Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sovitteet E38 4-pot Brembot -> 6-cyl E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M4nn3
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 64
    • Helsinki

    Sovitteet E38 4-pot Brembot -> 6-cyl E39

    Mahtaisiko kellään olla tarkkoja mittoja sovitteille, jotta E39:iin saisi asennettua E38:n 4-pot Brembot?

    Tarkemmin sanottuna osien 31 21 1 092 853 ja 34 11 1 163 757 välille tarvitsisi sovitteen, jotta saisi asennettua 4-pot jarrusatulan tuohon carrieriin ja 296 mm levyn tilalle 316 mm levyn. Ongelmana oman havainnon mukaan pulttien silmäväli hiukan eri satulalla ja carrierilla, jotta olisi täysin bolt-on asennus.

    Lyhyestä virsi kaunis, kuten todetaan, eli pikkukoneisen valmistuksen alkupään E38:n etujarrut kun saisi kiinni E39:iin levyineen satuloineen, niin homma olisi muchos bueno.

    Kaikki tiedot aiheesta tervetulleita!
  • blueorange
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 404
    • suomi

    #2
    Originally posted by M4nn3 View Post
    Mahtaisiko kellään olla tarkkoja mittoja sovitteille, jotta E39:iin saisi asennettua E38:n 4-pot Brembot?

    Tarkemmin sanottuna osien 31 21 1 092 853 ja 34 11 1 163 757 välille tarvitsisi sovitteen, jotta saisi asennettua 4-pot jarrusatulan tuohon carrieriin ja 296 mm levyn tilalle 316 mm levyn. Ongelmana oman havainnon mukaan pulttien silmäväli hiukan eri satulalla ja carrierilla, jotta olisi täysin bolt-on asennus.

    Lyhyestä virsi kaunis, kuten todetaan, eli pikkukoneisen valmistuksen alkupään E38:n etujarrut kun saisi kiinni E39:iin levyineen satuloineen, niin homma olisi muchos bueno.

    Kaikki tiedot aiheesta tervetulleita!
    Tuskin löytýy valmiita mittoja. Niinkuin vastausten määrä sanoo. Pelkkä satulan kiinnityksen "silmäväli" ei riitä tiedoksi. Levyn ja satulan offsetti sekä halkaisija vaikuttaa adapteriin.Työntömitta käteen ja laskemaan. Itse laitoin e36 eteen wilwoodin
    Superlitet ja vw transporterin levyt muokattuna. Ei ollu mikään pulttaa kiinni projekti. Piti mahtua vielä 15" vanteelle. ET 11 kilpavanne menee just. Hius mahtuu vanteen ja satulan väliin. Takana wilwood dynalite ja e39 touring levy niin bmw vakiovanne ei ihan mahdu. Pikkusen hiomalla mahtuu

    Comment

    • blueorange
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 404
      • suomi

      #3
      Originally posted by M4nn3 View Post
      Mahtaisiko kellään olla tarkkoja mittoja sovitteille, jotta E39:iin saisi asennettua E38:n 4-pot Brembot?

      Tarkemmin sanottuna osien 31 21 1 092 853 ja 34 11 1 163 757 välille tarvitsisi sovitteen, jotta saisi asennettua 4-pot jarrusatulan tuohon carrieriin ja 296 mm levyn tilalle 316 mm levyn. Ongelmana oman havainnon mukaan pulttien silmäväli hiukan eri satulalla ja carrierilla, jotta olisi täysin bolt-on asennus.

      Lyhyestä virsi kaunis, kuten todetaan, eli pikkukoneisen valmistuksen alkupään E38:n etujarrut kun saisi kiinni E39:iin levyineen satuloineen, niin homma olisi muchos bueno.

      Kaikki tiedot aiheesta tervetulleita!
      Tuskin löytýy valmiita mittoja. Niinkuin vastausten määrä sanoo. Pelkkä satulan kiinnityksen "silmäväli" ei riitä tiedoksi. Levyn ja satulan offsetti sekä halkaisija vaikuttaa adapteriin.Työntömitta käteen ja laskemaan. Itse laitoin e36 eteen wilwoodin
      Superlitet ja vw transporterin levyt muokattuna. Ei ollu mikään pulttaa kiinni projekti. Piti mahtua vielä 15" vanteelle. ET 11 kilpavanne menee just. Hius mahtuu vanteen ja satulan väliin. Takana wilwood dynalite ja e39 touring levy niin bmw vakiovanne ei ihan mahdu. Pikkusen hiomalla mahtuu

      Comment

      • blueorange
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2010
        • 404
        • suomi

        #4
        Sitten kun meinasin laittaa suurella ET:llä olevat levyt että sais satulat syvälle niin eipä onnistu kun levy ottaa navan raidetangon kiinnitykseen.. Nyt on n. mm rakoa. Kyllä jarruihin kannattaa panostaa,mutta vaatii pientä askartelua. Kilpuriin tuli ihan eri jarrut n. tonnin satsauksella vaikka wilwoodit ei mitkään huiput olekkaan. Edessä on kumminkin niin isot levyt ja 38mm 4 mäntäsatulat kuin mahtuu. Takana myös niin isot kuin mahtuu
        Last edited by blueorange; 13-06-2015, 12:52.

        Comment

        • blueorange
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 404
          • suomi

          #5
          Miks ne satulat tarvis? Panostaisin alkuun rassaamalla ne vanhat kunnolla kuntoon. Hio hienolla hiekkapaperilla sylinterit ja männät. Kasaa jarrukumirasvan ja uusien tiivisteiden sekä pölysuojien kanssa. Uudet levyt ja KUNNON palat. FERODO esim. Paloilla saa ihmeitä aikaan. Jos ajelee rataa yms niin ferodo 2500 palat.

          Comment

          • blueorange
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 404
            • suomi

            #6
            Mullakin meni rallikäytössä noi vakiojarrut ihan täysin ,mut koskaan en saanu takajarruja tarpeeks tehokkaaks vaikka bedalboksi onkin. Sit yhdessä rallissa asfaltilla jarruttaessa yli ysikymppi risteykseen n. 170 km/h vauhdista levyt meni ihan vitun kieroks ,niin aattelin että nyt tulee uudet ja tehokkaat.

            Comment

            • M4nn3
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 64
              • Helsinki

              #7
              Vakiojarrut pelittää mainiosti. Ajatuksena nyt vain seuraavaa jarruremonttia silmällä pitäen lyödä alle isommat osat ja hakea vastaavuus alustan osalta isommalle koneelle. Kyseisen toimenpiteen väitetään olevan bolt-on, mutta satuloissa on joko vm eroja hiukan tai sitten carrierissa on eroa. Reiät eivät kuitenkaan ole aivan linjassa, kun vertaa satulaa ja originaalin satulan kannattimen reikiä. Sovitteen rakentelu ja protoilu kyllä onnistuu, mutta ajatuksena oli päästä helpolla tässä asiassa ja saada mitat "piirrokset suoraan kouraan" periaatteella.

              Kiitos vastauksesta, vaikkei se asiaa oikein eteenpäin vienytkään.

              Saattaa johonkin jokapojan -topiciin tulla jotain kuvatusta sovitteiden teosta, kun ei mitään suurempaa jaettavaa tuossa omassa laatikossa vielä ole.

              Comment

              • Neppo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 721
                • Laihia

                #8
                Onko sulla niissä 4-poteissa 112mm se reikäväli ja onko sulle ne jo? vanhassa 8-sarjassa on 122mm jaolla olevia 4-potteja ja olikohan joissakin muissa korimalleissa, esim. E34 M5 Nurburgring jarrut tms..

                Netistä etsimällä niitä 122mm jaolla olevia saa melko edukkaasti tarvikkeenakin monelta eri toimittajalta. Eli jos ne 112mm ei oo vielä hankittu, niin metsästä suosiosta 122mm millisellä jaolla. Varsinkin huollettuna ne 112mm jaolla olevat tulee jo kalliimmaksi kuin tarvikeversiot 122mm jaolla.

                Veikkaan myös, että E38 ja E39 satulat on melko samoilla levyn ja kiinnikkeen mitoilla, niin joudut tekemään adapterit melkeinkin koneistamalla/hitsailemalla. Tämä on vain arvaus ja en ole e38 ja e39 tolppia päässyt vertaamaan. Tarkoitan siis sitä, että jos kiinnityspinnat pitää olla suht samalla tasolla, niin adapterit eivät voi olla suorat ja jos ero on 112->122mm, niin reijät eivät voi olla hirveän lähekkäinkään toisiaan. Tällöin satulaa pitää pyöräyttää kehällä hieman, että saa pultit käymään jne.

                Onnistunee varmaankin, mutta ei ehkä ihan yksinkertaisin homma.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎