Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seisontajarru lämpesi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KOS56OLAVI
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 316
    • Salo

    Seisontajarru lämpesi

    Moi,taas kerran mulle kävi vähän outo juttu seisontajarrun kanssa.
    Sain viime vuonna leiman autoon vaikka ei ollu seisontajarrua ollenkaan.
    Kahvan sai vetää niin ylös kuin tuli,eikä ollu ketään kotona.
    Nyt sitten uutta katsastusta ennakoiden elvytin ne seisontajarrut.

    Putsasin rummusta ruosteet pois, ja säädin rissasta hihnat lähelle ja laitoin levyn takaisin, ja totesin että onpa hyvä seisontajarru,ja sama juttu toiselle puolelle.
    Sitten lähdin ajamaan Helsinkiin, päästyäni noin 10 kilsaa moottoritietä,alkoi kuulua takapäästä sellanen ääni kuin olisi menny rengas rikki,no auto kulki ihan suoraan mutta se ääni vaan paheni.

    Siinä vähän matkaa ajettuani pysäytin katsomaan mikä on rikki,ja totesin että renkaat on kaikki ok,mutta kuskin puolen takapyörästä nousi oikein kunnon savut,
    no tajusin kyllä että seisontajarruhihna on hirttäny kiinni oikeen kunnolla.
    Se kävi niin kuumana että luulin sen syttyvän palamaan,mutta vähän siinä katseltuani,ajattelin että menen eteenpäin pari kilsaa,ja katon käykö vielä yhtä kuumana.
    No ei se enää lämmenny,joten kävin stadissa ja tulin takasin Saloon.

    Tänään avasin sen takapään ja siellä oli hihnan pinta sulanu tai lasittunu ihan kovaksi korpuksi ja lämmöt siellä rummun sisällä oli ollu sen verran isot,
    että laikka oli palanu siniseksi,ja siitä pellistä siinä takana oli palanu kaikki maali.
    Seisonta jarru toimii aivan loistavasti,pitää kun tauti,ei lähde vaihde päällä mihinkään vaikka painaa vähän kaasua.

    En tajua miten se tollasen tempun teki, kun kaikki toimi sen putsauksen jälkeen kuten pitikin.
    Miten voi seisontajarru jysähtää kiinni, kun ei koske kahvaan ollenkaan,eli mitä siellä sisällä on päässy käymään.
    Siinä motarilla on niitä asvaltin saumoja joista jysähtää aika lujaa,eli voisiko semmonen täräys ton tehdä?

    PS mä luulen että tää oli taas yksi esimerkki kokemuksen puutteesta,eli jätin ne hihnat liian lähelle,ja kun ajoin moottoritiellä ja oli lämmin keli niin ne vaan kuumeni ja hirtti kiinni,eli teki saman kuin olisin kiskonu kahvasta.
    Ajoin tossa kylillä noin 10 kilsaa ennen motarille lähtöä joten en sitten tajunnu mitä tuleman piti.

    Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 25-07-2014, 19:21.
    -E46 330 D Touring
    -INPA, NCS EXPERT

  • KOS56OLAVI
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 316
    • Salo

    #2
    Kun saan ensi viikolla kaikki osat ja voin vaihtaa ne,niin antakaa neuvo:
    Kuinka kauas ne hihnat kuuluu jättää, ettei uudestaan pala kiinni,ja on kuitenkin seisontajarru?
    Kai
    Last edited by KOS56OLAVI; 26-07-2014, 13:58.
    -E46 330 D Touring
    -INPA, NCS EXPERT

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14449
      • Oulu

      #3
      Eikö se perussääntö ole ihan toimiva, että ensin säädetään ratas jumiin ja sitten löysätään siitä 3 napsua. Kahvan päästä tietenkin ensin säätö ihan löysälle.

      Tällä tavalla tein viime viikolla E39:iin takajarrurempan ja tuntuu toimivan.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10055
        • KVLA

        #4
        Itse olen uusilla palikoilla jättänyt säädön ensin hieman kauemmaksi.Sitten joku puolen kilometrin koeajo lenkki hiljaisella nopeudella käsijarrulla hieman "hivotellen",että uudet karkeat hihnat hioutuu sileäksi.Kun lenkin jälkeen jarrut on uudelleen jäähtyneet,niin sitten normaali säätö pultin reijästä siihen "iholle" (pyörän on kuitenkin pyörittävä ilman jarrun kahnausta).Ja sitten vaijereista liiat löysät pois.Aina on toiminut.Eikä ole tarvinut enää uutta säätöä hetken päästä.

        Comment

        • KOS56OLAVI
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 316
          • Salo

          #5
          Oudointa mun tapauksessa on se,
          että ajoin autolla alkuviikolla kaksi päivää ilman ongelmia,
          siis ensimmäisen avauksen jälkeen,
          sitten avasin rummun uudestaan ja putsasin vain ruosteet sieltä sisältä,
          enkä kiristäny sitä lisää,ja kun sitten lähdin moottoritielle niin jo hirtti kiinni!
          Kai
          -E46 330 D Touring
          -INPA, NCS EXPERT

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10055
            • KVLA

            #6
            Liikkuihan ne vaijerit varmasti herkästi?Ettei vaan olisi sitten jumitellut vaijerista...

            Comment

            • KOS56OLAVI
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2013
              • 316
              • Salo

              #7
              Se vaijerien liike tuli varmistettua niin että toinen kaveri veteli kahvasta ja minä katsoin että molemmat hihnat liikkuu nätisti ilman mitään takkuilua,
              ja laitoin vielä vähän liukastetta siihen levittimeen,vaikka se toimi kuivanakin.
              Nyt jälkeenpäin uskon sen että ne vaan jäi liikaa tiukalle,vaikka se pyörä pyöri ilman mitään hankausta niihin hihnoihin.
              Eli siellä kahvan puolella oli niissä muttereissa kyllä löysiä, mutta se jarru veti kiinni jo toisella naksulla ja kolmannella oli tosi lujasti paikoillaan.
              Kai
              -E46 330 D Touring
              -INPA, NCS EXPERT

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10055
                • KVLA

                #8
                Ok.Kunhan vaan muistat,että AINA ennen käsijarrun säätöä (pyöristä),on varmistettava,että vaijeri säädöt on varmasti riittävän löysällä.Viimeiseksi sitten jarru-säätöjen jälkeen se kahvan liike passeliksi niistä vaijereista.

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #9
                  Kahvan luota ei käytännössä koskaan tarvitse / pidä säätää mitään, kaikki säätö rummun sisältä.
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10055
                    • KVLA

                    #10
                    Meinaatko että vuosien saatossa venyneiden vaijereiden säätöihin ei tarvi koskea "missään vaiheessa"?

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      #11
                      Aika tiukalta säädöltä kuulostaa jos 2 napsua on jo aika tiukkaan ja 3 napsua on jo iha kiinni. Ite oon säätäny nuo ohjeen mukaan eli 4-8 napsua ja hyvin on pelannu ja katsastukseen kelvannu

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by Make H. View Post
                        Aika tiukalta säädöltä kuulostaa jos 2 napsua on jo aika tiukkaan ja 3 napsua on jo iha kiinni. Ite oon säätäny nuo ohjeen mukaan eli 4-8 napsua ja hyvin on pelannu ja katsastukseen kelvannu
                        JOS KAIKKI käsijarrun osat 100% kunnossa, niin toimii juurikin noin 2 - 3 naksua ja jarrut sutissa.
                        SUURIN Ongelma käsijarrun kanssa on kitkamateriaalissa. Eli TAIKINALLA pinnoitetut tarvikevalmistajan kengät.
                        Käsijarrun käytös noilla TAIKINA pinnoitetuilla on todella arvaamatonta esim. juuri tuo
                        rumpujarrun itsetehostuksen seurauksena tapahtuva hihnojen kiinni hirttäminen.
                        Varma merkki hyvistä käsijarrun kengistä on kitkamateriaalin pinnassa näkyvät messinkilangan pätkät. Lisäksi materiaali on peukalonkynnellä kokeiltuna kovaa.

                        Useamman kerran todennut BMW orggis käsijarrun kengät toimiviksi.
                        Kesäisin tulee laskettua USEITA kertoja vene laskuliuskalta vesille ja tässä yhteydessä käsijarrun on toimittava 100% varmuudella ilman mitään pienintäkään epäilyksen häivää.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by e46touring View Post
                          JOS KAIKKI käsijarrun osat 100% kunnossa, niin toimii juurikin noin 2 - 3 naksua ja jarrut sutissa.
                          SUURIN Ongelma käsijarrun kanssa on kitkamateriaalissa. Eli TAIKINALLA pinnoitetut tarvikevalmistajan kengät.
                          Käsijarrun käytös noilla TAIKINA pinnoitetuilla on todella arvaamatonta esim. juuri tuo
                          rumpujarrun itsetehostuksen seurauksena tapahtuva hihnojen kiinni hirttäminen.
                          Varma merkki hyvistä käsijarrun kengistä on kitkamateriaalin pinnassa näkyvät messinkilangan pätkät. Lisäksi materiaali on peukalonkynnellä kokeiltuna kovaa.

                          Useamman kerran todennut BMW orggis käsijarrun kengät toimiviksi.
                          Kesäisin tulee laskettua USEITA kertoja vene laskuliuskalta vesille ja tässä yhteydessä käsijarrun on toimittava 100% varmuudella ilman mitään pienintäkään epäilyksen häivää.
                          Saattaahan tuo olla mutta empä ole kyllä missään ohjeessa nähnyt noin iholle noita neuvottavan laittamaan...varmaankin juuri ton virheriskin takia kun on liikaa muuttujia:think

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            3 napsua se on. Johan se käppäri nousee pilviin 8 napsulla. Jos ei niin sitten on virheellisesti kiristetty vaijereista.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Meinaatko että vuosien saatossa venyneiden vaijereiden säätöihin ei tarvi koskea "missään vaiheessa"?
                              Ei paljon 20v vanhalla vaijerilla vielä.
                              Toki tämä on varmaan paljon tapauskohtaista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎