Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leveistä kitkarenkaista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mallat78
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 148
    • Kymi

    Leveistä kitkarenkaista

    Olisiko jollain kokemuksia leveistä kitkarenkaista. Ovatko hengenvaarallisia.
    Ajatuksena olisi talveksi tilata rengas-onlinesta
    Taakse Hankook w300 255/40/17
    Eteen Hankook w300 235/45/17

    Vai löytyykö joku parempi vaihtoehto 600e hintaluokassa.
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Itellä oli viime talvena 225/45 17 hankook w400 ja ne oli ainakin ihan hyvät eli hyvin pärjäs. Nyt tilasin hankook w300:set 225/55 17 paikalliselta kauppiaalta joka möi renkaat 2euroa halvemmalla kuin rengas online ja vielä asennuksineen.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • kyf
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 204
      • Kangasala

      #3
      Originally posted by mallat78
      Olisiko jollain kokemuksia leveistä kitkarenkaista. Ovatko hengenvaarallisia.
      Ajatuksena olisi talveksi tilata rengas-onlinesta
      Taakse Hankook w300 255/40/17
      Eteen Hankook w300 235/45/17

      Vai löytyykö joku parempi vaihtoehto 600e hintaluokassa.
      mä ostin viime talvena 225/45/17 michelin maxi-ice q-nopeusluokassa,maksoi 600e uutena,en suosittele suomen talveen noita hankookkeja tossa nopeusluokassa,liian kova kumiseos..........ei pidä

      Comment

      • henri
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 5752
        • Kiuruvesi/Iisalmi

        #4
        Originally posted by kyf
        mä ostin viime talvena 225/45/17 michelin maxi-ice q-nopeusluokassa,maksoi 600e uutena,en suosittele suomen talveen noita hankookkeja tossa nopeusluokassa,liian kova kumiseos..........ei pidä
        onkohan noita 225/40/18 kokoisina?

        nokialla on ainakin joitaki...tahtoo vaan nuo isot-kitkat olla niin kovaa seosta että pito ei oo mikään hyvä enää
        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
        Ex. E30 320i 2d GTS -88


        E46 330Cd (projekti V.2)


        ----------------------------

        Comment

        • Fragu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 287
          • Helsinki

          #5
          joo..en ite suosittele leveitä kitkoja. itellä meni pöpelikköön viimetalvena 225/45/17 kitkoilla..tosin oli ns. "saksan" kitkat. Voin melko varmasti sanoa, että tiellä oisin pysyny jos ois ollu kunnon nastat alla.

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #6
            Originally posted by Fragu
            joo..en ite suosittele leveitä kitkoja. itellä meni pöpelikköön viimetalvena 225/45/17 kitkoilla..tosin oli ns. "saksan" kitkat. Voin melko varmasti sanoa, että tiellä oisin pysyny jos ois ollu kunnon nastat alla.
            oliko nopeutta kenties liikaa...vai perä lähti vaan alta

            kyllä tuo minusta on ihan maksimi leveyttä hipoo toi 225 talveks, riippuu tietenki renkaasta (toiset toimii ja toiset ei)

            kaverin mesessä on 235/40/18 kitkat, oisko ollu hankook? aika liukkaat
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • Tomi T
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 3828
              • Nokia

              #7
              Originally posted by henri
              oliko nopeutta kenties liikaa...vai perä lähti vaan alta
              Aina on liikaa nopeutta jos auto lähtee käsistä. Se ei ole kiinni renkaista, vaan tilannenopeudesta. Typerää syyttää renkaita, ajetaan sitten hiljaa jos on paskat renkaat.
              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

              ex. 53*BMW

              Comment

              • Fragu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 287
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by henri
                oliko nopeutta kenties liikaa...vai perä lähti vaan alta

                vauhtia oli abaut 40-50km/h ja sellai s-mutka..perä vaan lähti alta. Eipä siinä oikein mitään voinu tehdä, lähti ni lähti. Se oli kiva fiilis katella, et kohta muuten napsahtaa


                edit : olisinhan voinut tietysti tossa tilanteessa ennakoida tilanteen ja ajaa 20km/h, mutta en ajatellu että se noin helposti lähtee jos on lähteäkseen..(niin ja soli mustaa jäätä(jonka tajusin siinä kohtaa ku perä irtos), ja uusilla kunnon nastoilla ois ehkä purru vähän paremmin)
                Last edited by Fragu; 01-09-2005, 20:25.

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2195
                  • kaustinen

                  #9
                  Joo eipä se kitka jäällä pidä nastan tavoin mutta ite olen ajanut 5v kitkoilla ja en vaihtaisi nastoihin enää millään painavan auton alla nuo hankookit pitää ihan kohtuulisesti lukuunottamatta jää kelejä ja silloin täytyy vaan ajaa varovasti. 225/55 17 koossa löytyis kyllä nokian rsi:tä ja blizzakia tms mut ne maksaa 800-1000e sarja. Mulla oli vanhassa takaveto ooppelissa nokian Q:t ja huonommin ne piti siinä mitä hankookit e32 seiskassa.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by mallat78
                    Olisiko jollain kokemuksia leveistä kitkarenkaista. Ovatko hengenvaarallisia.
                    Ajatuksena olisi talveksi tilata rengas-onlinesta
                    Taakse Hankook w300 255/40/17
                    Eteen Hankook w300 235/45/17

                    Vai löytyykö joku parempi vaihtoehto 600e hintaluokassa.
                    Kysyppä "Robilta" kokemuksia leveistä kitkoista...

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #11
                      no perjaatteessa mitä leveämmät kitkat ni sitä parempi pito, koska enemmän lamellikuvioita! Toki homma alkaa kääntymään päälaelleen ku halutaan ison nopeusluokan nakit ni kumiseos kovenee pakostakin ja lamellointia pätee vähentää -> pito heikkenee!

                      varsinkin käytetyt kitkarenkaat on hyvä käsitellä saippualiuoksella, joka palauttaa osan pehmeydestä kumiseokseen takaisin...ihan järkevä ratkaisu tehtäväksi ainakin näihin matalaprofiilisiin kitkoihin.

                      Comment

                      • henri
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 5752
                        • Kiuruvesi/Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by Esko
                        no perjaatteessa mitä leveämmät kitkat ni sitä parempi pito, koska enemmän lamellikuvioita! Toki homma alkaa kääntymään päälaelleen ku halutaan ison nopeusluokan nakit ni kumiseos kovenee pakostakin ja lamellointia pätee vähentää -> pito heikkenee!

                        varsinkin käytetyt kitkarenkaat on hyvä käsitellä saippualiuoksella, joka palauttaa osan pehmeydestä kumiseokseen takaisin...ihan järkevä ratkaisu tehtäväksi ainakin näihin matalaprofiilisiin kitkoihin.
                        näinhän se on, mutta taas mitä leveempi rengas ni sen pienempi pintapaine ja rengas ei pureudu niin hyvin pintaan

                        pitää vaan kattoo sellanen rengas mikä ei oo millään tajuttoman nopealla nopeusluokalla
                        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                        Ex. E30 320i 2d GTS -88


                        E46 330Cd (projekti V.2)


                        ----------------------------

                        Comment

                        • mallat78
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2003
                          • 148
                          • Kymi

                          #13
                          Nuo näyttää kaikki olevan suurella nopusluokalla.
                          Ongelmana on vaan nuo takavanteet jotka 10" leveät.
                          Ja varmasti vaarallisempi yhdistelmä olisi laittaa jotkut 235-renkaat 10" vanteelle.

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by henri
                            näinhän se on, mutta taas mitä leveempi rengas ni sen pienempi pintapaine ja rengas ei pureudu niin hyvin pintaan

                            pitää vaan kattoo sellanen rengas mikä ei oo millään tajuttoman nopealla nopeusluokalla
                            nastarenkaissa toi pintapaine on paljon tärkeämpi kuin kitkoissa. kun nastan pitää painautua tiehen niin painetta tarvii olla riittävästi...kitkarenkaat toimii noilla lamelloinnilla eli pienet kumipalaset elävät ja syntyy ikäänkuin imukuppi periaate...
                            noi lamellithan ei uppoa siihen tiehen, joten sitä pintapainetta ei tarvita läheskään niin paljoa kuin nastoissa

                            Comment

                            • henri
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 5752
                              • Kiuruvesi/Iisalmi

                              #15
                              Originally posted by Esko
                              nastarenkaissa toi pintapaine on paljon tärkeämpi kuin kitkoissa. kun nastan pitää painautua tiehen niin painetta tarvii olla riittävästi...kitkarenkaat toimii noilla lamelloinnilla eli pienet kumipalaset elävät ja syntyy ikäänkuin imukuppi periaate...
                              noi lamellithan ei uppoa siihen tiehen, joten sitä pintapainetta ei tarvita läheskään niin paljoa kuin nastoissa
                              lamellien määrä kyllä ratkaisee siinä oot oikeessa..ja jos ne on vielä pehmeestä kumista, niin ns. imeytyvät paremmin

                              joo nastat tarvii painetta, että pureutuu sinne tiehen. Ei taida paljo nastoja olla yli 225-levyisinä ja 18" en oo nähny yhtään

                              kitkoilla ainaki itse ajelen
                              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                              Ex. E30 320i 2d GTS -88


                              E46 330Cd (projekti V.2)


                              ----------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎