Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensaletkun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    Bensaletkun vaihto

    EDIT: auto on E36 325

    Tosiaankin perjantaina petti bensaletku- pakkanen tehny kepposensa.

    Minä viisaana miehenä eilen parkkipaikalla nykäsin ilkkari teippiä letkun ympärille, tarkoituksena pienempi palovaara maanantaina autoa ajettaessa huoltoon. Käytin konetta ja totesin että kyllähän se lähti käyntiin ja menin himaan. Kotona järki puhutteli sen verran että siellä on kyllä sen verran kova paine että teippi saa varmaan kyytiä.

    Äsken kävin autoa ihmettelemässä- teippi oli aika puuroa muutaman startti yrityksen jälkeen. Bensa oli sitä syövyttäny aikamoisesti. Joka tapauksessa, käyntiin se ei lähtenyt. Teippi lähti pyyhkäisemällä irti, ja paperilla siivoilin suurimmat "mömmöt" letkun ympäriltä.

    Tässä itkeskelin sitä että hinaus firma rikastuu varmaan sitten huomenna.

    Oliskohan mahdollista vaihtaa tuo letku itse parkkiksella? se on sellainen parinkymmenen sentin pätkä ruiskun kohdal. On vaan niin perhanan ahdasta :(

    Jos nostais autoa tunkin kanssa ja menis alle? Pitäis kyllä olla tolppa tai vararengas alla varmistamassa. Madallettuna tuo on sen verran matala että jos hyppää tunkilta pois niin auts.

    Jos joku uskoisi taitavan homman- tervetuloa vaihtamaan letkua stadin keskustaan. Korvausta vastaan tietenkin...

    Mahtoikohohan teippi patentti tulla kalliiiksi? Onko mahdollista että bensan sekaan olis päässy liimaa? Kuulostaa järkyttävältä :shock: Luulisi että siellä on sen verran kova paine että ei hapertumista pääsisi mitään sisään...
    P
    R
    N
    D
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    #2
    Onko se se viimeinen tulopuolen letkunpätkä, jonka toinen pää on siis kiinni ruiskutukissa? Se on tyyppivika, mutta eikös sen kuitenkin saa vaihdettua ihan päältäkin päin? Tiedän että on silti v-mäinen, bensaa holvaa ruiskutukista puoli litraa (no ei nyt ihan ehkä) ellei sitä tuki jollain, siitä huolimatta että "alipaineistaa" systeemin.

    Ei ole pelkoa liimojen menosta systeemiin, koska siellä letkussa on ylipaine.
    e90 330d -05

    Comment

    • bmw_e28
      Newbiemmer
      • Nov 2004
      • 11
      • Kotka

      #3
      paineet pois!

      ottasin ite kyllä paineet bensalinjoista pois ottamalla bensapumpun releen tai/ja sulakkeen pois ja pyörittäisin startilla hetken ---> ei pitäisi käynnistyä tai ainakaan käydä pitkään. siitä sitten letkuhommiin.
      Ajamisen iloa

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3822
        • California

        #4
        Kiitos vastauksista!

        Jep, tossa äsken tulin pihalta taas mopoa ihmettelemästä. Kolmatta kertaa yritin tänään startata. Check panel pyytää armoa- akku melkein tyhjä. Ja sit köh- köh- rum rum ja sitten se pyörähti käyntiin. Ajoin noin kymmenen minsan lenkin että akussa olisi edes jotain virtaa huomiseksi. Tehoista on puolet kesälaitumilla- meno muistuttaa tädin escorttia.

        Eli se putken pätkä on sellainen kymmenen-kaksikymmentsenttinen, lähtee sellaisesta pyöreästä kartiosta ja nousee koneen kylkeen. Fikkarilla tutkiskelin vaihto mahdollisuutta- yläpäästä sen saa irti kun ruuvaa letkunkiristimen auki, mutta alaosa onkin vaikeampi juttu. Tiellä on ainakin öljytikun putki ja sitten kiristin on kauniisti juuri vasemmalla kun käsi mahtuu oikealta jotenkin koskettamaan liitoskohtaa. Tiedä sitten miten sinne avaajalla mahtuu :(

        Shell:illä sano yks ukko et auto pukille ja alakautta täytyy vaihtaa. Itse en kyllä siihen usko. Miten on, eikös se korjaamollakin yläkautta vaihdeta? Mitähän siitä pitäis purkaa?

        No, vien sen varmaan korjaamolle huomenna kun näytti niin ahtaalta... Johtuukohan tehohäviö just tästä?
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          huhuu?

          osaisko joku sanoo mitä tarvis purkaa et pääsis vaihtaa ton letkun?

          jos jättäis viemät korjaamol :(
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #6
            Joo eli paineet pois ekaksi irrottamalla bensapumpun sulake ja käyttämällä niin pitkään kuin käy. Ihmettelen vaan mitä letkua tarkoitat, ei tuo viimeinen tulopuolen pätkä pitäisi missään kartiossa olla kiinni vaan vain metalliputkessa. Tuleeko se toinen pää koneen etuosaan vai takaosaan kiinni?
            e90 330d -05

            Comment

            • -Tk-
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 387
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by hopeanuoli
              Joo eli paineet pois ekaksi irrottamalla bensapumpun sulake ja käyttämällä niin pitkään kuin käy. Ihmettelen vaan mitä letkua tarkoitat, ei tuo viimeinen tulopuolen pätkä pitäisi missään kartiossa olla kiinni vaan vain metalliputkessa. Tuleeko se toinen pää koneen etuosaan vai takaosaan kiinni?
              Oisko se kartio mahdollisesti bensansuodatin ?
              325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

              Comment

              • hopeanuoli
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 211
                • Helsinki

                #8
                Bensansuodattimeltahan tuo kuulostais, mutta kun siitä lähtevä letkunpätkä pitäisi mennä vain metalliputkeen kiinni, eikä moottorin kylkeen... Näin siis jos suodatin on alkuperäisessä paikassaan, mutta voihan se olla jostain syystä siirretty toiseen paikkaan. Tuo alkuperäinen suodatinhan on tunnetusti sellaisessa kolossa, että vaihtaminen vuodattaa verta, hikeä ja kyyneleitä.
                e90 330d -05

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Se on tosiaankin bensansuodatin se kartio tai jos tarkkoja ollaan niin sylinterin muotoinen pönttö ja yläkautta todella vaikea vaihtaa. Itse vaihdoin suodattimen pariviikkoa sitten. Ainakaan omat kädet ei mahdu yläkautta suodattimelle asti. Jos alle pääset niin homma melko helppo. Suodatin on yhdellä pannalla kiinni ja sen avaamalla lähtee suodatin irti. Sitten kun on vetänyt sen esille irroittaa vanhan letkun ja laittaa uuden pätkän valmiiksi paikalleen. Sitten vain työntää suodattimen paikalleen ja yläkautta letkun toinen pää kiinni.

                  edit: Niin ja jos päädyt itse vaihtamaan niin hommaa letkun lisäksi varmuuden vuoksi uudet letkunkiristimet.
                  Last edited by markok; 03-01-2005, 13:33.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎