Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36, madallus jouset vakio iskareilla vs oikeat madallus iskarit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarza.
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 42
    • Turku

E36, madallus jouset vakio iskareilla vs oikeat madallus iskarit

Hei,

tässä jokunen vuosi tuli ostettua H&R madallus jouset -40/10mm tuohon E36 kulkineeseeni mutta jätin uuden karheat Sachs Advantaget eteen ja Sachs Touring iskarit taakse alle kuitenkin ja nyt mietittyttää saisinko jotain etua vaihtamalla oikeisiin madallus jousille tarkotettuihin iskareihin? Kun etuiskarien putket sen -40mm sisällä niin vaikuttanee jotenkin vaimennukseen? Lähinnä tuo "pintakovuus" häiritsee jos siitä pääsisi hieman eroon. Minulla ei kokemusta muista madallus sarjoista niin vaikea verrata onko tämä mitenkään kova vs muut sarjat mutta mitä tässä koittanut lueskella niin nuo H&R jouset ei pitäisi olla mistään kovimmasta päästä. Iskareista myös Koni STR.R vissiin pehmeämpi vs Bilstein B8. Laadussa eroa kuulemma. Paluuta vakio alustaan ei kuitenkaan ole sen verran mukavampi tämäkin omaan ajotyyliin kuin löysä vakio ja tietenkin paremman näköinenkin kun edestä pään mentävä rengas/lokari väli puuttuu. Joten kysymys kuuluu saavutanko lisää ajo mukavuutta mahdollisen iskaripäivityksen jälkeen? Kiitos hyvistä vastauksista
    BMW E36 318i -97
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

Ainahan laadukkaisiin iskareihin panostaminen kannattaa.

Iskari ei ole paikka sidonnainen toiminnaltaan, vaan toiminta perustuu männän liikenopeuteen ja kiihtyvyyteen. Eli iskarin oleminen 40mm normaalia poikkeavasta kohdassa ei vaikuta millään lailla sen toimintaan. Madallusjousille tehdyt iskarit ovat männän varreltaan lyhyempiä, ettei jousi ulosjoustossa pääsisi irtoamaan jousikupistaan. Myös vaimennusarvoja voi olla muutettu, kun madallusjouset ovat yleensä vakioita jäykemmät. Yleensä kyllä jäykkyyden ero on sen verran pieni, että hyvillä ja laadukkailla vakioiskareillakin tulee toimeen. Spotti-iskareihin vaihtamalla saadaan kyllä menoon yleensä sitä kaivattua tukevuutta.

Mulla ei ole henk koht kokemusta konin str.r - malleista niinkään, mutta sporteista kylläkin. Käsittääkseni nämä str.r - iskarit ovat konin halpamalleja. Tarkemmin tietämättä on vaikea sanoa mistä kohtaa säästö on tehty eli onko komponentit sisällä ja öljy yhtä laadukkaita kuin esim. sporteista. Jos ne ovat oikeasti konin suunnittelemat ja valmistamat, niin ainakin iskarin toiminnan ja arvojen luulisi olevan kunnossa. Sen alueen se firma hallitsee hyvin. Huollettavia ne eivät taida olla, mutta onko asialla oikeasti nykypäivänä mitään merkitystä.

Bilsteineja on ollut useampiakin, ei pahaa sanottavaa. Kestäviä ovat ainakin mulla olleet. Huollettavuus ja muokattavuus ilahduttaa ainakin kaltaistani harrastelija.

Pintakovuus johtuu usein miten vaimentimen arvoista. Yleensähän me tunnemme pintakovuuden ajettaessa töyssyyn tai kuoppaan. Silloin toimitaan vaimentimen vaimennuskäyrän nopealla alueella sekä ulos- että sisäänjoustonaikana. Ominaisuuden saisi paremmaksi digressiivisemmällä käyrällä, mutta monesti ko. ominaisuudesta halutaan lisää rahaa. Toisaalta valmistaja on voinut valita juuri sellaiset ominaisuudet sporttisemman tuntuman vuoksi.

Mulla oli aikoinaan e36:ssa H&R - 40mm sarja ja iskareina bilstein b8:t. Edessä oikein BMW:n alkuperäiset eivätkä ne olleet MINUN MIELESTÄNI mitenkään pintakova, mutta makuja on monenlaisia. Mustahan ei ole pintakova edes 9 kilon kynäjousi konin kilpaiskarilla.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

Vanha Uuden liiton mies...

Comment

Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎