Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viallinen pyöränlaakeri, kumpi puoli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663

    Viallinen pyöränlaakeri, kumpi puoli?

    Takapyöränlaakeri pitää ääntä joka vastaa vähän koventunutta rengasmeteliä. Mitään välystä on mahdoton tässä vaiheessa todeta, enkä ajatellut sitä odotella koska autolla ajetaan pitkiä matkoja.

    Ääni häviää kun kaartaa vasemmalle. Olen sitä mieltä että tällöin vika on vasemmalla puolella koska vasemmalle kääntäessä tämä puoli kevenee.

    Onko samoja mielipiteitä?

    Auto on E91 ja samanlaisen mutta kovemman äänen takia vaihdoin laakerin oikealle (tuurilla.. eli arviosta vaihdoin ja sattui oikeaan) noin vuosi sitten.. mutta eihän näistä tarvike laakereista ikinä tiedä vaikka saisi saman vaihtaa peräjälkeen. Tarvike laakeri oli kuitenkin SKF paketissa joten oletettavasti laatu tavaraa.


    En kahlannut kaikkia topickeja jotka haulla löytyivät joten jos tämä on jo selvästi aiemmin käsitelty niin poistoon vaan.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1203
    • GrassLake

    #2
    Tue toiseen pään pyörä(t) ettei vieri, nosta ylös, auto vapaalle.
    Jos testaat takaa, toki käsijarru poies..

    Ota jousesta kiinni "kevyesti" käsin, ja pyöritä rengasta.

    Viallinen laakeri tekee värähtelyjä, jotka tuntuu kivasti jousesta.
    Vertaa tarvittaessa toiseen puoleen.
    Useimmiten tulos on harvinaisen selvä näin.

    Huom!
    Laahaavat jarrut saattaa hämätä testiä...
    Last edited by Risto113; 14-03-2016, 08:55. Reason: säätöä ja lisäyksiä...

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 663

      #3
      Laakeri vaihdettu.

      Vika oli vasemmalla. Ilman rengasta jarrulevystä heiluttamalla tuntui pieni välyskin.

      Huomattavaa oli että vasemmalle puolelle on työ hiukan työläämpi koska pakoputki on tiellä. 320d:ssä kuitenkin on sen verran hoikka putkisto että riitti kun sitä vähän laski niin vetari mahtui sen ohi. Isompi koneisissa saattaa joutua irroittamaan takaosan, ehkä. Vetarin booria joutuu myös vähän viilaamaan näissä jotta akselin saa takaisin. Biltemasta hankittu neulaviila sarja kustansi 6.9e ja hoiti homman mainiosti.

      Laakerin vaihdon yhteydessä tuli todettua että jarruremontti on edessä kesällä. Nopea kysely paikalliseen tarvike liikkeeseen antoi sellaisen kuvan jarruosien hinnoista että osat taitaa tulla esim täältä:





      Tarvikeliikkeessä pelkät "no name" levyt olivat luokkaa 70-100e kpl.

      Atet näissä on varmaan alkuperäisenäkin?

      Comment

      • Roito
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 3921
        • Tavastila/Kotka

        #4
        Juu ATE:n tuottee ehdottomasti, profiteileltä noi samat jarrukamat sais kympin-kaks halvemmalla toimituksineen.

        Kiinteä toimituskulu aina 20e ihan sama mitä ja paljonko tilaa, niin siinä samalla pistää tulemaan vielä vähän muutakin osaa jos tarvii :think
        BMW E70 X5 käyttismöhkö
        MB W639 Kummisetä

        Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 663

          #5
          Originally posted by Roito View Post
          Juu ATE:n tuottee ehdottomasti, profiteileltä noi samat jarrukamat sais kympin-kaks halvemmalla toimituksineen.

          Kiinteä toimituskulu aina 20e ihan sama mitä ja paljonko tilaa, niin siinä samalla pistää tulemaan vielä vähän muutakin osaa jos tarvii :think
          Kiitos vinkistä

          Onkohan näissä jarruletkut atea vai trw:tä alunperin? Tuskimpa on väliä kumpaa laittaa noin merkkien puolesta.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Kouris View Post
            Kiitos vinkistä

            Onkohan näissä jarruletkut atea vai trw:tä alunperin? Tuskimpa on väliä kumpaa laittaa noin merkkien puolesta.
            Kyllä ATE on mielestäni paljon laadukkaampi kuin trw. Mainitaan nyt vaikka TRW:n iskarit, ainakin E39:n kohdalla ovat melko surkeita. Foorumilta löytyy useita tapauksia, jossa iskari ei ole edes takuu aikaa kestänyt.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 663

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Kyllä ATE on mielestäni paljon laadukkaampi kuin trw. Mainitaan nyt vaikka TRW:n iskarit, ainakin E39:n kohdalla ovat melko surkeita. Foorumilta löytyy useita tapauksia, jossa iskari ei ole edes takuu aikaa kestänyt.
              Joo totta että iskarit taitaa olla kuraa. Tukivarret taas taitaa olla bmw: ssä monesti trw:tä. Iskarit taas sachs.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Kouris View Post
                Joo totta että iskarit taitaa olla kuraa. Tukivarret taas taitaa olla bmw: ssä monesti trw:tä. Iskarit taas sachs.
                Ainakin E39:ssä tukivarret on Lemförderiä. TRW oli aikoinaan hyvä merkki, nyt on laatu laskenut..
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5134
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Ainakin E39:ssä tukivarret on Lemförderiä. TRW oli aikoinaan hyvä merkki, nyt on laatu laskenut..
                  Tämä on nyt pahimman sortin offtopic mutta:

                  TRW ja Lemförder on kaiketi nykyään samaa puljua.
                  Molemmat käsittääkseni ovat valmistaneet bmw:lle ensiasennus osia.

                  Sanonpa vaan että nykyään tae laadusta on ainoastaan osassa komeileva bmw stanssaus.

                  Osavalmistajat tekevät useita eri laatuja samaa osaa, jopa aivan samojakin fyysisesti mutta laaduntarkkailun jälkeen halvempaan koppaan menee osa, ja vain parhaat päätyvät esim. Bmw tehtaalle.

                  Viimeksi itsellä aika tyly kokemus Lemförderistä.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • schwarze
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 2017
                    • Kangasala

                    #10
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Viimeksi itsellä aika tyly kokemus Lemförderistä.
                    kerroppas nyt aivan kaikki, negatiivisia ja osan asennusvirheistä johtumattomia laatuvikoja en vielä ole kuullutkaan tuosta osavalmistajasta :think
                    Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                    Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 95%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Tämä on nyt pahimman sortin offtopic mutta:

                      TRW ja Lemförder on kaiketi nykyään samaa puljua.
                      Molemmat käsittääkseni ovat valmistaneet bmw:lle ensiasennus osia.

                      Sanonpa vaan että nykyään tae laadusta on ainoastaan osassa komeileva bmw stanssaus.
                      Ei ole tuokaan enää tae laadusta. Mainitaan nyt vaikka M52 termarin kopat. Eräällä marmorilla varastossa olevat kaikki oli ainakin vuosi sitten kieroja ja nesteet ei pysyneet ilman liimailuja koneessa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Kouris View Post
                        Takapyöränlaakeri pitää ääntä joka vastaa vähän koventunutta rengasmeteliä. Mitään välystä on mahdoton tässä vaiheessa todeta, enkä ajatellut sitä odotella koska autolla ajetaan pitkiä matkoja.

                        Ääni häviää kun kaartaa vasemmalle. Olen sitä mieltä että tällöin vika on vasemmalla puolella koska vasemmalle kääntäessä tämä puoli kevenee.

                        Onko samoja mielipiteitä?

                        Auto on E91 ja samanlaisen mutta kovemman äänen takia vaihdoin laakerin oikealle (tuurilla.. eli arviosta vaihdoin ja sattui oikeaan) noin vuosi sitten.. mutta eihän näistä tarvike laakereista ikinä tiedä vaikka saisi saman vaihtaa peräjälkeen. Tarvike laakeri oli kuitenkin SKF paketissa joten oletettavasti laatu tavaraa.


                        En kahlannut kaikkia topickeja jotka haulla löytyivät joten jos tämä on jo selvästi aiemmin käsitelty niin poistoon vaan.
                        Auto ilmassa käsin pyörittäen rengasta kuulee kumpi. Tarvii ehkä olla harjaantunut korva että varmaksi tunnistaa. Pystysuunnassa sormenpäillä heilutellen voi tuntea klapin, harvemmin tuntee näissä "uusissa" vehkeissä.

                        Jos nämä ei tuota tulosta niin sormenpäät jousen kierteelle samalla kun pyörität rengasta, viallinen laakeri tekee värinän. Kaikissa metodeissa, vertaa toiseen puoleen.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5134
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by schwarze View Post
                          kerroppas nyt aivan kaikki, negatiivisia ja osan asennusvirheistä johtumattomia laatuvikoja en vielä ole kuullutkaan tuosta osavalmistajasta :think
                          Apusimpukan ostin heloineen, sisäholkki vulkanoitunut kiinni siten että ei pyörinyt lainkaan. Aivan samanlainen vika kun edellinen ei minkään merkkinen.(marmorilta hain lopulta ja holkki pyöri käsin ja välissä oli RASVAA) Koiranluut vailla mitään pintakäsittelyä ja välitänko made in turkey. Nämä siis sigun vanhukseen.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Apusimpukan ostin heloineen, sisäholkki vulkanoitunut kiinni siten että ei pyörinyt lainkaan. Aivan samanlainen vika kun edellinen ei minkään merkkinen.(marmorilta hain lopulta ja holkki pyöri käsin ja välissä oli RASVAA) Koiranluut vailla mitään pintakäsittelyä ja välitänko made in turkey. Nämä siis sigun vanhukseen.
                            Kiitos laadukkaasta selosteesta
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu
                            Jetzt: E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau, E30 Hartge H//27 replica, E21 320/6 -82 entisöitymässä 95%, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Kouris View Post
                              Takapyöränlaakeri pitää ääntä joka vastaa vähän koventunutta rengasmeteliä. Mitään välystä on mahdoton tässä vaiheessa todeta, enkä ajatellut sitä odotella koska autolla ajetaan pitkiä matkoja.

                              Ääni häviää kun kaartaa vasemmalle. Olen sitä mieltä että tällöin vika on vasemmalla puolella koska vasemmalle kääntäessä tämä puoli kevenee.

                              Onko samoja mielipiteitä?
                              Lieko ongelma jo ratkennut....mutta siis kyllä, viallinen laakeri on tällöin vasemmalla puolella mutta voi toki olla edessä tai takana?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎