Announcement

Collapse
No announcement yet.

IHA Autokatsastus RIKKOO AUTOJA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hq
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 21

    IHA Autokatsastus RIKKOO AUTOJA

    Tulipa oikein maailmanluokan tumpelo vastaan väärässä ammatissa, katsastusinsinöörinä. Auton katsastus jäi viime viikolla jälkitarkastukselle heikosti pitävän käsijarrun takia. Auto siis Autokeskuksen huoltoon, jarrun tsekkaus + kiristys ja uusintakatsastukseen, paikkana otsikossa mainittu firma Hankasuontiellä Konalassa.

    Juha Mattila -niminen katsastusinssi jätti täysin huoletta huomiotta että kyseinen auto on nelivetoinen, ajoi sen jarrudynamometriin ja alkoi mittaamaan. Olin hallin vieressä odotushuoneessa kun hallista alkoi kuulua hälyttävää rutinaa, huomasin että auto on jarrudynon päällä ja tietysti juoksin pää kolmantena jalkana sanomaan että PERKELE - myöhässä, sikäli kun rutina muuttui kolahduksen saattelemana tasaiseksi kilinäksi ennenkuin ehdin pysäyttämään hölmistyneen näköisen inssin toilailut.

    Paskana mikä paskana. Olin maininnut kassalla että auto on nelari. Rekisteriotteesta selviää että auto on nelari. Se ei hidastanut kyseistä idioottia. Kauhutarinoitahan IHA-Katsastuksesta liikkuu mutta en uskonut että osuisi omalle kohdalle tai ovatko vain tämän saman, yhden katsastusinssin tekosia. Jos ei tämä vielä riittänyt niin rikottuaan auton katsastusinsinööri Mattila alkoi omatoimisesti KEKSIMÄÄN AUTOON VIKOJA JÄLKIKÄTEEN, vaikka auto oli edellisellä viikolla seisontajarrua lukuunottamatta täysin viattomaksi havaittu ja vain ko. jarrun osalta uusintakatsastuksessa.

    Nyt on auto takaisin Autokeskuksella isompaa remonttia odottamassa ja nähtäväksi jää miten ko. katsastusfirman johto aikoo asian korjata. Luottamus kyseisen firman toimintaan on mennyt täysin. Laittakaa sana kiertämään, kertokaa asiasta eteenpäin ja varoittakaa IHA Autokatsastuksen ja erityisesti Juha Mattilan toiminnasta. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa, tämä on kokonaisuutena helpostikin Liikenneministeriön tutkintaosastolle menevä tapaus joka ei jää tähän.
  • 535_M5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 221
    • Masku

    #2
    Originally posted by hq
    Juha Mattila -niminen katsastusinssi jätti täysin huoletta huomiotta että kyseinen auto on nelivetoinen, ajoi sen jarrudynamometriin ja alkoi mittaamaan. Olin hallin vieressä odotushuoneessa kun hallista alkoi kuulua hälyttävää rutinaa,
    Paskana mikä paskana. Olin maininnut kassalla että auto on nelari. .
    Selitä nyt minullekin miten auton nelivetoisuus vaikuttaa jarrudynossa niin että se hajoaa?

    Comment

    • eeki
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1966
      • HKI

      #3
      Jotkut nelivedot eivät tykkää siitä että takapyörät pyörii, mutta etupyörät ei. Riippuu ihan systeemistä, ilmeisesti tässä (Skyline?) järjestelmä ei todellakaan siitä pitänyt.
      Ducati 998 -02 //

      Comment

      • Sene
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 925
        • Enschede, The Netherlands

        #4
        Sitä voi ajatella että jos jatkuvalla nelivedolla varustettua autoa ajetaan pelkillä etu/takapyörillä mitä tapahtuu. Kaipa se haluis pyörittää niitä toisiakin renkaita siinä samalla näin mekaanisesti ajateltuna. Meneekö siellä sitten etu-/taka-/keskitasauspyörästö tai joku muu paskaksi siitä en tiedä. Ikävää kuitenkin että näin on päässyt sattumaan. Tuollaiset äpärä-insinöörit pitäisi kyllä saada karsituksi pois tehtävistä jossa heidän pitää käsitellä toisten omaisuutta.
        F11 LCI 535xi


        Ex.

        E36 320i sedan
        E36 LCI 328i coupe
        E61 LCI 530xi

        Comment

        • -Tate-
          Moderator
          • Jan 2004
          • 3210
          • Nurmijärvi

          #5
          Valitettaa mitä tapahtui, mutta itsellä kuitenkin vain positiivisia kokemuksia kys. asemasta. Tämänhän on täysin inssin vika ja kyllä noita kömmähdyksiä sattuu, tosin tollanen neliveto homma on aika raakaa touhua jo. Pitää muistaa että ihmisiä nekin vaan on. Itteäkin kyllä vituttais tuo ja varsinkin jos vielä itse mainitsee erikseen että tämä on sitten neliveto ja jos vielä sen jälkeen tuollain käy niin kyllä siinä kaverilla kuin kaverilla käy hermot kovilla. Täytyy sanoo että aika paska juttu inssiltä.
          I Believed I Would Die.

          Comment

          • mailman
            BTCF Member
            • Jul 2003
            • 8003
            • Vantaa

            #6
            Paska juttu tosiaan :(

            Mielenkiinnolla odotan, että alkaako ko. asema jotenkin yskimään korjauskulujen kanssa... Jotenki jääny fiilis, et aina myös tällaisissa selvissä jutuissa pitää alkaa sitten lopulta vähän korottamaan ääntä vaikka mitään epäselvää ei ole, että kuka korvaa ja mitä... Mut toivotaan et auto tulee kuntoon nopeasti ja sinulle kuluitta.
            Eikös ne olisi velvollisia sulle laina-autonkin maksamaan?
            G01 ///M40i '19
            F48 xDrive20i ///M-Sport '18
            E39 ///M5 '00

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Ainakin BMW:ltä on AKE:lle annettu ohjeet nelivetoisten jarrujen tarkastamisesta link
              Last edited by Leka; 15-12-2004, 11:55.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • loz
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 878
                • Helsinki

                #8
                se inssi sitä tuskin tahalteen teki?

                vahinkoja sattuu, mutta mulla ois jo verisuonet poksahdelleet ja verenpaine taivais siinä tilanteessa kun auto levii katsastusmiehen toimesta..
                "Ja btw ei muuten tuo sun kinneri oo nopeempi ku type-r. Type-R se nopein. -uber3"

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Niin kauan kun ihmiset näitäkin hommia tekee, mokia sattuu. Siitä on ihan turha keuhkota. Tuollainen mokkelo voi sattua ihan millä tahansa konttorilla kenelle tahansa. Mitään epäselvyyttä vahingon aiheuttaneesta osapuolesta ei pitäisi olla, joten homma voidaan hoitaa sivistyneestikkin. Rähjääminen ja kenenkään mustamaalaaminen ei nopeuta eikä paranna vahingonkaan kärsineen osapuolen neuvotteluasemia. Näiltäkin välttyy kun siirtyy kävelyliittolaisten leiriin...shit hap...vai miten se meni?

                  Comment

                  • *Kaide
                    Moderator
                    • Nov 2002
                    • 3228
                    • HELLsinki

                    #10
                    Kuukausi sitten olin 325iXää katsastamassa espoossa ja silloin meinaisi inssi myös testata jarrut. Onneksi olin itse kyydissä ja pääsin huomauttamaan että annas olla vaan...

                    Oli kyllä ensimmäinen kerta kun jarrut meinattiin testata. Aikaisemmin on inssi aina jättänyt testin väliin. Eihän nekään kaikkea voi muistaa...

                    Saman tapainen tapaus kävi kun olin E9ä katsastamassa. Kone pelti auki ja runkonumero tarkastettiin. Tämän jälkeen inssi totesi että "eikös tää pelti menny kiinni paiskaamalla..." ja läväytti pellin kiinni oikein voimalla. Mitä muutakaan siinä enää saattoi tehdä kun informoida inssiä että "se pelti lasketaan varovaisesti kiinni ja suljetaan vivulla kabiinin puolelta....".
                    E9, E21, E46/5, G01

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Minullakin huonoja kokemuksia katsastuksesta. Hyperaktiivinen inssi hyökkäsi silmät kiiluen auton kimppuun. Ihmettelin jos pojulla kortti oli, kun ensin suditteli autolla parkkipaikalla, heitti miltei vauhdissa pakin sisään ja sitten luiskassa ensin päästi renkaat sutimaan, sen jälkeen toisessa luiskassa sammutti auton. Alustaa katsoessa raapi alustamassat rikki sorkkaraudalla (metalli tuli esiin) kun ilmeisesti oli pakko yrittää löytää mätää autosta. Noh päästipä läpi, mutta soitti vielä suuta, että on eri merkkiset ajovaloumpiot! (Toisella puolella Bosch ja toisella Hella).

                      Comment

                      • jeps
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1986
                        • Espoo

                        #12
                        Itellä ei oo taas ikinä ollu IHA-Katsastuksesta mitään muuta ku hyviä kokemuksia... kaikki meiän perheen autot ollaan aina käyty katsastaa siel
                        Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          Originally posted by SledgeHammer82
                          Minullakin huonoja kokemuksia katsastuksesta. Hyperaktiivinen inssi hyökkäsi silmät kiiluen auton kimppuun. Ihmettelin jos pojulla kortti oli, kun ensin suditteli autolla parkkipaikalla, heitti miltei vauhdissa pakin sisään ja sitten luiskassa ensin päästi renkaat sutimaan, sen jälkeen toisessa luiskassa sammutti auton. Alustaa katsoessa raapi alustamassat rikki sorkkaraudalla (metalli tuli esiin) kun ilmeisesti oli pakko yrittää löytää mätää autosta. Noh päästipä läpi, mutta soitti vielä suuta, että on eri merkkiset ajovaloumpiot! (Toisella puolella Bosch ja toisella Hella).

                          Hämeenautokatsastuksesta hyviä kokemuksia, autoa pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Varovaisesti ajoi jarrudynolle jne, ettei vaan mikään kohta ottanut kiinni jne. Odotteli että kone lämmin ennen kuin polkaisi kierroksia koneeseen jne. Vastoin kun eräällä toisella konttorilla missä 'kylmä' (~5km ajettu, kesällä tosin) M50 pata sai tuntea inssin kaasuttelun.

                          Offtopikkia, mutta kyllä niitä asiallisiakin inssejä on.. toiset vaan ei hallitte, taikka emäntä on pihdannu jo monta vuotta taikka..
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • kuti
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 117

                            #14
                            525 ix:n katsastuksessa inssi ajoi pienen koeajon missä totesi jarrut ok.
                            Saksalaisissa katsastustodistuksissa näkyy kyllä kaikki dynamometrin arvot, tiedä sitten miten lie mitattu.
                            BMW E34 525IX Touring-96

                            Comment

                            • 131
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 393
                              • Siilinjärvi

                              #15
                              Kilpurin katsastus

                              Itse en kovin onnellinen ole ollut kun olen kilpuriani käynyt katsastamassa. Kerta a. olin juuri tuskalla rakentanut ruiskun ralliautoon, vein heti sen jälkeen vuosikatsastukseen. Kaveri lähti koeajolenkille ja talon takana siinäfirmassa ajettiin lenkki ja jätettiin lopuksi auto talon päähän parkkiin. Kaveri painoi kaasun pohjaan ja kepitti täysillä talon päädystä etupihalle, jatkoi vielä pihan halki pääristeykseen ja vielä puomin ohi hanatpohjassa kunnes katkaisi päävirrat naama sinisenä.. Oli lähtenyt ruuvi läppärungon läpästä auki, ja läppä takertui selälleen! No meni sille ehkä loppuelämäksi muistiin.

                              Toinen kaveri syksy kylmällä, ajoin auton halliin suoraan kärristä. Koneen lämmöt n. 40C Lähti sieltä kostealle pihalle ja veti luisussa asfaltilla melkein varaston seinään ja veti talon ympäri kahvassa pumppaillen kaasulla ja takaisin etupihalle. Sanoi vielä että hyvinhän tuo sutii... Luulevat vissiin että kun auto on tarkoitettu kepitettäväksi, niin hekin saavat ajaa niillä miten haluavat. Jompi kumpi noista sai vielä 350euron Peltorin kypärän putoamaan telineestään ja kauhea lommo keskelle kypärää. Huomasin liian myöhään, olisi pitänyt maksattaa se kypärä.
                              Marko

                              http://www.uniball.fi/

                              BMW E30 S54B32 SS
                              Fiat 131 Abarth g.4 historic

                              http://www.131abarth.com/
                              http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                              https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎