Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS anturi, vaihto, E61, varoitusvalot eivät hävinneet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hessu_7
    Newbiemmer
    • Oct 2018
    • 10
    • Lahti

    ABS anturi, vaihto, E61, varoitusvalot eivät hävinneet

    Vikakoodien luku kertoi että oikean eturenkaan ABS-anturi oli mykkä. Järjestelmän ilmoitusten mukaan 4x4 "ohjaus", ABS, DSC ja EBV ovat nyt pois päältä. Myöskään Cruise ei toimi.
    Tilasin Autodoc :sta uuden - varmaan halvimman mahdollisen. Tuli sujuvasti 1½ viikossa (???) Suomeen. Vaihdon anturin mutta vikakoodit jäivät jäljelle - tällä kertaa hivenen eri tavalla.

    Alunperin varoitusvalot & -viestit ilmestyivät enemmän tai vähemmän heti käynnistettäessä näytölle. -Nyt ne syttyvät vasta sen jälkeen kun on lähtenyt liikkeelle, noin 20m ajon jälkeen.

    Se kuuluisa tyhmä kysymys kuuluukin että olisko pitänyt:
    a) olenko saanut/ostanut väärän anturin (koska tämä on jollain tavalla väärän tyyppinen vaikka sopiikin paikalle)
    b) olisiko pitänyt ostaa samanlaiset anturit eteen vas&oik kerralla, eikä vaihtaa vain yhtä
    c) käydä "kuittaamassa" vikakoodit pois, koska ABS vikakoodit eivät poistu "itsekseen"
    d) jokin muu vika, mutta mikä?

    :think


    ja vikakoodit olivat:
    5E4E Wheel speed sensor, supply, fgront right
    5EBA steering angle sensor plausability

    , ja noista vioista saatiin tarkistuksen yhteydessä "kuitattua pois" tuo 5EBA josta päätelmä että vika olisi "vain" abs-anturissa.
    Last edited by hessu_7; 29-11-2018, 07:33. Reason: vikakoodit
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by hessu_7 View Post
    Vikakoodien luku kertoi että oikean eturenkaan ABS-anturi oli mykkä. Järjestelmän ilmoitusten mukaan 4x4 "ohjaus", ABS, DSC ja EBV ovat nyt pois päältä. Myöskään Cruise ei toimi.
    Tilasin Autodoc :sta uuden - varmaan halvimman mahdollisen. Tuli sujuvasti 1½ viikossa (???) Suomeen. Vaihdon anturin mutta vikakoodit jäivät jäljelle - tällä kertaa hivenen eri tavalla.

    Alunperin varoitusvalot & -viestit ilmestyivät enemmän tai vähemmän heti käynnistettäessä näytölle. -Nyt ne syttyvät vasta sen jälkeen kun on lähtenyt liikkeelle, noin 20m ajon jälkeen.

    Se kuuluisa tyhmä kysymys kuuluukin että olisko pitänyt:
    a) olenko saanut/ostanut väärän anturin (koska tämä on jollain tavalla väärän tyyppinen vaikka sopiikin paikalle)
    b) olisiko pitänyt ostaa samanlaiset anturit eteen vas&oik kerralla, eikä vaihtaa vain yhtä
    c) käydä "kuittaamassa" vikakoodit pois, koska ABS vikakoodit eivät poistu "itsekseen"
    d) jokin muu vika, mutta mikä?

    :think


    ja vikakoodit olivat:
    5E4E Wheel speed sensor, supply, fgront right
    5EBA steering angle sensor plausability

    , ja noista vioista saatiin tarkistuksen yhteydessä "kuitattua pois" tuo 5EBA josta päätelmä että vika olisi "vain" abs-anturissa.

    Tahtoo vähän olla että noista tarvike antureista on aika usein harmia.
    Näkyykö pyörästä nopeus ajettaessa?

    Comment

    • hessu_7
      Newbiemmer
      • Oct 2018
      • 10
      • Lahti

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Tahtoo vähän olla että noista tarvike antureista on aika usein harmia.
      Näkyykö pyörästä nopeus ajettaessa?
      No jotain tällaista itsekkin pelkään...
      Pyörän nopeutta en pysty tarkistamaan, ei ole välineitä saatavilla - vai näkyykö se jossain piilovalikossa.
      Tilasin nyt joka tapauksessa alkuperäisen uuden anturin Laakkoselta - tulee huomiseksi. -Ja hinta on sen mukainen.

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by hessu_7 View Post
        No jotain tällaista itsekkin pelkään...
        Pyörän nopeutta en pysty tarkistamaan, ei ole välineitä saatavilla - vai näkyykö se jossain piilovalikossa.
        Tilasin nyt joka tapauksessa alkuperäisen uuden anturin Laakkoselta - tulee huomiseksi. -Ja hinta on sen mukainen.

        Onhan niillä alkuperäisillä hintaa mutta sitten ei tarvitse ostaa useampaa.

        Ei näy piilovalikosta. Pitää lukea testerillä.

        Comment

        • AnttiR
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 819
          • Jyväskylä

          #5
          Putsasitko anturin paikan hyvin ennen uuden asennusta?
          En tiedä onko e61 miten herkkä mutta e39:ssä riitti että oli hapettunut se anturin potero niin ei mennyt anturi tarpeeksi syvälle ja sytytti valot kun lähti liikkeelle.
          Aloitin samalla tavalla, tarvikeanturi-->orkkisanturi. Lopulta boksin korjauksen jälkeen uusi boksi ja sitten vasta raapimaan pinnat puhtaaksi
          E61 535d -04

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9078
            • Oulu

            #6
            Anturin kiinnityspinnan putsauksen lisäksi putsaa se laakerin takapinnassa oleva lukukehä jarrukliinerillä anturin reiän kautta rengasta pyörittäen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • hessu_7
              Newbiemmer
              • Oct 2018
              • 10
              • Lahti

              #7
              Originally posted by AnttiR View Post
              Putsasitko anturin paikan hyvin ennen uuden asennusta?
              En tiedä onko e61 miten herkkä mutta e39:ssä riitti että oli hapettunut se anturin potero niin ei mennyt anturi tarpeeksi syvälle ja sytytti valot kun lähti liikkeelle.
              Aloitin samalla tavalla, tarvikeanturi-->orkkisanturi. Lopulta boksin korjauksen jälkeen uusi boksi ja sitten vasta raapimaan pinnat puhtaaksi
              Mä kokeilin sitä vanhan anturin putsaamista ihan ekaksi. -Ei vaikutusta. Tällä tarvikeanturilla taas oli "jotain" vaikutusta, vaikka vika ei poistunutkaan. Tästä päättelin että anturi olisi tosiaan rikki. Tuo huolellinen pintojen putsaaminen jäi kyllä tekemättä...:think

              Comment

              • hessu_7
                Newbiemmer
                • Oct 2018
                • 10
                • Lahti

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Anturin kiinnityspinnan putsauksen lisäksi putsaa se laakerin takapinnassa oleva lukukehä jarrukliinerillä anturin reiän kautta rengasta pyörittäen.
                Joo no tätä mäkin mietin, ja lähinnä sitä että uskaltaako sitä kliineriä työntää sinne tuosta reiästä - että mihin kaikkialle se sieltä leviää...
                Mutta ilmeisesti sä ainakin olet niin tehnyt.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by hessu_7 View Post
                  Joo no tätä mäkin mietin, ja lähinnä sitä että uskaltaako sitä kliineriä työntää sinne tuosta reiästä - että mihin kaikkialle se sieltä leviää...
                  Mutta ilmeisesti sä ainakin olet niin tehnyt.
                  Eipä se siitä juuri mihinkään leviä. Valuu vain ulos.

                  Comment

                  • hessu_7
                    Newbiemmer
                    • Oct 2018
                    • 10
                    • Lahti

                    #10
                    Homma korjattu!
                    Vika hävisi oikeanlaisella (lue: alkuperäisellä) ABS-anturilla.
                    Kiitokset vastanneille.
                    Lisäksi putsailin siitä anturin reiästä sitä ABS-kehää jarrukliinerillä. Kehä vaikutti jonkin verran ruosteiselta muttei ihan mahdottomalta vielä. Ja huomasimpa että kehä oli killottunut noin puolen kehän mitalta ja toiselta puolelta oli enemmän ruosteessa. Tiedä sitten mistä tuo johtuu... Katsotaan kestääkö tämä uusi anturi vai onko sekin kohta kaputt.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9872
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by hessu_7 View Post
                      Ja huomasimpa että kehä oli killottunut noin puolen kehän mitalta ja toiselta puolelta oli enemmän ruosteessa. Tiedä sitten mistä tuo johtuu...
                      Ruoste saattaa "turvottaa" abs kehää ja tällöin anturi saattaa hipoa hampaisiin. Tämä kiillottaa pintaa osumakohdasta. Hyvin yleinen vika mm.E83 X3:ssa. Näkyykö orkkis anturissa "hipomajälkeä"?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎