Announcement

Collapse
No announcement yet.

huurtumisesta vielä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakusa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 515
    • Lempäälä

    huurtumisesta vielä

    525iA -90 ja huurtumisongelmaa. Sinänsä vähän outo ongelma kun joskus huurruttaa niin pirusti laseja ja välillä ei yhtään.

    Mutta asiaan:
    huuru tuntuu sormissa rasvaiselta/liukkaalta niin tuli mieleen että vois olla jäähdytysnestettä eli kenno/putket tihkuu? Entäs tuo ilmastoinnin kylmäaine, mitäs jos vaikka höyrystin vuotaa niin aiheuttaako se huurua? Näin vanhassa pelissähän on alkujaan R12 kylmäaine ja sinne on reilu vuos sitten vaihettu ne eli vissiin R13a nykyään sielä.

    Olis tarkotus joululomalla selvittää mistä johtuu niin vinkkejä kaivataan. Niin ja ilmansuodatinta ei ole.
    Last edited by jakusa; 16-01-2005, 11:33.
    -after all is said and done more is said than done-


  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Häviääkös sulla jäähdytysnestettä?
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • jarikaa
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 45

      #3
      Jos nesteitä ei häviä veikkaisin, että äänieristeet märkänä lattiapellin ja maton välissä. Lämpötilasta johtuen välillä huurtuu ja välillä ei. Eli välillä vesi jäässä, jolloin ei huurru ja välillä alkaa sulamaan, jolloin lasit huurtuu oikein huolella.

      Comment

      • touringBMW
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 248
        • Jyväskylä

        #4
        poltatko röökiä sisällä??
        tai onko lämppärin kenno joskus vuotanu lattialle.
        lämmetessään se nostaa vittumaista huurua ikkunoihin,
        nimim. kokemusta on.
        " Jos Jumala olisi halunnut autoista etuvetoisia, niin kävelisimme käsillämme. "

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          Eipä noita syöpäkääryleitä tule vedeltyä. Taitaa sitä jäähdytysnestettä vähäsen hävitä että taitaapi olla sitten juuri sitä tuo huurtuminen. Eikö kukaan tiedä tuosta huurruttaako vuotava ilmastoinnin kylmäaine?
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by jakusa
            Eipä noita syöpäkääryleitä tule vedeltyä. Taitaa sitä jäähdytysnestettä vähäsen hävitä että taitaapi olla sitten juuri sitä tuo huurtuminen. Eikö kukaan tiedä tuosta huurruttaako vuotava ilmastoinnin kylmäaine?
            Ei se kylmäkoneen aine huuruta ku kerran tai kaks ja on kaput... Että kylläpä se taitaa tuo glykoli-vesi siellä huuruilla...
            Ainaki kennon päässä on e36:ssa naurettava liitos tulo/menoputkissa yhdellä ruuvilla ja o-rinkuloilla, ja kusee aina joskus, ku nestettä hävii ja matto on märkä...
            ...

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Itselläni oli sama ongelma vanhassa e30:ssa. Silloin lämmityslaiteen kenno piti vaihtaa uuteen, koska jäähdytydsnestettä tihkui niin, että tuulilasista ei läpi nähnyt. Tätä "tahmaista huurua" alkoi pukata tuulilasiin silloin, kun kone rypesi lämpenemään.
              Myöhemmin maahantuoja oli uusinut e36:iin jäähdyttimen korkkeja takuutyönä, koska kyseisiin malleihin kertyi liikaa painetta jäähdytysjärjestelmään ja se sai liitokset/kennot aika ajoin vuotamaan.

              Eli tuulilasiin tiivistyvä aine on jähdytysnestettä ja epäilisin vuotoa lämmityskennon suunnalla.

              Comment

              • jakusa
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 515
                • Lempäälä

                #8
                Tuli tuossa kaverin autoon verrattua tuota puhallusta tuulilasille. Eli kaverilla 525tdsA touring aut. ilmast. , oliskohan -94, ja oma tuo 525iA -90 manuaali-ilmastoinnilla. Eli puhallin täysillä ja puhallus huurteenpoistoasennossa ja seuraavanlaiset havainnot:
                oma puhaltaa tuulilasin ilmasuuttimien reunoilta paljon ilmaa mutta suuttimien keskeltä huomattavasti vähemmän (puhallus siitä kohtaa mistä pitäs nähdä läpi heikko->sulaa viimeisenä) . Kaverin autossa ilma tuli tasaisesti koko suuttimen matkalta ja kokonaisuudessaan ilmaa tuli paljon enemmän kuin minun autossani. Sivuhuurteenpoistsuuttimista kummassakin autossa tuli about yhtä paljon.

                ETK tuntee "defroster nozzle left/right" eri osanumeroilla 9/88-9/90 ja 9/90->
                Eli johtuuko puhallusero tästä, onko bmw tehnyt muutoksia noihin ja käykö nuo uudemmat vanhempiin autoihin vai onko vain osanumero vaihtunut? Mistä muusta ero voisi johtua, onko tuo puhalluksen epätasaisuus tuossa omassa vika vai huono ominaisuus?
                -after all is said and done more is said than done-


                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #9
                  Ongelma lähes kokonaan poistunut, toimenpiteet: kennon ja putkien liitoksista o-renkaat vaihdettu. Lisäksi puhaltimen ympäristöstä putsattu vesikouruja (jälkiä sadeveden tulvimisesta sisälle) ja poistettu lasinpalat kennon ympäriltä.. Tuulilasi vissiin joskus menny paskaks.
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    kenno

                    oliko se kova homma vaihtaa kennoon o-renkaat? Paljonko kojelautaa otit pois?
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #11
                      Sama homma ku kennon poistossa Eli keskikonsoli, radio /lämpötilansäätöhärpäkkeet, ajotietokone/kellosetti ja hanskalokero pois. Sit kennon suoja tms pois edestä ja saa lämppärin kennon esiin. Putket irti ja kenno pois sieltä. Pelkät tiivisteet voi ehkä saada vaihdettua ilman kennon irroitusta...

                      Bentleyn manuaali oli apuna mutta ei sitä välttämättä tarvitse, tuossa e32 vastaava menee lähes samalla tavalla
                      http://www.homeofsbc.com/Fixes/Heater/heater.htm
                      Piti ottaa digikameralla paljon kuvia mutta kamera unohtu kotia ku hallille lähdin :(
                      Last edited by Leka; 18-09-2005, 21:10. Reason: Linkki
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • osilpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 486
                        • Espoo

                        #12
                        e28 ilmanvaihto

                        Tähän samaan topikkiin vois varmaan laittaa tämänkin.

                        Eli miten ilmanvaihdon kuuluu e28:ssa toimia? Eli tarkoitan ilman ulosmenoreittiä. C(?)-pilareissahan on ne tuuletusaukot(?), mutta mites niiden toimivuuden varmistaisi? Onko vaikea purkaa, kerääkö likaa sisälle ym? Miten ilmanvaihto kontissa toimii?

                        Ongelmat on seuraavat: sisällä takasivuikkunat ja takalasi huurussa aina kun keli on nollan alapuolella. Lämppäri kyllä puhaltaa kuumaa eikä nesteitä häviä ja matotkin on kuivat. Eli ikäänkuin kosteus ei pääsisi ulos.
                        Samoin takakontin kannen alapintaan tiivistyy vettä.

                        Eli miten kannattaisi parantaa ilmanvaihtoa?
                        E34 525i 12v 1990
                        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                        ex-BMW:t
                        E28 520iA 1983
                        E28 520iA 1985

                        Comment

                        • nigster
                          Newbiemmer
                          • Jul 2004
                          • 28
                          • Tuusula

                          #13
                          Mulla saman tyylinen ongelma E30:ssa. Eli lasit vetää huuruun varsinkin kostealla ilmalla, voiko siis johtua että olisi jossain kosteutta "pakkautunut"? Puhallin on heikko koska ostin tarvike puhaltimen (motonet) niin se sähkömoottori pyörii väärään suuntaan jolloin ei oikeanlaista virtausta synny ilmakanaviin, eikä se moottori pyöri kuin yhteen suuntaan. Ei millään jaksaisi ostaa uutta puhallinta enää!

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Tehkää reiät hattu hyllyyn, vaikka kaiutin ritilät päälle tai reflesiputket. Alkaa ilma menemään ulos paremmin. Auttaa e30 enemmän kun siinä on poisto luukut kontin sivussa. E28:siin kannattaa tehdä reikä vielä sinne konttiin. Tai laittakaa hattuhyllyn reikään 120mm tietokone puhallin, johan alkaa huurut lähtemään ja säästää samalla puhaltimen moottoria....

                            Comment

                            • osilpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 486
                              • Espoo

                              #15
                              Pitääpä kehitellä jotain. Minnekäs sinne konttiin olis fiksu tehdä reikä, ettei tule vedet sisälle ajossa?

                              Testasin ne tuuletusaukot silleen, että luukut kiinni ja puhallin täysille. Kyllä se ihan hyvin puhalteli niistä c-pilareiden aukoista. Mutta silti huurtuu ajossa lasit jatkuvasti.

                              Joutuuko sitä sitten virittelemään puhallusta sen kontin läpi...
                              E34 525i 12v 1990
                              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                              ex-BMW:t
                              E28 520iA 1983
                              E28 520iA 1985

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎