Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrujen ja alustan muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mofe
    Bimmer Rookie
    • Aug 2019
    • 72
    • ylöjärvi

    jarrujen ja alustan muutoskatsastus

    Elikkä aikanaan olisi tälläiseen e39 5-sarjalaiseen tarkoitus laittaa ahtamalla ja ohjelmoimalla lain sallima maksimiteho (katsastuksen ajaksi nyt ainakin) ja jostain olin ymmärrtäväni että tällöin leimalle saamisen vaatimuksena on nuo M5 jarrulevyt tai jotkin muut tuuletetut jarrulevyt. Tarvitseeko mukaan siis lyödä myös esim M5 (tai vastaavat) kaliperit

    Sama alaustan kanssa. Ilmeisesti nykyään riittää jos alustasarjan valmistajalla on toimittaa todistus siitä, että kyseinen alusta sopii autoon ja säädettävän alustan tapauksessa valmistajalta ja asentajalta tarkat tiedot säätöihin liittyvissä asioissa

    onko tässä jokin selkeä kompastuskivi joka on jäänyt huomaamatta. Onko jollakin aikaisempaa kokemusta viriautojen leimaamisesta. Auto on siis vm 1996 joten itse turbon ei pitäisi olla ongelma kun ei tarvitse Euro 3 vaatimuksia täyttää


    perustan käsitykseni siis Theseuksen materiaaliin



    jossa mainitaan seuraavasti

    "Tehokkaamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin saa vaihtaa molempien lakien mukaan, jos muutetun ajoneuvon jarrut ja voimansiirto muutetaan vastaamaan vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa"

    auton ahtaminen tai tehon lisääminen siis rinnastetaan moottorin vaihtoon
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Yksi mahdollinen kompastuskivi lienee se, että kuka sen paperin kirjoittaa, että tämä käy tähän? M5 kun vertaat, niin osien pitäisi olla M5 tarkoitettuja. Esim. jarrut M5:sta. M5 jarrut taas on huomattavasti kalliimmat ja harvinaisemmat kuin vaikka 540:n jarrut (esim tarvike jarrulevyt on 4x kalliimmat m5 vrt. 540i). Ei siis riitä, että jarrut on tuuletettu, monissa e39 malleissa kaikki neljä levyä on tuuletettu, mutta ei ne silti kelpaa. Eihän tämä mikään este, ole mutta kannattaa pitää mielessä kun budjettia alkaa miettimään.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Mofe
      Bimmer Rookie
      • Aug 2019
      • 72
      • ylöjärvi

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Yksi mahdollinen kompastuskivi lienee se, että kuka sen paperin kirjoittaa, että tämä käy tähän? M5 kun vertaat, niin osien pitäisi olla M5 tarkoitettuja. Esim. jarrut M5:sta. M5 jarrut taas on huomattavasti kalliimmat ja harvinaisemmat kuin vaikka 540:n jarrut (esim tarvike jarrulevyt on 4x kalliimmat m5 vrt. 540i). Ei siis riitä, että jarrut on tuuletettu, monissa e39 malleissa kaikki neljä levyä on tuuletettu, mutta ei ne silti kelpaa. Eihän tämä mikään este, ole mutta kannattaa pitää mielessä kun budjettia alkaa miettimään.

      Luin tässä enemmänkin nyt foorumeilta muutoskatsastuksista ja täytyy sanoa että on alkanut puntti vähän tutisemaan. Näemmä edes konttorit eivät ole yksimielisiä siitä, mitä papereita alustasarjat tarvitsevat saatika missä määrin täytyy renkaiden kulmia mitata. Täytyy ottaa paikallisesta konttorista selvää.

      Tätä se on kun on tänne Byroslaviaan syntynyt

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2817
        • Kuusankoski

        #4
        Alustan vaihdon jälkeen tulee olla nelipyörä suuntaus todistus joko auton valmistajan säätöarvoihin tai alusta sarjan valmistajan dokumentti oikeista pyörän kulmista. Ja nämä siis pitää saada kaikkineen menemään raja-arvoihin.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Jani_88
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2010
          • 367
          • jkl

          #5
          Käy paikallisella konttorilla käymässä
          Ämmäthän on oma mallisarjansa :think

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11150
            • Oulu

            #6
            Lasketaanko e39:ssä m5 mallisarjan tehokkaimmakai? Vai oliko se vain e36 ja e30 että ämmäläiset ei kuulunu samaan mallisarjaan :think No jokatapauksessa sitähän ei ole pakko verrata mallisarjan tehokkaimpaan, jos se vaikka on m5. Voit ihan hyvin verrata 540:iin, jolloin et saa sitä +20% tehonlisäystä vertailutehoihin. Rivien välistä tässä luen et m5x sarjan konetta ollaan ahtamassa, niin semmosen tehot saa heittämällä rajattua alle 280hp:n jolloin voit käyttää 540:iä vartailumallina ja tällöin sen jarrut riittää. Merkkailet sit osanvaihtolistaan, että olet päivittäny autoon 540 jarrut ja alusta, jolloin homma on selvä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Mofe
              Bimmer Rookie
              • Aug 2019
              • 72
              • ylöjärvi

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Lasketaanko e39:ssä m5 mallisarjan tehokkaimmakai? Vai oliko se vain e36 ja e30 että ämmäläiset ei kuulunu samaan mallisarjaan :think No jokatapauksessa sitähän ei ole pakko verrata mallisarjan tehokkaimpaan, jos se vaikka on m5. Voit ihan hyvin verrata 540:iin, jolloin et saa sitä +20% tehonlisäystä vertailutehoihin. Rivien välistä tässä luen et m5x sarjan konetta ollaan ahtamassa, niin semmosen tehot saa heittämällä rajattua alle 280hp:n jolloin voit käyttää 540:iä vartailumallina ja tällöin sen jarrut riittää. Merkkailet sit osanvaihtolistaan, että olet päivittäny autoon 540 jarrut ja alusta, jolloin homma on selvä.
              Kone on tällähetkellä m52b25 mutta muutan sen kampuralla ja veiveillä b28:aksi. Suunnitelmissa olisi tuollainen 500 heppaa viinoilla. ajattelin katsastaa lailliseksi ja laittaa sitten enemmän tehoa joten ei haittaa, vaikka joutuisi vain 280 hevosen kanssa käymään konttorilla.

              mutta kumpi on loppujenlopuksi se merkittävämpi tekijä tehojen vertailussa. Se +20% tehokkaimmasta vai se maks 7 tai 5 kg / kW
              Last edited by Mofe; 29-08-2019, 10:14.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Tuota tehopainosuhdetta ei saa ylittää. Se menee +20% säänön edelle.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎