Nyt huurtuu ja kunnolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AssE
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 162
    • TRE

    Nyt huurtuu ja kunnolla

    Eli 520i -89 ja etulasi huurtuu jäähdytinnesteen huurun avulla. Enemmän kuskin puoli vieläpä. Onks joku korjannu moista vuotoa? Mistä kenno menny luultavammin? Onko vaikee korjata?
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Lämppärinkenno vuotaa, joko kenno itsessään on rikki mikä on todennäköisempää, mutta myös liitoskohta voi kennon päädyssä vuotaa. Kennon vaihto on hieman hankalaa tilanahtaden takia mutta onnistuu kyllä kotikonstein. Kenno siis sijaitsee siellä kojelaudan alla keskellä. Jos E34:ssä on samanlainen kenno kuin E30:ssä, niin todennäköisesti kennon pääty on halki.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • AssE
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 162
      • TRE

      #3
      Mitäs kaikkee tarttee tarvii purkaa että pääsee käsiksi kennoon/kennonpäätyyn?

      Comment

      • rocroc
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 573
        • keminmaa

        #4
        Originally posted by AssE
        Mitäs kaikkee tarttee tarvii purkaa että pääsee käsiksi kennoon/kennonpäätyyn?
        Riippuu hiukan minkä valmistajan lämppäri autossa on. Siemensin tekemässä purkaa piti ainakin: Keskikonsoli, kojelaudan alaosa, radio, kello, lämppärinsäätimet, hanskalokero, ratti, kojetaulun alla oleva tukirauta ym pientä.
        Kojelautaa joutui hiukan nostamaan että lämppäripaketti mahtui tulemaan alta pois.

        Kaikkinensa kova homma ja varmasti kallis jos liikkeessä teettää.

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          moro

          Just tossa jouluna tuli tuosta omasta kaivettua mokoma esiin, autona 525iA -90 manuaali-ilmastoinnilla. Purkaa piti keskikonsoli ja radio lämpötilansäätö härpäkkeet sekä hanskalokero. Kennon testautin eikä siitä vuotoa löytynyt, vaihdoin putkien o-renkaat eikä enää huurru mutta paskiainen ilmausruuvi katkes (syylärin päällä) ja pitäs vielä jotenki saada se nysä sieltä poies :( Niin tuossa omassa on muistaakseni BEHRin kenno, lukee siinä kennon suojassa.

          Ei tuo mikään vaikea homma ole, menee vaan jokunen tunti purkaessa ja kasatessa.
          Last edited by jakusa; 02-02-2007, 11:29.
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1876
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Mitä pitää purkaa, että pääsee näkemään kennon/kennot ? Tossa omassa hökötyksessä sellaista outoa, että kun lämppäristä alkaa tulla aika kuumaa ilmaa niin siinä vaiheessa jäähdytysnesteen tuoksu hupsahtaa hetkeksi ja sitten häipyy ?

            Kabiini huurtuu kyllä, tuulilasi ja etuovet pysyy kirkkaana mutta siitä taaksepäin on aika huuruista. Raitisilmasuodatin on lähes varmasti tukossa, uusi odottaa takakontissa inspiraatiota. Jos sitä vaihtaessa samalla sitten näkisi onko kennojen paikkeilla vuotoa. Huurtumisen syy voi olla molemmissa.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by 525iiäxä
              Mitä pitää purkaa, että pääsee näkemään kennon/kennot ?
              Tuossa edellisessä postauksessahan se on ja näyttää jotakuinkin tältä:

              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1876
                • Lappeenranta, Finland

                #8
                APUUUVVVA !!!

                Siis, raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessäkö ei kennoja näe sen vertaa, että mahd. vuodot näkyy.

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by 525iiäxä
                  APUUUVVVA !!!Siis, raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessäkö ei kennoja näe sen vertaa, että mahd. vuodot näkyy.
                  Et näe kuin huonosti kennon takaosaa ja toisen päädyn kun vaihdat raitisilmasuodatinta. Nuo o-renkaat mitkä usein vuotavat näkyy vasta kun purkaa keskikonsolin pois. Ei se niin vaikea homma ole...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1876
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Eli, jos konsolin sun muut saa irroitettua, niin sitten pääsee niihin o-renksuihin käsiksi vai pitääkö vielä irrottaa koko lämmityslaitesynsteemikin ?

                    Tuo aiempi kuva lämppäristä, onko se otettu konehuoneesta päin vai matkustamosta päin ?

                    Mistäs näkee helpoiten onko Behri vaiko Siemenssi ?

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #11
                      Keskikonsolin lisäksi muovi joka on kennon edessä pitää ottaa pois. Lämppärin tyyppi lukee ainakin minulla juurikin tuossa muoviosassa joka ympäröi kennoa. Siinä on semmonen tarra, saattaa näkyä ihan irroittamalla radion ja lämmönsäätimet. Kuva on ohjaamon puolelta.
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3399
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by 525iiäxä
                        Eli, jos konsolin sun muut saa irroitettua, niin sitten pääsee niihin o-renksuihin käsiksi vai pitääkö vielä irrottaa koko lämmityslaitesynsteemikin ?

                        Tuo aiempi kuva lämppäristä, onko se otettu konehuoneesta päin vai matkustamosta päin ?

                        Mistäs näkee helpoiten onko Behri vaiko Siemenssi ?
                        Radion takaa tosiaan pitäis nähdä merkki. Itsellä on harvinaisin e34:sen Siemensin lämmityslaite. Konsolia EI tarvinnut purkaa vaan löysätä ja vetää 20 cm taaksepäin ja sen jälkeen kuskin jalkatilasta pääsi kennoon käsiksi. Tämä siis 520i -91 jossa ei ilmastointia. Ei siis päde välttämättä muihin. Vaihdoin O-renkaat ja huurtuminen väheni.

                        Huurtuminen vanhoissa autoissa johtuu monesti muualta kuin kennosta/raitisilmasuodattimesta. Eristeiden ja pellien välissä on kosteutta joka hyvin äänieristetyissä autoissa ei pääse juurikaan haihtumaan. Kun aamulla on hieman pakkasta, on vesi jäänä ja laseista näkee hyvin. Kun alat autoa lämmittämään alkuun näkee hyvin, mutta kun aikas lämmität, alkaa "jääkelmu" pellissä sulaa. Ilmankosteus autossa kasvaa ja on joka paikassa sama, kosteus tiivityy kylmiin pintoihin ---> takalasi ja takasivutlasit kokoajan pienessä huurussa. Se onneks ei pahasti haittaa. (Tämä oli omaa järkeilyä, ei perustunut faktaan )

                        Jos tuulilasi huurtuu paikallisesti ja/tai ilma tuoksahtaa, on vika kennossa/suodattimessa.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • jakusa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 515
                          • Lempäälä

                          #13
                          Vanhemmissa e34 on jonkinsortin suunnitteluvirhe noissa tuulilasin huurteenpoistosuuttimissa. Suuttimesta suurin osa ilmasta tulee A pilarin puoleisista päistä sekä ihan keskeltä autoa eli juuri siitä kohta mistä pitäs nähä eteenpäin puhaltaa vähiten. Tuon osanumero vaihtuu jossainvaiheessa ja uudemmissa puhaltaakin tasaisesti koko suuttimen matkalta.

                          Tuntuu huurtuminen olevan e34 jonkinsortin tyyppivika. Itse olen korjaillut huurtumista seuraavilla toimenpiteillä:

                          -vuoti vettä sisään kuskinpuolen johtojen läpiviennistä
                          -etupenkkien alla tulpat irti pohjasta
                          -lämppärinkenno testattu ja o-renkaat vaihdettu
                          -lattiamatot(äänieristematot) kuivatettu

                          Kun auton ostin joutui kesäsateilla pitämään puhallintta ja lämpöä täysillä sekä ilmastointia päällä, nykyään huomattavasti parempi Silti tuntuu että huurtuu vähän turhan herkästi vieläkin. Yllä kuvatun puhallusongelman takia apukuskin puolelle tuulilasiin jää herkästi huuruläntti. Yritin teippivirityksillä suunnata puhallusta, kuskin puolella onnistui hyvin mutta apparin puolella vähän huonommin.
                          -after all is said and done more is said than done-


                          Comment

                          Working...
                          X