Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 750ial ABS/DSC jarrut ei ilmaannu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nutcase
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 280
    • Kymenlaakso

    E38 750ial ABS/DSC jarrut ei ilmaannu

    Alkaa usko loppua tämän auton jarrujen ilmaamisen kanssa...nyt tarvitsisi oikeasti apua tämän ilmaamisen kanssa.

    Eli autoon piti vaihtaa Pre Charge pump / DSC kompura, koska se oli jumissa. Sitä ennen jarrut toimi ihan OK, miinus toki abs/DSC -valoja, jotka syttyivät liikkelle lähdettäessä.

    Noh, vaihdoin tuon perkeleen pumpun ja vaihdon suoritin tämän ohjeen mukaan: http://www.meeknet.co.uk/e38/ABS/Index.htm
    vikavalot hävisivät hetkeksi ja jarrut toimivatkin hetken, kunnes autoa siirrettäessä jarrut menivät lukkon, jarrupoljin kivikovaksi ja abs + dsc valo mittariin

    Sain auton taas rullaamaan kuvassanäkyvää liitosta löysäämällä:


    Vähän kun käyttää jarrua niin poljin menee kovaksi ja oranssit vikavalot palaa, vittu! Tässä vaiheessa oli selvää, että ilmaamaanhan tässä pääsee.

    Koitin lueskella ohjeita ympäri nettiä ja täältä, mutta ei tämän e38 ilmaamisesta ole olemassa selkeää ohjetta, olkoonkin, että e39 lienee käytännössä samanlainen järjestelmä.

    Ylläolevassa kuvassa näkee, että j.nestesäiliöön saa painetta ja sitä siihen laitoinkin ~20psi:n verran, mutta ei takaoikeasta satulasta saanut mitään tulemaan pelkällä paineella, joten kokeilin josko INPASSA tuon DSC kompuran ja ABS boksin aktivoinnin avulla saisi jotakin tulemaan, turha toive, ei tullut oikein mitään. Kaveri sitten avuksi ja rupesi ilmaa ja nestettä tulemaan. Olen toistaiseksi ilmannut kaikki satulat niin, että olen ajanut DSC kompuraa / pre charge pumppua 12v suoraan ilmausruuvi auki (ilmaa tuli), ruuvi kiinni ja sitten abs boksin aktivointi inpassa ja jarrujen pumppaus, ilmausruuvi auki -> ilmaa tulee ekalla polkaisulla, tokalla ei enää vaikka yrittäisi 10 kertaa, aina ekalla polkaisulla sieltä tulee ilmaa. Näin olen tehnyt jokaiselle satulalle. Onko tämä tehty päin honkia?

    Sitten vielä avasin ABS boksin HA ja VA linjat samalla kun oli paine j.nestesäiliössä, hieman nestettä ulos ja jarrut vapautuivat hieman.

    Tällä hetkellä tilanne siis se, että jarrupoljin on kivikova, paitsi jos jokin ilmausruuveista on auki tai heti ensimäisellä polkaisulla ilmaamisen jälkeen, toisella polkaisulla poljin on jo kivikova, ja ei ole väliä onko auto käynnissä vai ei.

    Inpassa Chassis -> asc/dsc -> activate -puolella näkyy seuraava valikko:


    Miten tällaisen auto jarrujärjestelmä tulisi siis ilmata kunnolla tuon inpan avulla? Lähinnä kiinnostaa tietää miten nuo eri venttiilit vapautetaan yms ja missä järjestyksessä...

    Tällä hetkellä muuten tämä perkele antaa seuraavia vikakoodeja:


    meinaa oikeasti järki lähteä, kun ei vaan onnistu.
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Ootko kokeillut ottaa liittimen irti esipainepumpusta?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Nutcase
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 280
      • Kymenlaakso

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      Ootko kokeillut ottaa liittimen irti esipainepumpusta?
      Mitä liitintä tarkoitat (neste/sähkö) ja missä tilanteessa?

      Sähköliittimen irtiotto antaa käsittääkseni koodin 88 Precharge pump.

      Tuon järjestelmän painesensori sijaitsee muuten tuon hydraulijakotukkihässäkän alla.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Originally posted by Nutcase View Post
        Mitä liitintä tarkoitat (neste/sähkö) ja missä tilanteessa?

        Sähköliittimen irtiotto antaa käsittääkseni koodin 88 Precharge pump.

        Tuon järjestelmän painesensori sijaitsee muuten tuon hydraulijakotukkihässäkän alla.
        Niin siis sähköliitännän. Ajatus on, että koska ongelma tuli ko osan vaihtamisen jälkeen, niin tarkistetaan ettei uudessa osassa ole vika.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Nutcase
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 280
          • Kymenlaakso

          #5
          Aivan, tarkistin tuon korvaavan pumpun ja se pyörii kyllä kumpaankin suuntaan suoraan 12v, tämän takia oletan, että se toimii. Vanha pumppu oli jumissa.

          Inpassa tuossa activate valikossa tuo pre charge pump 1 ei aina lähde päälle ja pre charge pump 2 lähtee kyllä joka kerta. Mutta olen käyttänyt pumppua siis suoraan vara-akulla.

          Tässä vaiheessa ihmetyttää, että mikä ne jarrut vetää lukkoon ja polkimen jäykäksi :think

          Vanha pumppuhan oli jumissa, mutta jarrut kyllä toimivat muuten.

          Harmittaa, kun ei ole tietoa miten Inpan activate valikossa käytetään noita inlet ja exhaust venoja yms.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Uskon toki että pyörii. Mutta silti, itse ottaisin sen niin sanotusti pois järjestelmästä, ihan vain diagnosoinnin vuoksi. Jos ilman sitä ei enää mene jarrut jumiin, niin se ainakin auttaa eteenpäin.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • JiiVee92
              BTCF Member
              • Mar 2017
              • 934
              • Kouvola/Myllykoski

              #7
              Tuossa lienee sama kuin e39:n dsc5.7 eli abs:n/dsc:n ilmaamiseen tarvitsee dis:sin
              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
              NYT: E61 530xd -08 käyttis
              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

              Comment

              • Nutcase
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 280
                • Kymenlaakso

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                Uskon toki että pyörii. Mutta silti, itse ottaisin sen niin sanotusti pois järjestelmästä, ihan vain diagnosoinnin vuoksi. Jos ilman sitä ei enää mene jarrut jumiin, niin se ainakin auttaa eteenpäin.
                Saatoin tosiaan kertoa hieman huonosti, mutta tuo poljin on yhtä jäykkä auton olessa sammuksissa kuin käynnissäkin. Ikäänkuin ei olisi tehostajaa tms, vaan ns. rock solid. ei liiku senttiäkään. Koikeilin äsken tosiaan irroittaa tuon dsc kompuran/esipumpun, eikä se vaikuttanut mihinkään.

                Ainoa tapa saada se auto liikkeelle on ottaa ylempänä olevan kuvan jakotukista se ympröity tai se vasemmanpulimmaisin liitin irti jotta paineet pääsee laskemaan.

                Ärsyttää sikäli, että tuli korjattua se alkuperäinen vika, mutta samassa sitten meni koko paska jumiin.

                Originally posted by JiiVee92 View Post
                Tuossa lienee sama kuin e39:n dsc5.7 eli abs:n/dsc:n ilmaamiseen tarvitsee dis:sin
                Minulla ei valitettavasti ole DIS:a käytössä, mutta eikös nuo inpan DSC/ABS-pumppujen pyöritystoiminnot aja saman asian? :think
                Inpa näyttää versioksi muuten DSC3:sta. Vai puhutaanko samasta asiasta nyt...

                Comment

                • JiiVee92
                  BTCF Member
                  • Mar 2017
                  • 934
                  • Kouvola/Myllykoski

                  #9
                  Originally posted by Nutcase View Post
                  Minulla ei valitettavasti ole DIS:a käytössä, mutta eikös nuo inpan DSC/ABS-pumppujen pyöritystoiminnot aja saman asian? :think
                  Inpa näyttää versioksi muuten DSC3:sta. Vai puhutaanko samasta asiasta nyt...
                  Eri versiot kyllä, mutta muuten lienee sama, kun ei bleeding valintoja näy activate valikossa.

                  Muuten ne activate valikossa olevat toiminnot ovat käsittääkseni vain komponenttien toiminnan testaamiseen, ei ilmaamisiin yms. juttuihin.
                  EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                  NYT: E61 530xd -08 käyttis
                  Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Ilmaamiseen on ihan oma toimintonsa. DIS lisäksi ilmaaminen onnistuu myös ISTA:lla.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎