Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tukivarsien hitsaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rage_
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 59
    • Helsinki

    Tukivarsien hitsaaminen

    Suunitelmissa olis e30 takatukivarsien vahvistus hitsaamalla muutama lisätanko. Tiedän monia autoja jossa on korjattu tai vahvistettu tukivarsia hitsaamalla lisätankoja yms. Osa on saanut leiman osa ei.
    Jääkö konttorilla leima saamatta vaikka olis kuinka asiallisesti tehty? Vai onko se katsastusmiehestä kiinni?
  • intfreak
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 2966
    • Uusikaupunni

    #2
    Tukivarsien hitsaaminen on kielletty. Tästä on myös konttoreilla ohjeistus.
    N62 Money Spender Club

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Originally posted by intfreak View Post
      Tukivarsien hitsaaminen on kielletty. Tästä on myös konttoreilla ohjeistus.
      ja tähän on myös hemmetin hyvä syykin. Unohda hitsailut.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Rage_ View Post
        Suunitelmissa olis e30 takatukivarsien vahvistus hitsaamalla muutama lisätanko. Tiedän monia autoja jossa on korjattu tai vahvistettu tukivarsia hitsaamalla lisätankoja yms. Osa on saanut leiman osa ei.
        Jääkö konttorilla leima saamatta vaikka olis kuinka asiallisesti tehty? Vai onko se katsastusmiehestä kiinni?
        On kielletty. Ja joo, ON katsurista kiinni.
        Lähinnä pitäs tehdä niin siististi ettei katsuri hoksaa muutosta. Kohtuu älytöntä mutta näin se on. Komponentti muuttuu omavalmisteiseksi jos hitsaat sitä ja omavalmisteet on alustassa nou nou Suomessa.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          Uskallan olla erimieltä asiasta. Aikaisemminkin kirjoittanut tänne tapauksesta, jossa vm -85 E30 318i:n apukuskin takatukivarren alapuolella ruostevaurio---> reikä. Hylkäys katsastuksessa ja palauteraportissa maininta: Asiallinen hitsaus sallitaan. Positin tarkasti kaiken ruostuneen ainesosan ja hitsasin (niin hyvin kuin osasin) reiän tilalle uutta peltiä. Lopuksi tarvittavat mömmöt ja myrkyt päälle. Katsuri totesi: Asiallisesti korjattu ja leima paperiin.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • juhomo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 637
            • Kempele

            #6
            Kysymyksessä tapauskohtainen asia johon on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta.
            Esim ford mondeossa taka-akselilla alatukivarren jousilautasesta ruostuu monesti pohja pois. Tämän saa korjata hitsaamalla.
            Tuommosten lisätankojen ja muitten viritysten hitsaaminen ei kuullosta oikein sallitulta.
            Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

            www.jsautomoto.fi

            Comment

            • Rage_
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 59
              • Helsinki

              #7
              Jos ruosteen saa korjata niin aika älytöntä et ei ehjää tukivartta saa vahvistaa. Jostain pykälä listasta muistan lukeneen et jäykkäperäakseliinsaa hitsata jarrusatula kiinnikkeet kunhan vie konttorille näytille ennenku on sauma ns viimeistelty eli maalattu jne. Eli jos meinaa muutoksia tehä ni täytyy tehä sellaisa mitä katsuri ei tajua.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by T3 View Post
                Uskallan olla erimieltä asiasta. Aikaisemminkin kirjoittanut tänne tapauksesta, jossa vm -85 E30 318i:n apukuskin takatukivarren alapuolella ruostevaurio---> reikä. Hylkäys katsastuksessa ja palauteraportissa maininta: Asiallinen hitsaus sallitaan. Positin tarkasti kaiken ruostuneen ainesosan ja hitsasin (niin hyvin kuin osasin) reiän tilalle uutta peltiä. Lopuksi tarvittavat mömmöt ja myrkyt päälle. Katsuri totesi: Asiallisesti korjattu ja leima paperiin.
                Tässäkin tapauksessa pitää erottaa mitä Trafi ohjeistaa ja mitä katsuri hyväksyy tai on mieltä. Olen minäkin kuullut kuinka katsuri on oikein kehunut kun jonkun vanhan kioskin tukivarsia on boxattu. Sanoohan sen järkikin että ne muuttuu tukevammiksi sillä, mutta sillon ne on omavalmisteosia ja alustassa ei saa olla.
                ^Tohon liittyen, varmana joku metallurgi tulee kertomaan mitä siellä OIKEESTI tapahtuu kun prässättyä kappaletta hitsataan.. no joo, tulkoot.

                Mä kävin konttorilla juttelemassa asiasta. Kysyin että saako leimaa jos vahvistaa takakynkkiä lisäämällä ainetta, tarkemmin putkea E30:n kynkän haarojen väliin. Vastaus oli että jos ei ole valmistajan ohjetta jonka mukaan työ on suoritettu niin ne on omavalmisteisia ja ei käy. Tiedän kyllä että niitä on leimattu toisten toimesta ja hyvä heille. On kuulemma olemassa joku Trafin ohje että jos ko. osia ei ole autoon enää saatavana niin silloin vanhojen korjaaminen on OK joillain edellytyksillä.

                Ite olen sitä koulukuntaa että jos joku saa leiman vaikka itetehdyille putkitukivarsille ni hyvä vaan, mitä sitä internetissä speksaamaan. Mutta pykälät tosiaan menee näin. Eikä se ole tae auton hyvästä kunnosta tai laillisuudesta että on leima pätkähtänyt. Ei kunnosta tae varsinkaan.
                Last edited by petrolhead; 24-12-2014, 21:18.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Rage_
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 59
                  • Helsinki

                  #9
                  Suunnittellia oli tehä e30 takatukivarren kelkkaan menevien osien väliin X mallinien poikittais tuki ja iskarin kiinnikkeen siirto ja vahvistus.. helpompaa varmaan hommata e34 535 taka tukivarsista poikittais vahvikkeet kun niitä katsuri ei huomaa niin helposti jos on asiallisesti tehty.. Saa nähä mitä sanoo kun etu olkaakseliin on hitsattu coilit alkuperäsen tolppien tilalle ja olkaakselin yläosasta 5cm lattaraudan pätkä coilin kylkeen vahvikkeeks..

                  Järkevimmältä ratkasulta ja miten tod näk tulee käymään niin pitää hommaa kokonaan toinen akselisto yms alusta katsastusta varten :S

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1004
                    • e-suomi

                    #10
                    Originally posted by Rage_ View Post
                    Suunnittellia oli tehä e30 takatukivarren kelkkaan menevien osien väliin X mallinien poikittais tuki ja iskarin kiinnikkeen siirto ja vahvistus.. helpompaa varmaan hommata e34 535 taka tukivarsista poikittais vahvikkeet kun niitä katsuri ei huomaa niin helposti jos on asiallisesti tehty.. Saa nähä mitä sanoo kun etu olkaakseliin on hitsattu coilit alkuperäsen tolppien tilalle ja olkaakselin yläosasta 5cm lattaraudan pätkä coilin kylkeen vahvikkeeks..

                    Järkevimmältä ratkasulta ja miten tod näk tulee käymään niin pitää hommaa kokonaan toinen akselisto yms alusta katsastusta varten :S
                    Tee siististi oem-lookin näköisesti... Kunnon vehkeillä.

                    Hitsaamallahan ne on rakennettu tehtaallakin.

                    Comment

                    • billy
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2012
                      • 1052
                      • Finland

                      #11
                      Tuossa omassani vahvistettu kolmesta eri kohtaa tukivarsi, ei leima setä sanonnu niistä mitään, eli kun tekee asiallisesti eivät edes välttämättä hoksaa

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎