Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • QUASIMODO
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2542
    • Pirkkala

    Alustan säätö

    Moro!

    Katsotaas minkänlaisen vastaanoton tälläinen topic saa

    Eli alustaan on nyt vaihdettu tukivarsia sekä puslia ja nyt olisi aika viedä auto "kulmien säätöön".

    Ajo-ominaisuuksien kustannuksella on autoa tiputettu sekä lisätty negatiivistä camberia. (Tiedän, että vanteissa on väärä et-luku)
    Edessä oli viime kesänä noin -2,5 astetta camberia ja takana -2 astetta.
    Nyt taakse olisi tarkoitus lisätä, niin että sieltäkin löytyisi noin -2,5...-3.


    Mihin arvoihin auraus tulisi saada, jotta edes jonkinlaiset ajo-ominaisuudet säilyisivät? Ohjearvoihin? Mitkä ohjearvot ovat?
    Onko kokemuksia paljonko 0,5-1 asteen muutos vaikuttaa ajoon tai säätöihin? Muistelen, että jo viime kesänä säätövara loppui takapäästä:think taisi olla auraus..
    Miten olette säädättänyt näitä madallettuja autoja? Pelkästään ohjearvoihin?



    Auto on E36
    ...ja viime kesänä auto toimi hyvin ilman suurempaa vetelyä ajourissa.
    sigpic
  • Paha Arkkitehti
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 836
    • World

    #2
    Tere!

    Paljonkos ämmää muuten on tiputettu? Se että auto on E36, on kultaa. Miksi siis häpeähymiö? Täältä aika täydelline infopaketti millä lähtisin liikeelle:

    http://www.bimmerforums.com/forum/sh...or-your-E36-M3

    -Anssi

    Comment

    • QUASIMODO
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2542
      • Pirkkala

      #3
      Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
      Tere!

      Paljonkos ämmää muuten on tiputettu? Se että auto on E36, on kultaa. Miksi siis häpeähymiö? Täältä aika täydelline infopaketti millä lähtisin liikeelle:

      http://www.bimmerforums.com/forum/sh...or-your-E36-M3

      -Anssi
      Kiitoksia linkistä!
      Siinähän oli juuri mitä etin...

      Rekisteriotteessa on merkitty etäisyydeksi edessä ja takana kaaresta vanteen keskelle 310mm. Suunnilleen tällä korkeudella mennään tämäkin kesä.
      Eli ei mikään älyttömän matala. Ongelmia teettää väärällä et:llä olevat vanteet. Kaariosumat tosin ovat olleet ongelmana vain moottoritienopeksissa. Nyt ajatuksissa lisätä hieman negatiivistä camberia ja lisäksi jouset on astetta jäykemmät.
      Vielä kun saisi ajettavuuden vastaavalle tasolle kuin viime kesänä. Tällöin muistaakseni auraus jäi hieman ohjearvoista:think Nyt "säätöreikiin" vingutettu hieman lisää säätöä.
      sigpic

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Vaihda autoon sopivat vanteet alle ?

        Comment

        • QUASIMODO
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2542
          • Pirkkala

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Vaihda autoon sopivat vanteet alle ?
          Vaikka sopivan kokoisetkin löytyy, niin haluan alle väärän kokoiset.
          sigpic

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            #6
            Linkistä poimittua:

            Originally posted by bimmerforums.com View Post

            Front
            Camber: -2.0 to 2.5 deg (per side)
            Toe: 0.10 total toe (or 0.10 to 0.20 deg total toe in for mostly highway driving)

            Rear
            Camber: -1.5 to -2 deg (per side)
            Toe: 0.20 total toe in (IIRC this is 1/8" total toe in)
            Noooo tänään auto oli hakemassa säätöjä kohdalleen...

            Eteen säädettiin sama kuin viime kesänä,
            eli camberia -2°30´. Ymmärsin että tämä on -2,5-astetta (?).

            Taakse säädettiin -2°54´. Mikä on lähes -3-astetta (?).

            Mutta sitten aurauksesta...Pyysin laittamaan eteen 0,1-astetta (vasen 0,05 ja oikea 0,05) ja Taakse 0,2-astetta (vasen 0,10 ja oikea 0,10).

            Ihmettelin kun asentaja sanoi että meni ohjearvoihin

            Vasta kotona tajusin, että aurausten arvothan ovat edessä 0°10' ja takana 0°20' Eikös nämä nyt ole väärin?:think

            Eli 0°30 on 0,5-astetta? Astemerkin jälkeen on minuutteja?
            Tässä on nyt asteet ja minuutit sekaisin! Onko linkin arvot väärin? Pitäisikö siinä olla myöskin x°xx`?
            Minulla on nyt takana aurausta 0,33-astetta?

            Tosin auto kulki hyvin ilman suurempaa vetelyä. Renkaiden sisälaidan kuluminen mietityttää
            sigpic

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by QUASIMODO View Post
              Renkaiden sisälaidan kuluminen mietityttää
              Sitä on näillä kulmilla ihan turha miettiä.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Sitä on näillä kulmilla ihan turha miettiä.


                Toimii tosi hyvin tuo allekirjoitus juuri tuohon sisälaitojen kulumisen miettimiseen
                Kuluu varmasti.
                Last edited by Muurahainen; 25-05-2016, 21:32.

                Comment

                • A.S
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 396
                  • Kouvola

                  #9
                  Sanonpa oman mielipiteeni, vaikka Anssi jo tuohon linkkasikin tuon jenkkilän gurun 5/5 oppaan.

                  Auraus vaan pokkana edestä nollaan, ei vetele ainakaan omasta mielestä mitenkään häiritsevästi motarillakaan, kun vaan alustan osat ovat kunnossa.

                  Takana itsellä olut nyt myös noin kolme vuotta auraus nollassa, mutta meinaan viikon sisään mennä pyöräkulmien säätöön ja pyytää laittamaan 1mm/puoli aurausta taakse, koska 0 aurauksella on perä melko liukas etenkin mutkista ulos tullessa. Camberit takana vakiosäätöjen minimissä ja edessä ollut tuo ristiin vaihdettujen 96-98 M3 yläpäiden tuoma 3.3 astetta/puoli camber.

                  Tuolla setupilla ajettuvuus on melko neutraali ja renkaat eivät kulu perus ajossa oikeastaan juuri ollenkaan. Mulla melkein 3v ajetut federalin 595SS, joilla tehty kolme Ahveniston ratapv reissua, 20tkm perus maantie cruisailua ja yksi motoparkin ratapv.
                  E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

                  Comment

                  • QUASIMODO
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2542
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tällaisiin arvooihin päädyttiin viime viikolla:

                    Edessä molemmin puolin camberia 2°30 ja aurausta 0°05 (eli yhteensä 0°10).
                    Takana molemmin puolin camberia 2°48 ja aurausta 0°1 (yhteensä 0°2).

                    Ajossa nämä säädöt tuntuvat ihan hyviltä.
                    Tietenkin pientä vetelyä on suuremmissa urissa, mutta pärjään.

                    Taakse piti saada vähemmän aurausta, mutta säätövara loppui kesken.
                    sigpic

                    Comment

                    • korppi525
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 276
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Moro. E46 vaihdettu alatukivarret takaheloineen sekä raidetangot eteen ja kynkkien isot puslat sekä narinahelat taakse jonka jälkeen säädätetty. Ratti inansa vinossa vasemmalle ja auto pyrkii ojan puolelle. Miksi? Autoa madallettu ~40mm, talvirenkaiden vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. :think

                      Camber etu vasen -0°59' oikea -0°59'
                      Auraus etu vasen 0°05' oikea 0°05' yhteensä 0°10'

                      Camber taka vasen -1°47' oikea -1°49'
                      Auraus taka vasen 0°10' oikea 0°08' yhteensä 0°19'

                      on sitä isompiaki siguja näkyny...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by korppi525 View Post
                        Moro. E46 vaihdettu alatukivarret takaheloineen sekä raidetangot eteen ja kynkkien isot puslat sekä narinahelat taakse jonka jälkeen säädätetty. Ratti inansa vinossa vasemmalle ja auto pyrkii ojan puolelle. Miksi? Autoa madallettu ~40mm, talvirenkaiden vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan. :think

                        Camber etu vasen -0°59' oikea -0°59'
                        Auraus etu vasen 0°05' oikea 0°05' yhteensä 0°10'

                        Camber taka vasen -1°47' oikea -1°49'
                        Auraus taka vasen 0°10' oikea 0°08' yhteensä 0°19'
                        Tietämättä alla olevaa vannekokoa, etupäässä joka tapauksessa negatiivista camberia todella paljon liikaa ja sitä kautta myös aurausta on jouduttu laittamaan liikaa.
                        Vetää siis ainakin kallistusten suuntaan ja tämä on jo tekemätön paikka mikäli etupäätä ei saada kuntoon.
                        Jos ei puolla vastaantulevalla kaistalla vasemmalle, niin myös castereissa pitää olla vikaa, mikä ei nyt tästä käy ilmi?

                        Comment

                        • korppi525
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 276
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          Aah. Mitattu 17" vanteella, casterit 5°31' ja 5°16'. Täytyypi kattella noi iskarin yläpäät. Toisessa kulkineessa camberit edessä -1°24' kummallakin puolella, auraus 0°08' ja menee ku juna..

                          on sitä isompiaki siguja näkyny...

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by korppi525 View Post
                            Aah. Mitattu 17" vanteella, casterit 5°31' ja 5°16'. Täytyypi kattella noi iskarin yläpäät. Toisessa kulkineessa camberit edessä -1°24' kummallakin puolella, auraus 0°08' ja menee ku juna..
                            Mahtaako se toinen kulkine olla kuitenkaan e46 jos etucamberit ovat driftingiin tarkoitetut?
                            No, casterit kuitenkin pitäisi olla tarpeeksi balanssissa, mutta toki siinäkin pienetkin heitot korreloituvat näin kovilla cambereilla mm.juuri niin että vetää tien kallistuksen suuntaan.
                            Onko kyse siis tästä, eli mikäli heität vasemmalle kaistalle esim.ohituksessa, niin muuttuuko puoltamisen suunta ja miten käyttäytyy tien keskialueen/”harjanteen” ylityksessä?

                            Comment

                            • korppi525
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 276
                              • Ylöjärvi

                              #15
                              Molemmat kulkineet e46 320d autoja, ongelmatapaus normaalilla alustalla, toinen m-sport joten camberia ilmeisesti siitä syystä enemmän.. Ei kai noi vielä driftinkiin tarkoitetut ole, quasimodollakin laitettiin aikaisemmin taakse -2 54..?
                              Mutta joo pyrkii näköjään aina kallistuksen puolelle, tosin puoltaminen on niin pientä että sitä tuskin edes huomaa ennenkuin ratista päästää irti...

                              on sitä isompiaki siguja näkyny...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎