Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puristuksista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Dobermann-
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1021
    • Jyväskylä

    Puristuksista

    Searchia käytin, mutta ei selvinny mistä sais tietää -87 m20b25:sen kattimallin vakio puristussuhteen. Osaisko joku kertoilla mistä selviäis moottorin numeron avulla tai
    jopa noista huonoista kuvista arvioita heittää? Männät tulee vähän lohkon tason yli:
    *Kuva1*
    *Kuva2*

    Tänään alkoi koneen levittely ja seuraavaksi pitäs suunnata nenä kohti koneistajaa. Mitähän mahtaa puristuksille vielä käyä kun tuohon soppaan heittää dieselin kampiakselin ja 2.0 kiertokanget?

    Tämmöstä tällä erää....
    Last edited by -Dobermann-; 25-01-2005, 22:14.
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    #2
    8.8 puristukset.
    http://home.netpower.no/pberg/Mahle_m20.html
    BMW F32 435d

    Comment

    • -Dobermann-
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1021
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Pluto
      Kiitos, helpotti kovasti! =D


      Mutta sitten se jatko kysymys: Mihin puristusuhde pompsahtaa tuolla kokoonpanolla 2,7 etan kampiakselilla ja niillä 2.0 litrasen kiertokangilla?

      Comment

      • wj
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 3253
        • Järvenpää

        #4
        Pikakaava:

        Iskutilavuus: It
        Puristustilavuus: Pt
        Puristussuhde: Ps
        (It+Pt)/Pt=Ps

        Puristustilavuuden joudut mittaamaan itse, jos haluat tarkan saada.

        Mutta jotain suuntaa saat siitä jos vertaat 2.5l ja 2.7l tilavuuksia johonkin puristustilavuuteen.
        2.5l: 415cc/pytty
        2.7l: 448cc/pytty

        Ja 45ml on kuvitteellinen puristustilavuus

        (415cc+45ml)/45ml: 10.2:1
        (448cc+45ml)/45ml: 10.9:1

        Toivottavasti ei nyt menny pahasti pieleen kun väsyneenä rupee teoriiaa miettimään
        Last edited by wj; 01-02-2005, 23:50.
        - 2006 Mustang cabriolet
        - Sleekcraft Enforcer 28'

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          #5
          Originally posted by Wittu_joo
          Pikakaava:

          Iskutilavuus: It
          Puristustilavuus: Pt
          Puristussuhde: Ps
          (It+Pt)/Pt=Ps

          Puristustilavuuden joudut mittaamaan itse, jos haluat tarkan saada.

          Mutta jotain suuntaa saat siitä jos vertaat 2.5l ja 2.7l tilavuuksia johonkin puristustilavuuteen.
          2.5l: 415cc/pytty
          2.7l: 448cc/pytty

          Ja 45ml on kuvitteellinen puristustilavuus

          (415cc+45ml)/45ml: 10.2:1
          (448cc+45ml)/45ml: 12.9:1

          Toivottavasti ei nyt menny pahasti pieleen kun väsyneenä rupee teoriiaa miettimään
          Ei ne ainakaan kasva sen voin sanoa.
          Dieselin kampurassa on 6mm pidempi isku eli siis 3 milliä suuntaansa. Kun nyt laitetaan 2.0 kiertokanget, on ne 5mm lyhyemmät eli mäntä jää alkuperäisestä korkeudestaan 2mm (5 - 3 = 2). Puristussuhde on tuon jälkeen jotain 7:1.
          No, kestää se ainakin ahtoja...
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • wj
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 3253
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by Freak
            Ei ne ainakaan kasva sen voin sanoa.
            Dieselin kampurassa on 6mm pidempi isku eli siis 3 milliä suuntaansa. Kun nyt laitetaan 2.0 kiertokanget, on ne 5mm lyhyemmät eli mäntä jää alkuperäisestä korkeudestaan 2mm (5 - 3 = 2). Puristussuhde on tuon jälkeen jotain 7:1.
            No, kestää se ainakin ahtoja...
            No noissa esimerkeissä olikin sama puristustilavuus.
            Mutta jos mäntä jää 2mm alemmas tulee puristustilavuutta n.11ml lisää
            - 2006 Mustang cabriolet
            - Sleekcraft Enforcer 28'

            Comment

            • Tama
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 52
              • Kuusamo/Jyväskylä

              #7
              btw, huomioikaa myös se että mäntä käy reilusti alempana
              BMW 850 1991
              Peugeot 505 Turbo Injection 1984
              Lincoln Continental Town Car 1972
              Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin

              Comment

              • wj
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 3253
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Tama
                btw, huomioikaa myös se että mäntä käy reilusti alempana
                No se ei mene tossa tapauksessa liian alas.

                Löysin kahelle eri puristeiselle b25 koneelle puristustilavuudet

                m20b25 9.7:1 = 47,7 cm3
                m20b25 8.8:1 = 53,2 cm3




                Onko noi sitten oikein vai ei? Siitä en voi olla varma.
                - 2006 Mustang cabriolet
                - Sleekcraft Enforcer 28'

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by -Dobermann-
                  Searchia käytin, mutta ei selvinny mistä sais tietää -87 m20b25:sen kattimallin vakio puristussuhteen. Osaisko joku kertoilla mistä selviäis moottorin numeron avulla tai
                  jopa noista huonoista kuvista arvioita heittää? Männät tulee vähän lohkon tason yli:
                  *Kuva1*
                  *Kuva2*

                  Tänään alkoi koneen levittely ja seuraavaksi pitäs suunnata nenä kohti koneistajaa. Mitähän mahtaa puristuksille vielä käyä kun tuohon soppaan heittää dieselin kampiakselin ja 2.0 kiertokanget?

                  Tämmöstä tällä erää....
                  Jos sulla on kerran 81mm-iskulla oleva kampiakseli, niin miksi ihmeessä koko homma pitää mennä ryssimään 130mm-kiertokangilla. Eikös tossa pitäis käyttää mahdollisimman pitkää kiertokankea?
                  Jätät ne alkuperäiset 135mm-kiertokanget ja sorvaat noista männistä siivun veks. Syvennät hieman venttiilikoloja ja se on siinä. Eipä ainakaan jää puristukset alas. Vakiotiivisteellä mäntä saa tulla 1,2mm lohkon tason yli ja dekkipinta ei tule vielä liian pieneksi. Jos sulla on vielä 2,5:n kansi, niin ei ole mitään hätää.

                  Laita se dieselin kampiakseli ja yksi kiertokanki/mäntä laakereiden kanssa siihen lohkoon ja pyöritä yläkuoloon, näet että onnistuu.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • -Dobermann-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 1021
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by T3
                    Jos sulla on kerran 81mm-iskulla oleva kampiakseli, niin miksi ihmeessä koko homma pitää mennä ryssimään 130mm-kiertokangilla. Eikös tossa pitäis käyttää mahdollisimman pitkää kiertokankea?
                    Jätät ne alkuperäiset 135mm-kiertokanget ja sorvaat noista männistä siivun veks. Syvennät hieman venttiilikoloja ja se on siinä. Eipä ainakaan jää puristukset alas. Vakiotiivisteellä mäntä saa tulla 1,2mm lohkon tason yli ja dekkipinta ei tule vielä liian pieneksi. Jos sulla on vielä 2,5:n kansi, niin ei ole mitään hätää.

                    Laita se dieselin kampiakseli ja yksi kiertokanki/mäntä laakereiden kanssa siihen lohkoon ja pyöritä yläkuoloon, näet että onnistuu.
                    No tuota sietää kokeilla, mutta tarkotuksena laskea puristukset n. 7.8:1... Eli jos tuolla ratkasulla nuo nousee kovastikin, niin kestääkö männät vastaavasti kuinka paljon veistää lastua pois?

                    Comment

                    • f1zz
                      GTi:stä tuttu
                      • Sep 2003
                      • 1469
                      • Veikkola

                      #11
                      eivät kestä, laki menee liian pieneksi. Laita vaikka m50 männät niin on melkein bolt-on setti.

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #12
                        Originally posted by -Dobermann-
                        No tuota sietää kokeilla, mutta tarkotuksena laskea puristukset n. 7.8:1... Eli jos tuolla ratkasulla nuo nousee kovastikin, niin kestääkö männät vastaavasti kuinka paljon veistää lastua pois?
                        Ai jaahas, sun pitääkin saada niitä puristuksia alemmas. Minä kun luulin, että olet tekemässä vaparikonetta. Et ollut tuolla topikin aloitusviestissä maininnut, että haluaisit puristuksia alemmas.

                        Vaparikoneena tuo ehdottamani versio toimii hienosti, mutta niinpaljoa noista männistä ei voi sorvata veks, että 135mm:n kangen kanssa olisi turbokäyttöön ja siinä "fizz" on ihan oikeassa, etteivät kestä, laki todellakin menee liian ohueksi.

                        Unohda siis minun ehdotukseni, se oli tarkoitettu vaparikoneelle.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2539
                          • .

                          #13
                          Originally posted by T3
                          Jos sulla on kerran 81mm-iskulla oleva kampiakseli, niin miksi ihmeessä koko homma pitää mennä ryssimään 130mm-kiertokangilla. Eikös tossa pitäis käyttää mahdollisimman pitkää kiertokankea?
                          Jätät ne alkuperäiset 135mm-kiertokanget ja sorvaat noista männistä siivun veks. Syvennät hieman venttiilikoloja ja se on siinä. Eipä ainakaan jää puristukset alas. Vakiotiivisteellä mäntä saa tulla 1,2mm lohkon tason yli ja dekkipinta ei tule vielä liian pieneksi. Jos sulla on vielä 2,5:n kansi, niin ei ole mitään hätää.

                          Laita se dieselin kampiakseli ja yksi kiertokanki/mäntä laakereiden kanssa siihen lohkoon ja pyöritä yläkuoloon, näet että onnistuu.
                          Jaa? Kärsiikö tosiaan tulla noin paljon yli? Silloinhan mäntä-kansi -väli olisi noin 0,65mm. Kuullostaa aika pieneltä, muuta miks ei voisi toimiakkin. Tuohon vielä se 0,3mm paksumpi tiiviste niin sorvaus hommat vähenee entisestään.
                          Onko muuten kaikissa M20(M60) moottoreissa sama dekkikorkeus?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎