Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 takakelkan irroitus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juuze
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 1938
    • Oulu

    e39 takakelkan irroitus.

    Potilaana e39 530d sedan. Uusi takakelkka olisi hyllyssä uusilla puslilla, tarkoituksena vaihtaa kaikki tukivarret ja nivelet samalla kun tuon vaihtaa paikalleen.

    Millainen operaatio tuon irroittaminen on? Meneekö pahasti metsään, jos kuvittelen osapuilleen näin:
    -Putkisto irti
    -Kardaanin ja vetareiden liitokset irti
    -Perämurikka irti
    -Tukivarret renkaiden navoista irti
    -Takakelkka irti ja uusi tilalle

    Onko jotain mitä kannattaisi huomioida? Navat jäävät siis jarruineen, laakereineen ja muine kilkkeineen paikalleen. Jousia ja iskareita tuskin tarvii irrotella?

    Tänks!
    Jussi
    F31 320xda & e39 530d Msport
    ex e87, e39, e34, e28 & e30
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Teoriassa noin joo mutta voi olla aika takkuista saada nätisti uusi paikoilleen. Lähinnä mietityttää tukivarsien saaminen paikoilleen kun tolpat on kiinni napapaketeissa. Itse pulttaisin iskarit ainakin alapäistä irti ja jarrut roikkumaan vaikka vietereistä kiinni tms. ja sitten koko akselisto lattialle. Sitten vetarit irti perästä ja perä irti, palkin vaihto ja lelut takas kiinni ja akseli autoon.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9146
      • Oulu

      #3
      Alkuperäisessä suunnitelmassa napakappale täytyy tukea jotenkin, kun se on sitten kiinni ainoastaan iskarissa taka-alareunasta ja jarruletkun / käsijarruvaijerin varassa.

      Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ongelmaksi voi tulla käsijarruvaijereiden irrotus navoista. Monesti ne on niin huolella hapettunu yhteen, että ei ehjänä irtoa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ongelmaksi voi tulla käsijarruvaijereiden irrotus navoista. Monesti ne on niin huolella hapettunu yhteen, että ei ehjänä irtoa.
        Tuo on muuten aivan totta.
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14373
          • Oulu

          #5
          Melkeen kyllä tuossa rytäkässä laittasin uudet seisontajarruvaijerit.

          Näin tein E65 kohdalla, kun käytettiin akseli alhaalla vakaajanvaihdon takia. Toki sillon sopivasti rempan alotuspäivänä katkesi toinen vaijeri.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9146
            • Oulu

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Melkeen kyllä tuossa rytäkässä laittasin uudet seisontajarruvaijerit.
            Näin minäkin tekisin, jos itselleni olisin laittamassa. Samoin laakerit uusisin samoilla tulilla. Sitten, jos laakeri on irti, niin melkein kannattais samalla jarrukilvet vaihtaa. Mutta tämä on tämmönmen loputon suo, mihin vetää rajan.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16429
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Mutta tämä on tämmönmen loputon suo, mihin vetää rajan.
              Purkaamon ovelle ?

              Comment

              • JiiVee92
                BTCF Member
                • Mar 2017
                • 925
                • Kouvola/Myllykoski

                #8
                Jos on vielä alkuperäiset teräksiset takajarruputket paikallaan, niin ne vaihtaisin, etenkin jos näyttävät kovinkin happamilta, helpompaa vääntää ne uudet putket silloin kun ei ole takakelkka häiritsemässä.
                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎