Onko kokemusta säädettävän alustasarjan muutoskatsastamisesta?
Pitääkö olla TUV-lappu ja nelipyöräsuuntaustodistus?
TUV-lapuissa taisi olla joku vm-raja. Suuntauspaperit pitää olla ja niissäkin piti olla allekirjoitukset ym kunnossa eikä saa olla liian vanhat paperit.
Miten mulla on semmonen muistikuva että uuden lakimuutoksen myötä tarvii enään ton nelipyöräsuuntauksen, tuv lappu olis historiaa? :think
Mutuilua, joku voi lukea pykälistä jos jaksaa
G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic
1 x F20
3 x E30
2 x E36
5 x E46
3 x E9X
Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti
valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan
ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta.
Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus)
tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka
perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä
ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua
alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon
valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta,
maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa
alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrää.
Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei
voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää
alustaa/jousitusta.
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja
tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen
jälkeen.
Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä
etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on
muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan
pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu- ja takakannen
pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon.
Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa.
Lakimuutos pysyi noin puoli vuotta, nykyään tarvitsee tuv laput jälleen. Nelipyöräsuuntaus lapussa pitää olla jokainen tehtaan arvo kohdallaan. Nämä tietty saadaan paperilla näyttämään tältä erilaisilla tekniikoillta, mutta pelkkä aurauksen säätö ei siis riitä.
Kuinka tarkkoja mahtavat nykyisin olla alustasarjan vaihdosta.
330:ssä on muutoskatsattu ~2004 alustasarja ja merkitty otteeseen korkeus lokasuojan kaareen maanpinnasta.
Talvella tulee uusi setti ja pudotan 2-3cm alemmas, katsastukseen voi toki nostaa merkittyyn. Samalla tulee etu/ takapäähän säätöjä.
Kuinka tarkkoja mahtavat nykyisin olla alustasarjan vaihdosta.
330:ssä on muutoskatsattu ~2004 alustasarja ja merkitty otteeseen korkeus lokasuojan kaareen maanpinnasta.
Talvella tulee uusi setti ja pudotan 2-3cm alemmas, katsastukseen voi toki nostaa merkittyyn. Samalla tulee etu/ takapäähän säätöjä.
Pitäisikö vaan katsoa mitä sanovat.
:think
Omaan e34 laitoin bc coilit ja kävin katsastamassa ilman mitään lappuja ja läpi meni. Papereissa ei ollut mainintaa säädettävästä mutta alustasarja kaarimittoineen oli.
Omaan e34 laitoin bc coilit ja kävin katsastamassa ilman mitään lappuja ja läpi meni. Papereissa ei ollut mainintaa säädettävästä mutta alustasarja kaarimittoineen oli.
E34 on sen verran vanha että ei tarvi mitään tuv:eja :think
Tännään Oulun k1 katastuksessa kyssyin mitä vaatisivat 10/97 käyttöönotetun compactin alustasarjan muutoskatastamiseen ja katsuri sanoi että tuv laput ja nelipyöräsuuntauslaput.
Niin ja kaikki arvot pitää olla valmistajan ohjearvoissa ja ainakaan e36 coupessa niitä ei saa sinneppäinkään vaan punaselle jäi joten hylky leimalta. Alustana 30/20 madaltava joka ei oikeasti ole edes matala vaan hyvin lähellä vakio korkeutta.
Kyllä ne arvot saa vihreälle aika helpostikin. Mitä enemmän madaltaa sen enemmän alkaa olla ongelmia. Yleensä on näiden camper kulmien kanssa vääntämistä ja etupäähän on olemassa pari eri modia.
Juu jos haluaa normia matalamman auton suuntauslapun arvot vihreelle pitää modata vähän alustan säätöjä viimeistään vähän enemmän madalletuissa autoissa. Sanopa joku jossain ketjussa ettei vakiokorkeudessakaan saanu arvoja tehtaan arvojen sisään, tosin tähänhän nyt vaikuttaa montakin seikkaa joten se siitä. Säätötyöt on pakko tehdä jos haluaa täysin laillisesti ajella ja muutoskatsastaa. Toisessa ketjussa avauduinkin aiheesta. Korkeussäädettävän alustan kanssa on helpompaa kun voi muutoskatsastaa missä tahansa korkeudessa ja laskee sit ajokaudelle, tosin laitontahan se on ja joutuu nostaan mittauskorkeuteen aina katsastusta varten. Suuntauslaput pitää olla pilkulleen oikein täytetyt. Alustasarjan merkki ja malli pitää olla suuntauslappuun kirjattuna ja oon kuullu, että rengasliikkeet ei anna omaa leimaa/allekirjotusta paperiin koska "ei me voida tietää mikä sarja sulla siellä alla on" eli ne pesee kätensä vastuusta Veikkaisin, että monihan kirjaa tän ite käsin lappuihin ja vetää allekirjotuksen ja nimenselvennöksen. Laitonta tämäkin. Ite jouduin meneen kesken katsastuksen rengasliikkeeseen hakeen allekirjotuksen suuntauslappuun, vaikka lapussa oli ihan selkeesti suomeks tunnetun suomalaisen rengasliikkeen tiedot jne. Teknikon allekirjotus uupu ja nimenselvennös.
Comment