Announcement

Collapse
No announcement yet.

Torx hylsyt - mikä koko oikea?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiik
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 497
    • Vantaa

    Torx hylsyt - mikä koko oikea?

    Pitäisi ottaa F20 takaiskarit irti ja tähän täytyy käyttää ilmeisesti torx hylsyjä.

    Yläpäässä pultteina:

    Star-socket screw M8X25-PC-10.9 6 07119907137

    Alapäässä:

    Torx screw with collar M12X1,5X90-10.9 07119907372

    Mutta siis mistä saan selville torx-hylsyn koon, jotka on ilmoitettu tyyliin E??.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Ellei joku ole iskareita irroitellut, niin tuskin osaa kukaan sanoa torx kokoa. Toki taulukoista voi katsoa, mutta kun siellä on yleensä useampi koko vaihtoehto. Jos autoja on tarkoitus itse korjata, niin kannattaa suosiolla ostaa torx-sarja, jolloin ei tarvitse arpoa onko vai eikö oikeaa kokoa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • arben
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1113
      • suomi

      #3
      Originally posted by Tiik View Post
      Pitäisi ottaa F20 takaiskarit irti ja tähän täytyy käyttää ilmeisesti torx hylsyjä.

      Yläpäässä pultteina:

      Star-socket screw M8X25-PC-10.9 6 07119907137

      Alapäässä:

      Torx screw with collar M12X1,5X90-10.9 07119907372

      Mutta siis mistä saan selville torx-hylsyn koon, jotka on ilmoitettu tyyliin E??.
      T30/40/50 koolla pärjää.

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #4
        Tai sitten hommaat sellasia multigrip hylsyjä jotka istuu millisten/tuumasten/torxien ja ties minkälaisten kantojen päälle. E8/10/12 akselilta löytynee (väkevää mutua) se koko joka noihin istuu. Jaa no, voi se M12 pultti varmaan olla E14 kannallakin.

        Comment

        • Roito
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2009
          • 3921
          • Tavastila/Kotka

          #5
          Ostaa vaan sarjan, tuskin tekee konkurssia sellasen hinnalla ja aina niitä jossain tarvii kuitenkin.
          BMW E70 X5 käyttismöhkö
          MB W639 Kummisetä

          Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

          Comment

          • hjenkka
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 577
            • JKL

            #6
            Originally posted by Roito View Post
            Ostaa vaan sarjan, tuskin tekee konkurssia sellasen hinnalla ja aina niitä jossain tarvii kuitenkin.
            jep, jos yhtään on tarkoitus autoa/autoja ropailla niin torx sarja on ehdoton.
            "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

            Vs1400 Intruder

            Ex:
            F11 530dA xDrive
            E60 523iA
            E39 520i Sedan
            E39 530dA Touring
            E39 528iA Sedan
            E46 318i Sedan
            E39 523i Sedan
            E36 316i Sedan x2

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Macke View Post
              Tai sitten hommaat sellasia multigrip hylsyjä jotka istuu millisten/tuumasten/torxien ja ties minkälaisten kantojen päälle. E8/10/12 akselilta löytynee (väkevää mutua) se koko joka noihin istuu. Jaa no, voi se M12 pultti varmaan olla E14 kannallakin.
              Tähän kyllä pakko todeta, että ei varmasti normaali M12 pultti ole E14 tai pienemmällä kannalla.. M12 pultin normaali kuusikulmainen hylsy on siellä jossain 17mm-19mm. Eli M12 pultissa puhutaan jostain E20-E24 tienoilla olevasta. E8 voi löytyä jostain M4 pulttista. Itse en kyllä noita monitoimihylsyjä ensimmäisenä kokeilisi ruosteisiin alustanpultteihin. Oikealla kannalla oleva hylsy tarttuu parhaiten pulttiin kiinni.
              Last edited by HTK12; 10-02-2018, 01:18.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                #8
                M10 pultissa oli E12 kanta tossa paskahuusissa mitä just ruuvasin (millikokona 10 se avain), noin ollen näen täysin mahdollisena sen että M12 pultista löytyy puimurista jostain E14 kantakin. Normaaleista pulteista en tiedä...

                Tarttui hyvin ja hienosti, ei kaivannu E hylsyä ollenkaan vaikka niitäkin sarja hylylstä löytyy. Biltsusta saa halvalla jos sellasen haluaa.
                Last edited by Macke; 10-02-2018, 16:41. Reason: Muistinpa väärin

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Nyt on kyllä topicin avaaja jo varmasti totaalisen sekaisin. Tuossahan oli laitettu alkuperäisosan numerotkin ja E torx kannalla näyttää olevan.

                  Jos puolen tuuman räikkä löytyy kotoa, niin esim tämä sarja on varsin hyvä moneenkin bemarin remppaan.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Macke View Post
                    M10 pultissa oli E12 kanta tossa paskahuusissa mitä just ruuvasin, noin ollen näen täysin mahdollisena sen että M12 pultista löytyy puimurista jostain E14 kantakin. Normaaleista pulteista en tiedä...
                    Normaalissa M10 pulttiin käy on 14mm-16mm kuusiokanta hylsy. Näille on ihan standardit olemassa: https://www.boltdepot.com/fastener-i...head-size.aspx. En tosin jaksanut alkaa torx pulteista kaivamaan vastaavaa. Esim. bilteman monitoimihylsyistä kun katsoo, niin E14 monitoimi hylsy käy 11mm kannalla olevaan normi pulttiin. Eli kanta olisi pulttia ohuempi. Onhan sekin varmaan mahdollista.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16226
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Cunttory View Post
                      Nyt on kyllä topicin avaaja jo varmasti totaalisen sekaisin. Tuossahan oli laitettu alkuperäisosan numerotkin ja E torx kannalla näyttää olevan.

                      Jos puolen tuuman räikkä löytyy kotoa, niin esim tämä sarja on varsin hyvä moneenkin bemarin remppaan.
                      Ei kai silloin sekaisin ole jos kokoa kysyy ?

                      Comment

                      • Cunttory
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1772
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Ei kai silloin sekaisin ole jos kokoa kysyy ?
                        Tarkotin kun tarjottiin jo välillä t-torxeja ja toisaalla alettiin spekuloimaan hylsyn kokoja eri pulteille ehkä turhanki laajassa mittakaavassa.
                        Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          #13
                          Minä en tosiaan ensimmäistäkään F-sarjalaista ole ruuvannut, mutta tossa E70:ssä on 8mm pulteissa tullut vastaan sitä E10 kantaa, 10mm pulteissa E12 kantaa ja wanhan miehen vituukseltaan heittävällä silmämitalla olin kattovinani että kytkinkopan isoimmat pultit olis olleet 12millisiä ja ne ainakin näytti E14 kantaisilta. Tollasen hylsysatsin kun ostaa niin sillähän siitä pääsee, on niitä E-kantasia niin monessa paikkaa laitettuna että ei se satsi hukkaan mene. Ne mun Biltsun ikivanhat hylsyt on 3/8" vääntiöllä niin ovat pikkasen sirompia kuin noi puolikkaat.

                          Hyviähän noi E-kantaset pultit siitä on että säästävät pirusti tilaa normi pulttiin verrattuna -> käänteisesti pääsee sitten ehkä paremmin käsiksi tiukoissa paikoissa. Kannat ollu useasti naurettavan kokoiset itse pulttiin verrattuna.

                          Motonetin MTX-merkkinen multigrip nivelräikkälenkki kesti yllättävän hienosti ainakin starttiremontin omissa testeissä. Hippasen kyllä huoletti kun se tosiaan on "M10 kokoinen" avain jolloin räikässä ei maailman isoimmat ja vahvimmat hampaat voi olla, mutta no worries. 10-vuoden takuukin niissä näytti olevan, että ottaa sen hylsysatsin lisäks muutaman tollasen jos ei hylsyllä pääse mestoille ronkkimaan. Noi ei ainakaan mene raatsiin kun niillä voi sitten ruuvailla kaikkea muutakin. Ja ei kai loppupeleissä mikään työkalu hukkaan mene niin kauan kuin itse jotain pajoittelee...

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10923
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Macke View Post
                            Minä en tosiaan ensimmäistäkään F-sarjalaista ole ruuvannut, mutta tossa E70:ssä on 8mm pulteissa tullut vastaan sitä E10 kantaa, 10mm pulteissa E12 kantaa ja wanhan miehen vituukseltaan heittävällä silmämitalla olin kattovinani että kytkinkopan isoimmat pultit olis olleet 12millisiä ja ne ainakin näytti E14 kantaisilta. Tollasen hylsysatsin kun ostaa niin sillähän siitä pääsee, on niitä E-kantasia niin monessa paikkaa laitettuna että ei se satsi hukkaan mene. Ne mun Biltsun ikivanhat hylsyt on 3/8" vääntiöllä niin ovat pikkasen sirompia kuin noi puolikkaat.

                            Hyviähän noi E-kantaset pultit siitä on että säästävät pirusti tilaa normi pulttiin verrattuna -> käänteisesti pääsee sitten ehkä paremmin käsiksi tiukoissa paikoissa. Kannat ollu useasti naurettavan kokoiset itse pulttiin verrattuna.

                            Motonetin MTX-merkkinen multigrip nivelräikkälenkki kesti yllättävän hienosti ainakin starttiremontin omissa testeissä. Hippasen kyllä huoletti kun se tosiaan on "M10 kokoinen" avain jolloin räikässä ei maailman isoimmat ja vahvimmat hampaat voi olla, mutta no worries. 10-vuoden takuukin niissä näytti olevan, että ottaa sen hylsysatsin lisäks muutaman tollasen jos ei hylsyllä pääse mestoille ronkkimaan. Noi ei ainakaan mene raatsiin kun niillä voi sitten ruuvailla kaikkea muutakin. Ja ei kai loppupeleissä mikään työkalu hukkaan mene niin kauan kuin itse jotain pajoittelee...
                            Itsellä hiemat huonot kokemukset MTX työkaluista kun ensimmäisellä käyttökerralla T50 katkesi keskeltä kun kannen pultteja olin kiristämässä. Olin silloin kaverin autoa laittamassa ja oli ainut T50.. Hieman säikäytti, että katkesiko kannenpultti, mutta olikin onneksi vain torx hylsy, joka hajosi. Hyvä jos noista on joillakin hyviä kokemuksiakin, itse olen noita MTX työkaluja vältellyt tuon jälkeen.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #15
                              Offariks menee, mutta kai se ihan säkästä on kiinni millanen MTX sieltä handuun sattuu noin laadullisesti. Ne kun on vaan uudelleenbrandattua kaukoidän kamaa kuitenkin. Ite ostin kun ei muuta just siihen hätään löytynyt, ja otin ihan normi lenkin varuiks kun oletin että tosta kyllä räikkä antautuu. Tämän yksittäisen kokemuksen rinnastan vaikka just noihin Biltsun 10v takuulla oleviin, ei siis mitään ammattityökaluja mutta harrastekäyttöön hyvinkin hintansa arvoisia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎