Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin pehmeä/painuu remontin jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    Jarrupoljin pehmeä/painuu remontin jälkeen

    Potilaana E53 3.0d.

    Vaihdoin etupäähän uudet ATE:n levyt ja palat. Heti rempan jälkeen moottorin käynnistettyäni tehostimen tullessa peliin mukaan huomasin, että poljin painuu oudon syvälle. Ajattelin järjestelmään päässeen ilmaa kun painoin jarrumännät sisään, joten vaihdoin perään jarrunesteet kaikkiin kulmiin. En kuitenkaan päästänyt missään vaiheessa järjestelmää tyhjäksi.

    Ei muutosta. Ilmasin etupään vielä toistamiseen, eikä ollut ilmakuplia lainkaan. Ei vaikutusta.

    Poljin on paikallaan polkiessakin pehmeä ja painuu pitkään painaessa lähes pohjaan saakka. Ajossa jarrutuntuma varsin pehmeä, eikä lainkaan niin tehokas kuin kuuluisi olla. Aivan kuin olisi edelleen ilmaa tai vuoto. Vuotoa en löytänyt ja ainakin kummankin satulan jarruletkut ovat täysin kuivat ulkopuolelta.

    Poljin oli siis pehmeä heti palojen vaihdon jälkeen, jo ennen jarrunesteen vaihtoa. Palojen vaihdon ajan järjestelmä oli suljettuna koko ajan. Tuli mieleen, että jarrunesteen säiliön korkki oli kiinni kun painoin jarrumännät sisään. Olisiko pääsylinterin tiiviste tms. ottanut kipeetä?

    Ideoita mistä voisi olla kyse ja mitä tutkia seuraavaksi? Ilmaa järjestelmässä ei mielestäni ole, eikä sitä sinne palojen vaihdossa olisi pitänyt missään vaiheessa päästäkään.... Ideoita mistä voisi olla kyse?
    Last edited by Kim; 28-06-2016, 22:59.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 517
    • Rauma

    #2
    Originally posted by Kim View Post
    ...Ideoita mistä voisi olla kyse ja mitä tutkia seuraavaksi? Ilmaa järjestelmässä ei mielestäni ole, eikä sitä sinne palojen vaihdossa olisi pitänyt missään vaiheessa päästäkään.... Ideoita mistä voisi olla kyse?
    Heitetäänpä pari:
    - Jarrupalan ja männän väliin jäänyt likaa (ruostetta tms.).
    - käytetty jotain pehmeitä kitinänestolevyjä palan ja männän välissä.
    Nämä yhdessä tai erikseen aiheuttaa kuvailemasi oireen.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • Kim
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 151
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by enins View Post
      Heitetäänpä pari:
      - Jarrupalan ja männän väliin jäänyt likaa (ruostetta tms.).
      - käytetty jotain pehmeitä kitinänestolevyjä palan ja männän välissä.
      Nämä yhdessä tai erikseen aiheuttaa kuvailemasi oireen.
      Purin jarrut uudestaan ja putsasin vielä jarrumäntien päädyt varovasti hiekkapaperilla ja break cleanerilla. Nyt ovat mielestäni puhtaat eikä mitään ylimääräistä ole välissä. Erillisiä kitinänestolevyjä ei ole käytössä, vaan ATE:n palat ihan sellaisenaan.

      Tilanne ei muuttunut. Jarrut toimivat kyllä, mutta tuntuma on pehmeä ja poljinta saa painaa syvemmälle kuin aiemmin. Vanhoilla jarruilla (myös ATE:n original-osat) otti kiinni paljon terävämmin ja poljin oli kovempi.

      Pieni epäilys kohdistuu kitinänesto-jousiin, joita en uusinut. Toisessa threadissa keskusteltiin pehmeästä polkimesta tilanteessa jossa jouset oli asennettu väärin. En ymmärrä miten väärin asentaminen on edes mahdollista, mutta mietin voisiko vanhat kuoleentuneet jouset aiheuttaa vastaavaa ilmiötä.
      E53 X5 3.0d Sport Individual '07

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16465
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Kim View Post
        Pieni epäilys kohdistuu kitinänesto-jousiin, joita en uusinut. Toisessa threadissa keskusteltiin pehmeästä polkimesta tilanteessa jossa jouset oli asennettu väärin. En ymmärrä miten väärin asentaminen on edes mahdollista, mutta mietin voisiko vanhat kuoleentuneet jouset aiheuttaa vastaavaa ilmiötä.
        En anna ääntä tälle teorialle.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14452
          • Oulu

          #5
          Sama kävi sigun 728:ssa, mutta pääasia että ei vingu ku viimistäpäivää. Roadhousen palat meni tilalle ja niissä on kitinälevyt kiinteänä. Lienee syypää.

          Ja 750:iin takajarrut uusiksi ATE:n osilla ja niissä oli kyllä myös kitinälevyt.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Krynx
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 908
            • á la Temmes

            #6
            Originally posted by Kim View Post
            Poljin oli siis pehmeä heti palojen vaihdon jälkeen, jo ennen jarrunesteen vaihtoa. Palojen vaihdon ajan järjestelmä oli suljettuna koko ajan. Tuli mieleen, että jarrunesteen säiliön korkki oli kiinni kun painoin jarrumännät sisään. Olisiko pääsylinterin tiiviste tms. ottanut kipeetä?
            Minä antaisin ääneni tälle. Minulla teki e39 saman tässä pari viikkoa sitten, kun vaihdoin eteen ja taakse levyt sekä palat. Ei ole vieltä tullut tarkemmin tutkittua, mutta kun ei ole ilmaa linjoissa. Eikä vuoda niin voiko se muu olla, ku pääsylinterin tiivisteet päästää läpi?
            E39 525d -00
            E39 523i-96
            E30 316 -86

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Kysyn kun en luettua ymmärtänyt, onko poljin pehmeä ja painuuko poljin vain auton käydessä ?.

              Käydessä poljin yleensä ABS jarrullisissa painuukin pikkuhiljaa pohjaan ja tuntuu pallomaiselta. Sammutettuna pitää olla kova muutaman polkaisun jälkeen eikä saa painua pohjaan.

              Comment

              • Kim
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 151
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Kysyn kun en luettua ymmärtänyt, onko poljin pehmeä ja painuuko poljin vain auton käydessä ?.

                Käydessä poljin yleensä ABS jarrullisissa painuukin pikkuhiljaa pohjaan ja tuntuu pallomaiselta. Sammutettuna pitää olla kova muutaman polkaisun jälkeen eikä saa painua pohjaan.
                Painuu ja on pehmeä nimenomaan moottorin käydessä. Moottori sammuksissa ilman tehostajaa on kyllä kova.

                Jarrut kyllä toimivat, mutta purivat ennen remonttia huomattavasti terävämmin. Ja mielestäni tuota painumista&pehmeyttä ei ollut ennen remonttia..
                E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by Kim View Post
                  Painuu ja on pehmeä nimenomaan moottorin käydessä. Moottori sammuksissa ilman tehostajaa on kyllä kova.

                  Jarrut kyllä toimivat, mutta purivat ennen remonttia huomattavasti terävämmin. Ja mielestäni tuota painumista&pehmeyttä ei ollut ennen remonttia..
                  Kuulostaa kyllä siltä että ovat ehjät ja toimivat oikein.

                  Väittäisin että järjestelmässä on ilmaa jossakin piirissä.

                  Imuvaihtajalla (esim. Motonet ~20€) uudet nesteet tai vastaavasti satulalta painamalla isolla lääkeruiskulla (100ml) pari desiä/satula.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10057
                    • KVLA

                    #10
                    Lukaisitko tuota "lopputulokseltaan" melkein vastaavaa keissiä?

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Puhdistitko navan vastinpinnan ettei sen ja levyn välissä ole paskaa? Oliko männät herkkäliikkeiset kun painoit ne sisään? Oliko liukutapit herkkäliikkeiset? En tietyst tiedä edes minkä tyyppinen satula tossa on että voiko liikutapit ees jumittua.Kävitkö viilan ja teräsharjan kanssa satulankannakkeen ne kohdat läpi joihin jarrupalat tapaa?Sit tietysti palan ja männän väliss ei saa olla mitään ylimäärästä, samoin ulkopuolen palan ja satulan väli pitäs olla puhdas. Tossa nyt on muutama miksi ne palat ei ole "lähellä" ni poljinmatka on pitempi siksi. Ja tietysti jarrurempan päälle ne jarrut joutuukin polkeen lähelle. Melkein aina huomaan että koeajolla kun tekee muutamia hyvin voimakkaita jarrutuksia sanotaan satasen vauhdista niin se jarrutuntuma paranee vähän. Uusilla romuilla se tuntuma ei ookkaan ensi kilometristä paras.
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Kuulostaa kyllä siltä että ovat ehjät ja toimivat oikein.

                      Väittäisin että järjestelmässä on ilmaa jossakin piirissä.

                      Imuvaihtajalla (esim. Motonet ~20€) uudet nesteet tai vastaavasti satulalta painamalla isolla lääkeruiskulla (100ml) pari desiä/satula.
                      Jos mäntiä ei oo onnistuttu pulauttamaan pihalle rempassa tai koskettu ilmausnippaan tai muuta hölmöilty, niin_sinne_ei_oo_mistään_päässy_ilmaa.
                      Olkaa tarkkana ton imuvaihtajan kanssa. Sillä saa imastua ilmaa järjestelmään jos ei varo. Mieluiten poistaa JN-säiliön sihdin niin on helpoin varmistaa että se säiliö kans täyttyy koko ajan.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • enins
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2009
                        • 517
                        • Rauma

                        #12
                        Ei siellä ilmaa ole.
                        Jos paikat ovat puhtaat, niin:
                        - poistitko olakkeen levyn ulko- ja sisäkehiltä?
                        - jos et poistanut, teitkö vastaavat "kulumaurat" jarrupaloihin, ts. ettei levyn olake kanna jarrupaloja?
                        - mittasitko vanhojen palojen ulko- ja sisäreunojen paksuudet? Jos näissä oli eroa, se on aiheutunut jarrusatulan liuku-osien kulumisesta, jolloin liukuosa pääsee vinoon. Tähän kun laittaa uuden tasaisen palan, niin pehmeä poljintuntuma on taattu muutaman tkm ajan. Korjaantunee siis aikaa myöten palojen kuluessa vinoon. Pahasti kuluneet osat on kyllä syytä vaihtaa.
                        Autokalusto: 320d f30

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Originally posted by enins View Post
                          Ei siellä ilmaa ole.
                          Jos paikat ovat puhtaat, niin:
                          - poistitko olakkeen levyn ulko- ja sisäkehiltä?
                          - jos et poistanut, teitkö vastaavat "kulumaurat" jarrupaloihin, ts. ettei levyn olake kanna jarrupaloja?
                          - mittasitko vanhojen palojen ulko- ja sisäreunojen paksuudet? Jos näissä oli eroa, se on aiheutunut jarrusatulan liuku-osien kulumisesta, jolloin liukuosa pääsee vinoon. Tähän kun laittaa uuden tasaisen palan, niin pehmeä poljintuntuma on taattu muutaman tkm ajan. Korjaantunee siis aikaa myöten palojen kuluessa vinoon. Pahasti kuluneet osat on kyllä syytä vaihtaa.
                          Alotuspostauksen mukaan tässä oli vaihettu palat JA levyt. Ja ihan hyvä niin, 95 tapausta sadasta kun palat on vaihdettava on levytkin jo sitä vailla. Normiautoissa.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 517
                            • Rauma

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Alotuspostauksen mukaan tässä oli vaihettu palat JA levyt. Ja ihan hyvä niin, 95 tapausta sadasta kun palat on vaihdettava on levytkin jo sitä vailla. Normiautoissa.
                            Levyjen vaihto jäi huomaamatta toisessa postauksessa.
                            Helpottaa diagnoosia, kun ei jää käytännössä jäljellä kuin satularakenteiden kuluminen, joka taas varmistuu vanhoja paloja mittaamalla.
                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • Kim
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 151
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Lukaisitko tuota "lopputulokseltaan" melkein vastaavaa keissiä?

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=347687
                              Kyllä, mutta järjestelmä ei käynyt missään kohtaa tyhjänä, jotren vaikea uskoa että ABS-yksikölle saakka olisi päässyt ilmaa. En tiedä voiko e53 kohdalla yksikön ilmata yhtä helposti kuin e39:ssä - jenkkisaittien mukaan edellyttäisi ilmaussekvenssin käynnistämistä DIS:llä.
                              E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎