Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säädettävän alustasarjan muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ilpo1987
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 5
    • riihimäki

    Säädettävän alustasarjan muutoskatsastus

    Onko kokemusta säädettävän alustasarjan muutoskatsastamisesta?
    Pitääkö olla TUV-lappu ja nelipyöräsuuntaustodistus?
  • JIPSKI
    BTCF Member
    • Feb 2003
    • 1010
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by Ilpo1987 View Post
    Onko kokemusta säädettävän alustasarjan muutoskatsastamisesta?
    Pitääkö olla TUV-lappu ja nelipyöräsuuntaustodistus?
    TUV-lapuissa taisi olla joku vm-raja. Suuntauspaperit pitää olla ja niissäkin piti olla allekirjoitukset ym kunnossa eikä saa olla liian vanhat paperit.
    exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16460
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by jipski View Post
      tuv-lapuissa taisi olla joku vm-raja.
      -96 ?

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #4
        Miten mulla on semmonen muistikuva että uuden lakimuutoksen myötä tarvii enään ton nelipyöräsuuntauksen, tuv lappu olis historiaa? :think
        Mutuilua, joku voi lukea pykälistä jos jaksaa
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6200
          • Helsinki

          #5
          tuossa on jotain tekstiä/infoa
          http://www.race.fi/fi/news/entry/292...emuutosmaaraus


          Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti
          valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan
          ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta.
          Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus)
          tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka
          perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä
          ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua
          alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon
          valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta,
          maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa
          alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrää.
          Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei
          voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää
          alustaa/jousitusta.
          Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
          selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
          tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja
          tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen
          jälkeen.
          Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä
          etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on
          muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan
          pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu- ja takakannen
          pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon.
          Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa.
          Tämä on kopioitu tuolta, sivu 6 kohta 3.2.2. Alustan korkeuden muutokset
          http://www.trafi.fi/filebank/a/14436...nen_versio.pdf
          Last edited by MikeDry; 06-09-2016, 22:28.
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • KarkkainenL
            Aluevastaava
            • Sep 2013
            • 767
            • Tampere

            #6
            Lakimuutos pysyi noin puoli vuotta, nykyään tarvitsee tuv laput jälleen. Nelipyöräsuuntaus lapussa pitää olla jokainen tehtaan arvo kohdallaan. Nämä tietty saadaan paperilla näyttämään tältä erilaisilla tekniikoillta, mutta pelkkä aurauksen säätö ei siis riitä.
            Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

            E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

            EX E36 320iA -98
            EX E39 520i -01
            EX E34 525 Tds -95

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Kuinka tarkkoja mahtavat nykyisin olla alustasarjan vaihdosta.
              330:ssä on muutoskatsattu ~2004 alustasarja ja merkitty otteeseen korkeus lokasuojan kaareen maanpinnasta.

              Talvella tulee uusi setti ja pudotan 2-3cm alemmas, katsastukseen voi toki nostaa merkittyyn. Samalla tulee etu/ takapäähän säätöjä.

              Pitäisikö vaan katsoa mitä sanovat.

              :think

              Comment

              • Tevu
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 28
                • Pälkäne

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Kuinka tarkkoja mahtavat nykyisin olla alustasarjan vaihdosta.
                330:ssä on muutoskatsattu ~2004 alustasarja ja merkitty otteeseen korkeus lokasuojan kaareen maanpinnasta.

                Talvella tulee uusi setti ja pudotan 2-3cm alemmas, katsastukseen voi toki nostaa merkittyyn. Samalla tulee etu/ takapäähän säätöjä.


                Pitäisikö vaan katsoa mitä sanovat.

                :think
                Omaan e34 laitoin bc coilit ja kävin katsastamassa ilman mitään lappuja ja läpi meni. Papereissa ei ollut mainintaa säädettävästä mutta alustasarja kaarimittoineen oli.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by Tevu View Post
                  Omaan e34 laitoin bc coilit ja kävin katsastamassa ilman mitään lappuja ja läpi meni. Papereissa ei ollut mainintaa säädettävästä mutta alustasarja kaarimittoineen oli.
                  E34 on sen verran vanha että ei tarvi mitään tuv:eja :think

                  Comment

                  • truibeli
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 188
                    • btcf

                    #10
                    Tännään Oulun k1 katastuksessa kyssyin mitä vaatisivat 10/97 käyttöönotetun compactin alustasarjan muutoskatastamiseen ja katsuri sanoi että tuv laput ja nelipyöräsuuntauslaput.
                    Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                    Comment

                    • Ringali
                      BTCF Member
                      • Feb 2007
                      • 91
                      • Oulu

                      #11
                      Niin ja kaikki arvot pitää olla valmistajan ohjearvoissa ja ainakaan e36 coupessa niitä ei saa sinneppäinkään vaan punaselle jäi joten hylky leimalta. Alustana 30/20 madaltava joka ei oikeasti ole edes matala vaan hyvin lähellä vakio korkeutta.
                      F10 520d ja e36 328i turbo

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Ringali View Post
                        Niin ja kaikki arvot pitää olla valmistajan ohjearvoissa ja ainakaan e36 coupessa niitä ei saa sinneppäinkään
                        Kyllä saa jos niin halutaan, foorumilla useampi topikki tästäkin asiasta.

                        Comment

                        • Boomster
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2011
                          • 571
                          • Lohja

                          #13
                          Kyllä ne arvot saa vihreälle aika helpostikin. Mitä enemmän madaltaa sen enemmän alkaa olla ongelmia. Yleensä on näiden camper kulmien kanssa vääntämistä ja etupäähän on olemassa pari eri modia.

                          Comment

                          • Kylli-Täti
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 499
                            • Tampere

                            #14
                            Juu jos haluaa normia matalamman auton suuntauslapun arvot vihreelle pitää modata vähän alustan säätöjä viimeistään vähän enemmän madalletuissa autoissa. Sanopa joku jossain ketjussa ettei vakiokorkeudessakaan saanu arvoja tehtaan arvojen sisään, tosin tähänhän nyt vaikuttaa montakin seikkaa joten se siitä. Säätötyöt on pakko tehdä jos haluaa täysin laillisesti ajella ja muutoskatsastaa. Toisessa ketjussa avauduinkin aiheesta. Korkeussäädettävän alustan kanssa on helpompaa kun voi muutoskatsastaa missä tahansa korkeudessa ja laskee sit ajokaudelle, tosin laitontahan se on ja joutuu nostaan mittauskorkeuteen aina katsastusta varten. Suuntauslaput pitää olla pilkulleen oikein täytetyt. Alustasarjan merkki ja malli pitää olla suuntauslappuun kirjattuna ja oon kuullu, että rengasliikkeet ei anna omaa leimaa/allekirjotusta paperiin koska "ei me voida tietää mikä sarja sulla siellä alla on" eli ne pesee kätensä vastuusta Veikkaisin, että monihan kirjaa tän ite käsin lappuihin ja vetää allekirjotuksen ja nimenselvennöksen. Laitonta tämäkin. Ite jouduin meneen kesken katsastuksen rengasliikkeeseen hakeen allekirjotuksen suuntauslappuun, vaikka lapussa oli ihan selkeesti suomeks tunnetun suomalaisen rengasliikkeen tiedot jne. Teknikon allekirjotus uupu ja nimenselvennös.
                            Last edited by Kylli-Täti; 21-12-2016, 23:31.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎