Announcement

Collapse
No announcement yet.

Road Force tasapainotus Kuopio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by jani View Post
    Vähän alkuperäistä postausta sivuten, olisi vielä kiva tietää miksi erityisesti uudet autot ovat herkkiä ravistamaan
    Joskus noilla 80 luvun laitoksilla ajaessa ei välttämättä aina ollut renkaissa painotuksia ollenkaan ja kuitenkaan ei täristänyt.

    Eiköhän tuo ihan fysiikan lakien mukaan mene.
    Renkaiden koko on vähän erilaista nykyään ja vanteissakin on painoa erilailla.
    Onpa varmaan alustojen geometrioissakin ja puslissa hieman muutosta.

    Hauskana kontrastina tässä on tullut oltua kyydissä 115 korisella mersulla niin se on hiekkatiellä ajettuna todella hiljainen ja kyyti on tasaista kun taas uudemmalla röykyttää samalla tiellä niin keleesti.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #17
      Originally posted by jani View Post
      Vähän alkuperäistä postausta sivuten, olisi vielä kiva tietää miksi erityisesti uudet autot ovat herkkiä ravistamaan
      Uudet volgat ovat kuulemma erityisen herkkiä tärinälle. Veikkaan syyksi kasvaneita rengaskokoja sekä mahdollisesti joissain alustan osissa voi olla käynyt höylä. Luulisi että jousittamattoman massan pienentyminen saattaa vähentää massan hytkytystä tasaavaa vaikutusta. Jäykempi jousitus tuonee myös tärinät herkemmin esille.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by fraatti View Post
        Uudet volgat ovat kuulemma erityisen herkkiä tärinälle. Veikkaan syyksi kasvaneita rengaskokoja sekä mahdollisesti joissain alustan osissa voi olla käynyt höylä. Luulisi että jousittamattoman massan pienentyminen saattaa vähentää massan hytkytystä tasaavaa vaikutusta. Jäykempi jousitus tuonee myös tärinät herkemmin esille.
        Paljonkohan jousittamaton massa on pienentynyt?
        Minä äkkiä veikkaisisin että on käynyt toisinpäin nykyrenkailla ja jarruilla.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #19
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Paljonkohan jousittamaton massa on pienentynyt?
          Minä äkkiä veikkaisisin että on käynyt toisinpäin nykyrenkailla ja jarruilla.
          Ilmaisin asian väärin. Tarkoitan tukivarsia, satuloita, olka-akselia yms lisääntyneen alumiinin käytön takia... poislukien itse rengas/vanneyhdistelmää joka voi olla se epätasapainossa oleva möykky. Muu siellä jousen alapuolella sitten sitten on massaa joka vaimentaa tuon epätasapainossa olevan möykyn aiheuttamaa liikettä...

          Tavallaan tuohon massaan nähden se väpättävä rengas on ollut massaltaan ennen pieni ja nyt suhteet ovat menneet toisinpäin. En tiedä ymmärtääkö kukaan mitä ajattelen... Todennäköisesti kuitenkin se itse kasvava rengas on se suurempi tekijä...

          Samoin autojen korirakenteet ovat muuttuneet (alumiinin käyttö) ja myös varmaan merkittävänä tekijänä myös se että korit ovat nykyään myös jäykkiä verrattain vanhoihin. Enää ei jää takaovi aukeamatta jos etunurkasta tunkkaa kuten joissain E28:ssa taisi käydä....

          No niin tai näin johtui mistä johtui mutta suuntaus on kuitenkin tämä...

          Last edited by fraatti; 16-08-2019, 00:33.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #20
            Originally posted by Clavurion View Post
            Näppää renkaisiin 6 bar painetta ja antaa olla vaikka yön yli. Toimii joillakin renkailla, että nousee lopullisesti kunnolla vanteelle.
            Empäs ole moisesta kuullutkaan koskaan. Saapahan ainakin koordit kunnon venytyksen jos ei muuta...

            Itse rengashan kestää painetta noin 20baria jos sitä aletaan täyttämään kunnes se rikkoontuu. Lopullinen rikkoutuminen ylipaineesta tapahtuu sitten niin että vanteella oleva kaapeli menee poikki.

            Tuon vannealueen hieronnan olen nähnyt ihan käytännössä kuinka se toimii ja vaikuttaa koneella mitattavaan road forceen. Toki ei sekään mikään automaatti ole että se mitenkään autuaaksi tekee... (jos homma on jostain muusta kiinni kuin vanteelle nousemisesta)
            Last edited by fraatti; 16-08-2019, 00:51.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Näppää renkaisiin 6 bar painetta ja antaa olla vaikka yön yli. Toimii joillakin renkailla, että nousee lopullisesti kunnolla vanteelle.
              Katotaas mitä tapahtuu... Näppäsin 275/45-20 kiekkoihin ilmaa nyt hiukan reilummin. Kehämitta näyttää muuttuvan renkaan keskeltä mitattuna tuollaisessa renkaassa 4mm kun paineen nostaa 3 → 5bar...

              edit. Ei muutosta. Rengas jäi nousematta kunnolla vanteelle syystä tai toisesta... (rako vanteen ja renkaan välissä selvästi eri kokoinen eri puolilla rengasta.)
              Last edited by fraatti; 22-08-2019, 13:07.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #22
                Bemarin dokkari aiheesta


                Table of Contents Road Force Balancing Subject. Page. Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 Basic Tire Balancing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 Static Imbalance . . . . ...
                Last edited by fraatti; 26-08-2019, 14:08.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #23
                  Soitin just Varkauteen. On Hunterin kone siellä ja 50€ homma.

                  Pitää kuskata talvinakit sinne pajotettavaksi.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Soitin just Varkauteen. On Hunterin kone siellä ja 50€ homma.

                    Pitää kuskata talvinakit sinne pajotettavaksi.
                    Hintana ei kuulosta edes kalliilta. En tiedä millaisen raportin nuo sulle laittavat käteen mutta kysy ainakin road force arvo joka renkaalta sekä vanteen heitto. Kone mittaa vanteesta heiton automaattisesti mutta en muista näyttääkö kone sitä automaattisesti. Roadforce arvo on vanteen ja renkaan kokonaistulos. Tuolla on sekä vanteenheittoja että roadforce arvoja jonka sisään arvot olisi hyvä saada jos meinaa saada tärinättömät renkaat. Huonoin rengas arvoiltaan kannattaa laittaa kuskista mahdollisimman kauas...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Huonoin rengas arvoiltaan kannattaa laittaa kuskista mahdollisimman kauas...
                      Jättää saunan taakse?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jättää saunan taakse?
                        Joo renkaan, jos vanne on suora ja kyseinen nuolella merkattu Newton määrä on kovin suuri ja rengas nousee vanteelle hyvin. Jos vanne kiero niin sitten tietysti vanne suoristukseen. Todennäköisesti noin 200Nm kohdalla tuo alkaa olemaan niin suuri lukema että sen huomaa vaikkei perse olisikaan niin herkkä tärinälle.

                        Bemarin ilmoittama raja oli 85N ja jossain noilla paikkella tai hiukan yli hunter sanoo että tuossa on jotain pielessä. Omien kokemusten mukaan jo yli 100N lukemat saattavat jo tuntua autossa. Ainuttakaan nollapyörää ei ole olemassakaan.

                        Tuossa joku koneen laatima rapsa. Vanteen heittoja siinä ei ole mutta ne on helppo kattoa koneesta jos sitä vain hiukankin osaa käyttää.

                        kuva täältä: https://www.pistonheads.com/gassing/...f=23&t=1511607
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 370

                          #27
                          Nykyisin Kuopiosta löytyy tämä Hunterin Roadforce tasapainotus kone. Avain Vaunulta eli Hämeen autovarusteelta. Muualla ei taida olla. No, hyvä että sentään tämän kokoisesta kaupungista joltakin löytyy. Soitin Laakkoselle (paikallinen BMW huolto) että löytyykö heiltä. Ei kuulemma löytynyt. Mutta korjaamopäällikkö tiesi kyllä ongelmat hyvin ja sanoi että ongelmatapauksissa lähettävät pyörät Matkahuollolla etelään ja sieltä ne tulee takaisin Hunterin koneella tasapainotettuna. Kuulostaa monimutkaiselta nykyaikana. Mutta tietysti ei tarvii sitä +20k€ konetta hankkia pölyyntymään..

                          Comment

                          • Kiding
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2015
                            • 190
                            • Tamperkele

                            #28
                            Löytyykö tuollaista laitetta Tampereen alueelta?
                            BMW E61 530D 2008

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5170
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by torso1 View Post
                              . Nämä uudet autot kun ovat kokemuksien mukaan äärimmäisen tarkkoja sille.
                              Kyllä minä sanon että tuo on pötypuhetta.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                #30
                                Originally posted by Kiding View Post
                                Löytyykö tuollaista laitetta Tampereen alueelta?
                                Pirkkalassa on jossain, nyt en muista firmaa enään.

                                Sun Huolto Oy
                                Last edited by Jasu; 12-08-2021, 09:04.
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎