Moi,taas kerran mulle kävi vähän outo juttu seisontajarrun kanssa.
Sain viime vuonna leiman autoon vaikka ei ollu seisontajarrua ollenkaan.
Kahvan sai vetää niin ylös kuin tuli,eikä ollu ketään kotona.
Nyt sitten uutta katsastusta ennakoiden elvytin ne seisontajarrut.
Putsasin rummusta ruosteet pois, ja säädin rissasta hihnat lähelle ja laitoin levyn takaisin, ja totesin että onpa hyvä seisontajarru,ja sama juttu toiselle puolelle.
Sitten lähdin ajamaan Helsinkiin, päästyäni noin 10 kilsaa moottoritietä,alkoi kuulua takapäästä sellanen ääni kuin olisi menny rengas rikki,no auto kulki ihan suoraan mutta se ääni vaan paheni.
Siinä vähän matkaa ajettuani pysäytin katsomaan mikä on rikki,ja totesin että renkaat on kaikki ok,mutta kuskin puolen takapyörästä nousi oikein kunnon savut,
no tajusin kyllä että seisontajarruhihna on hirttäny kiinni oikeen kunnolla.
Se kävi niin kuumana että luulin sen syttyvän palamaan,mutta vähän siinä katseltuani,ajattelin että menen eteenpäin pari kilsaa,ja katon käykö vielä yhtä kuumana.
No ei se enää lämmenny,joten kävin stadissa ja tulin takasin Saloon.
Tänään avasin sen takapään ja siellä oli hihnan pinta sulanu tai lasittunu ihan kovaksi korpuksi ja lämmöt siellä rummun sisällä oli ollu sen verran isot,
että laikka oli palanu siniseksi,ja siitä pellistä siinä takana oli palanu kaikki maali.
Seisonta jarru toimii aivan loistavasti,pitää kun tauti,ei lähde vaihde päällä mihinkään vaikka painaa vähän kaasua.
En tajua miten se tollasen tempun teki, kun kaikki toimi sen putsauksen jälkeen kuten pitikin.
Miten voi seisontajarru jysähtää kiinni, kun ei koske kahvaan ollenkaan,eli mitä siellä sisällä on päässy käymään.
Siinä motarilla on niitä asvaltin saumoja joista jysähtää aika lujaa,eli voisiko semmonen täräys ton tehdä?
PS mä luulen että tää oli taas yksi esimerkki kokemuksen puutteesta,eli jätin ne hihnat liian lähelle,ja kun ajoin moottoritiellä ja oli lämmin keli niin ne vaan kuumeni ja hirtti kiinni,eli teki saman kuin olisin kiskonu kahvasta.
Ajoin tossa kylillä noin 10 kilsaa ennen motarille lähtöä joten en sitten tajunnu mitä tuleman piti.
Kai
Sain viime vuonna leiman autoon vaikka ei ollu seisontajarrua ollenkaan.
Kahvan sai vetää niin ylös kuin tuli,eikä ollu ketään kotona.
Nyt sitten uutta katsastusta ennakoiden elvytin ne seisontajarrut.
Putsasin rummusta ruosteet pois, ja säädin rissasta hihnat lähelle ja laitoin levyn takaisin, ja totesin että onpa hyvä seisontajarru,ja sama juttu toiselle puolelle.
Sitten lähdin ajamaan Helsinkiin, päästyäni noin 10 kilsaa moottoritietä,alkoi kuulua takapäästä sellanen ääni kuin olisi menny rengas rikki,no auto kulki ihan suoraan mutta se ääni vaan paheni.
Siinä vähän matkaa ajettuani pysäytin katsomaan mikä on rikki,ja totesin että renkaat on kaikki ok,mutta kuskin puolen takapyörästä nousi oikein kunnon savut,
no tajusin kyllä että seisontajarruhihna on hirttäny kiinni oikeen kunnolla.
Se kävi niin kuumana että luulin sen syttyvän palamaan,mutta vähän siinä katseltuani,ajattelin että menen eteenpäin pari kilsaa,ja katon käykö vielä yhtä kuumana.
No ei se enää lämmenny,joten kävin stadissa ja tulin takasin Saloon.
Tänään avasin sen takapään ja siellä oli hihnan pinta sulanu tai lasittunu ihan kovaksi korpuksi ja lämmöt siellä rummun sisällä oli ollu sen verran isot,
että laikka oli palanu siniseksi,ja siitä pellistä siinä takana oli palanu kaikki maali.
Seisonta jarru toimii aivan loistavasti,pitää kun tauti,ei lähde vaihde päällä mihinkään vaikka painaa vähän kaasua.
En tajua miten se tollasen tempun teki, kun kaikki toimi sen putsauksen jälkeen kuten pitikin.
Miten voi seisontajarru jysähtää kiinni, kun ei koske kahvaan ollenkaan,eli mitä siellä sisällä on päässy käymään.
Siinä motarilla on niitä asvaltin saumoja joista jysähtää aika lujaa,eli voisiko semmonen täräys ton tehdä?
PS mä luulen että tää oli taas yksi esimerkki kokemuksen puutteesta,eli jätin ne hihnat liian lähelle,ja kun ajoin moottoritiellä ja oli lämmin keli niin ne vaan kuumeni ja hirtti kiinni,eli teki saman kuin olisin kiskonu kahvasta.
Ajoin tossa kylillä noin 10 kilsaa ennen motarille lähtöä joten en sitten tajunnu mitä tuleman piti.
Kai
Comment