Announcement

Collapse
No announcement yet.

Levikepaloista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cojama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1421
    • www.e30m3.fi

    Levikepaloista

    Riittääkö alkuperäisissä pyöränpulteissa pituus jos laittaa 10mm levikepalan ja onko yleensä 10mm paloissa keskitys jutskaa?

    Selvennyksenä vielä se että puhun nyt 10mm per puoli eli 20mm akselille.
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    #2
    Hommaat aina sen verran pitemmät pultit minkä paksuiset on levikepalat.
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #3
      eihän ne pultit paljon yli senttiä mene kierteelle ilman palojakaan... (ellei sit ole jo valmiina pidemmät pultit)
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Oscu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 210
        • Joensuu

        #4
        mistäkähän noita pidempii pyöräpultteja sais homnailtuu joku 20mm pidemmät,löytyskö rengasliikkestä??kokemuksia?

        Comment

        • energy
          BTCF Member
          • May 2003
          • 1695
          • Haukipudas, Oulu

          #5
          Originally posted by Oscu
          mistäkähän noita pidempii pyöräpultteja sais homnailtuu joku 20mm pidemmät,löytyskö rengasliikkestä??kokemuksia?
          Rengasliikkeistähän noita saa, jos ei muuten niin tilaamalla
          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

          Comment

          • Vega_
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 888
            • Kokkola

            #6
            mistä näitä levikepaloja saa?
            niillä sais vähä "luukkia" autoon ku vanteita sais ulospäin :shock:

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #7
              mistä näitä levikepaloja saa?
              niillä sais vähä "luukkia" autoon ku vanteita sais ulospäin
              Esimerkiksi U. Ågren Kokkola.. Sorvaavat mittojen mukaan. 50€ pari.

              Comment

              • Vega_
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 888
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by Maza
                mistä näitä levikepaloja saa?
                niillä sais vähä "luukkia" autoon ku vanteita sais ulospäin
                Esimerkiksi U. Ågren Kokkola.. Sorvaavat mittojen mukaan. 50€ pari.
                misä päin kokkolaa U. Ågren on? vois vaikka kävästä siellä..

                Comment

                • Miika Tissari
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1802
                  • Varkaus

                  #9
                  Halvimmat levikepalat saa vanhoista jarrulevyistä... :wink:
                  E28 ///M-tech V8 -83
                  E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                  Comment

                  • hOGi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1295
                    • Espoo

                    #10
                    Re: Levikepaloista

                    Originally posted by cojama
                    Riittääkö alkuperäisissä pyöränpulteissa pituus jos laittaa 10mm levikepalan ja onko yleensä 10mm paloissa keskitys jutskaa?

                    Selvennyksenä vielä se että puhun nyt 10mm per puoli eli 20mm akselille.
                    10mm on käytännössä pienin pala, johon on mahdollista sorvata "keskitysjutska". Tuollaisia saa tosiaan tilaamalla sorvarilta, jostain thyyning-liikkeestä, netistä tai hyvin varustetuista rengasliikkeistä. Kannattaa hommata juuri oikean pituiset pultit, jottei käy niinkuin viime vuonna eräässä BTCF-miitissä eräälle E34:lle (liian lyhyet / huonosti kiinni - rengas tippui) tai niinkuin allekirjoittaneelle (liian pitkät - käsijarru jumittui) :wink:
                    www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                    Comment

                    • tenutappi
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 69
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Niin, siis laittomathan nuo on mutta kannattaa kuitenki muistaa se lisärasitus joka pyöränpultille tulee siitä kun pelkästään ne vastaanottavat koko sen massan joka ennen kohdistui keskiöön.. Harvoin on nähty sellasia paloja jotka oikeesti keskittävät nimenomaan keskiöön.. Eli vanha vannehan keskittää itsensä siihen keskiön ympätille (Kappas) kun taas paloilla se keskitys tapahtuu jokaisen pultin ympärille, eikä pyörä näin ollen saa tukea muusta kun pulteista
                      BMW M5 -92

                      Comment

                      • hOGi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 1295
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by tenutappi
                        Niin, siis laittomathan nuo on mutta kannattaa kuitenki muistaa se lisärasitus joka pyöränpultille tulee siitä kun pelkästään ne vastaanottavat koko sen massan joka ennen kohdistui keskiöön.. Harvoin on nähty sellasia paloja jotka oikeesti keskittävät nimenomaan keskiöön.. Eli vanha vannehan keskittää itsensä siihen keskiön ympätille (Kappas) kun taas paloilla se keskitys tapahtuu jokaisen pultin ympärille, eikä pyörä näin ollen saa tukea muusta kun pulteista
                        Laittomuudessa olet oikeassa, mutta kyllä noita keskiöön keskittäviä spacereita on olemassa. Ovat jopa aika yleisiä suhteessa niihin, jotka eivät keskitä. Ongelma kuitenkin on se, että noi pienetkin spacerit vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin aika rankasti. Kaverille laitettiin just 10mm levitykset jokaiseen renkaaseen ja eron todella huomaa. Ensivaikutelmana voi sanoa, että auto tuntuu jotenkin "leveämmältä" ajaa. Muutaman päivän jälkeen kaveri valitteli, että uraherkkyys on kasvanut huomattavasti ja auto vetelee suorallakin tiellä.
                        www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Keskiö ei kanna pultit kiristettynä yhtään mitään, vaan vanteen ja kiinnitystason välinen kitka. Keskiön tehtävä on ainoastaan keskittää vanne kiristettäessä/kiinnitettäessä. Eli tästä syystä myös muoviset keskityskehät vanteissa ovat täysin lailliset ja toimivat, mutta eivät todellakaan joudu kantamaan mitään, kuten eivät tavallaan pultitkaan, joiden tehtävä on vain lisätä kitkaa vanteen ja navan kiinnitystason välillä.

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #14
                            misä päin kokkolaa U. Ågren on? vois vaikka kävästä siellä..
                            Jyväskylän tien "varrella". Siellä "mikäsvitunrengasliikesenytolikaan" lähistöllä. Eli kun tulet kaupungista päin niin oikealla puolella.


                            10mm on käytännössä pienin pala, johon on mahdollista sorvata "keskitysjutska".
                            On mahdollista pienempiinkin. Palaan navan kokoinen reikä ja vanteen puolelle vanteen keskiöreiän kokoinen (huom! ilman muovista soviteholkkia). Teetin näin omaan e30:iin palat. Muuten ei olisi ollut mahdollista tehdä keskittäviä 10mm paloja ku e30:ssä tulee tuo navan olake ~12-13mm ulos..

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎