Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kapeammat renkaat eteen,tuleeko häiriöitä x3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koyama
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 85
    • rovaniemi

    Kapeammat renkaat eteen,tuleeko häiriöitä x3

    Jos vaihtaa pykälää kapeammat renkaat 225 profiililla etuakselille niin tekeekö herjaa ajonvakautukselle ? Vai tykkääkö jakolaatikko tai muu voimansiirto huonoa?
    Mersu oli kranttu.Vakionopeussäädin ei toiminut.Mites bemarissa ?
    Kaivelin kesäpyörät esillle ja pari rengasta sakoilla ja kaksi kunnollista.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Onko jokin erityinen tarve poiketa alkuperäisestä koosta?
    Jos nykyiset on uraherkät niin ongelma ratkeaa valitsemalla paremmin suomen uraisille teille sopivat renkaat. Tai jos nyt on runflatit alla niin tavallisiin siirtymällä saat ajomukavuuden palautettua...
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • _artsi_
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 579
      • Pori

      #3
      Originally posted by koyama View Post
      Jos vaihtaa pykälää kapeammat renkaat 225 profiililla etuakselille niin tekeekö herjaa ajonvakautukselle ? Vai tykkääkö jakolaatikko tai muu voimansiirto huonoa?
      Mersu oli kranttu.Vakionopeussäädin ei toiminut.Mites bemarissa ?
      Kaivelin kesäpyörät esillle ja pari rengasta sakoilla ja kaksi kunnollista.
      Ei se leveys mitään muuta, mutta korkeusprofiili saattaa vaikuttaa.
      BMW 330dA e92 M-SPORT

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5170
        • Kuopio

        #4
        Voihan sitä rengas kokoa muuttaa kunhan molemmilla akseleilla halkaisija on sama.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by koyama View Post
          Jos vaihtaa pykälää kapeammat renkaat 225 profiililla etuakselille niin tekeekö herjaa ajonvakautukselle ? Vai tykkääkö jakolaatikko tai muu voimansiirto huonoa?
          Mersu oli kranttu.Vakionopeussäädin ei toiminut.Mites bemarissa ?
          Kaivelin kesäpyörät esillle ja pari rengasta sakoilla ja kaksi kunnollista.
          Tuossa ja vähän tulikin, mutta kannattaa hieman tutustua rengaslaskurin antamiin tuloksiin silloin kun renkaan leveyttä muutetaan:



          Eli kuten huomaat, muuttamalla pelkkää leveyttä, muuttuu automaattisesti myös profiilisuhde ja tätä kautta renkaan halkaisija/vierintäkehä.
          Ajonvakautus, neliveto, abs, vaihdelaatikko,jne eivät välitä renkaan leveyden muutoksesta, vaan renkaan halkaisijamuutoksesta/vierintäkehän muuttumisesta.
          Erityisesti silloin jos/kun edessä ja takana on eri halkaisijan renkaat ja näihhän helposti on mikäli leveyden muuttuessa et samalla muuta myös profiilisuhdetta.
          Kaikkia leveyksiä on mahdoton sovittaa toisiinsa niin että myös vierintäkehä olisi sama ja tällöin esim. edessä 225-leveä ja takana 235-leveä on mahdoton yhdistelmä millään profiililla jos halutaan edessä ja takana pitää saman halkaisijan renkaat.
          225-leveyden rengasta lähin leveämpi takarengas on 255-leveä ja yhtä pykälää matalammalla profiililla...jne.jne.

          Eli, jos olet vaihtamassa vain ”pykälää” kapeampaa rengasta eteen, ei onnistu, koska halkaisijaero takarenkaaseen tulee väkisin liian suureksi.
          Last edited by Hemi; 02-05-2016, 16:16.

          Comment

          • koyama
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 85
            • rovaniemi

            #6
            Originally posted by _nixu_ View Post
            Onko jokin erityinen tarve poiketa alkuperäisestä koosta? On erityinen tarve.Soratie ajoa välissä jonkin verran ja tuo sentin kavennus renkaassa tekee ajosta rauhallisempaa.Siitä on kokemusta.
            Jos nykyiset on uraherkät niin ongelma ratkeaa valitsemalla paremmin suomen uraisille teille sopivat renkaat. Tai jos nyt on runflatit alla niin tavallisiin siirtymällä saat ajomukavuuden palautettua...
            Mitkähän renkaat ne mahtaisi olla ? Ei ole kertynyt vielä kokemusta miten mikäkin rengasmerkki mahtaa käyttäytyä x3:sen alla.Lompakolla en välitä kokeilla.
            Molemmille akseleille sama profiili.Sillä ei tule herjojaJää varastoon pari hyvää contia
            Tai sitten kokeilen kapeammalla koska ilmeisesti kukaan ei ole kokeillut tai ainakaan vielä julkaissut
            4 cm vierintä eroa.On se aeka palajon.Ostan neljä ja kokeilen kahdella ensin.Sittenhän se selviää:think

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by koyama View Post
              Tai sitten kokeilen kapeammalla koska ilmeisesti kukaan ei ole kokeillut tai ainakaan vielä julkaissut
              4 cm vierintä eroa.On se aeka palajon.Ostan neljä ja kokeilen kahdella ensin.Sittenhän se selviää:think
              Tätä nyt on ihan turha ”kokeilla” nelivetoisessa automaatilla varustetussa autossa jossa on ajonhallinta ja abs?
              Kysymykseesi saat lisäksi myös hieman tarkempia vastauksia kun kerrot auton merkin ja mallin, sekä vannekoon mistä ollaan puhumassa?
              Tosin en ymmärrä tässä kohtaa tuon kapeamman renkaan funktiotakaan, koska ne renkaan ominaisuudet ovat paljon enemmän riippuvaisia renkaan valmistajasta/renkaan mallista kuin pienistä leveyseroista?

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10057
                • KVLA

                #8
                Jos sinulla on vanhemman mallinen (alkupään E83 korinen) X3:n,niin laitat suosiolla alkuperäikokoiset 235/55R17 tai 235/50R18 renkaat vanteistasi riippuen.Ei tarvi jännittää laatikon/auton toimintaa.Ja uudemmassa mallissa taitaa olla pykälää isommat kumit,mutta se selviäisi,kun kertoisit autosi vuosimallin.

                Esim.meidän sigun X3:ssa on alla 235/50R18 ja 255/45R18 Linglong Greenmax:t. Ja hyvin toimii nuokin.Tosin "optisesti" parempi takarengas koko olisi 265/45R18.Mutta on vaan niin harvinainen koko,ettei esim. Linglong noita valmista.Ja eri rengasmerkkiä en halua laittaa.
                Last edited by Heguli 31; 04-05-2016, 09:12.

                Comment

                • koyama
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2013
                  • 85
                  • rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Jos sinulla on vanhemman mallinen (alkupään E83 korinen) X3:n,niin laitat suosiolla alkuperäikokoiset 235/55R17 tai 235/50R18 renkaat vanteistasi riippuen.Ei tarvi jännittää laatikon/auton toimintaa.Ja uudemmassa mallissa taitaa olla pykälää isommat kumit,mutta se selviäisi,kun kertoisit autosi vuosimallin.

                  Esim.meidän sigun X3:ssa on alla 235/50R18 ja 255/45R18 Linglong Greenmax:t. Ja hyvin toimii nuokin.Tosin "optisesti" parempi takarengas koko olisi 265/45R18.Mutta on vaan niin harvinainen koko,ettei esim. Linglong noita valmista.Ja eri rengasmerkkiä en halua laittaa.
                  Alkupään x3 vm 05
                  Asfalttiteillä "kunnollisilla"onko niitä voi renkaana olla leveäkin,mutta ei minulla
                  Ostan renkaat käyttötarpeen mukaan.Soratieajoa syksyllä aika reilusti ja leveä rengas ei toimi.Nakkaan 235 levyset vintille ja kokeilen sarjaa nexenin 225/65/17.Aika hiljasetkin testin mukaan.Vesiliirto ym.ominaisuudet toisarvoisia.Ajelen aika rauhallisesti.Eipä tuossa korkealta tipaha jos on kuraa.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10057
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by koyama View Post
                    Alkupään x3 vm 05
                    Asfalttiteillä "kunnollisilla"onko niitä voi renkaana olla leveäkin,mutta ei minulla
                    Ostan renkaat käyttötarpeen mukaan.Soratieajoa syksyllä aika reilusti ja leveä rengas ei toimi.Nakkaan 235 levyset vintille ja kokeilen sarjaa nexenin 225/65/17.Aika hiljasetkin testin mukaan.Vesiliirto ym.ominaisuudet toisarvoisia.Ajelen aika rauhallisesti.Eipä tuossa korkealta tipaha jos on kuraa.
                    Renkaan halkaisija muuttuu n.35mm suuremmaksi noilla 225/65R17 vs. 235/55R17 orkkiskoko.Muutenkin voi tulla aika lörjöt ajettavat jos siis sopii edes pyörimään raapimatta.

                    Mikset laittaisi sitten 225/60R17 kumeja,jos on "pakko saada" alle 225 levyiset renkaat.Olisi ainakin lähempänä orkkiskokoa ja varmaan hieman tukevammat(kin),kuin nuo 65-sarjalaiset.
                    Last edited by Heguli 31; 13-05-2016, 09:00.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by koyama View Post
                      Alkupään x3 vm 05
                      Asfalttiteillä "kunnollisilla"onko niitä voi renkaana olla leveäkin,mutta ei minulla
                      Ostan renkaat käyttötarpeen mukaan.Soratieajoa syksyllä aika reilusti ja leveä rengas ei toimi.Nakkaan 235 levyset vintille ja kokeilen sarjaa nexenin 225/65/17.Aika hiljasetkin testin mukaan.Vesiliirto ym.ominaisuudet toisarvoisia.Ajelen aika rauhallisesti.Eipä tuossa korkealta tipaha jos on kuraa.
                      Tuo 225/65-17” on halkaisijaltaan niin iso/X3:een sopimaton että ei mene leimalta läpi koska ei mahdu esteettömästi kääntymään tappiin asti.
                      Mikä idea tässä on nyt saada mahdollisimman vääränkokoiset renkaat X3:een?
                      Siis tuo 225-leveys on ihan ok, mutta halkaisija tässä 65-sarjalaisessa on täysin väärä, eli kuuluu halkaisijaltaan selvästi isompaan X5:een, ei X3:een.

                      Comment

                      • koyama
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2013
                        • 85
                        • rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Tuo 225/65-17” on halkaisijaltaan niin iso/X3:een sopimaton että ei mene leimalta läpi koska ei mahdu esteettömästi kääntymään tappiin asti.
                        Mikä idea tässä on nyt saada mahdollisimman vääränkokoiset renkaat X3:een?
                        Siis tuo 225-leveys on ihan ok, mutta halkaisija tässä 65-sarjalaisessa on täysin väärä, eli kuuluu halkaisijaltaan selvästi isompaan X5:een, ei X3:een.
                        Halkaisijat
                        235/65/17 =73.7 cm 900 kg kantavuus
                        225/65-17 =72.4 cm 850 kg kantavuus,,ei luulisi vielä kovin löllö olevan
                        225/60-17 =70.2 cm 825 kg

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by koyama View Post
                          Halkaisijat
                          235/65/17 =73.7 cm 900 kg kantavuus
                          225/65-17 =72.4 cm 850 kg kantavuus,,ei luulisi vielä kovin löllö olevan
                          225/60-17 =70.2 cm 825 kg
                          X3 vakio koko eli 235/55R17 halkaisija on 69cm halkaisijalla joten tuo 225/65R17 mitä mietit on yli kolme senttiä suurempi. 215/60R17 olisi oikean kokoisella vierintäkehällä.

                          Tietää siis varmasti ongelmia jos edes mahtuu pyörimään renkaat käännettyinä. Tuota aiemmin on koitettu kertoa.
                          Last edited by Muurahainen; 12-05-2016, 23:16.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by koyama View Post
                            Halkaisijat
                            235/65/17 =73.7 cm 900 kg kantavuus
                            225/65-17 =72.4 cm 850 kg kantavuus,,ei luulisi vielä kovin löllö olevan
                            225/60-17 =70.2 cm 825 kg
                            En nyt lainkaan ymmärrä mitä ajat takaa/haluat sanoa?
                            Siis sen lisäksi että jostain kumman syystä haluat välttämättä asentaa X5:n pyörät X3:een?
                            Last edited by Hemi; 12-05-2016, 23:52.

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10057
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by koyama View Post
                              Halkaisijat
                              235/65/17 =73.7 cm 900 kg kantavuus
                              Alkuperäinen koko on kuitenkin tuolla leveydellä 55-sarjan rengas. Ei 65-sarjalainen. Jonka halkaisija on 690mm (69cm). Toivottavasti loppupelissä ei mene puurot ja vellit sekaisin ja tule sen takia asennettua ihan väärän kokoisia renkaita alle.
                              Last edited by Heguli 31; 13-05-2016, 14:02.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎