Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Kivireki" alusta e34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jucke
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 518
    • Keski-suomi

    "Kivireki" alusta e34

    Tässä kesän tulessa suomen tunnetusti "huippupintaisilla" teillä ajaessa on alkanut pikkuhiljaa taas ärsyttämään sigun ämmän alustan kivirekimäisyys. Alusta itsessään on ihan sopivan jäykkä, H&R -30/-15 jouset ja Bilstein B8 iskarit. Ongelma on läpitunkevat tärinät ja jysähdykset, esim erityisen karkea asfaltti aiheuttaa melkoisen jyrinän ja karheus tuntuu auton sisällekkin. halkeamien ylitys saa aikaan kovahkon kumean jysähdyksen. Mukulakivelle tuolla ei edes viitsi mennä. Em. seurauksena sisustakin on alkanut nitisemään ärsyttävästi kylänopeuksissa. Vika ei ole iskareissa tai jousissa, molemmat alle 20tkm ajettuja ja 535i:ssa vastaava alusta about samalla madalluksella menee kuin sukkasiltaan. Ylätukilaakerit myös silmämääräisesti ok kunnossa. Mitkä muut alusta osat/puslat vaikuttaa em. ongelmiin?
    E34 ///M5 3.8 '93,
    ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Miten rengastus? Onko samat molemmissa?

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Ongelma on nuo iskarit, Bilsteinit on jäätävän pintakovat pompottimet. Omaani laitoin Sachs super touringit ja tuntuu kuin olisi kaikki tiet tehty uusiksi. Eihän se toki ole niin tukeva, mutta kun en radalla ajele niin parempi noin.

      Onkohan nuo B8:sit purettavat, eiköhän joku (Kittelä?) osaa ne säätää paremmiksi? Kaverilla joskus oli Integrale jossa oli Bilsteinit, kauhea pompotin ja se sitten säädätti ne uusiksi Kittelällä. Taisi siitä vähän parempi tulla.

      EDIT: Nyt luin uudestaan tuo sun tekstin. Onko 535:ssa samalla osanumerolla B8:sit?

      Comment

      • Jucke
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 518
        • Keski-suomi

        #4
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Miten rengastus? Onko samat molemmissa?
        Juu kummassakin saman kokoiset vanteet ja vieläpä saman merkkiset ja kokoiset renkaat. Ämmässä alle 1000km ajetut, 535:ssa pari kesää olleet alla.
        Ainoa ero noissa oikeastaan on jouset, 535:sen jousien merkkiä en tiedä (punaiset, aiemman omistajan laittamat), madallus kuitenkin käytännössä sama.
        Last edited by Jucke; 31-05-2014, 22:42.
        E34 ///M5 3.8 '93,
        ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

        Comment

        • Jucke
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 518
          • Keski-suomi

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ongelma on nuo iskarit, Bilsteinit on jäätävän pintakovat pompottimet. Omaani laitoin Sachs super touringit ja tuntuu kuin olisi kaikki tiet tehty uusiksi. Eihän se toki ole niin tukeva, mutta kun en radalla ajele niin parempi noin.

          Onkohan nuo B8:sit purettavat, eiköhän joku (Kittelä?) osaa ne säätää paremmiksi? Kaverilla joskus oli Integrale jossa oli Bilsteinit, kauhea pompotin ja se sitten säädätti ne uusiksi Kittelällä. Taisi siitä vähän parempi tulla.

          EDIT: Nyt luin uudestaan tuo sun tekstin. Onko 535:ssa samalla osanumerolla B8:sit?
          Täytyy vielä tarkistaa mutta muistaakseni on samalla numerolla. Toisessa ex-535i:ssä oli myöskin B8:sit eikä vastaavaa ongelmaa joten kyllä vika on jossain muualla todennäköisesti.
          E34 ///M5 3.8 '93,
          ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Jucke View Post
            Täytyy vielä tarkistaa mutta muistaakseni on samalla numerolla. Toisessa ex-535i:ssä oli myöskin B8:sit eikä vastaavaa ongelmaa joten kyllä vika on jossain muualla todennäköisesti.
            Kuinka vanhat B8:sit 535:ssa on? Olisiko Bilstein jäykentänyt setuppia uudempiin iskareihin?

            Comment

            • Jucke
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 518
              • Keski-suomi

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Kuinka vanhat B8:sit 535:ssa on? Olisiko Bilstein jäykentänyt setuppia uudempiin iskareihin?
              Kuitit taisi olla vuodelta 2009. Mutta samat Jyrinät tulee läpi myös b4:lla.
              E34 ///M5 3.8 '93,
              ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Jucke View Post
                Kuitit taisi olla vuodelta 2009. Mutta samat Jyrinät tulee läpi myös b4:lla.
                Mulla on e39:ssä B4:set ja on todella pintakova ja asfaltin jyrinä kuuluu. Veljellä on Sachsit ja menee kuin sukkasillaan.

                Comment

                • Jucke
                  BTCF Member
                  • Mar 2006
                  • 518
                  • Keski-suomi

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Mulla on e39:ssä B4:set ja on todella pintakova ja asfaltin jyrinä kuuluu. Veljellä on Sachsit ja menee kuin sukkasillaan.
                  Onhan se tietysti mahdollista että Bilsteinit on "luonteeltaan" pintakovat mutta se ei vielä selitä tuota massiivista eroa 535 vs äMmä casessa. Voiko jousetkaan yksistään vaikuttaa noin paljoa? H&R:t taitaa toki olla jäykimmästä päästä noista...
                  E34 ///M5 3.8 '93,
                  ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    #10
                    Haha, itselle juuri tilattu Bilsteinin B8 eibachin jousilla. Saas nähdä jyriseekö.
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • duuk
                      Moderator
                      • Dec 2006
                      • 10506
                      • Saaressa

                      #11
                      Originally posted by AlpinWeiss View Post
                      Haha, itselle juuri tilattu Bilsteinin B8 eibachin jousilla. Saas nähdä jyriseekö.
                      Todennäköistä että lookki on ns. Keuliva..

                      Topicin aloittajalle miten ois vaikka kw v1 uusilla vakio yläpäillä ja puslat oem kamaa niin ei pitäisi jyrinöitä esiintyä.
                      Omassa autossa on jonkun M5Board gurun pusla setuppi on oem:ää ja uretaania "oikeissa" paikoissa, ei jurise mutta on mukavan jämäkkä. Toki itsellä D2coilit nykyisellään melko tiukattunakin, mutta ei jurise siltikään.

                      duke's garage:
                      Suzuki R50
                      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                      S38 S54 S62

                      instagram: _duuk

                      Comment

                      • Jucke
                        BTCF Member
                        • Mar 2006
                        • 518
                        • Keski-suomi

                        #12
                        Originally posted by duuk View Post
                        Topicin aloittajalle miten ois vaikka kw v1 uusilla vakio yläpäillä ja puslat oem kamaa niin ei pitäisi jyrinöitä esiintyä.
                        Omassa autossa on jonkun M5Board gurun pusla setuppi on oem:ää ja uretaania "oikeissa" paikoissa, ei jurise mutta on mukavan jämäkkä. Toki itsellä D2coilit nykyisellään melko tiukattunakin, mutta ei jurise siltikään.
                        Juu täähän olis ilman muuta ihanteellisin setti mutta tällä hetkellä liikaa rahan menoa muualle (ja ehkäpä ämmäänkin, siitä lisää mahdollisesti kesällä omassa topikissa ).
                        Kokeilen ehkä jotain toista jousisettiä vielä tai sitten ajelen tuolla kunnes rikastun, ei tuo nyt niiiin huono ole. Mutkapätkillä istuukin sitten erittäin napakasti tiessä kyllä.
                        E34 ///M5 3.8 '93,
                        ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎