Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä II

    Avataas toinen osio kyseisestä aiheesta. Tuola aikaisempi topic:http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64155

    Aloitetaan sillä että, miksi liian pienet rengaspaineet kuluttavat rengasta keskeltä? Keskustelua on asiasta vaikka kuinka, mutta mistään ei saa kunnollista faktaa?
    Olen ymmärtänyt että tuo edellä pätee vain matalaprofiili renkaisiin, mutta onko näin käytännössä?
    Bmw 316 E30 -88
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10037
    • KVLA

    #2
    Alhaisilla paineilla ajettaessa jäykkärunkoisen vyörenkaan kulutuspinta pääsee "pullistumaan" keskeltä ja vauhdin/keskipakovoiman lisääntyessä se vaan kertaantuu. Eli kun renkaan kulutuspinnan keskikohta ottaa eniten tien pintaan kiinni,se myös kuluu nopeammin keskeltä.Näin siis karkeasti ottaen.

    Kovemmat ja leveämmät renkaat siis vielä helpommin.
    Last edited by Heguli 31; 06-02-2017, 21:09.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Alhaisilla paineilla ajettaessa jäykkärunkoisen vyörenkaan kulutuspinta pääsee "pullistumaan" keskeltä ja vauhdin/keskipakovoiman lisääntyessä se vaan kertaantuu. Eli kun renkaan kulutuspinnan keskikohta ottaa eniten tien pintaan kiinni,se myös kuluu nopeammin keskeltä.Näin siis karkeasti ottaen.

      Kovemmat ja leveämmät renkaat siis vielä helpommin.
      Ok. Näin sen olen ymmärtänyt, mutta kun asiasta mainitsee tästä tuttaville, niin yleensä tulee riitaa ja väittelyä. Ja monet rengasliikkeetkin ovat vielä vanhan vyörenkaan aikakaudella.
      Tuossa löysin netin syövereistä tuollasen tekstin:

      Sinänsä suurista paineista ei ole kovin paljon muuta haittaa kuin se, että auton jousitus muuttuu kovaksi ja tärskyttäväksi, kun renkaat joustavat vähemmän. Rengas ei vaurioidu noin pienistä paineista, eikä sen kulumismuotokaan muutu vääräksi. Toisin oli 40 vuotta sitten, jolloin vielä ajettiin ristikudosrenkaillakin. Niissä pätivät vielä vanhat opit, joiden mukaisia opastuksia nähtiin vielä ainakin muutama vuosi sitten autokoulujen oppimateriaaleissa.

      Ennen vanhaan liian suuri paine sai renkaan kulutuspinnan kulumaan keskiosastaan, liian pienellä paineella kuluivat reunaosat. Tämä siirtyi historiaan teräsvyörenkaiden myötä. Vyöpaketti kulutuspinnan alla on kuin hevoskärryn puisen pyörän ympärillä oleva teräsvanne. Se pitää hyvin muotonsa renkaan paineesta riippumatta. Sen sijaan renkaan sivut joutuvat kovemman muokkauksen kohteeksi, jos ilmaa on liian vähän. Renkaat lämpenevät ja kuluvat sen takia nopeammin. Suurempi paine vähentää tätä muokkausta ja laskee myös vierinvastusta sekä kulutusta.

      Mielestäni tuo käyttöohjeen antama ohje rengaspaineista on sikäli kyseenalainen, että takarenkaiden paineen ei pitäisi olla eturenkaita pienempi. Näin kuitenkin opastetaan monessa autossa lähinnä jousitusmukavuuden parantamiseksi.

      Aika monen auton kulku muuttuu vakaammaksi, jso takapaineita nostetaan hieman. Myös lämpötila vaikuttaa paineisiin. Jos paineet säädetään lämpimässä rengasliikkeen hallissa, ulkona paine laskee noin 0,1 baaria kymmenen asteen lämpötilamuutoksesta. Jos sisällä on +20 °C ja ulkona -10 °C, paine pitää säätää 0,3 baaria haluttua korkeammaksi.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10037
        • KVLA

        #4
        Olihan tuolla "juutuubissa" aikoinaan joku videokin tuosta. En vaan nyt viitsinyt ruveta etsimään.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Olihan tuolla "juutuubissa" aikoinaan joku videokin tuosta. En vaan nyt viitsinyt ruveta etsimään.
          Varmaan löytyy joo. Täytyy tutkia ja laittaa linkkiä tänne kun ehtii. Uusia bemaristejä tänne kuitenkin eksyy ja ihmettelee varmaan samaa asiaa.

          On ollut aikaisemminkin puhetta noista renkaanpainemittareista, meinaan noita pelkkiä tarkastusmittareita, niin onko jotain hyvää "oikeinnäyttävää" saatavilla edullisesti?
          Itsellä on Biltemanin digi-mittari ja sillä menty muutamavuosi, mutta pitäisi jossain saada testattua mitä se oikeasti näyttää?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Smistik
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1130
            • Kanta-Häme

            #6
            Riihimäen nesteellä oli uusi ilmantäyttökoje. Baarit laitteeseen ja sitten letku kiinni ja paine nousee/laskee pyydettyyn arvoon ilman pistoolia. Luulisi tuon kestävän käyttöä kun ei ole perinteistä täyttölaitetta vaan jämäkkä suutin letkussa kuten niissä kannettavissa kannuissa. Mutta veikkaan että joku saa tuonkin rikki.
            ex E91 320d käsiaskilla
            ex E46 330dat
            japski
            ranu

            ex E30 316i 4d

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Varmaan löytyy joo. Täytyy tutkia ja laittaa linkkiä tänne kun ehtii. Uusia bemaristejä tänne kuitenkin eksyy ja ihmettelee varmaan samaa asiaa.

              On ollut aikaisemminkin puhetta noista renkaanpainemittareista, meinaan noita pelkkiä tarkastusmittareita, niin onko jotain hyvää "oikeinnäyttävää" saatavilla edullisesti?
              Itsellä on Biltemanin digi-mittari ja sillä menty muutamavuosi, mutta pitäisi jossain saada testattua mitä se oikeasti näyttää?
              Vertaat Eurodainuun niin tiedät oikean tuloksen

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #8
                TM:ssä oli 2005 testissä varmaan 30kpl noita ilmapainemittareita. Hintahaarukka oli muutamista euroista yli 100e. Käytännössä kaikki näytti oikein ainakin uusina. Joku halvin kynämittari oli epätarkka. Vaikka tuo testi on jo 12v vanha niin tuskin nuo hirveesti on huonontuneet.

                Käytettävyydessä sun muissa ominaisuukissa oli sitten eroja.

                Näissä kannattaa tosiaan muistaa ehkä uusia se välissä kun saa kolhuja yms.



                Itsellä on tuo Michelinin mittari auton hanskalokerossa: "Kolmas testivoittaja tasapistein on Michelin Digital Tyre Pressure Gauge 12270, joka on digitaalinen, kätevän kokoinen rengaspainemittari."

                Motonetistä esim löytyy.
                Last edited by Antsah; 08-02-2017, 11:39.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Antsah View Post
                  TM:ssä oli 2005 testissä varmaan 30kpl noita ilmapainemittareita. Hintahaarukka oli muutamista euroista yli 100e. Käytännössä kaikki näytti oikein ainakin uusina. Joku halvin kynämittari oli epätarkka. Vaikka tuo testi on jo 12v vanha niin tuskin nuo hirveesti on huonontuneet.

                  Käytettävyydessä sun muissa ominaisuukissa oli sitten eroja.

                  Näissä kannattaa tosiaan muistaa ehkä uusia se välissä kun saa kolhuja yms.



                  Itsellä on tuo Michelinin mittari auton hanskalokerossa: "Kolmas testivoittaja tasapistein on Michelin Digital Tyre Pressure Gauge 12270, joka on digitaalinen, kätevän kokoinen rengaspainemittari."

                  Motonetistä esim löytyy.
                  Joo, kuiteskin on halpoja ostaa, niin heittää vanhan menemään ja ostaa uuden. Uudella toki voi verrata vanhan lukemiin, että näyttävätkö yhtään samansuuntaisia tuloksia. Täytyypä käydä katsomassa motonetin mittareita.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    Originally posted by janke View Post
                    Joo, kuiteskin on halpoja ostaa, niin heittää vanhan menemään ja ostaa uuden. Uudella toki voi verrata vanhan lukemiin, että näyttävätkö yhtään samansuuntaisia tuloksia. Täytyypä käydä katsomassa motonetin mittareita.
                    Jos ostaa yhden kunnollisen, ei tartte heittää roskiin koskaan.



                    Itellä ollut tollanen Flaig käytössä 18 vuotta.

                    Tossa Suoraan valmistajalta malli jossa 3 eri vaihtopäätä: http://flaig.galgenkopf.com/produktd...ppblister.html
                    Last edited by jannmann; 08-02-2017, 12:59.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1838
                      • Karjaa

                      #11
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Jos ostaa yhden kunnollisen, ei tartte heittää roskiin koskaan.



                      Itellä ollut tollanen Flaig käytössä 18 vuotta.

                      Tossa Suoraan valmistajalta malli jossa 3 eri vaihtopäätä: http://flaig.galgenkopf.com/produktd...ppblister.html
                      Flaigia olin minäkin juuri tulossa suosittelemaan. Olikohan mukana ollenkaan tuossa TM:n testissä kun ei ollut voittanut..
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Jos ostaa yhden kunnollisen, ei tartte heittää roskiin koskaan.



                        Itellä ollut tollanen Flaig käytössä 18 vuotta.

                        Tossa Suoraan valmistajalta malli jossa 3 eri vaihtopäätä: http://flaig.galgenkopf.com/produktd...ppblister.html
                        On minullakin 7,5e autogauge ollut nyt 12vuotta ennen tuota micheliniä, sekin näyttää edelleen oikein kun vertasin tuohon Micheliniin. Mittari kuin mittari pitäisi kalibroida joskus jos haluaisi varma olla näyttämästä.
                        Last edited by Antsah; 09-02-2017, 10:12.

                        Comment

                        • magnetpro
                          Newbiemmer
                          • Oct 2014
                          • 5
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Jos ostaa yhden kunnollisen, ei tartte heittää roskiin koskaan.



                          Itellä ollut tollanen Flaig käytössä 18 vuotta.

                          Tossa Suoraan valmistajalta malli jossa 3 eri vaihtopäätä: http://flaig.galgenkopf.com/produktd...ppblister.html
                          Omassa käytössä tämä 0-4bar Flaig on ollut reilut kolme vuotta, tippunut asfaltillekin muutaman kerran. Toimii, säällä kuin säällä. Valitsin aikoinaan itselle tuon 45 asteen version, kompromissina, suoran ja 90 asteen välillä, että varmasti sopisi eri venttiilisijoittelulle. Firman puolella yksityisten lisäksi näitä on mennyt myös kilpatalleille Rallicrossiin, Rallisprintiin ja Jääspeedwayhin. Lentokoneille tarkoitetut Flaigit ovat juuri tulossa Suomen Puolustusvoimien käyttöön; jospa ne kestäisi heilläkin ainakin sen 18 vuotta

                          Comment

                          • Ile82
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 251
                            • Joensuu

                            #14
                            Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	4834930 on muuten olleet helvetin hyviä. Toveri osas neuvostoliiton aikaan kamat tehdä kestämään. Ja pitäävät vielä kutinsakkin nuo mittarit.

                            Comment

                            • A^A
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2168
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Tuli hommattua 18" vannesetti. Renkaissa oli reilu 6mm pintaa mutta kotona tarkemmin katellessa 2kpl oli 2008 paistettu ja 2kpl 2004.. Onko noin vanhat jo ihan roskiskamaa / hirveät ajaa? Vituttais kyllä heittää roskiin kuin uuden näköset merkkirekaat :think
                              EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎