Jees, uus topicci kehiin (edellinen oli harhaanjohtava)
Noniin, soittelin AKE:lle ja soittavat takaisin jossain vaiheessa.
Eli, sanoivat että kun auto on käyttöönotettu 1.12.1988 jälkeen niin vähäpäästöisyyttä ei saa pois. Perustelivat sitä tuon "henkilöauton pakokaausvaatimusten selvitys rekisteröintikatsastuksessa" - löytyvästä:
"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöiden auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."
Sikäli jännä juttu, että samassa kohdassa todetaan "Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otetu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen." Eli '88-'92 auto pitää merkitä vähäpäästöiseksi muttei kuitenkaan tarvitsisi olla vähäpäästöinen
Nooh, sitten vähäpäästöiseen autoon moottorin vaihtaminen. Pienen pohdiskelun jälkeen äijä tokaisi että "pitää käyttää VTT:n mittauksissa" , ja kun tavasin tätä:
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
vähäaikaa, etenki tuota "joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset" - kohtaa, niin sanoi että ilmeisesti riittää että osoittaa jotta vaihdettava moottori on myös vähäpäästöinen (ja tämän osoittamiseen ei riitä tuo E15/04, vaan esim. saksalaisen STVZO Liitteestä 20 / Eu direktiivi 88/76 liitteestä 3A löytyviä tietoja). Tästäkään ei ollut varma ja lupasi tosiaan selvitellä asiaa ja soittaa takaisin myöhemmin.
Eli, nyt tarvitsisin apua Teiltä hyvät foorumin käyttäjät. Rekisteriote M30 (--> '87)(mielellään E28 M30B28) koneellisesta vähäpäästöisestä autosta (suomi, ruotsi, saksa) tai sitten jokin AKE:n hyväksymä todistus. Myös neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
Ja kyllä vituttaa kun ei tullut Saksassa napattua kattia pois putkesta (samalla olis ruuvannu vielä 150tkm mittariin lisää niin ei olisi verojakaan mennyt niin paljoa).
Jacek wrote:
15/04 on siis vähäpäästöistä edeltänyt normi. Koska autosta ei ole saatu autoverohelpotusta vähäpäästöisyyden johdosta kuten aikoinaan vastaavasta uudesta suomeen tuotaessa voitaisiin argumentoida että Vähäpäästöisyys tulee saada poistaa autosta jälkikäteenkin.
Se on selvää ettei auton tarvitse olla vähäpäästöinen mutta kun on typeryyttään tai katsastuskonttorin puutteellisen ohjeistuksen johdosta mennyt sen rekisteröintikatsastuksessa merkitsemään sellaiseksi niin on mielenkiintoista nähdä miten siihen suhtautuvat.
15/04 on siis vähäpäästöistä edeltänyt normi. Koska autosta ei ole saatu autoverohelpotusta vähäpäästöisyyden johdosta kuten aikoinaan vastaavasta uudesta suomeen tuotaessa voitaisiin argumentoida että Vähäpäästöisyys tulee saada poistaa autosta jälkikäteenkin.
Se on selvää ettei auton tarvitse olla vähäpäästöinen mutta kun on typeryyttään tai katsastuskonttorin puutteellisen ohjeistuksen johdosta mennyt sen rekisteröintikatsastuksessa merkitsemään sellaiseksi niin on mielenkiintoista nähdä miten siihen suhtautuvat.
Eli, sanoivat että kun auto on käyttöönotettu 1.12.1988 jälkeen niin vähäpäästöisyyttä ei saa pois. Perustelivat sitä tuon "henkilöauton pakokaausvaatimusten selvitys rekisteröintikatsastuksessa" - löytyvästä:
"Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöiden auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."
Sikäli jännä juttu, että samassa kohdassa todetaan "Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otetu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen." Eli '88-'92 auto pitää merkitä vähäpäästöiseksi muttei kuitenkaan tarvitsisi olla vähäpäästöinen
Nooh, sitten vähäpäästöiseen autoon moottorin vaihtaminen. Pienen pohdiskelun jälkeen äijä tokaisi että "pitää käyttää VTT:n mittauksissa" , ja kun tavasin tätä:
7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
vähäaikaa, etenki tuota "joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset" - kohtaa, niin sanoi että ilmeisesti riittää että osoittaa jotta vaihdettava moottori on myös vähäpäästöinen (ja tämän osoittamiseen ei riitä tuo E15/04, vaan esim. saksalaisen STVZO Liitteestä 20 / Eu direktiivi 88/76 liitteestä 3A löytyviä tietoja). Tästäkään ei ollut varma ja lupasi tosiaan selvitellä asiaa ja soittaa takaisin myöhemmin.
Eli, nyt tarvitsisin apua Teiltä hyvät foorumin käyttäjät. Rekisteriote M30 (--> '87)(mielellään E28 M30B28) koneellisesta vähäpäästöisestä autosta (suomi, ruotsi, saksa) tai sitten jokin AKE:n hyväksymä todistus. Myös neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
Ja kyllä vituttaa kun ei tullut Saksassa napattua kattia pois putkesta (samalla olis ruuvannu vielä 150tkm mittariin lisää niin ei olisi verojakaan mennyt niin paljoa).
Comment