haulla kattelin,mutta en löytäny oikein selvää vastausta kysymykseen; Sopiiko esim -88 325:sta otettu boxi -88 320:iin? mitä eroa niillä on? tai jos laitan vaikka toisen 320:n boxin tohon omaan..?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ruiskun ohjausboxien sopivuus keskenään?
Collapse
X
-
"Periaatteessa kyllä, mutta ehdottomasti ei". No ei nyt ihan noin jyrkästi.
Motroniceissa on eri "versiota". Esimerkiksi versioissa M1.0 ja M1.1 (M1.0 = Motronic 1.0) on 2 -rivinen ja 35 -napainen liitin, M1.3 ja siitä eteenpäin on 3 -rivinen ja 55 -napainen liitin. Jos motronin versio on saman, periaatteessa myös boxi käy.
Suurin ero niissä on "chippi" ("chippi" = muistipiiri + koodi), mutta pääosin vain ja ainoastaan muistipiirin ("chipin") sisältö (eli "koodi"). "Koodi" sisältää moottorinohjauksen perussoftan ja sytytys-, polttoaine- ja WOT -kartat (ja muut vastaavat parametrit). Nämä kartat (+ muut parametrit) ovat varmasti erilaisia 2.0 koneessa kuin 2.5 koneessa.
Aivan varmasti saat koneen käyntiin ja voit sillä jopa ajaakin 325:n boxilla (jos motronic versiot ovat samoja), mutta käynti ja/tai käyttöongelmia esiintynee.
Jos "chipin" vaihtaa 320:n boxista 325:n boxiin => 325:n boxi = 320:n boxi. Eli muistipiiria vaihtamalla boxi todennäköisesti muuttuu täsmälleen samanlaiseksi kuin 320:n boxi, sillä sen HW ("hardware" = "kovo" = "hardis" = (piirilevyt + komponentit (poislukien muistipiirin sisältö) + kotelo)) on samanlainen.
Selvensikö yhtään?
Timo
-
-
Boxin sisällä on muistipiiri (eeprom), komponentti jonka sisuksiin on laitettu moottorinohjausboxin "käyttöjärjestelmä". Eli tuo koodi ohjaa kuinka boxi toimii. Koodi sisältää myös mm. polttoaine- ja sytytyskartat, eli kuinka paljon bensaa syötetään eri kierrosluku/kuorma tilanteissa ja mikä on sytytysennakko samassa tilanteessa.
Moottorinohjausboxi "mittaa" eri suureita, kuten mm. kierroslukua, kuormaa (ilmavirtamittarin/ilmamassamittarin avulla), moottorin lämpötilaa, (mahdollisesti) imuilman lämpötilaa yms. ja tekee sen perusteella päätöksen kuinka kauan ruiskusuuttimet on auki (= kuinka paljon bensaa koneeseen syötetään) ja mikä on sytytysennakko.
Katso täältä havainnollisia esimerkkejä ko. "kartoista". Yhdellä akselilla on kierrosluku, yhdellä "kuorma", nämä on motronicin mittaamia arvoja. Kolmas akseli kertoo joko sytytysennakon tai suuttimien aukioloajan (noissa esimerkeissä ne on vain lukuarvoja, ei TODELLISIA arvoja). Nämä viimeisimmät arvot (sytytysennakko tai ruiskusuuttimien aukioloajat) on syötetty koodin sisään, polttoaine- tai sytytyskarttaan.
Boxit ovat, tai saattavat olla, samanlaisia muuten, paitsi tuon "chipin" osalta, eli "chipin" sisältämä koodi on erilainen. Muutoin ne ovat, tai saattavat olla, yksi yhteen, täsmälleen ja jetsulleen samanlaisia. Kun "chippi" vaihdetaan boxista A, boxiin B, boxista B tuleekin boxi A.
Todennäköisesti 320:n (6 -kone) koodi on tarpeeksi lähellä 325:n (myös 6 -kone) koodia sytytys- ja polttoainekarttojen osalta, joten 325:n boxi toimii myös 320:ssä. Mutta ihan täydellisesti se EI TOIMI. Nykimistä, kakomista sun muuta toimintahäiriötä esiintyy melko varmasti.
Eli, jos ja kun se "chippi" 320:n boxista otetaan irti ja siirretään 325:n boxiin => todennäköisesti se 325:n boxi toimii täydellisesti siinä 320:ssä. Varmaa en pysty sanomaan ennenkuin näen molempien boxien sisukalut (vaikka valokuvista) ja käsissä on molempien boxien "koodit" (muistipiirin sisältö voidaan "lukea" esimerkiksi ns "prommerilla", muistipiirin luku/ohjelmointilaitteella).
Timo
Comment
-
Comment