Announcement

Collapse
No announcement yet.

Camperin vaikutus vanteen kulumiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10037
    • KVLA

    Camperin vaikutus vanteen kulumiseen

    Onko tuosta faktaa,että kuinka paljon (suuri) negatiivinen camperkulma vaikuttaa vanteiden sisälaidan kulumiseen?

    Tänään oli tarkoitus laittaa uudet talvikumit vanhojen tilalle tuohon emännän X3:een.Vanteet on päällisin puolin (etupuolelta) fiksun näköiset Autec:in tarvike aluvanteet.Yllätys oli suuri,kun renkaat poistettiin vanteilta.Sisäreuna oli kulunut (ohentunut) vanteesta todella paljon ja karkeaksi.Eli asentamatta jäi.Vanteet on ihan sudet.Ensimmäisen kerran törmäsin näin pahaan vaurioon.

    Kuravesi sitä vannetta/rengasta varmaan hieronut,mutta paljonko tuolla suurehkolla camperilla on asiaan?Paino lepää kuitenkin sen vanteen "tyhjän reunan" varassa sitä enemmin,mitä lintammassa pyörät ovat.
    Last edited by Heguli 31; 18-06-2015, 18:08.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11120
    • Oulu

    #2
    Saisko siitä kuluneesta vanteesta kuvaa, että miltä se näyttää? Ei oo kyl vastaavaa tullu vastaan?

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Saisko siitä kuluneesta vanteesta kuvaa, että miltä se näyttää? Ei oo kyl vastaavaa tullu vastaan?
      Eipä valitettavasti ole enää vanteita tallessa.Jätin ne rengasliikkeen hävitettäväksi.Oli molemmat takavanteet ainakin samanlaisia.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Paljonko sitä camberia on ?

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14439
          • Oulu

          #5
          Näkeehän noita takseissa, varsinkin jotka ajelevat paljon sorateitä. Muutama peltivannekkin on ollut mitkä on sisäreunalta ihan paperia.

          Camberin vaikutusta on paha kyllä sanoa.
          Last edited by zener; 18-06-2015, 18:07.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10037
            • KVLA

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Paljonko sitä camberia on ?
            Ei mitään mitattua tietoa.Silmämääräisesti arvioiden kuitenkin yli 2 astetta negaa.Tarvii käydä kulmat säädättämässä.

            Pointtini olikin se,että lisääkö/nopeuttaako tuo lintassa oleminen vielä paljonkin tuota "syöpymistä"?

            PS. Rengasliikkeen hyllyssä oli yhden taksi-Mersun tarvikealuvanteet samanlaisessa kunnossa.Oli olleet alla vasta n.vuoden.Pari vannetta oli samanlaisessa kunnossa kuin nuo omanikin.
            Last edited by Heguli 31; 18-06-2015, 18:07.

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Takseissa kuulema yleistäkin? Ajetaan tiestä katsomatta? Kaverin portterin vanteet kuulema kestää 2-250tkm, joka renkaan vaihdossa viilalla pyöreäksi ja vasaralakka päälle. Toki kyseessä halpoja "tina"vanteita.

              Omat bbs rs oli kans aika teräväksi kulunut takavanteet, sama homma, viilasin pyöreksi/sileäksi ja sisä kehiin raskaankaluston epoksi, rengasmies totesi kohtalaiseksi...

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                #8
                Tietyt renkaat syö sisäreunaa vanteista. Ei tullut rengashommissa 9 vuoden aikana mitään muuta todettua kuin että esim Nokian talvirenkaat syö vanteen melko tehokkaasti yhdistettynä hiukan väärään ilmanpaineeseen. Nokian ohjehan on talvirenkaisiin 0,5 Bar enemmän kuin auton suositus. Liian alhaisella paineella kumi pääsee elämään vanteella ja lopputulos on se että sisäreuna kuluu.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10037
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by Robi View Post
                  Tietyt renkaat syö sisäreunaa vanteista. Ei tullut rengashommissa 9 vuoden aikana mitään muuta todettua kuin että esim Nokian talvirenkaat syö vanteen melko tehokkaasti yhdistettynä hiukan väärään ilmanpaineeseen. Nokian ohjehan on talvirenkaisiin 0,5 Bar enemmän kuin auton suositus. Liian alhaisella paineella kumi pääsee elämään vanteella ja lopputulos on se että sisäreuna kuluu.
                  Nokian kitkat ja tarvikealut oli tässäkin kyseessä.Paineista ei tietoa.Vanteen sisäreuna oli kuin jyrsimen jäljiltä.

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    #10
                    Pehmyt runkoinen rengas varmaan elää vanteella erilailla kuin jäykkä matala rengas, ja normaalisti varsinki talvirenkaan ja vanteen välissä on hiekkaa ja muuta paskaa mikä varmasti syö vannetta ja rengasta (renkaalla vaan niin lyhyt käyttöikä ettei kerkiä tulla ongelmaa?)

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Siinä mielessä kyllä, että mitä enemmän negatiivista camberia, sitä enemmän renkaan sisärunko muokkautuu/”pumppaa” jokaisella pyörähdyksellään.
                      Eli jos elämistä tapahtuu, tapahtuu sitä tietenkin enemmän mikäli negatiivista on enemmän.
                      Se kertoo paljon jos vanteen sisäreuna kuluu mutta ulkoreuna ei.
                      Varmasti painetta reilusti lisäämällä ongelmaa voi hieman vähentää, mutta eipä katuautossa yli kahden asteen cambereissakaan oikein ole mitään järkeä?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎