memebuy23buy

Millä keinolla aluvanteen reuna kiiltäväksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cales
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 3

    Millä keinolla aluvanteen reuna kiiltäväksi?

    Moros! Olisiko kenelläkään kokemusta aluvanteiden " restauroimisesta".
    Eli tarkoitus olisi ehostaa hieman hapettuneet aluvanteet kuntoon.
    Eli lakanpoistoaineella vanhat lakat pois ja hioa hapettuneet kohdat puhtaaksi ja uusi 2-komp lakka päälle.
    Kysymys kuuluukin: millähän kannattaisi sitä alumiinia hioa? Ja millä saisi sen leveän ja kiiltävän reunan sitten kiiltäväksi. Sorvaaminen olisi varmaan tehokkain mutta onkohan muuta keinoa... Kertokaa nyt.
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1468
    • Veikkola

    #2


    Tuolla on koko vanteiden kiillotuksesta.

    Mutta reunan kiillotus tapahtuu vaikka näin:

    Teippaa vanteen keskiosa ettei siihen pääse maalinpoistoainetta. Levitä maalinpoisto aine reunalle ja odota hetki -> lakka lähtee todella helposti pois ilman turhaa naarmuttamista. Sitten laita auto pukille TUKEVASTI, vanne vetävään tolppaan, auto käymään, sopiva vaihde, ehkä tiiliskivi kaasulle , sitten aloitat hiomisen esim 120-180-240-360-600-800-1000 ja sitten esim autoglymin tahnalla ja naru ja rättilaikkaa perään. Älä lakkaa uutta reunaa koska se ei kiillä enään sen jälkeen vaan käsittele vanne 2vk-1kk välein metalpolish tahnalla / tai jollain vahalla.

    Kun hiot vannetta varo sormiasi, tee puukapula johon nidot paperin kiinni ja hio sillä pahimmat..

    Comment

    • DONNERWETTER
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1666
      • Turku, Finland

      #3
      Originally posted by f1zz
      http://pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi

      Tuolla on koko vanteiden kiillotuksesta.

      Mutta reunan kiillotus tapahtuu vaikka näin:

      Teippaa vanteen keskiosa ettei siihen pääse maalinpoistoainetta. Levitä maalinpoisto aine reunalle ja odota hetki -> lakka lähtee todella helposti pois ilman turhaa naarmuttamista. Sitten laita auto pukille TUKEVASTI, vanne vetävään tolppaan, auto käymään, sopiva vaihde, ehkä tiiliskivi kaasulle , sitten aloitat hiomisen esim 120-180-240-360-600-800-1000 ja sitten esim autoglymin tahnalla ja naru ja rättilaikkaa perään. Älä lakkaa uutta reunaa koska se ei kiillä enään sen jälkeen vaan käsittele vanne 2vk-1kk välein metalpolish tahnalla / tai jollain vahalla.

      Kun hiot vannetta varo sormiasi, tee puukapula johon nidot paperin kiinni ja hio sillä pahimmat..
      Ammattilainen jättäis vielä noista 7:stä eri hiomapaperista 5 pois ja unohtais Autoglym tahnan suosiolla. Harja- ja rättilaikka lopuksi ja sitten on bueno. Vanteiden käsittely sen jälkeen onkin sitten taas eri tarina, josta tällä foorumilla on puhuttu useaan otteeseen. Kovanluokan pedantti supermies ei taasen kyllä ole vielä edes tyytyväinen rättilaikan jälkeiseen pintaan mutta se onkin jo melkeinpä sairasta.
      Last edited by DONNERWETTER; 30-03-2005, 14:26.
      Porsche 911/996 GT3 Mk II
      Porsche 911/997 Turbo MK I
      BMW M Coupe DS Motorsport
      BMW F20 120iM -16
      ____________________________
      Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
      Ex. BMW E30 318i -88

      "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #4
        Itse tein juurikin operaation ja nyt vanteet on lakattavana. En käyttäny mitään maalinpoistoaineita (olis ehkä kannattanu) vaan hioin raakasti käsin 120-240-400-600-1000-1200-kiillotusaine. Hiki lensi ja tuntui muutenkin varsin kovalle hommalle. Tosin vanteet oli aivan saa..nan huonossa kunnossa.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • BMW 325I avo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 832
          • Tampere

          #5
          Pelkän reunan kiillotus? Eikös siitä tule aika jorman näköinen, jos puolat ja niiden välit on kuitenkin ihan paskassa(siis puhdistettu, mutta ei kiillotettu)?
          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

          Comment

          • mallat78
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 148
            • Kymi

            #6
            Originally posted by BMW 325I avo
            Pelkän reunan kiillotus? Eikös siitä tule aika jorman näköinen, jos puolat ja niiden välit on kuitenkin ihan paskassa(siis puhdistettu, mutta ei kiillotettu)?
            Ainahan noissa kiillotetuissa on vaan reunat kiillotettu.
            Katoppa Vannekuvastoista..

            Comment

            • BMWJuge
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 534
              • Jyväskylä

              #7
              Ootteko käyttäny vettä tossa "vesihionnassa" ( ) Nimi kertoo jo paljon mut
              tekeekö vesi pidemmän päälle hallaa vanteelle ku siinä ei kuitenkaan oo mitään suoja-ainetta hionnan aikana? Tää homma ku ei ole mikään yhden päivän projekti
              Eletään vaan vaikka piruuttaan

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by BMWJuge
                Ootteko käyttäny vettä tossa "vesihionnassa" ( ) Nimi kertoo jo paljon mut
                tekeekö vesi pidemmän päälle hallaa vanteelle ku siinä ei kuitenkaan oo mitään suoja-ainetta hionnan aikana? Tää homma ku ei ole mikään yhden päivän projekti
                Kyllä mä käyttäisin. Koska vesihiomapaperilla tulee paljon parempi jälki veden kanssa eikä paperi mee heti tukkeisiin. Eihän se vesi siinä kauaa ole, ja sehän kuivataan pois ennenkö alat kiillottelee sitä tai joka tapauksessa operaation jälkeen. Ja alumiinihan ei ruostu Perjaatteessa se vois kyllä hapettua, mutta ei se sitä tee
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • DONNERWETTER
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1666
                  • Turku, Finland

                  #9
                  Originally posted by Bmw Dreamer
                  Kyllä mä käyttäisin. Koska vesihiomapaperilla tulee paljon parempi jälki veden kanssa eikä paperi mee heti tukkeisiin. Eihän se vesi siinä kauaa ole, ja sehän kuivataan pois ennenkö alat kiillottelee sitä tai joka tapauksessa operaation jälkeen. Ja alumiinihan ei ruostu Perjaatteessa se vois kyllä hapettua, mutta ei se sitä tee
                  Vai ei Al-vanteet hapetu jos ne hiotaan, searchia suosittelen oon kirjoitellut ja moni muukin on kirjoitellut asiasta aiemmin. Hapettuvat kyllä ihan kunnolla, mutta ei läheskään niin salakavalan vattumaisesti kuin teräs tms.
                  Porsche 911/996 GT3 Mk II
                  Porsche 911/997 Turbo MK I
                  BMW M Coupe DS Motorsport
                  BMW F20 120iM -16
                  ____________________________
                  Ex. BMW E36 325iM Coupe -94
                  Ex. BMW E30 318i -88

                  "Er ist kein wollte gern, er ist gern"

                  Comment

                  • Sickness
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 1923
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by DONNERWETTER
                    Vai ei Al-vanteet hapetu jos ne hiotaan, searchia suosittelen oon kirjoitellut ja moni muukin on kirjoitellut asiasta aiemmin. Hapettuvat kyllä ihan kunnolla, mutta ei läheskään niin salakavalan vattumaisesti kuin teräs tms.
                    Ihan hirveän näköiset niistä tulee pelkällä yhden talven seisottamisella. Nimimerkillä kokemusta on.
                    E39 520iA -02

                    Comment

                    • mallat78
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 148
                      • Kymi

                      #11
                      Originally posted by f1zz
                      http://pajalle.com/howto.php?id=002&lang=fi

                      Tuolla on koko vanteiden kiillotuksesta.

                      Mutta reunan kiillotus tapahtuu vaikka näin:

                      Teippaa vanteen keskiosa ettei siihen pääse maalinpoistoainetta. Levitä maalinpoisto aine reunalle ja odota hetki -> lakka lähtee todella helposti pois ilman turhaa naarmuttamista. Sitten laita auto pukille TUKEVASTI, vanne vetävään tolppaan, auto käymään, sopiva vaihde, ehkä tiiliskivi kaasulle , sitten aloitat hiomisen esim 120-180-240-360-600-800-1000 ja sitten esim autoglymin tahnalla ja naru ja rättilaikkaa perään. Älä lakkaa uutta reunaa koska se ei kiillä enään sen jälkeen vaan käsittele vanne 2vk-1kk välein metalpolish tahnalla / tai jollain vahalla.

                      Kun hiot vannetta varo sormiasi, tee puukapula johon nidot paperin kiinni ja hio sillä pahimmat..
                      Meinaatko ettei reuna kiillä lakan jälkeen enää?
                      Mulla projekti kesken ja pitäisi tuo reunus vielä hioa ja ajattelin lakata.

                      Comment

                      • BMWJuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 534
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Kaivetaas vanhoja haavoja auki Eli nyt on viimein ja vihdoin saatu
                        hiottua lakat pois satkun paperilla (vittu mikä homma ) On päätetty nyt kiillottaa vanteet lakkauksen sijasta mut toteutuspuoli ei oo vielä aivan täysin selvillä. Tässä ois kuitenki jotain suunnitelmaa: Paperilla 240 ,600, 800, 1200
                        ja tän jälkeen kiillotuslaikalla huristelua +viimeistely Autoglymin Metal Polish töhnällä. Pari kysymystä: Kannattaako käyttää vettä noissa kaikissa karkeuksissa ku hioo (tehokkaimmin naarmut pois?) ja mitä hiontatahnaa kannattaa tässä tapauksessa käyttää eli onko olemassa jotain juuri alumiinipinnoille suunnattua tahnaa vai käykö mikä tahansa "maalipintakampe"?
                        Käsittääkseni tämä hiontatahna levitetään siis rättilaikkaan ja ei muuta ku kovaa menoa(?) Kaikennäköiset neuvot ja oikopolkuvinkit ovat tietysti tervetulleita jos niitä joltain herrasmieheltä löytyy
                        Eletään vaan vaikka piruuttaan

                        Comment

                        • sirkus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 2194
                          • kaustinen

                          #13
                          Vesihiomapapereilla aina 2000 asti ja on muuten kova homma sitte sellasella rättilaikalla ja siihen tarkoitetulla kovalla vahalla (wurth ainakin myy) ja viimeistely esim venol tahnalla tms. Sitte vaan vaha päälle ja vahaus on syytä uusia aina pesun yhteydessä et pysyvät hyvänä.

                          Tuossa oon pyörän runkoa killottanu em. tavalla.
                          Niin ja tuo lakan poisto ois kannattanu tehdä maalinpoisto aineella niin olis säästäny paljon vaivaa.
                          Chrysler 300c crd touring 2010
                          Daily driver
                          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                          Man cave on wheels
                          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                          Built not bought
                          V8, only juice&milk come in 2 litres

                          Kawasaki zzr1100 fighter


                          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                          Comment

                          • ankkuli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 938
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by BMWJuge
                            Kaivetaas vanhoja haavoja auki Eli nyt on viimein ja vihdoin saatu
                            hiottua lakat pois satkun paperilla (vittu mikä homma )

                            Pari kysymystä: Kannattaako käyttää vettä noissa kaikissa karkeuksissa ku hioo (tehokkaimmin naarmut pois?) ja mitä hiontatahnaa kannattaa tässä tapauksessa
                            toi lakan poisto olisi ehdottomasti kannattanut suorittaa maalinpoistoaineella (esim. minimanista 23€/litra) pari käsittelykierrosta niin lähti maali ihan muovilastalla kaapimalla. mulla oli suurin homma naarmujen ja kolojen hiominen tasaseksi. siihen käytin porakoneen hienoa teräsharjalaikkaa ja 120 hiomapaperia. lopussa sitte oikasin ja hioin 320 ja 600 vesihionnalla suunnilleen sileäksi ja laitoin lakan päälle. lopputulos ei ole ihan vimpan päälle, mutta ei sen käyttöautossa tarviikkaan, kuhan ei ole ihan koloilla ja mustaksi hapettunu.

                            loppujen lopuksi tuosta 600 hionnasta olis lyhyt matka täyskiiltoon, 80% tjsp hommasta tehty oma valinta laittaako lakan ja tekee homman uusiksi ~3-5 vuoden päästä kun lakka on kellastunu, vai kiillottaako ja hinkkaa sit 2 kertaa kuussa uusiksi...
                            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                            Comment

                            • tepi_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2182
                              • TKu

                              #15
                              Eli nostellaas taas vanhaa,mulla ois tossa noi peltivanteet joista pitäis toi reuna saada kiiltämään,onnistuuko ihan samoilla keinoin ku alumiini? ja kuinka nopeasti mahtaa tämmöset peltiset hapettua?

                              Comment

                              Working...
                              X