Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys "Thermoshokista"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #31
    Originally posted by tumppu86
    Jo tuo siis loppuu viikoiksi, kun nollaa vikamuistin? Eli ihan akusta maajohto irti?

    Mulla on läppäriin softa ja piuha jolla pääsen "juttelee" auton kans, ja sillä nollaan aina tuon muistin. Onnistuu tosin noin kuten jo laitoitki. Sitä tosin ei tiedä onko sulla siellä muistissa mitään vikaa päällä. Eli voihan sitä koittaa mutta selvää syy-seuraus-yhteyttä ei voi varmasti sanoa.

    Se tyhjäkäynti muuttuu siis todella selvästi normaaliin verrattuna ja aina tälläsen muutoksen jälkeen olen vikakoodit lukenu. Kahdella viimeisellä kerralla herjas ihan lambdaa ja kerran ennen sitä jotain lambdan ohjaukseen tai sen arvoihin liittyvää (ei jaksa kaivella läppäriä esille ja lukee sitä raporttia ) Eli epäilen vahvasti että kyseessä on thermoshokki: kosteutta putkessa -> lambdan arvot oudot -> lambda pois käytöstä ja vika muistiin. Jos lambda olisi oikeasti viallinen niin eihän se toimisi viikkoja normaalisti. Edellisen kerran herjasi tuosta lambdasta alkuviikosta ja eilen öljynvaihdon lomassa koodit luin, eikä mitään häikkää. Kilometrejä on kuitenkin ehtinyt tulla siinä välissä satoja.

    Porasin siihen takimmaiseen vaimentimeen alimpaan kohtaa kokeilumielessä reiän kuten merkkihuollosta neuvoivat. Voi nimittäin olla että kohtuullisen nihkeästi sitä lastua rupeavat vaihtamaan niin tuleepahan tuon reikä-metodin tehokkuus tässä odotellessa koitettua.

    Comment

    • Ile-78
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 83
      • Oulu

      #32
      Missä onnistuu toi boxin päivitys??

      Eli vieläkin kaipaillaan tietoa, että missä päivitetään?

      Ja käsittääksenihän tuo pitäis kuulua maahantuojan/valmistajan maksettavaksi. Eli onko kukaan saanut teetettyä tuota veloituksetta ja jos niin missä liikkeessä ja missä päin suomea?

      Erityisesti kiinnostaa pohjois-suomen liikkeet.

      laittakaa vaikka privaa, jos ei muuten tietämysarkku aukea

      Comment

      • jam75
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 654
        • Tornio

        #33
        Originally posted by Ile-78
        Eli vieläkin kaipaillaan tietoa, että missä päivitetään?

        Ja käsittääksenihän tuo pitäis kuulua maahantuojan/valmistajan maksettavaksi. Eli onko kukaan saanut teetettyä tuota veloituksetta ja jos niin missä liikkeessä ja missä päin suomea?

        Erityisesti kiinnostaa pohjois-suomen liikkeet.

        laittakaa vaikka privaa, jos ei muuten tietämysarkku aukea
        Keminmaassa päivitettiin minun autoon eli sielä pitäis onnistua. Jokuhan kyllä kerkes tääläkin mainitseen, että eivät olleet kuulleetkaan koko päivitysjutusta Keminmaan merkkihuollossa . Aika lyhytmuistista sakkia on (muuttivat tien toiselta puolelta eri rakennukseen niin "tietotaito" jäi välille), mutta sielä mulle tehtiin ja tuli kuntoon. Se on sit toinen juttu, että kuka muu sen operaation maksaa kuin sinä

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          #34
          Odottelujen jälkeen Hartikaisen suhtautuminen thermoshokkiin on --> reikä pakoputkeen. Se on kuulema maahantuojan viimeisin ohjeistus asiaan. Lastun kuulema voivat vaihtaa kun joku kertoo mistä sen saa.. eli taas heitettiin pallo asiakkaalle.

          Ei kellään sattuisi olemaan sitä maahantuojan ohjeistusta lastun vaihdosta käsillä? Tämä asia täytyy ilmeisesti tehdä taas vaikeimman kautta...

          Comment

          • Ville-325
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 213

            #35
            Mullekkin kerrottiin samaa Kajaanin Hartikaisella. Noh, vaihoin lambdan, porasin vaimentimeet reijät ja tyhjennytin vikamuistin ni on nyt 5 kk toiminu mainiosti. Saa nähä tuleeko vika takasi jonaki päivänä.

            Comment

            • pmtk
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1560
              • Iisalmi

              #36
              Itselläni M50B20 (-92) -kone, johon muutama kuukausi sitten vaihdettu Boschin lambda. Vaihdon jälkeen kierrosten vaeltelu päätty ja päästöt ok. Nyt on kuitenkin alkanu olla todellista hengettömyyttä ja pätkimistä alakierroksilla ja searchilla etsiskelyn jälkeen päättelin, että kyseessä on thermoshokkiongelma. Autolla ajetaan lyhyttä kaupunkiajoa ja sillon tällön oon huomannu, että putken päästä tulee reipaasti vettä.

              Soittelin Iisalmen Hartikaiselle ja sanoivat, ettei prommia saa enää ja eivät näin ollen voi päivitystä tehdä. Pitääkö paikkaansa? Totesi sitten, että ei kun vaan reikää poraamaan. Mitenkäs sitten teholastun asentaminen - onko sillä mitään vaikutusta asiaan? Jos kerran ei merkkihuolto saa tehtyä mitään, niin meinasin koettaa lastua ja reikää pönttöön.

              Ei viitsisi odotella lambdan hajoamisia.
              E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #37
                Lambdan johtoja ei missään nimessä saa tinata. Johdon ja kuoren välissä kulkee vertailuilmaa ja koko anturi voi lakata toimimasta tinauksen takia. Hyät apicot ja kutistesukkaa niin sillä se pelaa.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16462
                  • Asikkala

                  #38
                  Originally posted by Juppe
                  Lambdan johtoja ei missään nimessä saa tinata. Johdon ja kuoren välissä kulkee vertailuilmaa ja koko anturi voi lakata toimimasta tinauksen takia. Hyät apicot ja kutistesukkaa niin sillä se pelaa.
                  Vertailuilmaa ?? Mihin suuntaan ja missä tilanteessa, miten abikot ja tinaus eroaa toisistaan ilman kulun suhteen ?

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #39
                    En ole ilmiöön sen tarkemmin perehtynyt, mutta näin korjaamolla työskentelevä kaveri sanoi. Saman vahvisti myös toinen sähköpuolen dippainssi. Mun koulutus ei riitä sen selittämiseen, mutta täytyy sitten vaan uskoa viisaampia. Mm motonetin antureista menee takuu jos menet kolvaamaan niitä.

                    Comment

                    • bystis
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2004
                      • 33
                      • Lpr

                      #40
                      Motonetin anturissa ei missään varsinaisesti kielletty tinaamista.
                      Ohjeissa luki "crimp tightly"

                      Comment

                      • jape06
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2006
                        • 96
                        • N/A

                        #41
                        Onko jollain tarkempia kokemuksia teholastusta ja thermoshokista onko lambda ongelmat korjautuneet eli vastaako merkkihuollon tekemää päivitystä?

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by jape06 View Post
                          Onko jollain tarkempia kokemuksia teholastusta ja thermoshokista onko lambda ongelmat korjautuneet eli vastaako merkkihuollon tekemää päivitystä?
                          Ite vaihdoin teholastun juurikin tästä syystä, eikä lambdasta herjaavaa vikakoodia ole sen koommin tullut ja teholastu ollut vuoden paikallaan.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #43
                            Näihin sitten tinasimme vanhasta anturista otetun liittimen piuhat, kutistesukat päälle ja vähän ylimäärästä teippiäkin ja hyvähän siitä tuli
                            Siinä se vika tulikin. Lambdan johtoja EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa tinata. Katkase johdot ja laita kunnollisilla liittimillä. Anturin toiminta saattaa häiriintyä tinaamisesta.

                            Comment

                            • jape06
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2006
                              • 96
                              • N/A

                              #44
                              Originally posted by Tojopa View Post
                              Ite vaihdoin teholastun juurikin tästä syystä, eikä lambdasta herjaavaa vikakoodia ole sen koommin tullut ja teholastu ollut vuoden paikallaan.
                              Laitoitko Brennerin myymän lastun vai minkä?

                              Comment

                              • Autobahnboy
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 400
                                • Espoo

                                #45
                                Miulla on Brenneriltä/hänen asentama lastu paikoillaan. Puoltoista vuotta sitten vaihdoin boschin lambda-anturin. Nyt tulee vuosi täyteen ja 20 000km tuolla Brennerin lastulla ja hyvin on toiminut. Itsellä siis auto vm. 91 eli kuuluu tuohon thermo-shock riskialttiiseen ryhmään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎