Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 etupään kolina käännyttäessä renkaidenvaihdon jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p3t3
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 86
    • Suomi

    E60 etupään kolina käännyttäessä renkaidenvaihdon jälkeen

    Nyt tarvisi viisaampien apua.

    E60:n renkaiden vaihdon jälkeen (tarvikealumiinivanteet -> alkuperäiset BMW alumiinivanteet) alkoi etupää oudosti kolisemaan/naksumaan käännyttäessä. Paikallaan ollessa ei mielestäni ääntä kuulu, eikä myöskään suoraan kuoppiin ajettaessa. Kolina kuuluu herkästi käännettäessä jos tiessä on kuoppia.

    Oletettavasti pyöränpultit on samat koska alumiinivanteet vaihtui alumiinivanteiksi? Tosin tarvikkeesta tosiaan alkuperäisiin, mutta tuskin noissa eroja on pulttien suhteen?

    Onko muilla vastaavia kokemuksia, mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Jouset jne. näyttäisi olevan ok.
    Last edited by p3t3; 15-11-2018, 12:35.
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by p3t3 View Post

    Oletettavasti pyöränpultit on samat koska alumiinivanteet vaihtui alumiinivanteiksi? Tosin tarvikkeesta tosiaan alkuperäisiin, mutta tuskin noissa eroja on pulttien suhteen?
    Tarvikevanteissa voi olla aivan eri pituiset pultit kuin orkkis vanteissa joten tämän tarkastaisin nyt aivan ensimmäisenä.

    Kääntäessä kolinaa aiheuttaa yleisesti iskarin yläpään laakeri tai koiranluu.
    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

    Comment

    • p3t3
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 86
      • Suomi

      #3
      Originally posted by A^A View Post
      Tarvikevanteissa voi olla aivan eri pituiset pultit kuin orkkis vanteissa joten tämän tarkastaisin nyt aivan ensimmäisenä.

      Kääntäessä kolinaa aiheuttaa yleisesti iskarin yläpään laakeri tai koiranluu.
      Aivan. Yritin etsiä tietoa mutten löytänyt, kuinka pitkät orkkispultit pitäisi olla? Vanteet on style 244, jos sillä nyt mitään merkitystä asiaan on...

      Comment

      • A^A
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 2168
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by p3t3 View Post
        Aivan. Yritin etsiä tietoa mutten löytänyt, kuinka pitkät orkkispultit pitäisi olla? Vanteet on style 244, jos sillä nyt mitään merkitystä asiaan on...
        Ulkomuistista sanoisin että 25mm kierreosa mutta viisaimmat voi korjata tässävaiheessa.
        EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

        Comment

        • p3t3
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 86
          • Suomi

          #5
          Originally posted by A^A View Post
          Ulkomuistista sanoisin että 25mm kierreosa mutta viisaimmat voi korjata tässävaiheessa.
          Motonet tarjoaa tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4020...uosimalli=2009

          ”Mustapultti BMW (M12x1,5x26/50/SW17 / Suorakartio)”

          Onko tuossa tuo 1,5 pituuus tuumina? 26 kierteen pituus milleissä? Avaisiko joku tuota...

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10923
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by p3t3 View Post
            Motonet tarjoaa tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4020...uosimalli=2009

            ”Mustapultti BMW (M12x1,5x26/50/SW17 / Suorakartio)”

            Onko tuossa tuo 1,5 pituuus tuumina? 26 kierteen pituus milleissä? Avaisiko joku tuota...
            Ensin on pultin halkaisi (M12, eli 12mm), nousu (1,5mm, kertoo onko hieno vai kerkea kierre, tässä tapauksessa hienokierre), kierteen pituus (26mm), pultin kokonaispituus (50mm) ja viimeinen varmaan pultin pään koko milleissä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17807
              • PKS

              #7
              Originally posted by p3t3 View Post
              Motonet tarjoaa tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4020...uosimalli=2009

              ”Mustapultti BMW (M12x1,5x26/50/SW17 / Suorakartio)”

              Onko tuossa tuo 1,5 pituuus tuumina? 26 kierteen pituus milleissä? Avaisiko joku tuota...
              1,5 on kierteen nousu (M12), ja 26 on kierteen pituus mm. Pultti on oikea BMW vanteelle.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring
              ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28
              ///M535i '87 zinnoberrot
              ½ E46 316ti Compact
              ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9867
                • KVLA

                #8
                Originally posted by p3t3 View Post
                Motonet tarjoaa tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4020...uosimalli=2009

                ”Mustapultti BMW (M12x1,5x26/50/SW17 / Suorakartio)”

                Onko tuossa tuo 1,5 pituuus tuumina? 26 kierteen pituus milleissä? Avaisiko joku tuota...
                1,5=kierteen "tiheys",eli nousu.
                Edit. Myöhästyin...

                Comment

                • p3t3
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 86
                  • Suomi

                  #9
                  Jep, kiitos.

                  Pyöränpultit tarkistettu, ne on oikeat eli ongelma jossain muualla... ihmetyttää kun tuo kolahtelu alkoi renkaanvaihdon jälkeen, eli joku yhteys niillä on.
                  Last edited by p3t3; 15-11-2018, 15:22.

                  Comment

                  • A^A
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 2168
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by p3t3 View Post
                    Jep, kiitos.

                    Pyöränpultit tarkistettu, ne on oikeat eli ongelma jossain muualla... ihmetyttää kun tuo kolahtelu alkoi renkaanvaihdon jälkeen, eli joku yhteys niillä on.
                    Ei sitten auta kun yrittää selvittää mistä suunnasta se kolina naksunta tulee. Itse veikkaan koiranluuta tai iskarin yläpäätä. Ehkä hammastankokin? Jarrukilvet kopsutella ylimääräisestä paskasta ja muutenkin tarkastella auton alta että kaikki on kiinni ym.. Muutenhan tuo on tässävaiheessa aika arvailua, summissa ei kannata vaihtaa mitään. Auto ylös ja tutkimaan

                    Edit: e60 muutes on ne poikkituet konehuoneessa, tarkasta ne ja kiristä.
                    Last edited by A^A; 16-11-2018, 07:09.
                    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎