Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmat E21:een?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 719
    • Nokia

    Ohjauskulmat E21:een?

    Mahtaako joukosta löytyä joku, jolla olisi antaa vinkkiä E21 kulmien säätöön? Vakionahan ei paljon säädellä muuta kuin etuakselilla aurausta. Mulla olis kuitenkin lisättynä taka-akselille camber - ja aurauksen säätö. Etuakselilla on iskarin yläpäässä on myös camber säätö. Autoa reilusti madallettu ja rengaskoko myös muuttunut.

    Eli onko porukalla jakaa omia säätölappuja?
    Voisiko jonkun toisen korimallin arvoja hyödyntää E21:ssä lisättyjen säätöosien ansiosta?

    Ihan E21 vakio arvoihin säädettynä renkaat on ainakin aiemmin kulunut tasaisesti ja auto menee suoraan. Uusi säätökeikka kesällä on tarpeen, kun lisään coiloverit eteen ja vaihtelen koko hammastangon päineen yms.

    Toistaiseksi mennään 15" ja joskus tulen vaihtamaan 16".

    Vinkkejä?
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by e36coupe View Post
    Mahtaako joukosta löytyä joku, jolla olisi antaa vinkkiä E21 kulmien säätöön? Vakionahan ei paljon säädellä muuta kuin etuakselilla aurausta. Mulla olis kuitenkin lisättynä taka-akselille camber - ja aurauksen säätö. Etuakselilla on iskarin yläpäässä on myös camber säätö. Autoa reilusti madallettu ja rengaskoko myös muuttunut.

    Eli onko porukalla jakaa omia säätölappuja?
    Voisiko jonkun toisen korimallin arvoja hyödyntää E21:ssä lisättyjen säätöosien ansiosta?

    Ihan E21 vakio arvoihin säädettynä renkaat on ainakin aiemmin kulunut tasaisesti ja auto menee suoraan.
    Uusi säätökeikka kesällä on tarpeen, kun lisään coiloverit eteen ja vaihtelen koko hammastangon päineen yms.

    Toistaiseksi mennään 15" ja joskus tulen vaihtamaan 16".

    Vinkkejä?
    Vastaan korostamiini kohtiin. Eikö sitä voi vaan säädättää E21:n arvoihin jos kerran se on niillä mennyt hyvin tähänkin asti? Jos rakentamasi säätömahdollisuus (hahlolätkät ja epäkeskopultit?) on sattunut sillälailla kohdalleen että camberin ja auraukset saa takaa edes jokseenkin tolkkuihin niin se on jo paljon. Iänvanhojen akselistojen kanssa tulee joskus ylläreitä..
    Jos vielä löydät sellaisen pajan joka osaa ja viitsii säätää aloittaen takapästä niin se on keskiarvoa paremmin .

    Normi katurenkailla, silloin kun leveys ja profiili ei ole mitään ihmeellistä, kumit ei ole yleensä hirveen kranttuja camberille. Auraus sama homma kunhan sitä ei ole kauheasti liikaa ja ei varsinkaan harita takana. Jos taka-akselille saa symmetrisen aurauksen niin se on normiajolle tärkeintä.

    En tiedä päteekö seuraava E21:een lainkaan: Mitä noista harrastevehkeistä ym. on tullu säädeltyä kulmia, niin joka vehje on puskenut vähemmän ja kuluttanut etukumeja tasaisemmin nopeassa ajossa kun etucamberia on himpun verran liikaa ohjearvoon nähden.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • e36coupe
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 719
      • Nokia

      #3
      Kiitoksia ajatuksista.

      Autoa madallettu useita kymmeniä millejä. Osia vaihdeltu viimeisimmän säätökerran jälkeen.
      Olettaisin, että vakioarvot eivät ole parhaat tavoitteet esim 80mm madalletulle?

      Renkaat nyt 195/40-15".
      Takana on juurikin ne säätöhahlot ja E34 M5 säätöprikat/pultit.

      Ellen mitään fiksumpaa keksi niin vakioarvoilla mentävä ja koitettava. Ajatuksena oli, että muillakin varmasti vastaavia ominaisuuksia eli tietoa harrastajilta voisi löytyä.

      Säätöön joudun kuitenkin aina ajan varaamaan ja 75€ maksamaan niin mieluummin ei montaa kertaa keväällä kävis sääteleen. Olis mukava jos renkaat ei ekalla ajelulla kuluis reunasta pilalle.
      Last edited by e36coupe; 27-01-2016, 20:48.
      Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

      Työn alla: E21 320/6
      Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎