukseen, jos joku sen tehnyt. Mites saa vaijerin pään kuskin jalkatilaan järkevästi kiinni?
                        Riippuu vähän vähän vuosimallista ja viitseliäisyydestä. Prefacessa on peltinen poljinteline, johon jarrutehostin myös pulttaantuu. Minä tein jostain n.5mm latasta tehostimen alempien pulttien alle pätkän, johon vaijeri pultilla kiinni. Faceliftissä oli teline jotain amuliinivalua ja muutenkin vittumaisen mallinen. Siihen porasin m6 pultille reiän ja siinäpä se.
                        E39 525d -00
                        E39 523i-96
                        E30 316 -86

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7327
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by bimmermies View Post
                          E39 tarvis neuvoa polkimen asennukseen, jos joku sen tehnyt. Mites saa vaijerin pään kuskin jalkatilaan järkevästi kiinni?
                          Ite kiinnitin sen siten, että ostin kaupasta teräslatan (sellainen karkeasti 20cm x 6 cm naulauslevy jossa reikiä valmiina). Levyn toisen pitkän kantin vasaroin 90 kulmaan niin tukevoitui hiukan ja sitten sen sai yhtä reikää vähän suurentamalla kiinni kytkinpolkimen alla olevan tallan kierteisiin, eli se talla pitää sen paikoillaan. Mun talla ei ole vakio E39:n osa vaan joku pesukoneen jalka joka samalla vähän lyhentää kytkimen liikettä. Tuosta reikälevystä sitten arvoin sopivan paikan vaijerille. Ei se nyt ihan optimaaliseen paikkaan tullut, mutta eipä tarvitse yhtäkään läpireikää auton rakenteisiin porailla eikä asennuksesta jää autoon mitään jälkiä.

                          Last edited by Petri.Kekkonen; 19-03-2021, 19:40.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 511
                            • Rauma

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Ite kiinnitin sen siten, että ostin kaupasta teräslatan (sellainen karkeasti 20cm x 6 cm naulauslevy jossa reikiä valmiina). Levyn toisen pitkän kantin vasaroin 90 kulmaan niin tukevoitui hiukan ja sitten sen sai yhtä reikää vähän suurentamalla kiinni kytkinpolkimen alla olevan tallan kierteisiin, eli se talla pitää sen paikoillaan. Mun talla ei ole vakio E39:n osa vaan joku pesukoneen jalka joka samalla vähän lyhentää kytkimen liikettä. Tuosta reikälevystä sitten arvoin sopivan paikan vaijerille. Ei se nyt ihan optimaaliseen paikkaan tullut, mutta eipä tarvitse yhtäkään läpireikää auton rakenteisiin porailla eikä asennuksesta jää autoon mitään jälkiä.

                            Tuo näyttää niin joustavalta, että taitaa tulla eka inssiajosta hukkareissu. Toki jos se kestää opetuspolkimelta kunnon runttauksen liikaa joustamatta, niin ok.
                            Eli ennen inssiajon alkua kokeilevat polkimen toimintaa. Viimeksi kun kävin, niin inssi kertoi asennukseni olevan viikon ensimmäinen, jolla voi lähteä ajokokeeseen, viisi aikaisempaa oli passitettu kotiin.
                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1572
                              • vihti

                              #15
                              Kannattaa tosiaan kiinnittää tuo rauta vielä toisestakin päästä niin sittenhän se alkaa olla jo tukeva. Tärkeää on myös saada vaijeri asennettua hyvään kulmaan että saa mahdollisimman tehokkaan opetuspolkimen. Ite aikoinaan väsäsin porukoiden autoon polkimen ja passitin konttorille katsastukseen ja opettajan teoriakokeeseen. No kyllähän se 17 vuotiaan viritys katsastuksen läpäisi mutta meinas ajossa yksi tilanne eskaloitua kun jarru ei ollutkaan niin tehokas apparin paikalla
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎