Elikkä ihan uteliaisuuttani kyselen sylintereiden poraamisesta? Miten tämmönen operaatio suoritetaan ja millä välineillä?
Poraamisesta...
Collapse
X
-
Mm. moottorikoneistamot ja monet viripajat tekevät ko. operaatioita.Tällöin kulunut sylinteri "poraataan puhtaaksi" ja suuremmaksi ylikoko männälle.Täten saavutetaan oikea välys sylinterin seinämän ja männän väliin koko syliterin matkalle.Ja tiiveys on hyvä.Vanha kulunut sylinterihän on muuttunut soikeaksi,kartioksi (ja naarmisksikin ehkä) ja muutenkin väljäksi jo kuluneeseen mäntään/renkaisiin.Eli harvoissa kodeissa on koneistuslaitetta sylinterin poraukseen.Hoonauslaitteita saattaa löytyäkin,mutta se on jo hieman kevyempää koneistusta.Porausoperaatio on niin tarkkaa työtä,koska liikutaan välyksissä vain sadasosa milleissä.Siksi on parempi homma suosiolla heittää ammattilaiselle,jos tuollaista suunnittelet.Toivottavasti tajusit jotakin huonosta selostuksesta.Originally posted by BMWJugeElikkä ihan uteliaisuuttani kyselen sylintereiden poraamisesta? Miten tämmönen operaatio suoritetaan ja millä välineillä?
-
Tuossa yksi kuva sylinterin porauksesta, poraus on "väärä" termi koska työstöteknillisesti tuo on avartamista. "Porausvaiheessa" sylinterin halkaisija ajetaan lähelle lopullista mittaa (esim. männänvalmistajan ilmoittama tai omiin kokemuksiin perustuva) ja lopulliseen halkaisijaan koneistaminen tapahtuu hoonamalla. Koko prosessi voidaan tehdä joko stressilevyn/levyjen kanssa tai ilman.Originally posted by BMWJugeElikkä ihan uteliaisuuttani kyselen sylintereiden poraamisesta? Miten tämmönen operaatio suoritetaan ja millä välineillä?
Comment

Comment