Alkaa usko loppua tämän auton jarrujen ilmaamisen kanssa...nyt tarvitsisi oikeasti apua tämän ilmaamisen kanssa.
Eli autoon piti vaihtaa Pre Charge pump / DSC kompura, koska se oli jumissa. Sitä ennen jarrut toimi ihan OK, miinus toki abs/DSC -valoja, jotka syttyivät liikkelle lähdettäessä.
Noh, vaihdoin tuon perkeleen pumpun ja vaihdon suoritin tämän ohjeen mukaan: http://www.meeknet.co.uk/e38/ABS/Index.htm
vikavalot hävisivät hetkeksi ja jarrut toimivatkin hetken, kunnes autoa siirrettäessä jarrut menivät lukkon, jarrupoljin kivikovaksi ja abs + dsc valo mittariin
Sain auton taas rullaamaan kuvassanäkyvää liitosta löysäämällä:

Vähän kun käyttää jarrua niin poljin menee kovaksi ja oranssit vikavalot palaa, vittu! Tässä vaiheessa oli selvää, että ilmaamaanhan tässä pääsee.
Koitin lueskella ohjeita ympäri nettiä ja täältä, mutta ei tämän e38 ilmaamisesta ole olemassa selkeää ohjetta, olkoonkin, että e39 lienee käytännössä samanlainen järjestelmä.
Ylläolevassa kuvassa näkee, että j.nestesäiliöön saa painetta ja sitä siihen laitoinkin ~20psi:n verran, mutta ei takaoikeasta satulasta saanut mitään tulemaan pelkällä paineella, joten kokeilin josko INPASSA tuon DSC kompuran ja ABS boksin aktivoinnin avulla saisi jotakin tulemaan, turha toive, ei tullut oikein mitään. Kaveri sitten avuksi ja rupesi ilmaa ja nestettä tulemaan. Olen toistaiseksi ilmannut kaikki satulat niin, että olen ajanut DSC kompuraa / pre charge pumppua 12v suoraan ilmausruuvi auki (ilmaa tuli), ruuvi kiinni ja sitten abs boksin aktivointi inpassa ja jarrujen pumppaus, ilmausruuvi auki -> ilmaa tulee ekalla polkaisulla, tokalla ei enää vaikka yrittäisi 10 kertaa, aina ekalla polkaisulla sieltä tulee ilmaa. Näin olen tehnyt jokaiselle satulalle. Onko tämä tehty päin honkia?
Sitten vielä avasin ABS boksin HA ja VA linjat samalla kun oli paine j.nestesäiliössä, hieman nestettä ulos ja jarrut vapautuivat hieman.
Tällä hetkellä tilanne siis se, että jarrupoljin on kivikova, paitsi jos jokin ilmausruuveista on auki tai heti ensimäisellä polkaisulla ilmaamisen jälkeen, toisella polkaisulla poljin on jo kivikova, ja ei ole väliä onko auto käynnissä vai ei.
Inpassa Chassis -> asc/dsc -> activate -puolella näkyy seuraava valikko:

Miten tällaisen auto jarrujärjestelmä tulisi siis ilmata kunnolla tuon inpan avulla? Lähinnä kiinnostaa tietää miten nuo eri venttiilit vapautetaan yms ja missä järjestyksessä...
Tällä hetkellä muuten tämä perkele antaa seuraavia vikakoodeja:

meinaa oikeasti järki lähteä, kun ei vaan onnistu.
Eli autoon piti vaihtaa Pre Charge pump / DSC kompura, koska se oli jumissa. Sitä ennen jarrut toimi ihan OK, miinus toki abs/DSC -valoja, jotka syttyivät liikkelle lähdettäessä.
Noh, vaihdoin tuon perkeleen pumpun ja vaihdon suoritin tämän ohjeen mukaan: http://www.meeknet.co.uk/e38/ABS/Index.htm
vikavalot hävisivät hetkeksi ja jarrut toimivatkin hetken, kunnes autoa siirrettäessä jarrut menivät lukkon, jarrupoljin kivikovaksi ja abs + dsc valo mittariin

Sain auton taas rullaamaan kuvassanäkyvää liitosta löysäämällä:

Vähän kun käyttää jarrua niin poljin menee kovaksi ja oranssit vikavalot palaa, vittu! Tässä vaiheessa oli selvää, että ilmaamaanhan tässä pääsee.
Koitin lueskella ohjeita ympäri nettiä ja täältä, mutta ei tämän e38 ilmaamisesta ole olemassa selkeää ohjetta, olkoonkin, että e39 lienee käytännössä samanlainen järjestelmä.
Ylläolevassa kuvassa näkee, että j.nestesäiliöön saa painetta ja sitä siihen laitoinkin ~20psi:n verran, mutta ei takaoikeasta satulasta saanut mitään tulemaan pelkällä paineella, joten kokeilin josko INPASSA tuon DSC kompuran ja ABS boksin aktivoinnin avulla saisi jotakin tulemaan, turha toive, ei tullut oikein mitään. Kaveri sitten avuksi ja rupesi ilmaa ja nestettä tulemaan. Olen toistaiseksi ilmannut kaikki satulat niin, että olen ajanut DSC kompuraa / pre charge pumppua 12v suoraan ilmausruuvi auki (ilmaa tuli), ruuvi kiinni ja sitten abs boksin aktivointi inpassa ja jarrujen pumppaus, ilmausruuvi auki -> ilmaa tulee ekalla polkaisulla, tokalla ei enää vaikka yrittäisi 10 kertaa, aina ekalla polkaisulla sieltä tulee ilmaa. Näin olen tehnyt jokaiselle satulalle. Onko tämä tehty päin honkia?
Sitten vielä avasin ABS boksin HA ja VA linjat samalla kun oli paine j.nestesäiliössä, hieman nestettä ulos ja jarrut vapautuivat hieman.
Tällä hetkellä tilanne siis se, että jarrupoljin on kivikova, paitsi jos jokin ilmausruuveista on auki tai heti ensimäisellä polkaisulla ilmaamisen jälkeen, toisella polkaisulla poljin on jo kivikova, ja ei ole väliä onko auto käynnissä vai ei.
Inpassa Chassis -> asc/dsc -> activate -puolella näkyy seuraava valikko:

Miten tällaisen auto jarrujärjestelmä tulisi siis ilmata kunnolla tuon inpan avulla? Lähinnä kiinnostaa tietää miten nuo eri venttiilit vapautetaan yms ja missä järjestyksessä...
Tällä hetkellä muuten tämä perkele antaa seuraavia vikakoodeja:

meinaa oikeasti järki lähteä, kun ei vaan onnistu.
Comment