Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Saksan kitkat"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ART
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 305

    #16
    Itse ajoin viime talven Saksasta ostetuilla halpiskitkoilla (Semperit-merkkiset), ja pito oli hyvä lumella ja sohjolla (verrattavissa edellisiin Hakkapeliitta 2-renkaisiini). Peilijäällä pitoa ei ollut juuri lainkaan, vaan eipä ole muillakaan kitkarenkailla.

    Eli varmaan noissakin on eroja, itse en ainakaan uskoisi sokeasti essonbaarin asiantuntijoihin. Kokeile niin tiedät.

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #17
      Itselleni tuli auton mukana Dunlop Winter Sport M2:t, ja jumalauta että oli hirveät talvella. En voi suositella kenellekään. Eikä ne kitkat kyllä toimi hyvin kesälläkään, joten ainakin nuo Dunlopit oli omiaan ainoastaan renkaanpolttoon, ei muuun.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • full
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1214
        • Tampere

        #18
        lähimmälle parkkikselle ja kokeilet miten uusi auto polttaa nakkia x) eikai tuollasilla tee hevonpersettä.
        BMW M535iA -86
        Volvo V90 -18

        Comment

        • jvakeva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2433
          • Kouvola

          #19
          Originally posted by ankkuli
          tästä on jauhettu ennenkin, mutta ei kai lisä kauheasti pahaa tee...

          onhan nyt varmasti tehty ero "jokakelinrenkaan" ja "talvirenkaan" välillä? jos noilla saksakitkoilla tarkoitetaan "jokakelinrengasta" (ganzjahresreifen), niitä ei todellakaan ole tarkoitettu jatkuvaan lumella ja jäällä ajamiseen, vaan lähinnä mahdollistamaan varovainen ajelu myös heikommalla kelillä, vaikka siinä M+S merkinnät oliskin. kuvio menee kunnon lumella tukkoon ja pakkasella/jäällä ei liian kova kumi toimi kunnon talvirenkaan tavoin.

          kunnon talvirengas (winterreifen), sen sijaan on ihan käypänen lumella ja jääpolanteilla ajeluun. samaa merkkiä, mallia ja kokoa oleva kumi on AIVAN TASAN SAMA, oli se ostettu saksasta tai suomesta. vai luuletteko että misukka tai continental tekee erilaisen renkaan suomea varten? miksi lumisilla alpeilla ajeluun kehitetty ja rovaniemellä testattu rengas ei kelpaisi kajaanissa jos se ostetaan hampurista? talvirengas on talvirengas, ja niistä jotkut on parempia kun toiset.

          omaa kokemusta mm: mulla oli viime talven alla 2kpl goodyearin wintergrip ja 2x dunlop wintersport, kaikki saksasta käytettynä ostettuja ja kaiken lisäksi melko kuluneita (n. 5mm/3mm). hyvin niillä pysy tiellä ottaen huomioon että on 235-levee nastaton. pari talvee sitten ajelin kaverin 850-tuontivolvolla jossa oli niin ikään täyssaksalaiset kitkat (conti wintercontact), jotka hyväkuntosina piti erittäin hyvin. samoin olen ajellut pakuilla joissa on saksasta hankitut kitkarenkaat eikä eroa "suomikitkoihin" ole.

          jokakelinrenkaan ja talvirenkaan erottaa yleensä kyljessä olevista kuvista. talvirenkaassa on pelkkä lumihiutale, mahdollisesti vuoren kuva+lumihiutale ja jokekelinpyörässä on aurinko, vesitippa ja lumihiutale tms. jos on epävarma, niin kysyy kuuklelta mitä ko. renkaasta sanotaan.

          tästä seuraava vaihe on suistua kiistelyyn nastallisen/nastattoman paremmuudesta tai jonkun rengasmerkin/mallin sopivuudesta suomen talveen, mutta sehän on jo eri juttu ja siitä löytyy haullakin tarinaa parin raamatun verran

          e: typoja vähemmäksi
          käsittääkseni sana "saksan kitka" on lähinnä käsite, jolla ko. renkaita kutsutaan nykypäivänä.
          B10 V8 # 108
          saab r560 8X4

          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by jvakeva
            käsittääkseni sana "saksan kitka" on lähinnä käsite, jolla ko. renkaita kutsutaan nykypäivänä.
            koitin selventää eroa kahden eri rengastyypin välillä ja sitä, että renkaan talviominaisuudet eivät muutu ostopaikan mukaan. suoraviivaisinta essonpaarilogiikkaa noudattaen saksasta ostettu nastaton nokialainen on talvirenkaana kelvoton.

            jos viittaat tuossa noihin "jokakelin"renkaisiin, niin "saksakitka" voi olla ihan ok, ja osin vakiintunutkin nimitys

            alkuperäinen viesti kuului "Onko noilla Saksan kitkarenkailla jotain eroa Suomen vastaaviin?" ja "Kukaan ajellut Saksasta (tai muualta keski-Euroopasta) ostetuilla kitkoilla Suomen talvea? ". näihin pyrin vastaamaan. itse en ole noilla "saksakitkoilla" (=jokakelinpyörä) talviajoa edes yrittänyt. nastoilla, "kunnon" kitkoilla ja joskus kesärenkaillakin on tullu kurvailtua.
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • LoudPipe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1434

              #21
              Originally posted by ankkuli
              koitin selventää eroa kahden eri rengastyypin välillä ja sitä, että renkaan talviominaisuudet eivät muutu ostopaikan mukaan. suoraviivaisinta essonpaarilogiikkaa noudattaen saksasta ostettu nastaton nokialainen on talvirenkaana kelvoton.
              Itseasiassa, Nokian Renkaat tekee erilaisia renkaita eri markkinoille. Meillä ei ajella samoilla renkailla kuin Keski-Euroopassa, tai vaikka Itä-Euroopassa, vaikka renkaan tyyppi olisikin paperilla sama

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #22
                Originally posted by LoudPipe
                Itseasiassa, Nokian Renkaat tekee erilaisia renkaita eri markkinoille. Meillä ei ajella samoilla renkailla kuin Keski-Euroopassa, tai vaikka Itä-Euroopassa, vaikka renkaan tyyppi olisikin paperilla sama
                Veit jalat suustani.

                Comment

                • Rossifumi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1030
                  • Hamina

                  #23
                  omasta kokemuksesta hyvin pelitti ixuksen alla viimetalven goodyearit ja olleet kesänkin pyörimässä eivätkä ole kesälläkään pahemmin kuluneet.

                  Eli ei ollu talvella mitään ongelmia ja saattaisin ostaa ens talveks samanlaiset.
                  Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                  On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                  Comment

                  • jvakeva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2433
                    • Kouvola

                    #24
                    Originally posted by Rossifumi
                    omasta kokemuksesta hyvin pelitti ixuksen alla viimetalven goodyearit ja olleet kesänkin pyörimässä eivätkä ole kesälläkään pahemmin kuluneet.

                    Eli ei ollu talvella mitään ongelmia ja saattaisin ostaa ens talveks samanlaiset.
                    mitä sä nyt kitkoilla kesällä ajelet??

                    sen mitä itte ajoin, niin ei tuu ikävä. ihan kun ois tyhjillä kumeilla ajannu.. tosin kitkat oli vaan takana, mut suoraansanoen ihan vitun huono pito sivuttaissuunnassa, kullä ne muuten piti ihan kelvollisesti
                    B10 V8 # 108
                    saab r560 8X4

                    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11719
                      • Kouvola

                      #25
                      no se on aika varma merkki ettei ne talvella toimi jos niillä on kesällä hyvä ajaa...

                      tähän mennessä kaikki kitkat mitkä on toiminu talvella loistavasti ni kuivalla asfaltilla ero ajettavuudessa on ku yöllä ja päivällä verrattuna keskiverto kesänakkeihin! runsas lamellointi tekee niistä reilusti todella huojuvat varsinkin kurveissa. mitä olen noita keski-euroopan kitkoja katellu ni niissä lamellointia on puolet vähemmän ja enemmän uria

                      mut mikäs siinä jos halvalla saa nakit ni eiku kokeilemaan vaan! saattaahan niitä joitain malleja ollakkin mitkä kohtalaisesti toimii

                      P.S kannattaa ottaa se kasko jos ei vielä ole

                      Comment

                      • Convertible
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 2638
                        • Turku

                        #26
                        Niin, "saksan kitkat" tarkoittavat eri nopeusluokaa olevia renkaita kuin meillä täällä ja näin ollen ovat rungoltaan ja seoksiltaan kovempia renkaita. (190-210 kmh) Pohjoismaiden kitkoilla nopeusluokat ovat max 160-170 kmh, mikä mahdollistaa pehmeämmät seokset ja rungot. Ei niillä ole myynnissä Q luokan talvirenkaita saksassa (kokemusta on, ei olleet kuulletkaan mistään Q luokan talvirenkaista, niillä oli vain niitä "saksan kitkoja")
                        F25 X3 35d
                        E87 118i
                        E46 330ti
                        E46 M3
                        E30 M3
                        E30 M3 Convertible
                        Z3 Roadster

                        Comment

                        • Ändi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1292
                          • Pori

                          #27
                          jees. nopeusluokka riittää varmaan jonekkin 1000kilsaan tunnissa ja sika leveet.

                          ei ollu kivaa luistella saksankitkoilla.
                          sigpic
                          E46 2d 330 -02
                          EX.
                          E36 2d 328 -97
                          e92 335d -07
                          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                          Bmw 325 iA 2D -93
                          Bmw 325 4d -92

                          Comment

                          • vilsku
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 729
                            • Tampere

                            #28
                            Joo, kaikesta päätellen siis pitää kärytellä nuo kesällä pois, ja hakee sitten normit nastarenkaat alle syssymmällä. Vaikka kasko onkin, niin ei viittis silti testata Pohjolan korvaushalukkuutta tommosen asian takia.

                            Toivottavasti noi kestää edes tän kesän suttauksen
                            e61 525d (2006)
                            ex: e36 328i M-Sport (1996)
                            ex: e30 316i (1988)

                            Comment

                            • AcS325
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 227
                              • Road to Jalalabad

                              #29
                              Saksankitkat

                              Viime talven ajoin Saksan kitkoilla. kyllä ne täällä etelämmässä toimi aikahyvin.
                              Kyllä ehkä kunnon talvikumit vois olla paremmat. Pitää vaan muistaa että missä kelissä ajaa. Jos pintaa on niin senkus ajat.
                              mun mielipide
                              "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                              Comment

                              • villes
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 439
                                • Kirkkonummi

                                #30
                                Tänne tuli kanssa auton alla ihan uudet saksan kitkat, loskalla aivan mahtavat verrattuna nastoihin mitä on ollut mut aika monessa (talvisessa)tilanteessa niillä ei tehny mitää, kesärenkaina toimivat erittäin hyvin ja suurta eroa oikeisiin kesärenkaisiin ei ole. Myös pehmeällä lumellä pitivät suhteellisen hyvin koska renkaissa oli kohtuullisen karkea kuviointi ja renkaan puhdistuvuus oli riittävä, varsinaiset mahdottomat tilanteet tuli eteen kun oli tiiviiksi pakkaantunutta lunta tai edes vähän jäätä, välillä oli mahdotonta lähteä liikennevaloista ylipäätänsä liikkeelle
                                M-B C220CDI 4matic amg -13
                                ex.
                                bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎