Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberin sähkökytkennät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    Eberin sähkökytkennät

    Voi kilin kellit!!

    Hyllyssä on lojunut jo aika pitkään käytetty Hydronic D4 ja jotain... Nyt pihassa on auto (ei BMW), johon sen ajattelin asentaa. Ensimmäinen noituminen tuli tuosta, kun ohjetta lueskellessani äkkäsin sen olevankin dieselimalli. Bensamallina se minulle vuosia sitten myytiin... No, ehkä se hoituu sitten vaan erillisellä tankilla.

    Mutta, johtosarja on myös vähän omituinen. Mitään kelloa tahi muuta ohjainta siinä ei ole. Myyjä muistaakseni sanoi siinä olleen jotain omatekoisia puhelinkäynnistyksiä tms ja siksi johdotus on vähän sekaisen oloinen.

    Kysymys kuuluu, että pystyykö Eberin käynnistämään pelkästään sillä, että antaa sähköä niihin päävirtajohtoihin? Eli, olisi vain on/off -katkaisija, josta sen laittaisi päälle ja pois. Vai vaatiiko se toimiakseen jonkun ohjainlaitteen?

    PA-pumppuhan saa sähkönsä eberin johtosarjasta, eikö?

    Tässä tapauksessa riittäisi, että saa moottorin lämpöiseksi, lämppärin puhallintakaan tuskin yritän saada peliin mukaan ainakaan näin aluksi. Ihan manuaalisesti ohjattu moottorinlämmitin riittäisi.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • TsKo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 127
    • Loppi

    #2
    Muistaakseni käynnistyminen tapahtuu yhden johdon virroittamisella ja juu se pa annostelupumppu kytketään lämmittimeltä tulevasta johtosarjasta muistaakseen vihreä ja ruskea piuha on pa pumpulle. johtosarjasta pitäis tulla myös piuhat joilla ohjataan puhaltimen relettä, eli kyllä sekin pitäisi olla mahdollista saada toimimaan melko helposti.

    Ei kyllä ole enää kovin kirkkaana mielessä noi eberijutut kun siitä on jo kohta kymmenen vuotta aikaa kun noita tuli asennettua työn puolesta.
    e70 X5 40d -11
    ex e39 530D touring -00
    ex e39 TDSa touring -99

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Tarkemmin asiaa tutkittuani, se on kuitenkin tyyppikilven mukaan bensamalli B4 ja jotain. Mukana tullut asennusopas oli D-malliin, siitä tämä sekaannus... Asennuksessa ei liene oleellisia eroja?

      Pyörittelin johtosarjaa käsissäni ja siitä löytyy kaksi esillä olevaa karvaa keltainen ja musta-valkoinen. Kaavion mukaan pa-pumpun johdot ovat tosiaan vihreä ja ruskea.

      Sähkökaaviossa nuo värit osuvat kellolaitteen karvoihin 2 ja 5. Riittääkö karvan 2 (keltainen) maadoitus? Kaaviosta voisi ehkä näin päätellä. Musta-valkoinen on taasen kaaviossa käytössä vain (kaavion termein) "Change-over switch heating / ventilating", se maadoittamalla sitten tapahtuisi jotain, mitä...?

      Ihan summamutikassa ei kehtaa alkaa kokeilla, kärähtää vielä koko värkki.

      Edit: Eikun kaaviosta tarkemmin katsoen kyllä se sittenkin taitaa ratkaisu olla karvan 2 (keltainen) jännitteistäminen, eikä maadoitus.
      Last edited by 525iiäxä; 28-10-2012, 16:46. Reason: Tarkempi kaavion syynäys

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1597
        • Vähäkyrö

        #4
        Originally posted by 525iiäxä View Post
        Tarkemmin asiaa tutkittuani, se on kuitenkin tyyppikilven mukaan bensamalli B4 ja jotain. Mukana tullut asennusopas oli D-malliin, siitä tämä sekaannus... Asennuksessa ei liene oleellisia eroja?

        Pyörittelin johtosarjaa käsissäni ja siitä löytyy kaksi esillä olevaa karvaa keltainen ja musta-valkoinen. Kaavion mukaan pa-pumpun johdot ovat tosiaan vihreä ja ruskea.

        Sähkökaaviossa nuo värit osuvat kellolaitteen karvoihin 2 ja 5. Riittääkö karvan 2 (keltainen) maadoitus? Kaaviosta voisi ehkä näin päätellä. Musta-valkoinen on taasen kaaviossa käytössä vain (kaavion termein) "Change-over switch heating / ventilating", se maadoittamalla sitten tapahtuisi jotain, mitä...?

        Ihan summamutikassa ei kehtaa alkaa kokeilla, kärähtää vielä koko värkki.

        Edit: Eikun kaaviosta tarkemmin katsoen kyllä se sittenkin taitaa ratkaisu olla karvan 2 (keltainen) jännitteistäminen, eikä maadoitus.
        Keltaiseen jännite, lämmitin on päällä niin kauan, ku jännitettä syötetään. Mustavalkoisen maadoittaessa itse lämmitin ei käynnisty, mutta Eberi käynnistää lämppärin puhaltimen, ns. tuuletustoiminto.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          JIHUU !!

          Sehän lähti tulille! Ei tosin laakista, mutta lähti kunhan oli kaikki ilmat pois bensa- ja vesiletkuista, joista tuo vesijuttu oli pahempi. Hetihän se hiukan pöhisi, mutta ilman takia vesi ei kiertänyt kunnolla, niin taisi ylikuumenemissuoja sammuttaa sen. Veden kun sai kunnolla kiertämään, niin jo alkoi humista

          Sähköistä sen verran, että johtosarjan värit ja kaavion värit eivät ihan täysin pitäneet paikkansa. Pa-pumpun plusjohto juuri oli tuo em. mustavalkoinen ja sitä taukotuuletuksen johtoa tuossa sarjassa ei olekaan. Luotin liittimen pinnikaavioon ja sen perusteella tein kytkökset ja sillä se toimi.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1842
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Vähän menee offtopickiksi, mutta mites tuo polttoaineletkupuoli menee? Elikkäs ainakin pumpulta lämmittimeen päin pitää olla sitä mehupilliä, mutta entäpä tankista pumppuun? Pitääkö se olla samaa tavaraa, saako se olla samaa tavaraa vai käykö letku kuin letku kunhan sisähalkaisija pysyy kohtuudessa? Jaksaako pumppu imeä, jos siinä on joku normi letku eikä sitä mehupilliä?

            Olen koittanut keksiä konstia, jolla voisi välttää polttoaineen oton suoraan tankista. Tuossa käyttöpösössä kun ei ole paluuletkua, niin siihen ei saa mitään kerääjätankkia. Tulopuolelta taas menee muuten hankalaksi. Pitäis olla joku ihme systeemi, joka täyttäisi eberin säiliötä moottorin käydessä, mutta olisi paineeton kun auto ei käy. Liian hankala taitaa olla. On kai se vaan auton tankin suuntaan katseet käännettävä.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Sieltä tankista suoraan se polttoaie on otettava. Ei mitään letkua vaan sitä polttoaineputkea jota kuuluukin käyttää. Mikäli käytät 95E10 niin varmista vielä että se putki kestää sen etanoli lisäyksen. Webastolla se valkoinen putki ei kestä etanolia vaan putkesta alkaa liueta jotan sittiä joka sitten saattaa tuketa itse polttimen.

              No kuka sita 95E10 nyt käyttäisikään :think
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • vaappu
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 1191
                • Rovaniemi/Pyhätunturi

                #8
                Ot tai asiaa.

                Kaverilta ostin / purin 2v vanhan hyronicin 4,3 kw dsl , oli tankin tulo linja t-haaralla otettu eberille aine.

                Soitin paikalliselle eber myyntiin ja kysyin että : tankilta tulosta t-haara ,,vai suodattattimelta ryöstö?

                Vastaus: tankilta tulosta t-haaralla eberile.
                mb 519 täys pitkä
                mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                e31 850i Miljoonan markan bmw.
                e21. Kimppa rassi.
                Awd corolla turbo.+420whp..

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by vaappu View Post
                  Ot tai asiaa.

                  Kaverilta ostin / purin 2v vanhan hyronicin 4,3 kw dsl , oli tankin tulo linja t-haaralla otettu eberille aine.

                  Soitin paikalliselle eber myyntiin ja kysyin että : tankilta tulosta t-haara ,,vai suodattattimelta ryöstö?

                  Vastaus: tankilta tulosta t-haaralla eberile.
                  Diisselissä usein eri homma, siellä ei ole korkeapaineista ruiskupumppua tankissa. Noiden lämmittimien pumppu alkaa laskea polttoainetta läpi jos siellä polttoainelinjassa on riittävä paine.

                  Tapauksen pösöhän taitaa olla kaasarikoneellinen joten luulisin siinä olevan kuitenkin mahdollista ottaa se polttoaine T-haaralla ennen auton polttoainepumppua.
                  Tankista se kuitenkin on usein selkeintä ottaa, ei tarvi miettiä niitä paineita eikä arpoa että haittaakohan sen T-haaran käyttö moottorin toimintaa. Näin siis nykymoottoreissa.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Tapauksen pösöhän taitaa olla kaasarikoneellinen joten luulisin siinä olevan kuitenkin mahdollista ottaa se polttoaine T-haaralla ennen auton polttoainepumppua.
                    Tankista se kuitenkin on usein selkeintä ottaa, ei tarvi miettiä niitä paineita eikä arpoa että haittaakohan sen T-haaran käyttö moottorin toimintaa. Näin siis nykymoottoreissa.
                    Ruiskuvehje se on ja pumppu tankissa. Löysin netistä artikkelin, jossa maahantuoja kertoo kaikkien ebereitten kelpuuttavan E10:n, RE85 on liian viinaksista, sillä ei pysty käyttämään ilman muutossarjaa (=toisenlaiset letkut).

                    Mutta, joka tapauksessa tankista siis otetaan aine, ei toimita muita ratkaisuja miettiä.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎