Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhmä kymysys dump valveista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tapsa.k
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2676
    • Oulu

    Tyhmä kymysys dump valveista

    Olen pannut merkille, että turboautojen dump valvet toisissa autoissa päästävät paineen ulos yhdellä nopealla pihahduksella, ja joissakin taas erottuu sykäyksittäinen painepulssi. Kaikki varmaan muistavat miltä tuo pulssityyppinen paineenpäästö kuulosti Fordin Sierra ja Escort Coswortheissa? Ralleissa aina kuuli jo kaukaa, että nyt tulee Ford, dump valve kun päästi tuon tunnusomaisen äänenkorkeudeltaan laskevan sykäyksittäisen äänen.

    Kysymys tästä: Kertooko dumpvalven erityyppinen toimintatapa itse venttiilin rakenteellisista eroista, sen sijoituksesta painejärjestelmässä, vai venttiilin painesäädöistä?

    Tämähän on periaatteessa ihan kuriositeetti vain, kun huomasin taas yhden jutun mitä en turbotekniikasta tiedä :smile: Jos joku tietää vastauksen tähän, olkoon ystävällinen!
    -Official member of BTCF-Sauna Team-
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Käsitinkö nyt väärin sai sinä. Tolla pulsseittaan päästävällä jutulla tarkottat varmaan sakkausta? eli niinkun sen yhden sällin kossu teki, tai ainakin matiki hyvin

    Eli sillon ei ole dumppia.

    Mut täs ollaan aika
    Et voi olla et meni pahasti mettään

    Ja edit vielä:

    Eikön noita dumppeja ole kahta mallia. Toinen päästää taivaan tuuliin ylimääräset ja toinen (vissiin bypass tai jotain) heittää ylimääräset takas imupuolelle?
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • Tapsa.k
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2676
      • Oulu

      #3
      :P Mitenkähän tuo moottorinohjaus mahtaa vaikuttaa tuohon soundipuoleen? Tarkoitan sitä, että jos ruisku saa ohjauksensa esim. kaasuläppäanturilta ja MAP-anturilta voidaan käyttää dump-valvea joka laskee paineet suoraan harakoille. Jos taas polttoainetta annostellaan ilmamäärämittarin avulla, kannattaa hukatut paineet tunkea ahtimen imupuolelle etteivät seokset mene paksulle. Onhan äänellisesti toki eroa poistuuko ahtoilma imuputkeen vai ulkoilmaan. Vai... ???
      Last edited by Tapsa.k; 18-12-2004, 19:25.
      -Official member of BTCF-Sauna Team-

      Comment

      • Jape2
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 262

        #4
        On tuossa äänessä tosiaan eroja eli bybassillisissa tuo ääni on miedompi kuin dumpillisissa. Toki sekin ääni voimistuu jos käytetään vapaavirtaussuodatinta.
        A5 2.0tq S-tronic -13

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2195
          • kaustinen

          #5
          Jos on säädettävä mäntä mallinen dump niin jousen kireys vaikuttaa tohon ääneen eli kun jousi on sopivan löysällä niin kuuluu vaan yks tussahdus ja jousta kiristämällä ääni muuttuu sellaseks hienoksi sarjatuleksi joka kuitenkin on turbolle vahingollisempaa.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Kuten oikein jo todettiin, kahta tyyppiä käytetään. Toinen on blow off valve (eli "BOV" eli "dump valve") ja toinen bypass valve. Ensimmäinen pihauttaa ylimääräiset taivaalle (eli hukkaan) ja jälkimmäinen kierrättää ne takaisin järjestelmään, ilmavirtamittarin takapuolelle ennen ahdinta. Ja molemmat ovat tarpeen, joko tai, eli jompikumpi pitää olla jos auto on manuaalivaihteinen. Automaateissa moisia ei yleensä tarvita, ainakaan uudemmissa.

            Jaa että miksikö pitää olla? Koska ahdin tykkää kyttyrää joka kerta kun painat kytkintä, varsinkin jos ahtopaineet ovat "normaalia" suuremmat. Yritä itse puhaltaa ilmaa vaikka lasipulloon, keuhkojen täydeltä. Onnistuuko? Eipä taida, saman efektin kokee turboahdin, painetta on, mutta ei yhtään reittiä mihin mennä kun moottori ei ota sitä vastaan.

            Noita venttiilejäkin on sitten kahta tyyppiä, eli mäntätoimisia ja kalvotoimisia. Omasta mielestäni mäntätoiminen on ehdottomasti parempi, sillä ainakin halvempien kalvotoimisten ongelmana on ne kalvot. Eivät tahdo kestää, ei paineita eikä "polttoainehuuruja" => kalvo rikkoutuu ja seuraukset arvaa/tietää.

            Mäntätoimisissa moisia ongelmia ei ole. Lisäksi, kuten jo "sirkus" totesi, mantätoimisia on helpompi säätää. Joko jousta vaihtamalla tai muulla tavoin, monissa säätömahdollisuus on jo vakiona.

            Timo

            Comment

            • Heikki.Niemi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1180
              • Kalajoki-Bemareiden mekka

              #7
              Dieseleihin tuota venttiiliä ei saa ilmeisesti ku bemarin koneissa ei ole tuota kaasuläppää kuten esim jossain vanhoissa datsun cedriceissä ja toyotan koneissa...Oishan se dieselissäkin hauskan kuulonen mut ei toimi eikä taida juuri hyödyttää siellä...
              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
              Ex-320i E30 m20b20 -86
              Ex-318i E30 m20b20 -87
              Ex-320i E30 m20b20-83

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                #8
                Jep dieseleissä ei yleensä ole kaasuläppää vain harvoissa vanhemmissa dieseleissä sellanen on ja periaatteessa dumppi toimii sellaisessa ja hyödyttää samalla tavoin kuin bensassakin ja tuo mäntä malli on tosiaan ehdoton ja jos ei halua ostaa valmista niin sellaisen voi osaava koneistaja tehdä ohjeet löytyy ainakin cossuclubin sivuilta.
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • Pluto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1860
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  Kuten oikein jo todettiin, kahta tyyppiä käytetään. Toinen on blow off valve (eli "BOV" eli "dump valve") ja toinen bypass valve. Ensimmäinen pihauttaa ylimääräiset taivaalle (eli hukkaan) ja jälkimmäinen kierrättää ne takaisin järjestelmään, ilmavirtamittarin takapuolelle ennen ahdinta. Ja molemmat ovat tarpeen, joko tai, eli jompikumpi pitää olla jos auto on manuaalivaihteinen. Automaateissa moisia ei yleensä tarvita, ainakaan uudemmissa.

                  Jaa että miksikö pitää olla? Koska ahdin tykkää kyttyrää joka kerta kun painat kytkintä, varsinkin jos ahtopaineet ovat "normaalia" suuremmat. Yritä itse puhaltaa ilmaa vaikka lasipulloon, keuhkojen täydeltä. Onnistuuko? Eipä taida, saman efektin kokee turboahdin, painetta on, mutta ei yhtään reittiä mihin mennä kun moottori ei ota sitä vastaan.

                  Timo
                  Kytkinhän ei tähän juurikaan liity, muutakuin siihen että yleensä vaihdetta vaihdettaessa sitä yleensä painetaan.. Vaan kun kaasuläppä menee kiinni, oli kyseessä sitten moottorijarrutus tai vaihteenvaihtotilanne, niin se ilma pääsee pois ahtoputkistosta eikä mene ahtimellepäin "väärään suuntaan". Ja kyllä pistäisin jommankumman venttiilin myös automaattilaatikoilla oleviin autoihinkin, kun kaasulappä se sielläkin menee kiinni kun päästää kaasusta.
                  BMW F32 435d

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #10
                    Ja on esim. 03 Saab 9-3 SS aerossa bypass. Automaatti nappivaihteistolla.
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • ytte
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 248
                      • Pyhäjärvi

                      #11
                      Eikä tuo dumppi nyt mikään maailman tärkein laite ole. Tarpeeksi nopea kepittäja tai sitten vaihtaa vaihteet kaasupohjassa, niin jää sen hyöty vähäiseksi
                      F10 LCI -15
                      E60 LCI -08

                      Comment

                      • Pluto
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1860
                        • Raisio

                        #12
                        Originally posted by ytte
                        Eikä tuo dumppi nyt mikään maailman tärkein laite ole. Tarpeeksi nopea kepittäja tai sitten vaihtaa vaihteet kaasupohjassa, niin jää sen hyöty vähäiseksi
                        Näinhän se myös on. Kotivirittelijät tuntuu panostavan enemmän ääneen kuin esim. moottorin oikeisiin seossuhteissiin
                        BMW F32 435d

                        Comment

                        • Petey
                          Newbiemmer
                          • Jul 2003
                          • 24
                          • Kuopio

                          #13
                          Ei mutta eihän sitä StreetChiefin asemaa saa jos ei dumppia ole!
                          Joo, ja kyllä mulle vielä joskus dumppi tulee. Kohan ei sais haettua sulta Ytte sen pakosarjan pois...

                          PS. Se sakkaavan ahtimen ääni on satakertaa munakkaampi kun se dumpin sihahdus.

                          Comment

                          • ytte
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 248
                            • Pyhäjärvi

                            #14
                            saa joskus kauan hakee säätöjä että saa dumpin säädettyä kohdilleen. Jos se ei oo sopivan kireellä niin se vuotaa aina vähä ja sit kun on sopivan kireellä niin pienillä ahdoilla sakkaa ku hellittää kaasun.

                            Pete: Tuolla se pakosarja odottaa nätisti =)
                            F10 LCI -15
                            E60 LCI -08

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Pluto
                              Kytkinhän ei tähän juurikaan liity, muutakuin siihen että yleensä vaihdetta vaihdettaessa sitä yleensä painetaan.. Vaan kun kaasuläppä menee kiinni, oli kyseessä sitten moottorijarrutus tai vaihteenvaihtotilanne, niin se ilma pääsee pois ahtoputkistosta eikä mene ahtimellepäin "väärään suuntaan". Ja kyllä pistäisin jommankumman venttiilin myös automaattilaatikoilla oleviin autoihinkin, kun kaasulappä se sielläkin menee kiinni kun päästää kaasusta.
                              Jees, näinhän se on, taas jäi taas asiasta mainitsematta toinenpuoli. Mutta kun itse manuaalilla ajellessa päästää ensin kaasun ennenkuin painaa kytkintä => jäi mieleen vain viimeisin toiminto.

                              Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎