Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 ajokäytös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kje21
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 77
    • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

    Z4 ajokäytös

    Z4 E85 -03 3.0i manuaalina, alkuperäisillä 18" Styling 108 vannesetillä
    Nyt tarvitaan apuja tähän suorastaan vaaralliseen ajokäytökseen. Auto hankittu viime kesän loppupuolella ja silloin laitoin ajokäytöksen runflat renkaiden syyksi. Nyt renkaat vaihdettu uusiin normikumeihin 225/40 ja 255/35-18" Käytös parani paljon, on jopa mukanan "pehmeä" mukulakivillä, mutta ohitus ja paluu omalle kaistalle saa karvat pystyyn. Tempoilee edelleen levottomasti, vaatii lujaa otetta ohjauspyörästä. Alustasuuntaus tehty, mutta ei vieläkään toivottua parannusta. Löysiä ei alustassa ole? Rinta-Jouppi Pori tehnyt työn . Nyt kysynkin, onko jotakin vielä tehtävissä.
    Verrokkina on entinen E46 -01 320ia cabrio m-alustalla ja saman kokoisella rengastuksella. Oli miltein tunnoton urille ja tien paikkauksille.
    Last edited by kje21; 29-05-2023, 09:35.
  • meteor
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 123
    • Hämeenlinna

    #2
    Ymmärrän yskän, urissa tempoo ja omassa 235/35-19 ja 265/30-19 rengastus. Vaihdoin madallusjouset taakse -30mm, eteen en ole vielä asentanut kun näyttäisi olevan aika balansissa etu ja takapään korkeus.
    Koeajolla ajokäytös parani, vetely oli huomattavasti pienempää johtuen takapään lisääntyneestä negatiivisestä camberista. Säädin takaa camberia niin paljon kuin sain plussalle, eikä vetely lisääntynyt. Täytyy käydä vielä alustan suuntauksessa. Kyllä lyhyt akseliväli uraherkyyttä lisää. Koeajo vastaavalla autolla voisi olla hyvä vertailukohde.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by kje21 View Post
      Z4 E85 -03 3.0i manuaalina, alkuperäisillä 18" Styling 108 vannesetillä
      Nyt tarvitaan apuja tähän suorastaan vaaralliseen ajokäytökseen. Auto hankittu viime kesän loppupuolella ja silloin laitoin ajokäytöksen runflat renkaiden syyksi. Nyt renkaat vaihdettu uusiin normikumeihin 225/40 ja 255/35-18" Käytös parani paljon, on jopa mukanan "pehmeä" mukulakivillä, mutta ohitus ja paluu omalle kaistalle saa karvat pystyyn. Tempoilee edelleen levottomasti, vaatii lujaa otetta ohjauspyörästä. Alustasuuntaus tehty, mutta ei vieläkään toivottua parannusta. Löysiä ei alustassa ole? Rinta-Jouppi Pori tehnyt työn . Nyt kysynkin, onko jotakin vielä tehtävissä.
      Verrokkina on entinen E46 -01 320ia cabrio m-alustalla ja saman kokoisella rengastuksella. Oli miltein tunnoton urille ja tien paikkauksille.
      Tästä suuntausraportista ei nyt parhaallakaan tahdolla saa selvää, joten paha ottaa kantaa sen osuuteen ko.ongelmasta.
      Minkähän merkkiset ja malliset renkaat siellä on nyt alla (enemmän merkitystä kuin ko.vannekoolla)?

      Comment

      • kje21
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 77
        • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

        #4
        Originally posted by Hemi View Post
        Tästä suuntausraportista ei nyt parhaallakaan tahdolla saa selvää, joten paha ottaa kantaa sen osuuteen ko.ongelmasta.
        Minkähän merkkiset ja malliset renkaat siellä on nyt alla (enemmän merkitystä kuin ko.vannekoolla)?
        Muutin kuvaa. Renkaina nyt Kormoran Gamma b2

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by kje21 View Post
          Muutin kuvaa. Renkaina nyt Kormoran Gamma b2
          Kulmat aivan täydellisen väärät tähän vannekokoon.
          Eli ihan takuulla todellakin vetelee ja tien kallistukset kuljettavat renkaalla kuin renkaalla ja kuluvat nopeasti linttaan.
          Edessä negatiivista camberia pitäisi olla -0.05"-0.25"-astetta, kun nyt siellä on lähes aste liikaa.
          Takana oikea camberarvo olisi -1.25"-1.35", joten sielläkin negatiivista aivan liikaa 18" kokoluokan renkaalle(nämä nyt alla olevat kulmat 15"-16" renkaille).

          Comment

          • kje21
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 77
            • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Kulmat aivan täydellisen väärät tähän vannekokoon.
            Eli ihan takuulla todellakin vetelee ja tien kallistukset kuljettavat renkaalla kuin renkaalla ja kuluvat nopeasti linttaan.
            Edessä negatiivista camberia pitäisi olla -0.05"-0.25"-astetta, kun nyt siellä on lähes aste liikaa.
            Takana oikea camberarvo olisi -1.25"-1.35", joten sielläkin negatiivista aivan liikaa 18" kokoluokan renkaalle(nämä nyt alla olevat kulmat 15"-16" renkaille).
            Ok. Kiitos Hemi, sun mielipidettä vähän odottelinkin
            Soittivat Rinta-Joupilta ja sovittiin että tuon auton maanantaina niin säädetään vielä uudestaan. Nyt mulla on jotain "omaa" mielipidettä esittää asentajalle.

            Onko suurta vaikutusta jos on -0,05" vai -0,25" kun haluaisin mahdollisimman tunteettoma tien kallistuksille? Nyt autolla ei ole minkäänlaista suoraan etenemis kykyä. Entäs takapää arvot. En siis ymmärrä onko noilla arvojen välillä merkittävää vaikutusta.

            Renkaista vielä, Kormoran gamma b2 oleet mulla joskus E32 750ial :ssä 235/45-17 ja olivat mukavat ajella. Toki autokin on totaalisesti erillainen. Kumhoilla 15-18" olen ajellut jo monta vuotta ja olen ollut tyytyväinen.

            Katsotaan kuinka homma etenee.
            Last edited by kje21; 25-04-2014, 21:58.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by kje21 View Post
              Ok. Kiitos Hemi, sun mielipidettä vähän odottelinkin
              Soittivat Rinta-Joupilta ja sovittiin että tuon auton maanantaina niin säädetään vielä uudestaan. Nyt mulla on jotain "omaa" mielipidettä esittää asentajalle.

              Onko suurta vaikutusta jos on -0,05" vai -0,25" kun haluaisin mahdollisimman tunteettoma tien kallistuksille? Nyt autolla ei ole minkäänlaista suoraan etenemis kykyä. Entäs takapää arvot. En siis ymmärrä onko noilla arvojen välillä merkittävää vaikutusta.

              Renkaista vielä, Kormoran gamma b2 oleet mulla joskus E32 750ial :ssä 235/45-17 ja olivat mukavat ajella. Toki autokin on totaalisesti erillainen. Kumhoilla 15-18" olen ajellut jo monta vuotta ja olen ollut tyytyväinen.

              Katsotaan kuinka homma etenee.

              Ei ne ikävä kyllä saa siellä Rinta-Joupilla niitä kulmia kuntoon, ei lähellekkään, joten se keikka on vain valohoitoa/rahan menoa.
              Eli sillä ei ole enään tällä vannekoolla merkitystä onko edessä negatiivista -0.05" vai -0.22"-astetta, kunhan oltaisiin ko haarukassa.
              Etupään auraukset samalla lähelle nollaa, tai nollaan.
              Takapäähän negatiivista camberia -1.25"-1.35"-astetta ja auraus tehdastoleranssin antamaan minimiin(huom.nämä kaikki nyt annetut arvot ovat kuitenkin tehtaan antaman toleranssialueen sisällä).

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by kje21 View Post
                Ok. Kiitos Hemi, sun mielipidettä vähän odottelinkin
                Soittivat Rinta-Joupilta ja sovittiin että tuon auton maanantaina niin säädetään vielä uudestaan. Nyt mulla on jotain "omaa" mielipidettä esittää asentajalle.

                Onko suurta vaikutusta jos on -0,05" vai -0,25" kun haluaisin mahdollisimman tunteettoma tien kallistuksille? Nyt autolla ei ole minkäänlaista suoraan etenemis kykyä. Entäs takapää arvot. En siis ymmärrä onko noilla arvojen välillä merkittävää vaikutusta.

                Renkaista vielä, Kormoran gamma b2 oleet mulla joskus E32 750ial :ssä 235/45-17 ja olivat mukavat ajella. Toki autokin on totaalisesti erillainen. Kumhoilla 15-18" olen ajellut jo monta vuotta ja olen ollut tyytyväinen.

                Katsotaan kuinka homma etenee.

                Ota nyt sitten huomioon että edessä ei ole säätöä cambereille ja tarvittavia isompia muokkauksia harvassa paikassa lähtevät tekemään. Takaa kannattaa pyytää laittamaan camberit niin pieneksi kuin saa. Sielläkin täytyy tehdä lisää säätövaroja, jos haluaa alle kahteen camberit.

                Auton vakiot tukivarsien kumit on aika löysät ja jos ei ole juuri uusittu, niin varmaan pehmeyttä sielläkin. Renkaat taitaa olla aika jäykkärunkoiset.

                Powerflexit eteen alatukivarsiin ja takaa camberit niin pieneksi kuin menee, niin eiköhän se ala noillakin renkailla kulkea vakaammin.


                Osa 1.

                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • kje21
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2004
                  • 77
                  • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei ne ikävä kyllä saa siellä Rinta-Joupilla niitä kulmia kuntoon, ei lähellekkään, joten se keikka on vain valohoitoa/rahan menoa.
                  Eli sillä ei ole enään tällä vannekoolla merkitystä onko edessä negatiivista -0.05" vai -0.22"-astetta, kunhan oltaisiin ko haarukassa.
                  Etupään auraukset samalla lähelle nollaa, tai nollaan.
                  Takapäähän negatiivista camberia -1.25"-1.35"-astetta ja auraus tehdastoleranssin antamaan minimiin(huom.nämä kaikki nyt annetut arvot ovat kuitenkin tehtaan antaman toleranssialueen sisällä).
                  No niin, tässä tämän hetkinen tilanne.
                  Ajettavuus parani huomattavasti mutta edelleen kaipaisin suuntavakavuutta/ suoraan kulkemista. Onko vielä jotakin parannetavaa säädöissä, autolle olis vielä huomenna varattuna aika. Taitaa renkailla olla nyt suurempi vaikutus kuin luulin. Olisiko syytä vaihtaa jotkut muut renkaat.
                  Attached Files

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16495
                    • Asikkala

                    #10
                    Tuntematta Z4:ää niin vieläkin liikaa camberia ja t.v. liikaa aurausta ? Mitä on nuo paineet mitkä lapussa näkyy ?

                    Comment

                    • kje21
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 77
                      • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Tuntematta Z4:ää niin vieläkin liikaa camberia ja t.v. liikaa aurausta ? Mitä on nuo paineet mitkä lapussa näkyy ?
                      En tiedä, ei ainakaan rengaspaineet

                      Comment

                      • N.u.t
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 202
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Eihän takapään kulkukulma ole edes nollassa, vasemmalla liikaa aurausta.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by kje21 View Post
                          Taitaa renkailla olla nyt suurempi vaikutus kuin luulin. Olisiko syytä vaihtaa jotkut muut renkaat.
                          Originally posted by kje21 View Post
                          Renkaina nyt Kormoran Gamma b2
                          Komoran/Tigar/Riken = vanha vetelevä misukka.

                          Nämä Komoranit ovat näistä halpisrenkaista yhdet uraherkimmistä näissä kokoluokissa, joten epäilen että millään kulmilla et saa Z4:stä näillä urille tunteettomaksi.
                          Nytkän kulmat kullä itsessään on jo siellä päin ja jollakin Nexenillä pitäisi olla melko tunteeton urille ja kallistuksille.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #14
                            Käännettiinkö siitä takaa camberit vaan tappiin, eikä muuta säädetty? Kyllähän oikea ja vasen olisi pitänyt lähemmäs toisiaan laittaa. Jos jos 1.43 on tapissa oikealla, niin sitten vasemmalta vähän pakkia ja auraus kuntoon. Itsekin kävin Z4:n kanssa kahteen otteeseen säädössä ja toisella kertaa olin itse mukana katsomassa että tulee niin kuin halusin.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              Käännettiinkö siitä takaa camberit vaan tappiin, eikä muuta säädetty? Kyllähän oikea ja vasen olisi pitänyt lähemmäs toisiaan laittaa. Jos jos 1.43 on tapissa oikealla, niin sitten vasemmalta vähän pakkia ja auraus kuntoon.
                              Tai sitten pientä työstöä jotta tuon saisi n.-1.30 ja toinen puolihan menee kun vain säätää(eli saisi täysin symmetrisen -1.30`= täydellinen).
                              Aurauksien korjauksen jälkeen kulmat olisivat todella hyvät ja oikealla rengastuksella siitä kyllä ainakin pitäisi saada lähes tunteettoman urille/kallistuksille(edllyttäen että alusta muuten on edes kohtuullisessa tikissä).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎